Jak vybírat obytnou dodavku?

Není tomu dávno, co jsme leželi v katalozích, procházeli všechny možné weby, sjížděli YouTube videa a chodili po výstavách a prodejcích s cílem vybrat si pro sebe tu nejvhodnější obytnou dodávku. Přeci jen to není málo peněz, a tak jsme výběru věnovali velkou pozornost. Možná to zní jako samozřejmost, ale vzpomínám si, že jsem kdysi někde četl článek od jedné rodiny, která si bez velkého rozhodování koupila dodávku s palandami a prostě si vybrali Chausson bez nějakého velkého zkoumání a přemýšlení. Měli štěstí a prý jsou spokojeni. Já se ale trochu bál, že takové štěstí bychom mít nemuseli. A navíc, mě zkrátka to vybírání baví. 🙂

V dnešním příspěvku shrnu naše úvahy do několika doporučení.

Přemýšlejte o tom, jak a kam chcete cestovat

Zdroj: karabag.de

Základem úspěchu je mít poměrně dost jasnou představu o tom, jaký způsob cestování vám vyhovuje a jak chcete cestovat. Je potřeba najít odpovědi zejména na tyto otázky:

  • Kolik lidí se má v dodávce vyspat? Budeme jezdit 90% času ve dvou, nebo ve čtyřech či v pěti? Jsme rodina, co jezdí pořád spolu, protože jsou děti malé, nebo jsme senioři, co s sebou chtějí vzít jednou za rok na týden vnoučata? Jsme dva cyklisti, co chtějí být půl roku na cestách po nejlepších trailech Evropy?
  • Jak jsme na tom s kondičkou? Může to znít zvláštně, ale zejména v Německu jsou obytné dodávky fenomén mj. i u seniorů. A tam pak rozhodují věci jako je třeba výška postele. A výrobci to vědí a reagují na to v nabídce svých vestaveb.
  • V jakém období chci cestovat? Jaro až podzim, nebo i v zimě? Tohle téma bude důležité, až se budete rozhodovat o způsobu spaní v dodávce (pokud chcete jezdit ve více než dvou lidech) a o dodatečné výbavě (topení, izolace, …).
  • Zdroj: https://www.campster.de/

    Chceme spát převážně v kempech nebo počítáme většinu času se spaním nadivoko? Tahle odpověď vám pomůže při rozhodování o solárech, druhé nástavbové baterii, typu koupelny

  • Budeme jezdit hlavně Alpy a průsmyky a nebo to bude většinou o víkendech okolo komína a jednou nebo dvakrát ročně někam na delší cestu? To vám pomůže s výběrem motorizace a třeba i při úvahách o automatické převodovce.
  • Co všechno budu chtít vozit? Klíčová otázka mj. i ve spojení s tím, jak moc chci dodržovat předpisy. Jde totiž o celkovou hmotnost a tedy i doložnost (kolik toho můžu naložit) obytného auta. Já jsem doložností asi trochu „nemocný“, a tak jsem ji při výběru našeho auta řešil opravdu hodně. Ale pokud budete jezdit jen ve dvou, tak to asi zas takové téma není (teda pokud s sebou nechci nutně vozit skútr a mít za každou cenu auto do 3.3t).

A možná ještě něco dalšího…. Každopádně rada číslo 1: V klidu a důkladně si ujasněte, jak chcete cestovat.

Využijte půjčovnu

Co nám hodně pomohlo ujasnit si požadavky, byla reálná osobní zkušenost. Půjčovna obytných aut vám umožní vyzkoušet si, co a jak vám bude vyhovovat, vadit, chybět nebo přebývat. Nám to pomohlo k rozhodnutí, že nechceme standardní velké obytné auto, ale že to pravé pro nás bude právě obytná dodávka.

Takže moje doporučení číslo 2: Najděte si půjčovnu, kde mají auto alespoň trochu podobné tomu, o kterém uvažujete, a pronajměte si ho. Jsou to jedny z nejlépe utracených peněz při výběru.

Navštivte výstavu/veletrh

Jak si nejrychleji udělat představu o tom, co je na trhu, co kdo nabízí a co co stojí? Jednoznačně na výstavě nebo veletrhu. A dejte tomu čas. Pokud půjdete jen po obytných dodávkách, tak počítejte s tím, že dvě hodiny na návštěvu budou málo. Takže, pokud se vás to tedy týká, tak si dopředu sežeňte dostatečně dlouhé hlídání vašich dětí. Určitě budete na výstavě o dost déle, než děti vydrží. 🙂 Nicméně, pokud se vás to opět týká, tak na finální výběr děti pro změnu určitě vezměte (pokud z toho už tedy mají rozum).

