Bürstner eLineo bude nejspíše první běžně nabízenou vestavbou poháněnou čistě elektrickým pohonem. Model eLineo vychází z modelu Bürstner Lineo C 590 na podvozku Ford Transit, rozdíl je primárně v pohonu a kvůli prostoru pro baterie zde chybí dvojitá podlaha. Jak to celé funguje v detailu?
Bürstner eLineo se představuje
Z pohledu půdorysu se jedná o běžný model s příčně uloženým zadním lůžkem. Díky rozšiřujícím panelům karosérie má postel velmi použitelnou délku lehce přes dva metry při solidní šířce 145cm. Kuchyňský blok a koupelna jsou o něco menší, než na co jsme zvyklí u Fiatu a spol, ale to nemá nic společného s tím, že zde máme elektrickou verzi obytné dodávky. To je dáno samozřejmě skromnějšími rozměry použitého podvozku Ford Transit.
Bürstner eLineo vychází z modelu C 590 a záměrem výrobce je nabízet elektrický pohon jako běžnou alternativu. Takže při výběru vozu bude možné volit různé naftové motorizace, manuální či automatickou převodovku, případně čistě elektrický pohon.
Pár technických parametrů:
- Elektrický pohon: 135 kW (184 PS) nebo 198 kW ( 269 PS ), točivý moment 430 Nm, pohon zadních kol.
- Dojezd: Maximálně 317km , 224 – 243 km jako L3H3, DC rychlé nabíjení od 15 do 80% za 35 min.
- Zrychlení: 0 – 60 km / h: 5,8 s; 0 – 80 km / h: 8,3 s
- Baterie: 400 voltů, kapacita 68 kWh
- Přípustná celková hmotnost: 3,5 / 3,9 / 4,25 t
Jízdní dojmy
Novináři z Promobil.de měli možnost se svézt s prvním prototypem modelu Bürstner eLineo. Dojmy? Rozhodně nešetří superlativy. Chválí si zejména akceleraci, tichý chod a souvislý zátah motoru, který nepotřebuje převodovku. Další pozitivní slova směřují k podvozku. Jednak Ford Transit je obecně naladěn lépe, než tvrdý podvozek Fiatu Ducato a spol, ale další plusy si získává díky bateriím v podlaze nízko položené těžiště vozu. Vyjádření „Už nikdy nechci řídit jiný obytný vůz!“ hovoří za vše.
Slabiny Bürstner eLineo
Tou hlavní slabinou je pochopitelně vysoká hmotnost, resp. nízká doložnost vozu. Výrobce uvádí, že testovaný kus měl pohotovostní hmotnost těsně pod 3.500kg a že je s omezením použitelný pro 1 maximálně 2 osoby. Jinými slovy bez navýšení celkové hmotnosti se asi prakticky jen těžko obejdete.
Další nevýhodou je omezení maximální rychlosti na 100km/h. Důvod je zřejmý – při vyšších rychlostech dramaticky klesá dojezd. Zkušenost testovacích jezdců říká, že reálný dojezd testované verze byl přibližně 200km, při omezení rychlosti na 90km/h se dalo dostat výjimečně až na 300km dojezdu.
Asi se mnou budete souhlasit, že dojezd mezi 200-300km je skutečně na hranici reálné použitelnosti. Promobil uvádí, že nezávislí odborníci z autobranže považují za minimální trhem akceptovatelný dojezd kolem 400km, zatímco čtenáři odborně zaměřených médií mají prý tuto hranici posazenou výše – na 600km. To je hranice, která je pro současné eLineo (resp. současný elektrický Ford Transit) z říše snů.
Závěr
Elektricky poháněné osobní auto s reálným dojezdem 200-300km si dovedu představit, že už je pro určité způsoby použití naprosto dostatečné. U obytného auta? Obtížně představitelné. I když nejsme naším stylem cestování nějací „polykači kilometrů“, tak četnost cest, které by byly omezeným dojezdem výrazně ovlivněny, je rozhodně vyšší, než v případě osobního auta. A pak je tu samozřejmě cena. Ta u standardního naftového provedení Bürstner Lineo začíná lehce pod 55.000 Euro, příplatek za elektrický pohon je odhadován na nemalých 15-20.000 Euro. Jakkoli jsem poměrně fanouškem alternativních pohonů, tak zrovna u obytných vozů mám pocit, že cesta bude ještě hodně dlouhá, pokud by měla vést směrem velkokapacitních akumulátorů. Ale to je na jinou (a nikdy nekončící) diskusi…
Pokud vás zajímají další modely vozů na podvozku Ford Transit, čtěte článek Obytné dodávky na Ford Transit – přehled trhu 2023. Jste-li vyznavači alternativních pohonů, je zde ještě jeden pokus od Bürstneru na zemní plyn – Bürstner Eliseo CNG – ekologická vestavba.
Zdroj obrázků: promobil.de