V době vypublikování tohoto článku máme čerstvě objednanou obytnou dodávku Pössl Summit 600 Plus. Proč jsme vybrali právě tento model od tohoto výrobce a pro co jsme se rozhodli v rámci výbavy, to bychom rádi postupně sdíleli v příspěvcích, které budou následovat. Vybíráním a rozhodováním jsme totiž trávili poslední dobou hodně času (i když nutno říct, že to byla zábava) a rádi bychom se o získané poznatky a naš úvahy podělili. Třeba to pomůže někomu dalšímu, kdo o obytné dodávce uvažuje.
Záměrně píšu o obytných dodávkách, nikoli o velkých obytných autech – ať už alkovnách, polointegrovaných nebo integrovaných. To jsou témata, která jsou řešena jinde a – upřímně – my jsme v cestování s obytným autem dost začátečníci, takže bychom ani neměli moc co nabídnout. Zkrátka tento web bych rád zaměřil primárně na obytné dodávky a ještě lépe na dodávky vyráběné komerčně (Pössl, Clever Vans, Roadcar, Vantourer, ale i od výrobců velkých obytek, jako Hymer, Adria, Westfalia a další). Moji ambicí není pokrýt obytné vestavby vyrobené svépomocí, na to jsou tu jiné weby (třeba Martin z nomádem.cz, případně řada dalších českých YouTuberů a cestovatelů).
Naše cesta k obytné dodávce
Jak jsme se k obytné dodávce dostali? Nikdy jsme se ženou nebyli žadní velcí vyznavači kempování. Máme rádi svoje pohodlí a spaní ve stanu na jednu dvě noci je sice hezký zážitek, ale jet pod stan na týden, či snad dva nebo tři, to už je na nás trochu moc. Navíc, mě prostě odjakživa nějak přitahovala ta představa domu na kolečkách. Ta volnost a asi i romantika. Cesta je cíl… To mám rád na motorce a obytné auto (nebo dodávka) mi dává možnost tohle zažívat s celou rodinou.
A protože nás to přítahovalo už delší dobu, tak jsme se jednoho dne rozhodli si takové jedno obytné auto půjčit. Byla to alkovna Chausson na podvozku Ford, na alkovnu docela malá (s délkou do 7m). Auto uvnitř nicméně docela veliké, příjemný prostor, luxusní vybavení. S oběma dětmi (4 měsíce, 4 roky) to bylo naprosto parádní. Jedním z důvodů byl i fakt, že nám vůbec nepřálo počasí. A pak ani D1. Proč to bylo parádní? Protože jsme právě využili té naprosté volnosti, kterou vám obytné auto dává. V původně plánovaném Adršpachu mělo podle předpovědi pršet, a tak jsme se vydali směr jižní Morava. Jenže D1 byla proti. A tak jsme se prostě rozhodli, že zakotvíme u Brněnské přehrady. Mít zarezervovaný apartmán v původně zamýšleném Adršpachu, tak se tam trápíme v zimě a v dešti. U Brna nám však skoro celou dobu svítilo slunce…
Jenže pořád mě hrozně lákaly ty obytné dodávky. Ty kompaktní rozměry, ta obratnost… Alkovna fajn, ale připadal jsem si jak v autobusu. A tak jsme si řekli, že příště si zkusíme půjčit dodávku. A aby byla pro 4, že se nám líbí stanová střecha. A tak padla volba na Vantourer, který měli zrovna tou dobou ve Finasu na půjčovně. A musím říct, že tam jsme zjistili, že obytná dodávka je přesně to, co hledáme. Pocit z jízdy bezmála jak v osobním autě, rozumná spotřeba, a ta obratnost a možnost snadného parkování ve městě je prostě k nezaplacení. A k tomu je tady pořád výbava jako v „dospělé“ obytce. Jasně, prostoru je méně, ale za ten pocit skoro-osobního auta ten kompromis podle nás stojí.
No a bezmála půl roku na to vybíráme a objednáváme svoji obytnou dodávku. Co jsme zvažovali, jak jsme vybírali, co je na trhu, jaké vychytávky a co jsme nakonec vybrali a proč, to budiž tématem dalších článků…