Milovníci dobrodružství a pohonu 4×4, zbystřete! Máme tu novinku Sunlight Ibex 4×4 na bázi VW Crafter, kterou představil Sunlight na svém nedávném dealerském meetingu. Velmi zajímavým vestavbám North Cape tak nejspíš roste konkurence…
Pojďme ale pěkně od začátku. Důležité je si uvědomit, že jde zatím jen o koncept. Finální sériová verze, plánovaná na modelový rok 2027, se prý ale od tohoto prototypu nemá výrazně lišit. Což je za mě ale možná trochu škoda… Proč? Pojďme se tomuto budoucímu dobrodruhovi podívat zblízka!
Sunlight Ibex 4×4 – kvalitní základ od VW
Zatímco v úvodu zmiňovaný North Cape sází na MAN TGE, u Sunglightu sáhli po sourozenci od VW. Jako podvozek tak poslouží VW Crafter s pohonem 4×4, samozřejmě s automatickou převodovkou. Co považuji ale za naprosto zásadní, je vnitřní výška vozu. I na tu totiž u Sunlightu mysleli!

Problém VW Crafter a MAN TGE s pohonem všech kol je ten, že mají nižší vnitřní výšku obytného prostoru, než sourozenci s pohonem pouze přední nápravy. U Sunlightu se na tohle omezení podívali. Na střechu přidali nástavbu ze sklolaminátu, která nejenže velmi elegantně kryje a chrání markýzu, ale hlavně zajistí zvýšení vnitřní výšky vozidla. Moc dobrý nápad a ještě hezčí provedení! Rozhodně palec nahoru!
Exteriér: Připraven na každé dobrodružství
Už na první pohled je jasné, že Ibex 4×4 je stvořen pro cesty mimo zpevněné silnice:
- Ochranný rám vpředu nejenže dodává vozu drsný vzhled, ale také chrání nárazník.
- Designové polepy Ibex by se měly objevit i v sériové verzi a doplňují celkový robustní dojem. Nárazník je navíc nelakovaný, což podtrhuje jeho praktičnost.
- Pro zdolávání náročného terénu je vůz osazen koly Delta a all-terrain pneumatikami Loder AT.
- Pro opravdová dobrodružství i s broděním tu bude šnorchl od firmy Delta, který by měl být součástí off-road paketu přímo z výroby.
- Dnes už téměř samozřejmostí jsou rámová okna.
- Po stranách vozu najdete černé polepy a rozšířenou ochranu blatníků.
- A za mě ta nejzásadnější věc – elegantně integrovaná černá markýza přímo do GFK střechy, díky které nebudou mít uvnitř problém ani posádka vyššího vzrůstu.

Interiér: Opravdu provedení do nepohody?
Z dostupných informací zjišťujeme, že:
- Úložný prostor nad kabinou řidiče nahradí v sériové verzi steřešní okno Skyview.
- Sunlight Ibex 4×4 bude propojený díky aplikaci Sunlight Connect. Ta zatím není k dispozici, ale bude se pravděpodobně opírat o rozhraní skupiny Erwin Hymer Group s vlastním Sunlight designem.
- Přestože se design sedací soupravy a čalounění může ještě změnit, některé věci jsou již pevně dané. Například lednice by měla zůstat ve výsuvné variantě do průchodu posuvných dveří.
- Kuchyňský blok v černé barvě s designem Sunlight působí moderně a je plně funkční: najdete zde dvouplotýnkový vařič a dřez.
- Koupelna trochu zklame použitím sprchového závěsu, ale rozhodně potěší s dostatečnou světlou výškou, která by se měla pohybovat kolem dvou metrů.
- V ložnici je postel s délkou 1,9 metru.
Interiér v předvedeném konceptu vychází v zásadě ze standardního provedení ostatních modelů Sunlight. To znamená, že nevypadá vůbec špatně a i funkčně na tom určitě nebude nijak zle. Za sebe se ale nemohu zbavit dojmu, že po o otevření dveří se ocitám v prostoru, který jako kdyby patřil do úplně jiného auta. Zkrátka k venkovnímu drsnému offroad adventure 4×4 vzezření mi prostě ten uhlazený a učesaný interiér nějak nesedí. Ale to se třeba ještě změní u finálního modelu.

Cena a dostupnost: Klíčové otázky
Otázka ceny je samozřejmě na místě. Sunlight zatím nemohl uvést žádné konkrétní ceny, ale prohlásil, že chtějí nabídnout nejlepší cenu v segmentu VW Crafter 4×4. To je silný příslib! Odhaduje se, že cena by se mohla pohybovat kolem 100 000 eur, ale to jsou zatím jen velmi hrubé odhady. Důležité je, že Sunlight má skutečně v úmyslu tento model vyrábět sériově.
A termín, kdy se ho dočkáme? Prý od modelového roku 2027.
Závěr
Sunlight Ibex 4×4 je koncept, který vzbuzuje velká očekávání. Podle mého názoru jsou čtyřkolky na podvozku VW Crafter nebo MAN TGE velice zajímavé. Nabízí velice rozumný kompromis mezi „levným“ Fordem Transit a „luxusním“ Mercedesem Sprinter. To, myslím si, by mohlo docela fungovat. Za mě by ale stálo za to ještě trochu přepracovat interiér. Ten je na můj vkus příliš „civilní“, a tak nějak úplně neladí s celkovým pojetím představeného vozu…
A co si myslíte o novém Sunlight Ibex 4×4 vy? Líbí se vám směr, kterým se Sunlight ubírá? Podělte se s námi o vaše názory v komentářích! A sledujte nás pro další novinky ze světa obytných vozů a kempování!