V minulém článku jsme se podívali na test izolace dvou vestaveb za pomoci termokamer. To, co jsme viděli, byl jen obraz nebo výsledek zvoleného výrobního postupu. Jak moc se mohou izolace jednotlivých modelů obytných dodávek lišit? Jak rozdílně k této problematice výrobci přistupují? To si ukážeme na několika videích z výrobních linek – konkrétně využijeme youtube videa následujícíh značek: Challenger, Knaus, Robeta, Pössl, Sunlight a Weinsberg (všechna použitá videa jsou uvedena na konci článku).
Challenger
Na videu (rok 2017) z výroby Challengeru je hezky vidět pečlivý přístup k izolaci instalací materiálu s reflexní fólií. Izolovány jsou všechny plochy včetně nosníků, které jak je vidět ve videu, jsou izolovány i zevnitř. Riziko tepelných mostů je tak minimální. Slabými místy budou – jako u všech dodávek – posuvné a zadní křídlové dveře.
Knaus
Knaus využívá při výrobě izolační pěnu, opět se pečlivě věnuje izolaci nosníků, a navíc přidává vnitřní obklady z měkkého prodyšného materiálu, který poskytuje dodatečnou izolační vrstvu a omezuje tak kondenzaci vlhkosti na prochladlých stěnách vozu. Ve videu je pak ukázán i test, kdy v modelu Knaus Boxstar a v modelu konkurenční značky vařili na vařiči vodu. Na plastových obkladech, zjevně dost podchlazeného konkurenčního vozu, došlo k výrazné kondenzaci vzdušné vlhkosti (ne nepřekvapivě narozdíl od vozu Knaus).
Robeta
Robeta patří mezi výrobce luxusnějších, a tedy i dražších obytných dodávek. Nutno podotknout, že na izolaci se u tohoto vozu nešetří. Zejména velké boční plochy jsou bohatě vyplněné izolační pěnou Armaflex. Finální interiér je pak také pokryt textilním materiálem zabraňujícím kondenzaci vzdušné vlhkosti. Mimochodem tohle video (rok 2020) je opravdu velmi zjímavé a poměrně podrobně prochází kompletní výrobu obytné dodávky Robeta.
Pössl
Pössl je známý tím, že vyrábí takovou – řekl bych – vestavbovou konfekci. Za poměrně výhodný peníz (ve srovnání s konkurencí) dostanete docela kvalitně zpracované auto. Nicméně někde ta úspora být prostě musí. Jednak se samozřejmě jedná o úspory z rozsahu, neboť do Pössl group spadá kromě samotných vozů Pössl i výroba vestaveb pod značkami Clever Vans, Roadcar nebo Globecar, a tato skupina se specializuje výhradně na výrobu obytných dodávek.
Na videu z výroby (rok 2015) je ale vidět, že ve srovnání s konkurenčními značkami, u kterých máme tímto způsobem možnost nahlédnout pod pokličku, není izolace připravována s takovou pečlivostí. Střecha je izolována poměrně hezky, ale boční nosníky před instalací stěnových krycích panelů žádným jiným materiálem izolovány nejsou. To docela potvrzuje i výsledek testu izolace za pomoci termokamer, který jsem zmiňoval v úvodu článku – stěny Pösslu Roadcruiser dopadly o něco hůře, než u Adrie a to zejména práve v místě bočních nosníků.
Nelze samozřejmě soudit z jednoho videa, jak jsou dělány všechny modely značky. Pössl sám má dva výrobní závody (jeden vlastní a jeden, kde spolupracuje s firmou Dethleffs) a každý z nich se věnuje výrobě jiných modelů. Každopádně kdo chce jezdit hlavně v zimě a volil by obytnou dodávku, možná bude zvažovat spíše modely konkurence…
Sunlight
Aktuální video výroby modelu Sunlight Cliff Adventure 2021 ukazuje, že tato značka přistupuje k izolaci tohoto auta velice podobně, jako Pössl. Boční nosníky před instalací interiérových panelů samostatně izolované nejsou. Střecha je, opět podobně jako u Pösslu, pokryta pěnovým izolačním materiálem v plném rozsahu.
Weinsberg
Weinsberg je sesterskou společností firmy Knaus a její auta vznikají na stejné výrobní lince. Potěšující je, že i když se auta obou značek od sebe v lecčems mohou lišit, izolace to na první pohled není. Pěnovým materiálem jsou pokrytá všechna místa, která hrozí vznikem tepelných mostů – tedy i všechny nosníky karosérie. Stejně tak jako u Knausu je vrchní interiérový materiál prodyšný, poskytující dodatečnou izolační vrstvu.
Shrnutí a zdrojová videa
Různé značky cílí na různé segmenty zákazníků, kteří mají pro svá auta různé užití. Takže je potřeba zdůraznit, že určitý způsob izolace, který se jednomu užaveteli může zdát jako nedostatečný nebo nevhodný, je pro druhého člověka s jiným režimem užívání auta plně vyhovující.
Izolace je to, co při nákupu obytné dodávky nejspíš nikdy neuvidíme. O to více je potřeba ocenit jednotlivé výrobce, kteří se se svým výrobním postupem podělili ve veřejně dostupných videích. Každopádně videa jsou velmi zajímavá a určitě je doporučuji ke shlédnutí.
Krásný článek, jako více tady na stránkách. Jen tak dál.
Docela by mě zajímalo technické vysvětlení různých postupů výrobců. Je vidět, že možná používají jinou koncepci a ani ne třeba tak aby ušetřili. Otázka která mě pořád hlodá hlavou je, kde se zachytí a kam steče vykondenzovaná voda. Teorie uzavřít celé auto do nějaké formy parozábrany mi přijde nereálná a i z videí je vidět, že tam pořád nějaké dutiny jsou.
To je dobrá otázka. Laicky si myslím, že jsou dva přístupy. Jeden ala Knaus nebo Robeta – poctivě udělat izolaci tak, že na plechové karoserii nebude žádný tepelný most. Jediná místa, kde se vlhkost srazí, jsou maximálně skla nebo v nejhorším možná dveře, kde to steče, případně uschne. A na stěny ještě dát prodyšný materiál a je to.
Druhý přístup vidím ala Pössl, kdy se základní izolace tak nějak udělá, ale protože zůstávají tepelné mosty, tak se to nakonec udělá tak, že se dají na stěny plastové obklady. Tam když se srazí vlhkost, tak se holt musí otřít, nebo steče kamsi po stěnách.
Ale jak říkám, je to čistě laický pohled. Na příležitostné cestování je to jedno, kdo to myslí v zimě vážně, bude hledat tam, kde to dělají více pro tento způsob užití.
Tak jako tak na zimu je do dodávky (bez ohledu na kvalitu izolace) dobré stejně dát dozadu ke křídlovým dveřím nějaký izolační závěs (dveře trochu profukují) a pokusit se ideálně o něco podobného i u posuvných. A nějaký půlkabát na kabinu je samozřejmost…