Spaní pro čtyři – palandy

Pokud je v nabídce výrobce nějaký model obytné dodávky určené na spaní pro čtyři osoby, pak je to vždy řešeno palandou. Je to nejjednodušší, z pohledu hmotnosti vozu nejefektivnější. Má to však svá ale…

Úskalí

Prvním problematickým bodem je výrazná ztráta úložného prostoru. Jak je vidět na ukázkovém obrázku, výrazně menší je dolní zavazadlový prostor, neboť dolní postel je z pochopitelných důvodů posazena o dost níže, než v případě, kdy palanda osazena není. Horní skříňky v lepším případě zcela chybí (skutečně v lepším, protože pak má horní postel alespoň nějakou rozumnou délku), nebo jsou tedy v horším případě zachovány na obou stranách (a pak je postel fakt jen pro malé děti). Upřímně, pokud pojedete dodávkou ve čtyřech, tak vám bude každý úložný prostor dobrý.

Druhým nedostatkem tohoto řešení je znatelně omezená výška prostoru nad postelí. Aby zůstal zachovaný nějaký zavazadlový prostor, bylo místo pro nádrž s vodou a další techniku, nezbývá prostě pro postele dost prostoru. Každý výrobce to má zrealizované jinak, někde se setkáte dokonce s elektricky nebo mechanicky stavitelnou výškou postele, ale v zásadě lze říci, že pokud se dostanete přes nějakých 55cm nad dolní matrací, tak je to úspěch. Může vám to takhle při čtení přijít dost, ale zkuste si to někdy doma na zemi, kolik je 55cm. Nejsem klaustrofobik, oken může být vzadu kolik chce, ale z mého pohledu je to nouzovka a tak trochu trénink na rakev…

Dalším limitujícím faktorem pak může být skutečnost, že – v případě volby plynového vytápění – nemáte prostor pro dostatečně velkou plynovou láhev. To bych ale nepovažoval za velký problém. Je to snadno řešitelné volnou naftového topení.

Nutno říci, že trochu lepších výsledků lze dosáhnout při volbě nejvyšší výšky vozu (H3). Pak se ale trochu začíná vytrácet výhoda nízké hmotnosti paland (viz dále) a trochu ztrácíte ze sexappealu a obratnosti kompaktního obytného auta.

Výhody

Palandy mají tři nesporné výhody.

Pevná lůžka, vždy připravena k použití, a to i v případě, kdy se rozhodnete přespat někde, kde na sebe nechcete moc upozorňovat. Zvenku zkrátka nikdo nepozná (například narozdíl od použití stanové střechy), že se v autě spí. Navíc, díky tomu, že jsou lůžka neustále připravena, nijak nepřekáží v běžném užívání vozu (zejména předního sezení).

Všichni jsou v teple. Lůžka jsou uvnitř vozu, za izolací, když se venku čerti žení, zapnete si topení a všem je hej. Pokud plánujete zimní vyjížďky, tak se jedná o jedno z řešení, které budete nejspíš zvažovat.

Instalované palandy pak zvyšují celkovou hmotnost vozu jen velmi málo (cca 20-30kg). V některém z dalších článků se tomu budu věnovat podrobněji, ale jakmile checte v obytné dodávce jezdit ve čtyřech, začnete hodně řešit pohotovostní hmotnost vozu, a tedy doložnost. Vím, řada lidí to moc neřeší (třeba u 7,5m dlouhých obytných vozů), u nás se zatím moc neváží, ale tak nějak si nechci nechat zkazit dovolenou nějakou tučnou pokutou někde v Rakousku. A proto když jsme vybírali naše auto, tak jsme palandy dlouho zvažovali právě díky jejich nízké hmotnosti.

Inovace

I u paland však někteří výrobci přichází s inovativními řešeními. Na obě jsem narazil u vozů od Clever Vans. Jeden vůz nese označení Clever Family a druhý Clever Flex Kids.