Při návštěvě mějte na paměti, že jednak samozřejmě vybíráte model auta, ale také hledáte prodejce. S ním budete ladit dodatečnou výbavu, ale také v budoucnu případné reklamace nebo dodělávky. Takže vzájemná důvěra a jistá dávka sympatií je naprosto klíčová.

V pořadí hned za tím je pak geografická vzdálenost od vašeho bydliště. Asi nebudete chtít v případě potřeby servisu nebo reklamace jet stovky kilometrů za svým prodejcem.

Doporučení číslo 3: Navštivte veletrh nebo výstavu. Vybíráte nejen auto, ale i prodejce!

Zvažte vaše zkušenosti a budoucí osud auta

Kromě „konfekčních“ výrobců obytných dodávek jako je Karmann, Pössl, Knaus, Adria a další, existují na trhu i zakázkové firmy. V Česku je hodně známý například KRS případně WoodVANs. Tyhle firmy vám postaví auto přesně na míru a nemusí to přitom být dramaticky dražší, než u některých renomovaných výrobců konfekčních obytných aut.

Ja jsem při výběru našeho auta chvíli KRS zvažoval, ale nakonec jsem se rozhodl pro „konfekci“. Důvody byly dva. Zaprvé, lehce vyšší cena za možnost „říct si přesně, co chceme“ neměla úplně tu správnou přidanou hodnotu, protože si nejsme zatím úplně jisti, jak moc vlastně „přesně víme, co chceme“. Jinými slovy – nejsem si jistý, nakolik bychom využili těch možností zakázkové výroby, které nabízí. Vyhodnotili jsme, že konfekce nám na první auto asi stačí. Zadruhé, tím, že si nejsme úplně 100% jisti, že jsme vybrali auto, na kterém nám bude všechno vyhovovat, je dost možné, že ho budeme chtít za dva tři roky prodat a vyměnit za jiné. Myslím si, že byť konfekce, ale od poměrně známého výrobce, si najde svého kupce snáz, než zakázkový nebo malosériový vůz od značky, která v Evropě nemá (možná zatím) takový zvuk.

Doporučení číslo 4: Vybírejte výrobce vaší dodávky i s ohledem na to, jak moc jistí jste si svými požadavky, a jak moc jste přesvědčení, že vám to auto bude dělat dlouho společnost.

Nezapomeňte na další náklady spojené s provozem auta

Jako u každého jiného auta, počítejte i tady s povinným ručením a nejspíš budete chtít i pojistku. Akorát ve srovnání s osobním autem bude pojistka obytné dodávky vycházet o něco dráž.

Další položka pak může být parkování. Pokud máte vlastní dům se zahradou a počítáte s tím, že auto bude stát tam, jste v pohodě. Pokud bydlíte v bytě, ve velkém městě, budete nejspíš potřebovat najít někde dlouhodobé stání. To může jít až do tisícikorun měsíčně v případě krytých stání, s elektrickou přípojkou, pitnou vodou a třeba i nějakým souvisejícím servisem. Důležité je ještě zmínit, že v dnešním boomu obytných aut, dodávek a přívěsů, nemusí být parkovacích míst úplně dostatek. Tedy alespoň těch, která splňují nějaké lehce náročnější požadavky (zastřešení, rozumná vzdálenost od bydliště, elektrická přípojka).

Doporučení číslo 5: Nezapomeňte, že kdo chce mít koně, musí mít na oves. Jinými slovy – počítejte s provozními náklady, které jsou u obytného auta vyšší, než u toho osobního.

Doporučení 6: Mějte rozmyšlené a včas zajištěné parkování! Dodávka se sice možná vejde na sídlištní parkoviště, ale…

A závěrem…

Na základě výše uvedených úvah jsme se pak pustili do výberu konkrétního auta. Jak jsme postupovali, co jsme zvažovali a co jsme oželeli, to jsem popsal podrobně v samostatných příspěvcích: Jak jsme vybírali naši dodávku – úvodní představy a požadavkyJak jsme vybírali naši dodávku – co z výbavy jsme oželeli?Jak jsme vybírali naši dodávku – finální konfigurace. Pokud vybíráte, přeji vám šťastnou ruku! A hlavně si to užijte. Mě to bavilo fakt hodně. 🙂

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *