Spaní pro čtyři – stahovací postel v přední části vozu

Jak už jsem psal v minulých příspěvcích, uložit ke spánku v obytné dodávce čtyři (ideálně dospělé) osoby není vůbec jednoduchá úloha. Posledně jsem se věnoval palandám, dnes se podělím o své poznatky ohledně dalšího způsobu spaní, a tím je spaní pro čtyři na stahovací posteli v přední části vozu.

Knaus Boxstar 600 XL (Zdroj: www.knaus.com)

Stahovací postel je již dlouho běžným řešení ve velkých obytných autech (v integrovaných i v polo-integrovaných). V dodávkách to však ještě donedávna tak obvyklá věc nebyla. Nicméně jak jsem studoval vozy nejrůznějších výrobců během našeho rozhodování, tak už se jedná o poměrně běžnou záležitost, zejména pak v dodávkách s maximální výškou (tzn. H3). Postel je uložena v přední části auta podélně a nahrazuje tak úložný prostor nad hlavami řidiče a spolujezdce a také v zásadě odstraňuje skříňky po stranách (nepočítám zbylé úzké poličky).

Typy stahovacích lůžek

Když budu počítat auta se standardní výškou střechy (tzn. neberu v úvahu modely s dodatečnou nástavbou jako například Knaus Boxstar 600 XL jako na obrázku), tak existují v zásadě dva způsoby řešení stahovací postele. Obě nabízí právě třeba Knaus.

Clever Van Family - stahovací postel
Clever Van Family – stahovací postel. (Zdroj: promobil.de)

Prvním řešením je tzv. classic bed (tak ji nazývá Knaus, u jiných výrobců se jedná většinou o jediné řešení). Tu nabízí kromě zmiňovaného výrobce Knaus (v modelu Boxstar 600 Solution – i když Knaus u classic bed uvádí délku pouhých 176cm) také třeba Clever Vans (v modelu Family – zde se uvádí délka 196cm). Tyto postele mají tu nespornou výhodu, že jakmile je stáhnete dolů, přední sezení kolem stolu je v zásadě pořád ještě s mírným omezením výšky použitelné a průchod posuvnými dveřmi je sice nižší, ale stále poměrně v pohodě přístupný. Horší už to je s výškou nad matrací, která se pohybuje někde kolem 55cm. Někomu nemusí vyhovovat menší šířka postele, která bývá kolem 130cm.

Druhou variantu jsem pak našel zatím jen u modelu Knaus Boxstar 600 Solution. Je to příplatková Vario bed (již s normální délkou 196cm). Ta má velkou výhodu v tom, že se spouští níže, a tak prostor nad matrací je kolem 1m, což už je naprosto postačující. Nevýhodou pak je poměrně (na pohled z videa) subtilní konstrukce, poměrně vysoká cena (1.900 Euro) a také docela vysoká hmotnost (30kg). Logicky je pak také výrazně obtížnější průchod z auta ven. Jeho výška je někde do 70cm. Ale asi proč ne… Důležité je, že východ ven není blokován kompletně. Rozkládání postele je hezky vidět na videu níže.

Shrnutí

Velkou výhodou stahovací postele libovolného typu je pak to, že všichni spí v teple, uvnitř izolovaného a vytápěného auta a navíc víceméně nenápadně. Cenou za to je limitované až žádné užívání předního sezení během spaní části posádky, omezený průchod ven posuvnými dveřmi a nutnost mít auto výšky H3. Nicméně, pokud je vaše preference nenápadné přespávání a zimní výlety, pak je tohle asi nejlepší alternativa ke zdvihací stanové střeše.

Výhody Nevýhody
+ Nenápadné při snaze na sebe v noci moc neupozorňovat
+ V izolovaném prostoru kabiny vozu
+ Zůstává plně zachován prostor pod zadní postelí
– Omezené úložné prostory v přední části vozu
– Omezený průchod posuvnými dveřmi a možnost užívání předního sezení v průběhu spaní části posádky
– Omezená výška prostoru nad postelí (v případě nejběžnější verze postele)
– Zvýšení zátěže vozu o cca 30kg ve spojitosti s nutností mít nejvyšší dodávku (H3)

Bude vás také zajímat

Newsletter

Přihlaš se k pravidelnému odběru novinek z webu a nic ti neunikne.
Jednodušší už to být nemůže!

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

spot_img

Nejnovější

PODCAST: Stanová střecha na vestavbu – co obnáší její montáž a jak se s ní žije?

Stanová střecha, to je moje srdeční záležitost. Za mě je to jedna z nejlepších cest, jak jak výrazně zvětšit prostor obytného auta. Ano, má...

Thule VeloTrack – nosič elektrokol na zadní křídlové dveře

Thule VeloTrack je další evolucí nosičů určených k převozu kol na zadních křídlových dveřích. Limitem těchto nosičů bývá jejich nosnost. Thule VeloTrack však svou...

CI Kyros 7 Vantastic (2025) – tohle jsme ještě neviděli!

CI Kyros 7 Vantastic je vestavba, která mě po dlouhé době fakt překvapila! Takhle nezvykle pojatý půdorys a takovou odvahu bych zrovna od firmy...

PODCAST: Normandie obytným autem s Michalem Sixtou

Přemýšlíte o tom, kam budou pokračovat vaše další karavanistické cesty? Zejména teď na podzim je atraktivní vypravit se do míst, kde v sezóně bývá...

VIDEO: Adria Mode (2024) – campervan pro 8 trochu jinak

Adria Mode je nejnovějším přírůstkem do rodiny campervanů slovinského výrobce obytných vozů Adria. Představen byl minulý rok a já jsem se na něj letos...