Clesana C1 – toaleta bez chemie, bez vody, a přesto docela fajn

S rostoucí snahou o dlouhodobou udržitelnost lidského počínání ve všech oborech reagují na tento trend pochopitelně i výrobci vybavení pro karavaning. Jedním z velkých témat je WC chemie. Všichni známe například takzvanou „zelenou“ biologicky odbouratelnou chemii. Dalším ekologicky šetrným nápadem jsou suché toalety, případně ne úplně levná řešení se spalováním biologického odpadu (www.cinderellaeco.com). Teď je tu další novinka z této oblasti – bezchemická suchá toaleta Clesana C1, která zaujme komfortem používání.

Jak to funguje?

Clesana C1 patří do kategorie suchých toalet. Nepotřebuje žádnou chemii, ani vodu, ale na rozdíl od běžných suchých toalet poskytuje pro uživatele poměrně zásadně vylepšený komfort. Po použití toalety je odpad zavařen do nepropustného plastového sáčku. Ty se shromažďují v nádobě pod toaletou a jsou následně určeny pro vyhození do běžného odpadu a následné zpracování ve spalovnách. Jak toaleta funguje je hezky vidět na videu od Kaie z YouTube kanálu TravelCampingLiving.

YouTube player

Náklady

Samotná toaleta Clesana C1 stojí 1.250€. Z pohledu provozních nákladů je potřeba jednou za čas (1500-2000 použití) vyměnit teflonový pásek na svařovacím mechanismu v ceně 25€. Balíček zavařovací fólie pak stojí 12,50€ a měl by vydržet na 26-36 použití. Provozní náklady nejsou sice úplně nízké v porovnání s chemií, ale na druhou stranu se jedná o ekologické řešení, které je navíc mnohem komfortnější, než běžná suchá toaleta do karavanu.

Závěr

Nedokážu porovnat ekologický dopad modré či zelené chemie ve srovnání s pálením igelitových sáčků ve spalovně odpadů. Pokud bychom porovnávali chemii volně vylitou do přírody se zpracováním ve spalovně, je to asi jasné. Pokud budeme porovnávat správně likvidovanou WC chemii možná ten rozdíl už nebude tak propastný. V každém případě zde vždy zůstane výhoda v podobě uspořené vody.

Nejsem bůhvíjakým fanouškem ekologických řešení za každou cenu. Běžnou suchou toaletu bych si do obytného auta nepořídil ani za nic. Když už, volil bych spalovací variantu, která  je ale cenově v naprosto jiné kategorii. Z tohoto pohledu pak nevypadá suchá toaleta Clesana C1 jako úplně špatný kompromis…

Zdroj náhledového obrázku: clesana.com

Bude vás také zajímat

Newsletter

Přihlaš se k pravidelnému odběru novinek z webu a nic ti neunikne.
Jednodušší už to být nemůže!

2 KOMENTÁŘE

  1. Plastové sáčky, přeprava odpadků do spaloven a následné spalování někomu přijde ekologičtější (šetrnější k planetě) než chemická tabletka, která se spolu s biologickým obsahem dostane do všude již vybudovaného kanalizačního systémů a pak do čistíren, kde je tento odpad zpracován rovněž biologickým, tedy přírodním způsobem? Tedy plasty, přeprava nákladními auty a spalovací proces jsou ekologičtější? A tuhle šílenou pitomost vymyslel kdo? Nejspíš výrobci těch předražených suchých toalat. I když třeba nepořádní lidé obsah chemického WC nevylijí do příslušných míst v kempu, ale třeba někde v lese, tak stále je to lepší než aby titíž lidé tyto sáčky pohazovali po lesích a tedy se po lesích povalovaly plastové sáčky s exrementy, které se tam nerozloží ani za 100 let. To je tedy zase hloupý nápad.

    • Já bych zase tak rychlý v tom odsuzování nebyl. Podle mého názrou je hlavní příčinou vylévání kazet do přírody nedostatečná infrastruktura. Mám plnou toaletu a musím hledat na mapě a zajet si kolikrát desítky kilometrů, abych dokázal provést servis. Navíc to něco stojí, není to vždy úplně jednoduché se k výlevce dostat, atd. Vedle toho tu mám plastové sáčky, které vyhodím do libovolného kontejneru na směsný odpad. Přijde mi, že pravděpodobnost, že někdo vyleje kazetu do přírody je mnohem vyšší, než že tam odhodí příslušný sáček.
      Ale samozřejmě, pokud je dotyčný pomatenec, co do lesa vyhodí i běžný odpadkový koš, tak tam pak není pomoci…

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

spot_img

Nejnovější

Knaus Boxlife 600 MQ (2026) – doložnost vyřešena

Knaus Boxlife 600 MQ pro modelový rok 2026 nasliboval kde co: novou koupelnu, nové zpracování interiéru a hlavně snížení hmotnosti vozu. To ale tvrdí...

VIDEO: Podélné spaní na šesti metrech – to je Robeta Kronos

Vestavby s délkou 6 metrů s podélným spaním jsou v posledních letech nesporným trendem. Robeta Kronos je typickým zástupcem takto pojatého půdorysu. Na jaké...

PODCAST: Malý řidičák pro velké obytňáky – řidičský průkaz C1

Všichni se upínají ke změně evropské legislativy, kdy se má rozšířit platnost řidičského průkazu skupiny B na vozy s celkovou hmotností do 3500kg. Kdo...

Caravan Salon Düsseldorf 2026 – nové doplňky pro karavany

Doplňky pro karavany jsou nedílnou součástí veletrhu Caravan Salon Düsseldorf. Letos je nabídka zajímavých novinek opravdu velmi široká, ať už se jedná a nové...

Bürstner Habiton (2026): Koupelna bude nově posuvná!

Bürstner se do modelového roku 2026 nadechl k velikým změnám. Bürstner Habiton jde přesně tímto směrem. Přináší zbrusu nový koncept koupelny, která bude v...