Sezení v obytné dodávce

Na první pohled vypadají všechny obytné dodávky víceméně stejně (zejména ty na bázi Fiat/Citroën/Peugeot). Posuvné dveře, schůdek, před vámi sezení s lavicí, vpravo kabina s otočnými sedačkami. Dále po levé ruce kuchyňská linka, naproti koupelna s toaletou, a vzadu postel. Postupem času vykrystalizovalo (v kontinentální Evropě) několik málo půdorysů, na které narazíte víceméně u všech výrobců. Jsou ale přesto ta auta úplně stejná? V několika článcích nahlédneme do vybraných aut a podíváme se, s čím se můžeme potkat. Dnes začnu obecně sezením v obytné dodávce.

Lavice a sedačky

Knaus – rozšiřitelná lavice

Drtivá většina dodávek je otypovaná a postavená na jízdu pro 4 osoby. Dva pasažéři jsou tak ve většině případů usazeni na lavici u stolku. Co tady lze zajímavého vymyslet? Leccos!

Naprostým základem, a dnes už vlastně běžnou (příplatkovou) věcí téměř u každého výrobce, je možnost vybavit lavici úchyty Isofix pro upevnění dětských sedaček. Obytné dodávky jsou nejbezpečnějí obytná auta a přidáte-li k tomu isofix, není co řešit.

Clever Vans – Otočná přední lavice pro dva

Přední sezení se stolkem je v zásadě všude standardně řešeno v podobě lavice. Pokud ale plánujete delší cesty, nebo potřebujete na lavici pohodlně usadit třeba i dva dospělé, bude možná pohodlnější zvolit místo lavice dvě samostatné a třeba i do jisté míry nastavitelné sedačky. Se sedačkami lze obecně docela kouzlit u Clever Vans, případně něco podobného nabízí Knaus nebo Vantourer. Jmenované firmy vám navíc dávají za příplatek možnost odsunout od sebe sedačky o kus do strany (podobně jako v některých dálkových autobusech) a získat tak pohodlnější prostor pro ramena. Na dlouhé přejezdy je to velmi pohodlné a když stojíte, nepřekáží vám zbytečně široká lavice v uličce.

Další vychytávka, kterou nabízí třeba Clever Vans, je možnost nahradit otočnou sedačku spolujezdce za otočnou lavici pro dva. Tohle může být jedno z řešení, pokud chcete jezdit v pěti. Alternativy pak najdeme třeba u firmy Pössl, kde je možné přidat vedle lavice dodatečně ještě rozkládací pátou sedačku, Karmann Mobil nabízí model Dexter 555 s pátou sedačkou otočenou proti směru jízdy nebo další obdobnou variantou je Dreamer Camper Five.

Stůl

Ne vše je ale jen o sedačkách. U předního sezení hraje velkou roli i stůl. Ve většině případů je dnes standardem (někde za příplatek) přítomnost otočné (nebo výsuvné) části, která zajistí dosažitelnost desky stolu i z místa spolujezdce.

Karmann Dexter – skladaci stul

U stolků je potřeba věnovat pozornost jejich hloubce a případně i prostoru mezi sedákem lavice a nohou stolu. U některých modelů noha může zcela chybět, ale stůl je pak trochu méně stabilní. Jinde je zase noha úplně nalepená na sedačce, takže se ke stolu nasoukat může být zábavné tak maximálně pro děti. Takže tohle doporučuji určitě vyzkoušet. Přední sezení je totiž prostor, který typicky trpí v případech, kdy výrobce do auta dává větší koupelnu, šatní skříň na stranu koupelny, případně do kratšího auta (6m) umisťuje podelné postele (například Vantourer 600L). V takový okamžik bývá stolek užší a obecně prostor v jeho okolí omezenější. Pak nastupují na řadu u kreativnějších výrobců inovace, kdy je možné například kus stolku před lavicí překlopit a tím stolek zúžit a získat tak více prostoru pro sezení. Tohle je častá konstrukce například u vozů Karmann Mobil (viz obrázek).

Zadní „salónek“

Roller Team Toleno – zadní salónek

Aby byl článek kompletní, je potřeba zmínit i takové půdorysy obytných dodávek, kdy je v autě vestavěn zadní „salónek“. Jedná se o půdorysy oblíbené zejména ve Velké Británii. V tomto případě přední sezení buď úplně chybí, případně je doplněno ještě o zadní „pohovky“, které je možné na noc přestavět na spaní. Příkladem může být třeba Roller Team Toleno (viz obrázek).

Se zadním sezením však nutně nemusíme chodit k modelům stavěným primárně pro britský trh. Příkladem je třeba novinka Clever Vans z letošního roku – model Clever Bike 540. Tenhle model nabízí na délce 5,4m posezení v zadní části auta a sem rovněž umístil sedačky s bezpečnostními pásy. Můžete kouknout na video.

Bude vás také zajímat

Newsletter

Přihlaš se k pravidelnému odběru novinek z webu a nic ti neunikne.
Jednodušší už to být nemůže!

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

spot_img

Nejnovější

Nový Renault Master 2024 – v čem je lepší pro vestavby?

Renault Master známe již nějaký ten pátek. Pro rok 2024 však údajně přichází Renault s kompletně přestavěným autem. Nejedná se tak prý o pouhý...

Furgok – neviditelná koupelna v obytné dodávce

Značka Furgok není v našich končinách příliš známá. Nejedná se ale o žádného nováčka - španělský výrobce se chlubí již 14 letou historií. Klasické...

LMC Innovan 592 (2024) – podélné spaní ve Ford Transit

Lze zajistit dostatek prostoru v šest metrů dlouhém voze Ford Transit při podélně uloženém lůžku? LMC Innovan 592, novinka pro rok 2024, se o...

Konečně nová lithiová baterie Perfektium 150Ah v našem obytném autě

Od doby, co jsme koupili naše auto, čekám na vhodný okamžik pro výměnu olověné nástavbové baterie za novou, lithiovou. Nová lithiová baterie (LiFePO4) se...

VIDEO: Caravaning Brno 2023 – obytné dodávky

Na letošním veletrhu Caravaning Brno 2023 jsme si my, fanoušci obytných dodávek, přišli na své. Tolik vestaveb na jednom místě se v Česku jen...