Clever Family je vůz asi nejběžnější délky 599cm (L3) s výškou H3 (tedy tou nejvyšší). Výrobce zde umístil do zadní části vozu standardní palandu, tak jak ji známe z domova – tzn. jedno lůžko dole a druhé nahoře. Díky tomu se v zadní části auta uvolnil prostor pro skříně. Druhé dvě postele jsou pak v přední části vozu jako stahovací postel (o nich zase někdy příště). Každopádně, z mého pohledu toto rozložení řeší spíše praktičnost používání interiéru, než úložné prostory. Děti spí vzadu na palandách, nemusí přes sebe v noci přelézat. A před palandami je také volnější prostor, takže se nejde až do postele uzounkou uličkou mezi kuchyní a koupelnou. Úložné prostory možná přibyly vzadu, nicméně stahovací postel jich zase pár ubere v přední části auta…

Clever Family - půdorys
Clever Family – půdorys

Clever Flex Kids je pak to největší, co si můžete v dodávce objednat – délka 6,36m (L4) a výška H3. Clever Vans zde umístili do zadní části dolů dvě podélná lůžka a nad ně napříč palandu pro dva. Tím dle mého názoru vyřešil problematický klaustrofobický pocit a vůbec prostor nad hlavami. Otázku zavazadlového prostoru a úložných prostorů to však moc neřeší.

 

Clever Flex Kids - půdorys
Clever Flex Kids – půdorys

Závěrem

Výhody Nevýhody
+ Pevná lůžka, vždy připravena k použití
+ Nenápadné při snaze na sebe v noci moc neupozorňovat
+ V izolovaném prostoru kabiny vozu
+ Minimální zvýšení zátěže vozu (cca 20-30kg)
– Velmi omezené úložné prostory
– Omezená výška prostoru nad postelí
– Prostor pouze pro malé plynové lahve

Palandy jsou asi nejsnazší a nejlevnější způsob, jak se (technicky) vypořádat se spaním rodiny v obytné dodávce. Pokud bych se pro takové řešení měl rozhodovat (a že jsme to opravdu zvažovali), nejspíš bych volil některé řešení v dodávce s maximální výškou H3. Jedině ta totiž nabízí dostatek prostoru pro to, aby mezi lůžky byl takový odstup, který lze považovat za použitelný. V dodávce s výškou H2 si myslím, že je to spíše nouzovka na krátké výlety. Jednak nemáte moc kam dát věci a pak trávíte každou noc v místě, kde si tak tak lehnete na bok.

Na druhou stranu, někde se setkáte i s tím, že jsou horní lůžka snadno demontovatelná. Tohle rozložení je pak prý hodně často poptáváno prarodiči, kteří většinu času jezdí sami a příležitostně berou s sebou na výlety vnoučata. Na to jsou pak podle mě palandy ideálním řešením.

Bude vás také zajímat

Newsletter

Přihlaš se k pravidelnému odběru novinek z webu a nic ti neunikne.
Jednodušší už to být nemůže!

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

spot_img

Nejnovější

PODCAST: Stanová střecha na vestavbu – co obnáší její montáž a jak se s ní žije?

Stanová střecha, to je moje srdeční záležitost. Za mě je to jedna z nejlepších cest, jak jak výrazně zvětšit prostor obytného auta. Ano, má...

Thule VeloTrack – nosič elektrokol na zadní křídlové dveře

Thule VeloTrack je další evolucí nosičů určených k převozu kol na zadních křídlových dveřích. Limitem těchto nosičů bývá jejich nosnost. Thule VeloTrack však svou...

CI Kyros 7 Vantastic (2025) – tohle jsme ještě neviděli!

CI Kyros 7 Vantastic je vestavba, která mě po dlouhé době fakt překvapila! Takhle nezvykle pojatý půdorys a takovou odvahu bych zrovna od firmy...

PODCAST: Normandie obytným autem s Michalem Sixtou

Přemýšlíte o tom, kam budou pokračovat vaše další karavanistické cesty? Zejména teď na podzim je atraktivní vypravit se do míst, kde v sezóně bývá...

VIDEO: Adria Mode (2024) – campervan pro 8 trochu jinak

Adria Mode je nejnovějším přírůstkem do rodiny campervanů slovinského výrobce obytných vozů Adria. Představen byl minulý rok a já jsem se na něj letos...