Když na trh začátkem loňského roku uvedlo Affinity novou značku Freedom, bylo to pro mě jako zjevení. Odvážně pojatá vestavba, která jako kdyby z oka vypadla instagramovým #vanlife vestavbám. Freedom se už nějaký ten pátek jmenuje Freedo a přináší na trh další novinku – Freedo M 599. A jak jsme u Affinity zvyklí, ono písmeno „M“ v názvu odkazuje na podvozek MAN TGE.
Freedo M 599 se představuje
Na trh s obytnými vestavbami vstupuje nový model Freedo M 599. Jak název napovídá, za základ vozu byl zvolen MAN TGE s šesti metrovou délkou. Od sourozenců postavených na podvozku Stellantis si půjčuje podobné rozložení interiéru, kdy vestavbě vévodí zadní salón s šikovným prostorem v podlaze pro uložení stolu, doprovázený koupelnou za sedačkou řidiče.
Rozdílné je ale umístění kuchyňky. Zatímco varianta na Stellantisu zachovává v šesti metrové variantě příčku oddělující kabinu řidiče od obytné části vozu, Freedo M 599 příčku nemá, a tak kuchyň najdeme na obvyklém místě vedle posuvných dveří.
Co mě ale na první pohled trochu zklamalo, jsou zvolené materiály. Ne, nebojím se o kvalitu. Ta bude, předpokládám, odpovídat stále standardům Affinity. Stejně tak interiér vypadá na fotkách velice vkusně a uhlazeně. Jde mi spíše o barevné provedení. Zatímco Stellantis modelům vévodí bílá, černá a dekor dřeva, Freedo M 599 se přiklonil k tmavšímu šedo-dřevěnému barevnému provedení. A to už prostě není tak instagram #vanlife sexy.
Standardní výbava
Rozměrově jsme si řekli, že auto je dlouhé 599cm. MAN TGE nabídne ve vestavbě solidní vnitřní výšku 195cm a Freedo M 599 počítá s obsazením primárně dvěma osobami (i když na jízdu by měl nabídnout až 4 místa). Zadní lůžka jsou podélně uspořádaná a mají délku 192 a 186cm při shodné šířce 80cm. Nádrž na čistou vodu má obvyklých 100 litrů, odpadní pak 90 litrů. Samozřejmostí je sprcha s WC a umyvadlem a pochopitelně kuchyňská linka s obvyklým dvouplotýnkovým vařičem a 90 litrovou lednicí. Topení je ve voze standardně plynové.
Dostupné varianty a ceny
Freedo M 599 bude k dispozici ve čtyřech výbavových stupních s cenami od cca 61.000 do bezmála 70.000 Euro. To není na vestavbu na podvozku MAN TGE úplně špatné. I když teda základní výbavu bez klimatizace si asi zvolí málokdo…
Závěr – pro koho Freedo M 599 vlastně je?
Osobně musím říci, že se mi více líbí varianty Freedo na podvozku Stellantis. Mají tak nějak větší sexappeal a velmi netradiční uspořádání interiéru je v kombinaci se zvolenými dekory a provedením skříněk prostě #vanlife ready. Nemusí se líbit každému, nemusí to být zrovna to nejpraktičtější provedení, ale získáte tak velmi nenápadnou a hlavně super fotogenickou vestavbu pro svůj instagramový kanál. 🙂
Jenže Freedo M 599 tohle za mě bohužel prostě nesplňuje. Ano, za poměrně rozumnou cenu nabízí kvalitně zpracovanou vestavbu na oblíbeném podvozku MAN TGE. Až potud dobré. Ale podle mého názoru neoslovuje ten samý segment, jako jeho Stellantis sourozenci. Možná je to záměr, možná ne. Těžko soudit. To ale samozřejmě jako vždy ukáže až trh. A v tomto případě bych se vsadil, že spíše ten německý, než ten český. Ať tak či onak, za odvahu a opět „něco netradičního“ patří Affinity (potažmo firmě Freedo) díky a nezbývá, než držet palce.
Zaujaly vás vozy Freedo? Koukněte na moje články o těchto obytných dodávkách: