Sezení v obytné dodávce

Na první pohled vypadají všechny obytné dodávky víceméně stejně (zejména ty na bázi Fiat/Citroën/Peugeot). Posuvné dveře, schůdek, před vámi sezení s lavicí, vpravo kabina s otočnými sedačkami. Dále po levé ruce kuchyňská linka, naproti koupelna s toaletou, a vzadu postel. Postupem času vykrystalizovalo (v kontinentální Evropě) několik málo půdorysů, na které narazíte víceméně u všech výrobců. Jsou ale přesto ta auta úplně stejná? V několika článcích nahlédneme do vybraných aut a podíváme se, s čím se můžeme potkat. Dnes začnu obecně sezením v obytné dodávce.

Lavice a sedačky

Knaus – rozšiřitelná lavice

Drtivá většina dodávek je otypovaná a postavená na jízdu pro 4 osoby. Dva pasažéři jsou tak ve většině případů usazeni na lavici u stolku. Co tady lze zajímavého vymyslet? Leccos!

Naprostým základem, a dnes už vlastně běžnou (příplatkovou) věcí téměř u každého výrobce, je možnost vybavit lavici úchyty Isofix pro upevnění dětských sedaček. Obytné dodávky jsou nejbezpečnějí obytná auta a přidáte-li k tomu isofix, není co řešit.

Clever Vans – Otočná přední lavice pro dva

Přední sezení se stolkem je v zásadě všude standardně řešeno v podobě lavice. Pokud ale plánujete delší cesty, nebo potřebujete na lavici pohodlně usadit třeba i dva dospělé, bude možná pohodlnější zvolit místo lavice dvě samostatné a třeba i do jisté míry nastavitelné sedačky. Se sedačkami lze obecně docela kouzlit u Clever Vans, případně něco podobného nabízí Knaus nebo Vantourer. Jmenované firmy vám navíc dávají za příplatek možnost odsunout od sebe sedačky o kus do strany (podobně jako v některých dálkových autobusech) a získat tak pohodlnější prostor pro ramena. Na dlouhé přejezdy je to velmi pohodlné a když stojíte, nepřekáží vám zbytečně široká lavice v uličce.

Další vychytávka, kterou nabízí třeba Clever Vans, je možnost nahradit otočnou sedačku spolujezdce za otočnou lavici pro dva. Tohle může být jedno z řešení, pokud chcete jezdit v pěti. Alternativy pak najdeme třeba u firmy Pössl, kde je možné přidat vedle lavice dodatečně ještě rozkládací pátou sedačku, Karmann Mobil nabízí model Dexter 555 s pátou sedačkou otočenou proti směru jízdy nebo další obdobnou variantou je Dreamer Camper Five.

Stůl

Ne vše je ale jen o sedačkách. U předního sezení hraje velkou roli i stůl. Ve většině případů je dnes standardem (někde za příplatek) přítomnost otočné (nebo výsuvné) části, která zajistí dosažitelnost desky stolu i z místa spolujezdce.

Karmann Dexter – skladaci stul

U stolků je potřeba věnovat pozornost jejich hloubce a případně i prostoru mezi sedákem lavice a nohou stolu. U některých modelů noha může zcela chybět, ale stůl je pak trochu méně stabilní. Jinde je zase noha úplně nalepená na sedačce, takže se ke stolu nasoukat může být zábavné tak maximálně pro děti. Takže tohle doporučuji určitě vyzkoušet. Přední sezení je totiž prostor, který typicky trpí v případech, kdy výrobce do auta dává větší koupelnu, šatní skříň na stranu koupelny, případně do kratšího auta (6m) umisťuje podelné postele (například Vantourer 600L). V takový okamžik bývá stolek užší a obecně prostor v jeho okolí omezenější. Pak nastupují na řadu u kreativnějších výrobců inovace, kdy je možné například kus stolku před lavicí překlopit a tím stolek zúžit a získat tak více prostoru pro sezení. Tohle je častá konstrukce například u vozů Karmann Mobil (viz obrázek).

Zadní „salónek“

Roller Team Toleno – zadní salónek

Aby byl článek kompletní, je potřeba zmínit i takové půdorysy obytných dodávek, kdy je v autě vestavěn zadní „salónek“. Jedná se o půdorysy oblíbené zejména ve Velké Británii. V tomto případě přední sezení buď úplně chybí, případně je doplněno ještě o zadní „pohovky“, které je možné na noc přestavět na spaní. Příkladem může být třeba Roller Team Toleno (viz obrázek).

Se zadním sezením však nutně nemusíme chodit k modelům stavěným primárně pro britský trh. Příkladem je třeba novinka Clever Vans z letošního roku – model Clever Bike 540. Tenhle model nabízí na délce 5,4m posezení v zadní části auta a sem rovněž umístil sedačky s bezpečnostními pásy. Můžete kouknout na video.

YouTube player

Bude vás také zajímat

Newsletter

Přihlaš se k pravidelnému odběru novinek z webu a nic ti neunikne.
Jednodušší už to být nemůže!

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

spot_img

Nejnovější

CMT 2025: To nejlepší z veletrhu – část 1

Letos jsem se poprvé vydal na CMT 2025 - druhou největší výstavu svého druhu na světě. A samozřejmě jsem pro vás natočil to nejlepší,...

VIDEO: Nový podvozek pro VW Transporter – 21 let a přesto jezdí lépe než nový

VW Transporter v různých verzích je oblíbeným základem pro campervany. A proto když se naskytla příležitost vyzkoušet si obytnou přestavbu na podvozku VW T5...

Matist Family L a XL (2025) – netradiční vestavba pro rodinu

Německá značka Matist si odbyla premiéru svých novinek Matist Family L a Matist Family XL na letošním Caravan Salon Düsseldorf. Jedná se o vozy...

PODCAST: Obytné vozy nad 3.5t – mýty a fakta

Obytné vozy nad 3.5t získávají na trhu stále větší oblibu. Navzdory tomuto trendu zde však panuje spousta mýtů a nepravd, které mohou řadu potenciálních...

VIDEO: Concorde Carver (2025) – malé velké auto

Concorde Carver je nejmenším z velkých. Plnotučné obytné auto s celkovou hmotností 7,5t, na podvozku Iveco Daily, a na poměry linerů velmi kompaktních rozměrů....