Od doby, co jsme koupili naše auto, čekám na vhodný okamžik pro výměnu olověné nástavbové baterie za novou, lithiovou. Nová lithiová baterie (LiFePO4) se stala naším parťákem ze dvou důvodů – tím primárním je nižší hmotnost a tím druhým samozřejmě využitelná kapacita. Vybrali jsme akumulátor německé značky Perfektium.
Lithiová baterie Perfektium se představuje
Značka Perfektium není v našich končinách příliš známá. Není ani divu. Jedná se totiž o značku, která vznikla teprve nedávno – v roce 2021. Sídlo firmy je nedaleko Mnichova a název má vycházet ze slovní hříčky – Perfektium = „Die perfekte Lithiumbatterrie“. Co je ale asi mnohem zajímavější, je šesti letá záruka, a skutečně široká nabídka produktů.
Perfektium nabízí LiFePO4 baterie v opravdu široké škále variant:
- s kapacitou od 50Ah až po 560Ah
- s možností umístění pod sedačku
- s vyhříváním
- pouze s displejem nebo s bluetooth připojením
LiFePO4 baterie Perfektium 150Ah
Naším novým parťákem na cestách se stala lithiová baterie Perfektium 150Ah s podporou bluetooth, vnitřním vyhříváním a možností montáže pod sedačku. Kapacitu jsem volil s ohledem na naše používání – naprosto bez problémů nám stačila původní olověná 95Ah doprovázená 150W solárním panelem, takže 150Ah v lithiovém provedení by mělo posloužit královsky. Po bluetooth jsem sáhl naprosto automaticky a vyhřívání už nebylo za dramatický příplatek.

Baterii jsme pořídili v Campers4U Olomouc, kde nám rovněž prováděli montáž tamní šikovní technici. Proč zmiňuji šikovnost? Jeden z předchozích servisů, kde se naše obytka v minulosti ocitla, neváhal přišroubovat sedačku spolujezdce neoriginálními šrouby a navíc přes závit, takže se pánové v Olomouci docela nadřeli, než se jim podařilo sedačku uvolnit. Ach jo… 🙁 Každopádně pánům z Olomouce patří velký dík za trpělivost!
První zkušenosti
Jen co jsem nástavbovou baterii nechal namontovat, čekal mě Caravaning Brno. Na tamní karavanové stání jsem dorazil ve středu večer se 100% nabitým akumulátorem. Odvážně jsem si vybral místo bez přípojky k elektřině a ve stínu. Celou dobu běžela kompresorová lednice a plynové topení (auto jsem v nepřítomnosti nechával temperovat na 18 stupňů), přičemž slunce příliš mnoho nebylo a od pátku se výrazně ochladilo. Odjížděl jsem v neděli lehce před polednem a aplikace ukazovala zbývající kapacitu 23%. Za 87h provozu jsem tak spotřeboval 77% kapacity akumulátoru. To není vůbec špatný výsledek. 4 dny bez slunce a bez pohybu auta bychom tak nejspíš bez problémů dali.
Pro úplnost ještě dodám, že následný přesun z Brna do Prahy trval přibližně 2,5h a za tu dobu se akumulátor dobil na 69% (auto máme vybavené 25A boosterem nabíjení).

Ceny
Každého samozřejmě budou zajímat ceny těchto LiFePO4 baterií Perfektium. Doporučené koncové prodejní ceny vybraných akumulátorů jsou následující:
Model | Cena |
100Ah, umístění pod sedačku, Bluetooth, rozměry 355x175x188mm | 699 Euro |
150Ah, umístění pod sedačku, Bluetooth, rozměry 355x175x188mm | 981 Euro |
150Ah, umístění pod sedačku, topná fólie, Bluetooth, rozměry 355x175x188mm | 1.030 Euro |
180Ah, umístění pod sedačku, Bluetooth, rozměry 357x338x152mm | 1.150 Euro |
280Ah, umístění pod sedačku, Bluetooth, rozměry 355x330x190mm | 1.714 Euro |
100Ah, Bluetooth, rozměry 330x172x215mm | 699 Euro |
150Ah, Bluetooth, rozměry 502x186x243mm | 981 Euro |
200Ah, Bluetooth, rozměry 522x240x218mm | 1.265 Euro |
300Ah, Bluetooth, rozměry 320x430x160mm | 1.826 Euro |
560Ah, Bluetooth, rozměry 440x300x375mm | 3.292 Euro |
Závěr
Z nové lithiové baterie jsem zatím nadšen. Nebýt výměny, už bych musel při své návštěvě v Brně sahat po připojení k elektrickému sloupku. Zatím to vypadá, že náš styl cestování v kombinaci se solárním panelem bude zásobovat akumulátor dostatečně, takže se k elektřině budeme připojovat ještě méně často, než doposud.
Se svými zkušenostmi se určitě ještě podělím. Představím mobilní aplikaci a její užití, a také za námi budou určitě další cesty, které prakticky ukážou jak se s novou baterií žije.