Izolace vestaveb – ukázky z výroby

V minulém článku jsme se podívali na test izolace dvou vestaveb za pomoci termokamer. To, co jsme viděli, byl jen obraz nebo výsledek zvoleného výrobního postupu. Jak moc se mohou izolace jednotlivých modelů obytných dodávek lišit? Jak rozdílně k této problematice výrobci přistupují? To si ukážeme na několika videích z výrobních linek – konkrétně využijeme youtube videa následujícíh značek: Challenger, Knaus, Robeta, Pössl, Sunlight a Weinsberg (všechna použitá videa jsou uvedena na konci článku).

Challenger

Na videu (rok 2017) z výroby Challengeru je hezky vidět pečlivý přístup k izolaci instalací materiálu s reflexní fólií. Izolovány jsou všechny plochy včetně nosníků, které jak je vidět ve videu, jsou izolovány i zevnitř. Riziko tepelných mostů je tak minimální. Slabými místy budou – jako u všech dodávek – posuvné a zadní křídlové dveře.

Challenger - izolace při výroběKnaus

Knaus využívá při výrobě izolační pěnu, opět se pečlivě věnuje izolaci nosníků, a navíc přidává vnitřní obklady z měkkého prodyšného materiálu, který poskytuje dodatečnou izolační vrstvu a omezuje tak kondenzaci vlhkosti na prochladlých stěnách vozu. Ve videu je pak ukázán i test, kdy v modelu Knaus Boxstar a v modelu konkurenční značky vařili na vařiči vodu. Na plastových obkladech, zjevně dost podchlazeného konkurenčního vozu, došlo k výrazné kondenzaci vzdušné vlhkosti (ne nepřekvapivě narozdíl od vozu Knaus).

Knaus - izolace při výrobě

Robeta

Robeta patří mezi výrobce luxusnějších, a tedy i dražších obytných dodávek. Nutno podotknout, že na izolaci se u tohoto vozu nešetří. Zejména velké boční plochy jsou bohatě vyplněné izolační pěnou Armaflex. Finální interiér je pak také pokryt textilním materiálem zabraňujícím kondenzaci vzdušné vlhkosti. Mimochodem tohle video (rok 2020) je opravdu velmi zjímavé a poměrně podrobně prochází kompletní výrobu obytné dodávky Robeta.

Robeta - izolace při výroběPössl

Pössl je známý tím, že vyrábí takovou – řekl bych – vestavbovou konfekci. Za poměrně výhodný peníz (ve srovnání s konkurencí) dostanete docela kvalitně zpracované auto. Nicméně někde ta úspora být prostě musí. Jednak se samozřejmě jedná o úspory z rozsahu, neboť do Pössl group spadá kromě samotných vozů Pössl i výroba vestaveb pod značkami Clever Vans, Roadcar nebo Globecar, a tato skupina se specializuje výhradně na výrobu obytných dodávek.

Na videu z výroby (rok 2015) je ale vidět, že ve srovnání s konkurenčními značkami, u kterých máme tímto způsobem možnost nahlédnout pod pokličku, není izolace připravována s takovou pečlivostí. Střecha je izolována poměrně hezky, ale boční nosníky před instalací stěnových krycích panelů žádným jiným materiálem izolovány nejsou. To docela potvrzuje i výsledek testu izolace za pomoci termokamer, který jsem zmiňoval v úvodu článku – stěny Pösslu Roadcruiser dopadly o něco hůře, než u Adrie a to zejména práve v místě bočních nosníků.

Poessl - izolace při výrobě

Nelze samozřejmě soudit z jednoho videa, jak jsou dělány všechny modely značky. Pössl sám má dva výrobní závody (jeden vlastní a jeden, kde spolupracuje s firmou Dethleffs) a každý z nich se věnuje výrobě jiných modelů. Každopádně kdo chce jezdit hlavně v zimě a volil by obytnou dodávku, možná bude zvažovat spíše modely konkurence…

Sunlight

Aktuální video výroby modelu Sunlight Cliff Adventure 2021 ukazuje, že tato značka přistupuje k izolaci tohoto auta velice podobně, jako Pössl. Boční nosníky před instalací interiérových panelů samostatně izolované nejsou. Střecha je, opět podobně jako u Pösslu, pokryta pěnovým izolačním materiálem v plném rozsahu.

