Všichni se upínají ke změně evropské legislativy, kdy se má rozšířit platnost řidičského průkazu skupiny B na vozy s celkovou hmotností do 3500kg. Kdo chce situaci s obytným vozem řešit už teď, tak mu může přijít vhod řidičský průkaz C1 pro vozidla do 7,5 tuny. Tahle skupina není moc známá a přitom je levnější a jednodušší než klasické “ Céčko“ a lze jej získat už v 18 letech. O tom, ale také o specifikách, úskalích a největších nešvarech při řízení automobilu nad 3,5 tuny si povídáme s naším hostem, kterým je karavanista, cestovatel a instruktor v autoškole Jakub Moravec.
Malý řidičák pro velké obytňáky: řidičský průkaz C1
Řidičský průkaz skupiny C1 je navržen pro vozidla, která přesahují hmotnost 3,5 tuny, ale nepřekročí 7,5 tuny. Pro karavanisty je tato skupina často ideální, protože segment velkých obytných vozů – pětituny, 4,5 tuny nebo šestituny – do této kategorie spadá. Pouze pro nákup extrémních terénních speciálů (např. velkého Iveca) by bylo nutné plnotučné „céčko“.
Hlavní výhodou C1 oproti klasické skupině C je věkové omezení. C1 si lze udělat již v 18 letech, a dokonce i dříve, pokud je žadatel v režimu L17 (nějakých 18 měsíců před dovršením 18 let). To umožňuje mladé krvi převzít řízení obytného vozu na dlouhých cestách a střídat se s rodiči.
Co se týče samotného řízení, vozidla používaná pro C1 jsou většinou podobná velkým dodávkám (např. Iveco Daily podvozky, které se používají pro výrobu velkých obytek). Na rozdíl od plnotučného C, kde řidič často řeší složité řazení a kola má pod sebou, jízda s vozidlem pro C1 je komfortnější a bližší standardní jízdě.
Pro získání C1 musí být žadatel držitelem řidičského průkazu B. Dále je nezbytné absolvovat lékařskou prohlídku a podat žádost o přijetí k výcviku a výuce. Závěrečná zkouška zahrnuje test, praktickou jízdu a technické otázky. Z logiky věci je C1 finančně levnější než C, protože se jedná o kratší výuku a výcvik – například v pražské autoškole se cena pohybuje kolem 24 990 Kč, což je o zhruba 5 000 Kč méně než C.
Ačkoliv zákon umožňuje zvládnout výcvik i za 14 dní, doporučovaná doba pro C1 je kolem 2–3 měsíců. Tato doba dává smysl pro získání a uložení nezbytných návyků a prokládání teorie s praxí.
Specifika jízdy a největší úskalí
Instruktor Kuba Moravec upozornil, že přechod z řízení osobního auta (B) na velký obytný vůz je spojen s několika zásadními problémy, které si řidiči zvyklí na moderní asistenční systémy neuvědomují.
- Brzdná dráha: Lidé jsou zvyklí jezdit „zbrkle“ a spoléhat na kvalitní brzdy osobních aut. Těžké vozidlo s mnoha tunami navíc potřebuje mnohem více času a prostoru na zastavení.
- Rozměry a převis: Řidiči mají tendenci řídit velký vůz jako osobák. Musí si zvyknout na větší délku, šířku a výšku. Klíčové je pohlídat si zadní převis za zadním kolem; pokud se začne zatáčet příliš brzy, zadní část vozidla jde na druhou stranu a hrozí sražení stojanu u pumpy. Převis je také kritický při sjíždění a najíždění do kempů, kde hrozí drhnutí.
- Výška: Na tu se zapomíná nejčastěji. Je důležité nalepit si cedulku s výškou na stínítko a vnímat značky limitující průjezdové výšky a délky, které řidiči osobních vozů běžně ignorují.
Obecně platí, že řidiči, kteří projdou autoškolou pro velké vozy, se naučí vnímat provoz úplně jiným způsobem a jezdí mnohem bezpečněji než ti, kteří takovou zkušenost nemají.
Dalším častým nešvarem je nepoužívání zpětných zrcátek. Řidiči velkých aut mnohdy nevidí víc, než vidí. Například osobní auto, které se nalepí půl metru za zadní nárazník, není ve zpětném zrcátku vidět.
Legislativní omezení a mýty
Přestože se karavanisté obávají velkých omezení, situace není tak drastická.
- Rychlost: V České republice platí pro vozidla nad 3,5 tuny rychlostní limit 80 km/h na dálnicích. Nicméně, většina karavanistů stejně jezdí klidněji (kolem 110 km/h), protože velký obytný vůz má velký odpor vzduchu.
- Mýtné: Místo dálniční známky je nutné používat mýtnou krabičku (různé alternativy pokrývají většinu zemí EU).
- Tachograf a víkendové zákazy: Mýtus, že obytné vozy nad 3,5 tuny musí mít tachograf a dodržovat povinné přestávky či víkendové zákazy, není pravdivý. Tyto povinnosti se týkají primárně firemních vozidel určených pro komerční přepravu nákladu, nikoli rekreačních obytných aut.
Aktuální stav rozšíření „B“ na 4,25 tuny
Kolem chystaného rozšíření řidičského průkazu B na 4 250 kg panuje chaos a mnoho nepravd.
V České republice je dnes možné řídit vozidlo do 4 250 kg s řidičákem B, pouze pokud je určeno k přepravě nákladu, má alternativní pohon (např. elektrický, LPG se nepočítá) a navýšená hmotnost jde na vrub těžším bateriím, nikoliv na navýšení doložnosti.
Navrhované celoevropské rozšíření B na 4 250 kg pro obytné vozy sice Evropská unie schvaluje, ale Kuba Moravec neočekává, že půjde o jednoduchý a hladký proces. Pravděpodobně bude spojeno s věkovými omezeními, rozdílovými zkouškami nebo dvěma kategoriemi B. Hlavně ale nevyřeší problém přetížení. Pokud má někdo dnes přetížený vůz do 3,5 tuny, stále zůstane přetížený, i kdyby měl papíry na 4 250 kg. Navíc, pokud se nezmění navazující legislativa, automaticky by tito řidiči spadli do omezení rychlosti 80 km/h a povinnosti mýtné krabičky. Čekání na změny proto není nutné; udělat si C1 dává větší smysl.
Odkazy: spolek Na cestách bezpečně