MAXI nebo Heavy chassis – co to je?

V minulém technickém okénku jsme se vydali do tajů velikostí dodávek Ducato a spol. Dnes se podíváme na další tajemný bod katalogů, a to je MAXI nebo HEAVY chassis.

Co je MAXI nebo HEAVY chassis?

U obytných dodávek postavených na bázi Fiat Ducato a spol je možné z pohledu maximální přípustné hmotnosti volit běžně mezi váhovým limitem 3.300kg a 3.500kg. Druhá varianta, s limitem 3.5t, bývá pak označována buď jako LIGHT nebo MAXI či HEAVY (MAXI je označení používané Fiatem, HEAVY je označení od Citroënu). A jaký je tedy rozdíl mezi MAXI ve srovnání s LIGHT? Změny jsou rozhodně větší, než se zdá na první pohled…

Fiat Ducato Maxi

Rozdíl MAXI vs. LIGHT podvozek

Čeho si člověk na první pohled všimne je jednak plastové rozšíření (ochrana) blatníků, standardně dodávaná 16″ kola (u MAXI varianty s jiným designem litých kol než u LIGHT) a pak nápis MAXI na zadních dvěřích. Ale pojďme trochu vážněji – MAXI podvozek skutečně není o designu, ale o schopnosti snést (uvézt) vyšší zatížení – MAXI podvozek je totiž konstrukčně dimenzován až do 4,5t celkové hmotnosti. Z tohoto důvodu je zde řada úprav ve srovnání s verzí LIGHT:

  • Vyšší zatížení náprav u MAXI oproti LIGHT (MAXI podvozek 2100kg přední a 2400kg zadní, LIGHT podvozek 1850kg přední a 2000kg zadní).
  • Větší průměr předních brzdových kotoučů o 2cm.
  • Silnější podvozkové komponenty, jako ramena, ložiska kol a péra.
  • 16″ kola s jinou roztečí šroubů (a také s jinou velikostí šroubů).
  • Vyšší světlá výška vozu ve srovnání s LIGHT na 15″ kolech.
  • Jiné převodové poměry.
  • A již zmíněné plastové lemy blatníků.

Jaký podvozek tedy vybrat?

Podvozek do 3.300kg lze doporučit jen pro kratší obytné vestavby s délkou 5,4m. Jakmile se dostaneme do kategorie 6m aut, tak tam už je kvůli doložnosti téměř nezbytné volit variantu do 3.500kg. Čím více se blížíme situaci, kdy budeme jezdit spíše k horní hranici váhového limitu, tím více stojí za to uvažovat o variantě MAXI. Na druhou stranu, MAXI chassis představuje nějaké ty kilogramy hmotnosti vozu navíc (jedná se cca o +30kg ve srovnání s LIGHT podvozkem na 16″ kolech), a tyto vám mohou v celkové doložnosti zase chybět. Takže nemusí to být vždy úplně lehké a jednoznačné rozhodování… 🙂

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

Související

Nejnovější

Robeta – luxus v obytné dodávce

Značka obytných dodávek Robeta je synonymem pro to luxusnější, na co může člověk v tomto segmentu narazit. Začátek působnosti firmy spadá do roku 2011,...

Koupelny v dodávkách – speciality

Výrobci obytných dodávek došli postupem času k několika variantám koupelen, které lze považovat za jakýsi standard tohoto typu obytných aut (viz seriál o koupelnách...

Přihrádka s bezdrátovým nabíjením pro Fiat Ducato

V posledním článku jsem se věnoval spíše designovým možnostem vylepšení obytné dodávky na bázi Fiat Ducato a spol. Dnes to bude něco mnohem praktičtějšího....

LED poziční světla a blinkry pro Fiat Ducato a spol

Jakmile si pořídíte vestavbu, pro většinu lidí to přestává být obyčejná dodávka, ve které se dá přespat. Důležitý je i design. Design daný nejen...

Bürstner Campeo 4X4 – video představení

Je libo čtyřkolku? A třeba rovnou pro čtyři jak na jízdu, tak na spaní? Bürstner nedávno představil model Campeo 4x4, který přesně toto nabízí. Na...