Adria Active Pro je typickým zástupcem oblíbeného a neustále rostoucího segmentu malých obytných dodávek – campervanů. Díky společnosti Campers4U Olomouc jsem měl možnost podívat se na tento kompaktní vůz na podvozku Renault Trafic trochu podrobněji. Pojďme si na začátek testu toto auto trochu blíže představit a nasdílet si první dojmy.
Adria Active se představuje
Adria Active je nejmenším obytným vozem z nabídky slovinského výrobce Adria. Konkurence nejčastěji využívá podvozků Mercedes třídy V nebo Vito (například Pössl Campstar nebo Vanstar, nebo Marco Polo), Citroën Spacetourer nebo Peugeot Traveller (Pössl Campster nebo Vanster), nebo stále oblíbenější Ford Transit Custom (Bürstner Copa, Karmann Duncan nebo třeba přímo od Fordu Nugget). Dalším podvozkem „do party“ je pak Renault Trafic. Jeho obliba postupně roste, a tak se můžeme setkat například s letos odhaleným vozem Nissan Primastar Seaside, vybranými modely Yucon a právě s testovaným campervanem Adria Active.
Adria má v nabídce dva modely – Adria Active Base a námi testovaný Adria Active Pro. Oba vozy disponují zdvihací stanovou střechou s poměrně rozměrným lůžkem pro dva. Liší se ve vnitřním vybavení.
Adria Active Base
Model Adria Active Base nabízí v podélných skříňkách umístěný úložný prostor po celé délce vozu, přičemž na horní ploše je umístěna matrace. Takto uspořádané skříňky jsou navrženy tak, že pojmou jednak jednu 100Ah nástavbovou baterii, k tomu cestovní lednici a ještě zbude nějaký ten prostor na věci posádky. Skříňky však mají ještě jednu přidanou hodnotu. V okamžiku rozložení dolního lůžka poslouží jako rozšíření postele. Ta pak spáčům nabídne úctyhodných 160cm na šířku. A to už může být letiště i pro dva dospělé s malým dítětem. Díky tomu může posloužit Adria Active Base nejen pro jízdu pěti osobám, ale pro stejný počet i na spaní.
Adria Active Pro
Naproti tomu Adria Active Pro nabízí „standardně“ pojatý campervan. Nalezneme zde kuchyňku s dvouplotýnkovým sporákem a dřezem, které doprovází z vrchu přístupná kompresorová lednice. Na kuchyňský blok pak plynule navazují poměrně prostorné skříňky – jedna s šatní tyčí a druhá s poličkami. Kromě toho zbylo v rámci vestavby ještě dost místa na 20l nádrž na čerstvou vodu, 30l nádrž na šedou vodu, malou plynovou lahev a dvě 100Ah nástavbové baterie. Na malý campervan věcí až až!
Podvozek Renault Trafic
Jaký je Renault Trafic jako podvozek pro campervan? Upřímně, s campervany mám jen omezené zkušenosti. Testovali jsme zatím jen Mercedes Marco Polo. A tak jsem v hlavě srovnával možná trochu nesrovnatelné: Adria Active Pro vs. Mercedes Marco Polo (viz náš test Mercedes Marco Polo). Tedy Renault Trafic vs. Mercedes třídy V.
Auta jsou si rozměrově poměrně podobná. Renault vyhrává ve výšce o necelých 10cm a v šířce o 3cm. Na délku má ale skoro o 14cm méně než Mercedes. Hlavní rozdíl je ale v příčném řezu auta. Zatímco Mercedes se směrem nahoru poměrně výrazně zužuje, Renault Trafic nezapře svůj dodávkový původ, a tak je jeho průřez víceméně čtvercový. Díky tomu je pocit z vnitřního prostoru znatelně vzdušnější a hlavně úložné prostory toho pojmou výrazně více.
Výška vozu
Ještě se maličko zastavím u výšky. Vzhledem k tomu, že campervan bude ve většině případů hrát roli prvního auta v rodině, je – zejména u městských uživatelů – výška poměrně zásadní. Proč? Kryté a podzemní garáže. Už dávno není pravda, že by ikonická VW California mohla kamkoli, kam může osobní auto. Poslední modely výšku 2m s přehledem přesahují. Adria Active je v tomto případě pro mě tak trochu záhadou.
