Spaní pro čtyři – zdvihací stanová střecha

V předchozích příspěvcích jsem už probral spaní v obytných dodávkách na palandách a na přední stahovací posteli. Dnes se budu věnovat asi nejkomfortnějšímu řešení z pohledu prostoru, a tím je zdvihací stanová střecha (pokud byste hledali na webu, tak německy Aufstelldach nebo Hubdach, anglicky pak pop-up roof).

Co to zdvihací střecha je?

Zdvihací stanová střecha – interiér (Zdroj: vantourer.de)

Zdvihací střechu určitě znáte z VW California nebo Mercedesu Marco Polo. Pevná střecha se vyklopí vzhůru a zdvihne stanové stěny, a tak vytvoří vlastně další místnost, ve které je poměrně veliké a pohodlné dvoulůžko. Narozdíl ale od zmíněných aut, kde se přes den postel zvedne nahoru i se střechou, a máte vyšší strop, tak v dodávce Ducato/Jumper/Boxer je původní střecha vozu stále na svém místě a k dispozici je jen průlez s žebříkem. Hezky je to vidět na obrázku.

Plusy

Co se týče výhod a nevýhod, je to poměrně jednoduché. Hlavní a největší výhodou je další místnost v dodávce. A pokud cestujete s rodinou, ve čtyřech, tak se podle mého názoru každý metr krychlový prostoru zatraceně hodí. Když vaříte nebo uklizíte a děti například kvůli počasí nebo únavě nemohou být venku, tak se „uklidí“ nahoru a rázem se v autě pohybujete už jen dva. A navíc, děti ten prostor nahoře milují. Otevřou si okna ve stěnách a užívají si výhledu… Takže potřebujete-li nafukovací auto, tak tady ho vlastně téměř doslova máte. My jsme si to vyzkoušeli (viz náš první příspěvek) a zjistili jsme, že je to to pravé. A tak naše nově objednané auto právě tento způsob spaní bude mít. Ale o tom až jindy…

Navíc, kromě toho, že máte k dispozici další místnost, tak vám nezmizí žádný úložný prostor. Všechny skříňky najdete tam, kde mají být, police nad hlavami řidiče a spolujezdce zůstává též, nedotčený je zadní zavazadlový prostor.

Negativa

Nicméně, ne vše je zalité sluncem a jako i u ostatních věcí u obytných dodávek, i tady je to o velkém kompromisu. Hlavní nevýhodou je hmotnost. Komplet střecha s matrací a žebříkem má někde ke 130kg! Pokud ale chcete trochu pohodlí a prostoru, tak nic moc jiného z pohledu hmotnosti nevymyslíte ani s větším modelem auta (sice pořídíte třeba stahovací postel (+30kg), ale zároveň musíte mít o stupeň vyšší dodávku H3).

Termoizolační fólie do zdvihací střechy (Zdroj: https://www.xn--hymer-original-zubehr-0ec.com/)

Další nevýhodou je, že pokud plánujete jezdit i v zimě nebo za chladných jarních a podzimních nocí, je ve střeše trochu zima. Je to prostě stan. A nic moc na tom nemění ani to, že vám zespodu stoupá teplý vzduch z topení. Spal jsem ve střeše, když byly ranní teploty kolem 6 stupňů a v pohodě to šlo. Ale o moc níž už to asi nebude moc příjemné. Každopádně i tady je řešení. Hymer prodává jako originální doplňkovou výbavu pro své zdvihací střechy termoizolační fólie, které zevnitř připevníte na stanové stěny a hned je to veselejší (viz obrázek). Není to teda nejlevnější záležitost, ale pokud hledáte komerční řešení, tak tady existuje. Samozřejmě fantazii se meze nekladou a v různých diskusích se dočtete, že není až takový problém podobnou věc vyrobit i svépomocí. Pokud by vám byla zima i tak, lze vytáhnout nahoru i hadici s přívodem teplého vzduchu. Ale je to zase hmotnost navíc a trochu nepraktické řešení. Ale proč ne.

Třetí nevýhodou může být vlhkost. Stanová zdvihací střecha má pevný strop. Ale pokud bude intenzivně pršet a foukat k tomu vítr, bude i plátno stanu vlhké. Takže když dorazíte domů, je potřeba počítat s tím, že bude nutné mít střechu chvíli otevřenou a nechat ji vyschnout.

Máte-li rádi střešní okna, tak logicky se jedná o další věc, kterou budete muset oželet. I když teda někteří výrobci (například Pössl) dávají do zdvihací střechy okno v úrovni průchodu. Má to tu výhodu, že nad sezením můžete mít příjemné světlo a větrat i při zavřené střeše. Nicméně na jakákoli další střešní okna musíte zapomenout. To může být důležitý faktor hlavně v koupelně, pokud je tam střešní okno jediným způsobem větrání. My jsme tohle u našeho Summitu hodně řešili. Ale o tom podrobněji až jindy…

A poslední věc. Dodávku si řada lidí kupuje i díky tomu, že narozdíl od velkých obytných aut působí hodně nenápadně a často je i tolerována v místech, kde „normální“ obytku vyženou. Předpokládám, že pokud na takovém místě otevřete střechu na spaní, jste v kategorii velkého obytného auta a tolerance je fuč. My jsme se pro takové případy rozhodli vybavit auto dodatečnou třetí postelí v přední části auta (o rozkládacích postelích zase jindy). Takže pokud budeme chtít být nenápadní, střechu necháme a vyspíme se všichni dole.

Zhodnocení

Nevýhod je možná na první pohled dost. Nicméně my jsme po velkém přemýšlení a hledání nejrůznějších variant dospěli k tomu, že přínos dodatečné „místnosti“ při zachování úložných prostor je pro nás tak významný, a že vzhledem k námi plánovanému způsobu cestování, nám tento kompromis za to stojí.

Výhody Nevýhody
+ Další místnost navíc
+ Plnohodnotné a pohodlné spaní
+ Plně zachované všechny úložné prostory
– Vysoká hmotnost (až 130kg)
– Omezená tepelná izolace
– Vlhkost v případě větších nebo dlouhodobých dešťů – nutnost dodatečně vyvětrat/vysušit stan
– Maximálně jedno střešní okno
– Při spaní nadivoko budí zdvižená střecha pozornost

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *