Co je L3H2, L2H2, L4H3… – aneb různé velikosti aut na bázi Ducato

Když člověk začíná s výběrem obytné dodávky, brzy narazí na magické zkratky typu: L3H2, L1H1, L2H2, a podobně. Nemusíte být raketovým vědcem, abyste pochopili, že se jedná o označení délky (písmeno L) a výšky auta (písmeno H). Jaké varianty teda u nejběžněji používaných podvozků Fiat Ducato, Peugeot Boxer a Citroën Jumper existují?

Různé délky, různé výšky

Délky aut jsou k dispozici následující:

  • L1 – délka 4,96m
  • L2 – délka 5,41m
  • L3 – délka 5,99m
  • L4 – délka 6,36m

Výšky jsou pak tři:

  • H1 – výška 2,25m
  • H2 – výška 2,52m
  • H3 – výška 2,76m

Nejlépe je to vidět na obrázku níže.

Porovnání velikostí Ducato
Porovnání velikostí (zdroj: www.drive.com.au)

Příklady obytných dodávek dle různých velikostí

Každá z velikostí dodávek se používá různě často pro obytné vestavby. Pojďme se podívat na zástupce jednotlivých velikostních segmentů.

To nejmenší – 5m délka s nejnižší střechou – L1H1

Tohle úplně nejmenší auto se jako podvozek pro obytné vestavby používá spíše výjimečně. Když už někdo pokukuje po málem autě, možná spíš vezme něco velikosti VW California, což jsou auta, která mají svou povahou a motorizací spíš blíže osobnímu autu, než dodávce. Ale i tak lze v této kategorii najít nějaký ten hezký kousek. Například Hymer Sydney je pěkným příkladem (i když výška je samozřejmě lehce vyšší než u L1 (235cm) díky instalované zdvihací stanové střeše, základem je stále L1).

Hymer Sydney
Hymer Sydney

5,41m s nejnižší střechou spíše výjimečně – L2H1

Velikost L2 při nízké výšce H1 není zrovna obvyklá kombinace pro obytné vestavby. Nicméně i tak se nějaké auto těchto rozměrů najde a shodou okolností je to dokonce model českého výrobce KRS – model KRS City Line.

KRS City Line
KRS City Line (zdroj obrázku: www.krs.cz)

5,41m se střední výškou – mainstream pro malé vozy – L2H2

Délka 5,41m při výšce H2 je už poměrně běžným podvozkem pro menší vestavby. V zásadě každý větší výrobce vestaveb má v této kategorii alespoň jeden model. Tohle auto lze považovat za takové běžné minimum pro plně vybavené obytné auto – tzn. včetně koupelny s toaletou.

Pössl Summit 540
Pössl Summit 540

Mainstream o délce 6m – L3H2

Délka 6m při výšce H2 je v zásadě takovým vestavbovým mainstreamem. Pohodlně pro dva s příčnými postelemi, výjimečně a s jistými omezeními s podélným spaním. Také pokud se chcete vyspat v autě čtyři, tak v autě těchto rozměrů máte docela na výběr – palandy, zdvihací stanová střecha, nebo dokonce spouštěcí postel.

SunLiving - L3H2
SunLiving – L3H2

Prostorných 6m pro dlouhány nebo početnější posádku – L3H3

Šestimetrové auto v maximální výšce H3 není zrovna běžně používaným podvozkem. Větší výška interiéru se často zužitkovává instalací spouštěcí postele v přední části vozu (například model Knaus Boxstar 600 Solution), případně ji ocení jedinci vyšší postavy. Ale pokud už výška H3, tak ta je spíše obvykleji k dispozici v kombinaci s nejdelším vozem (viz dále).

Knaus Boxstar 600 Solution
Knaus Boxstar 600 Solution

Mainstream pro podélné spaní o délce 6,36m – L4H2

Vedle šestimetrových aut střední výšky je toto druhá nejoblíbenější kategorie vozidel. Délka 6,36m umožňuje pohodlnou instalaci podélných postelí, což znamená nejen větší komfort pro spaní, ale zároveň i větší (zejména delší) prostor pro zavazadla. To může být zajímavé například pro vyznavače zimních sportů, kdy se do garáže pohodlně vejdou i lyže. Delší obytný prostor tohoto podvozku pak občas nechá vyniknout i fantazii a zrodí se něco méně obvyklého. Takovým příkladem může být třeba model Pilote V630G, kde výrobce využil větší délku ne pro zvýšení komfortu spaní, ale pro zvětšení denního prostoru pro posádku (viz video pod odkazem a půdorys níže).

Pilote V630G
Půdorys Pilote V630G

Obytná dodávka velikosti XXL – L4H3

Tohle je to největší (když pomineme dodatečné nástavby), co můžete pořídit jako podvozek pro vestavbu obytné dodávky do vozů Fiat Ducato, Citroën Jumper, Peugeot Boxer. 6,36m délky s nejvyšší střechou. Velká většina výrobců má v této třídě nějaký ten XXL model. Ať už je to třeba Knaus Boxstar 630, MegaMobil MegaRevloution 640, Pössl Roadcruiser XL, a další. Co do prostoru – jednoznačně paráda. Horší už to může být s doložností. Pohotovostní hmotnost u ceníkových základních modelů atakuje bezmála 3.000kg. Pro dvě osoby je to v pohodě, pro 4 už je potřeba trochu přemýšlet, co přidat do výbavy a co všechno s sebou vozit. Mezi relativně „běžnými“ vestavbami pro 2 až 4 cestující v této XXL velikosti se dá najít i něco neobvyklého – třeba zajímavě řešený model pro pět – Dreamer Camper Five.

Shrnutí

Obytných dodávek je na trhu spousta a variace modelů jsou nepřeberné. Každému vyhovuje něco jiného, protože každý má jiné potřeby a vyznává jiný způsob cestování. Předtím, než se člověk pustí do výběru té které velikosti auta, je určitě dobré si vlastní požadavky a potřeby pořádně rozmyslet (viz také můj článek Jak vybírat obytnou dodávku). Jedině tak se dá trochu lépe zorientovat v tom, co nám trh nabízí.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *