Clesana C1 – toaleta bez chemie, bez vody, a přesto docela fajn

S rostoucí snahou o dlouhodobou udržitelnost lidského počínání ve všech oborech reagují na tento trend pochopitelně i výrobci vybavení pro karavaning. Jedním z velkých témat je WC chemie. Všichni známe například takzvanou „zelenou“ biologicky odbouratelnou chemii. Dalším ekologicky šetrným nápadem jsou suché toalety, případně ne úplně levná řešení se spalováním biologického odpadu (www.cinderellaeco.com). Teď je tu další novinka z této oblasti – bezchemická suchá toaleta Clesana C1, která zaujme komfortem používání.

Jak to funguje?

Clesana C1 patří do kategorie suchých toalet. Nepotřebuje žádnou chemii, ani vodu, ale na rozdíl od běžných suchých toalet poskytuje pro uživatele poměrně zásadně vylepšený komfort. Po použití toalety je odpad zavařen do nepropustného plastového sáčku. Ty se shromažďují v nádobě pod toaletou a jsou následně určeny pro vyhození do běžného odpadu a následné zpracování ve spalovnách. Jak toaleta funguje je hezky vidět na videu od Kaie z YouTube kanálu TravelCampingLiving.

Náklady

Samotná toaleta Clesana C1 stojí 1.250€. Z pohledu provozních nákladů je potřeba jednou za čas (1500-2000 použití) vyměnit teflonový pásek na svařovacím mechanismu v ceně 25€. Balíček zavařovací fólie pak stojí 12,50€ a měl by vydržet na 26-36 použití. Provozní náklady nejsou sice úplně nízké v porovnání s chemií, ale na druhou stranu se jedná o ekologické řešení, které je navíc mnohem komfortnější, než běžná suchá toaleta do karavanu.

Závěr

Nedokážu porovnat ekologický dopad modré či zelené chemie ve srovnání s pálením igelitových sáčků ve spalovně odpadů. Pokud bychom porovnávali chemii volně vylitou do přírody se zpracováním ve spalovně, je to asi jasné. Pokud budeme porovnávat správně likvidovanou WC chemii možná ten rozdíl už nebude tak propastný. V každém případě zde vždy zůstane výhoda v podobě uspořené vody.

Nejsem bůhvíjakým fanouškem ekologických řešení za každou cenu. Běžnou suchou toaletu bych si do obytného auta nepořídil ani za nic. Když už, volil bych spalovací variantu, která  je ale cenově v naprosto jiné kategorii. Z tohoto pohledu pak nevypadá suchá toaleta Clesana C1 jako úplně špatný kompromis…

Zdroj náhledového obrázku: clesana.com

Newsletter

Přihlaš se k pravidelnému odběru novinek z webu a nic ti neunikne.
Jednodušší už to být nemůže!

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

spot_img

Nejnovější

TEST: Knaus Tourer Van 500MQ (2023) – díl 3 – jak se v něm bydlí v noci?

Posledně jsme se podívali na Knaus Tourer Van 500MQ pohledem denního režimu. Dnes se zaměříme na noční fungování. Jak pohodlné je přední stahovací lůžko?...

Bürstner eLineo – první komerční vestavba s elektrickým pohonem

Bürstner eLineo bude nejspíše první běžně nabízenou vestavbou poháněnou čistě elektrickým pohonem. Model eLineo vychází z modelu Bürstner Lineo C 590 na podvozku Ford...

TEST: Knaus Tourer Van 500MQ (2023) – díl 2 – jak se v něm žije přes den?

Knaus Tourer Van 500MQ je postaven na podvozku VW T6.1, a to znamená jistá specifika v oblasti provedení obytné nástavby. Jak se s nimi...

TEST: Knaus Tourer Van 500MQ (2023) – díl 1 – představení a první dojmy

Knaus Tourer Van je netradiční novinkou oblíbeného výrobce obytných aut. Tento model byl představen v létě minulého roku a ihned zaujal zejména unikátní volbou...

Podvozková sada Twin-Monotube Projekt – konec uskákané a kolébavé jízdy

Známí "ladiči podvozků" Eibach a Koni přichází s podvozkovou sadou pro obytné vozy s názvem Twin-Monotube Projekt. Máte pocit, že z vás vaše Ducato/Jumper/Boxer...