Sunlight - izolace při výrobě_Sunlight

Weinsberg

Weinsberg je sesterskou společností firmy Knaus a její auta vznikají na stejné výrobní lince. Potěšující je, že i když se auta obou značek od sebe v lecčems mohou lišit, izolace to na první pohled není. Pěnovým materiálem jsou pokrytá všechna místa, která hrozí vznikem tepelných mostů – tedy i všechny nosníky karosérie. Stejně tak jako u Knausu je vrchní interiérový materiál prodyšný, poskytující dodatečnou izolační vrstvu.

Weinsberg - izolace při výrobě

Shrnutí a zdrojová videa

Různé značky cílí na různé segmenty zákazníků, kteří mají pro svá auta různé užití. Takže je potřeba zdůraznit, že určitý způsob izolace, který se jednomu užaveteli může zdát jako nedostatečný nebo nevhodný, je pro druhého člověka s jiným režimem užívání auta plně vyhovující.

Izolace je to, co při nákupu obytné dodávky nejspíš nikdy neuvidíme. O to více je potřeba ocenit jednotlivé výrobce, kteří se se svým výrobním postupem podělili ve veřejně dostupných videích. Každopádně videa jsou velmi zajímavá a určitě je doporučuji ke shlédnutí.

Video Challenger

Video Knaus

Video Robeta

Video Pössl

Video Sunlight

Video Weinsberg

Bude vás také zajímat

Newsletter

Přihlaš se k pravidelnému odběru novinek z webu a nic ti neunikne.
Jednodušší už to být nemůže!

2 KOMENTÁŘE

  1. Krásný článek, jako více tady na stránkách. Jen tak dál.
    Docela by mě zajímalo technické vysvětlení různých postupů výrobců. Je vidět, že možná používají jinou koncepci a ani ne třeba tak aby ušetřili. Otázka která mě pořád hlodá hlavou je, kde se zachytí a kam steče vykondenzovaná voda. Teorie uzavřít celé auto do nějaké formy parozábrany mi přijde nereálná a i z videí je vidět, že tam pořád nějaké dutiny jsou.

    • To je dobrá otázka. Laicky si myslím, že jsou dva přístupy. Jeden ala Knaus nebo Robeta – poctivě udělat izolaci tak, že na plechové karoserii nebude žádný tepelný most. Jediná místa, kde se vlhkost srazí, jsou maximálně skla nebo v nejhorším možná dveře, kde to steče, případně uschne. A na stěny ještě dát prodyšný materiál a je to.
      Druhý přístup vidím ala Pössl, kdy se základní izolace tak nějak udělá, ale protože zůstávají tepelné mosty, tak se to nakonec udělá tak, že se dají na stěny plastové obklady. Tam když se srazí vlhkost, tak se holt musí otřít, nebo steče kamsi po stěnách.
      Ale jak říkám, je to čistě laický pohled. Na příležitostné cestování je to jedno, kdo to myslí v zimě vážně, bude hledat tam, kde to dělají více pro tento způsob užití.
      Tak jako tak na zimu je do dodávky (bez ohledu na kvalitu izolace) dobré stejně dát dozadu ke křídlovým dveřím nějaký izolační závěs (dveře trochu profukují) a pokusit se ideálně o něco podobného i u posuvných. A nějaký půlkabát na kabinu je samozřejmost…

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

spot_img

Nejnovější

PUSHrack SNOWbag – nový způsob převozu lyží na dodávce

PUSHrack SNOWbag je alternativní způsob, jak převážet na obytných dodávkách lyže. S firmou samotnou se nesetkáváme poprvé. Letos na jaře překvapila, když představila netradiční...

TEST: Knaus Tourer CUV 500MQ (2023) – díl 1 – představení a první dojmy

Je tomu něco málo přes rok, co Knaus ohromil karavanistický svět svým inovativním modelem Knaus Tourer CUV. Zcela unikátní koncept zdvihací střechy dává vyniknout...

Nový Renault Master 2024 – v čem je lepší pro vestavby?

Renault Master známe již nějaký ten pátek. Pro rok 2024 však údajně přichází Renault s kompletně přestavěným autem. Nejedná se tak prý o pouhý...

Furgok – neviditelná koupelna v obytné dodávce

Značka Furgok není v našich končinách příliš známá. Nejedná se ale o žádného nováčka - španělský výrobce se chlubí již 14 letou historií. Klasické...

LMC Innovan 592 (2024) – podélné spaní ve Ford Transit

Lze zajistit dostatek prostoru v šest metrů dlouhém voze Ford Transit při podélně uloženém lůžku? LMC Innovan 592, novinka pro rok 2024, se o...