Výrobci obytných vozů v hluboké krizi – alespoň soudě podle akciových trhů

Víte, že píšu převážně o novinkách a zajímavostech ze světa obytných dodávek. Dnes se ale podívám na trh karavanů z trochu jiného úhlu. A to z pohledu akciových trhů, které nám prostřednictvím veřejně obchodovaných společností mohou leccos naznačit o trhu jako celku. Konkrétně se podíváme na vývoj cen akcií evropské skupiny Knaus Tabbert a Trigano.

Knaus Tabbert snižuje výhled prodejů a akcie padají

Když skupina Knaus Tabbert vydala v roce 2020 své veřejně obchodované akcie, byla to velká sláva. Covidové období bylo pro karavanový průmysl časem neskonalé hojnosti, a to se projevilo i na ceně akcií společnosti. Na trh byly uvedeny za cenu 58 Euro za kus a během následujících několika měsíců dosáhly svého maxima za hranicí 70 Euro.

Jenže časy se mění. Doba nenasytné a v době nedostatku podvozků takřka i nenasytitelné poptávky z počátku dvacátých let je minulostí a s tím jde ruku v ruce i konec výrazného zvyšování cen. Knaus Tabbert se dostává do potíží s odbytem a prostředky dealerů vázané v zásobách jsou už dále neudržitelné. Společnost tak již poněkolikáté snižuje výhled na počet prodaných kusů a na to samozřejmě reagují trhy. Akcie Knaus Tabbert ztratily za poslední měsíc přes čtvrtinu (!) své hodnoty a cena se tak přiblížila historickému minimu. Od svého uvedení na trh tak skupina Knaus Tabbert ztratila přes 60% své hodnoty!

V této situaci ještě přišla další zajímavá zpráva. Tou jsou změny v nejvyšším vedení společnosti. Wolfgang Speck, CEO společnosti Knaus Tabbert, končí ve své roli z osobních důvodů a na jeho pozici dočasně nastupuje dlouholetý COO Werner Vaterl. Dozorčí rada pak dále plánuje obsadit roli CFO. Uvidíme, jak a kdy se změny projeví.

Trigano je na tom jen o trošku lépe

Další veřejně obchodovanou společností v segmentu vozidel pro volný čas je skupina Trigano, pod kterou spadají značky jako Challenger, Chausson, Eura-Mobil, Karmann a další. I akcie této společnosti prodělaly za posledních 6 měsíců krvavou lázeň, kdy se nejvyšší propad pohyboval kolem 30% hodnoty. Za poslední měsíc se ale situace již lehce zlepšila a akcie zaznamenaly růst přes 8%.

Co to vypovídá o situaci na trhu?

Veřejně obchodované firmy nám mohou posloužit jako jistý ukazatel situace celého odvětví. A to, co vidíme na těchto dvou evropských firmách, není nic hezkého. Domnívám se, že takřka neřízený růst cen v covidových letech a související představa, že hlad zákazníků po obytných vozech a přívěsech nikdy neskončí, si vybírá svou daň. Doby, kdy se kvůli nedostatku podvozků čekalo na nové vozy klidně i déle než rok, jsou dávno za námi a inflace, která se prohnala peněženkami a účty zákazníků napříč Evropou, si také vybrala svou daň.

Výrobci ve snaze co nejvíce profitovat z nastalé situace podle mého názoru trochu přetočili onen do té doby poměrně dobře vyladěný hodinový strojek a v určité chvíli jednak cenově přestřelili finanční možnosti svých zákazníků, a pak také podlehli představě, že trh bude schopen absorbovat zcela libovolné množství obytných vozů.

A jak to bude dál? To ukáže čas. Nejsem si úplně jistý, že se můžeme těšit na razantní pokles cen karavanů, ale rozhodně můžeme počítat s jejich stagnací a pak také s jednorázovými prodejními slevami. Ostatně to už ukázal i letošní Caravan Salon Düsseldorf, který by šlo možná s trochou nadsázky pojmenovat přehlídkou slevových akcí.

Bude vás také zajímat

Newsletter

Přihlaš se k pravidelnému odběru novinek z webu a nic ti neunikne.
Jednodušší už to být nemůže!

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

spot_img

Nejnovější

VIDEO: MegaMobil Mega Lounge 600 – svatý grál půdorysu pro dva konečně nalezen?

Letošní veletrh Caravaning Brno 2025 přinesl řadu zajímavých vozů. Jedením z nich je MegaMobil Mega Lounge 600. Tento model, který se pyšní přídomkem Mega...

VIDEO: Pössl Summit 600 Plus (2025) – jak se model posunul za pět let?

Pössl Summit 600 Plus je moje srdeční záležitost. Tohle auto máme již téměř šest let, a tak mě zajímalo, jak se model změnil. Na...

VIDEO: Caravaning Brno 2025 – než se otevřou brány

Karavanistický svátek, veletrh Caravaning Brno 2025, za pár hodin přivítá své první návštěvníky. Jako již tradičně můžete se mnou nahlédnout na plochu jednotlivých hal...

Knaus Boxlife 600 MQ (2026) – doložnost vyřešena

Knaus Boxlife 600 MQ pro modelový rok 2026 nasliboval kde co: novou koupelnu, nové zpracování interiéru a hlavně snížení hmotnosti vozu. To ale tvrdí...

VIDEO: Podélné spaní na šesti metrech – to je Robeta Kronos

Vestavby s délkou 6 metrů s podélným spaním jsou v posledních letech nesporným trendem. Robeta Kronos je typickým zástupcem takto pojatého půdorysu. Na jaké...