Narazil jsem totiž na tři různé uváděné hodnoty, z čehož dvě napovídají, že by člověk mohl mít i v podzemním stání s dvoumetrovou výškou šanci. První hodnota je v technickém průkazu a činí krásných 1.985mm. Druhá je uvedena v katalogu vestaveb Adria a její hodnota je 1.999mm. V tomtéž katalogu, ale před lomítkem, je pak hodnota 2.035mm. Bohužel se mi nepodařilo zjistit, které z uvedených čísel je to pravé. Lze se jen domnívat, že poslední hodnota ja pro vozidla vybavená markýzou. Ať tak či onak, žádné z uvedených čísel nepřekračuje hodnotu 2,05m, takže vyšší krytá stání by pořád mohla Adria Active navštěvovat.
První dojmy z jízdy
Renault Trafic ve stávající generaci není už takové ošklivé káčátko, jako to bylo u předchozích verzí. Zejména přední část je poměrně povedená a LEDková světla vozu docela sluší. A hlavně výborně svítí! Vzhledem k pozdnímu podzimu jsem je využíval poměrně často a jízda byla velice příjemná. Navíc jejich automatické zapínání mi dalo vzpomenout na lépe vybavená osobní auta. Takže palec nahoru!
Dalším příjemným překvapením bylo spojení dvouspojkového automatu se 150k motorem. Převodovka řadila moc hezky a tahle motorizace Adrii vyloženě slušela. Jasně, jezdil jsem sám a s téměř prázdným autem, ale dynamika byla více než uspokojivá. Jsem přesvědčen, že i při plném zatížení to nebude nijak lenivá motorizace.
Jedinou drobnou výtku bych měl k rozjezdům s dvouspojkovým automatem. Pokud jsem chtěl skutečně rychlý rozjezd a razantně jsem sešlápl plynový pedál, nastala delší prodleva následovaná nepříjemným cuknutím. Postupem času jsem si zvykl na to, že pro rozjezdy je potřeba plyn přidávat postupně a plynule. Pak už jsem tento jev nepozoroval.
Obecně k hodnocení jízdy si opět dovolím porovnat, neférově, Marco Polo s Adria Active Pro. Mercedes V-klasse je MPV, které je, řekl bych, evolucí osobního auta. Naproti tomu Renault Trafic může být chápaný jako MPV, které vzniklo spíše evolucí z dodávky. Takže sedíte výše, nastupujete přes schůdek, jste obklopení tvrdými plasty…
Ale nechápejte mě špatně. Renault odvedl velký kus práce a s autem se nejezdí vůbec špatně. Navigace TomTom funguje příkladně, stejně jako připojení Android Auto. Automatická světla a stěrače rozhodně zpříjemní každodenní jízdu. Fantastické jsou držáky nápojů v horní části přístrojovky u A sloupku, jak se na dodávku sluší a patří. Rozměrná police nad rádiem potěší přihrádkou na mobil s USB zástrčkou a držákem na mince. Již v základu montovaná couvací kamera zabrání nechtěnému střetu s překážkou… Drobnosti říkáte? Pokud tohle auto budete chtít používat pro každodenní potřebu, pak přesně tohle oceníte. A mně se v tom autě jezdilo fakt hezky.
Závěr
Adria Active je typickým zástupcem campervanů. Zatímco v podobě modelu Adria Active Pro nabízí zcela typický půdorys s kuchyňskou linkou a skříňkami, zcela jinak tomu je u varianty Base. Ta poskytuje jednak zajímavě koncipovaný úložný prostor a přesto velice komfortní lůžko o šířce 160cm. To není vůbec špatná alternativa pro příležitostné přespání, případně jako prostorný tahoun pro obytný přívěs. Snadno si dovedu přestavit kombinaci třeba s mini-karavanem (ale nejen s ním).
Sázka Adria na Renault Trafic ve smyslu podvozku pro svůj campervan není vůbec špatná. Renault poskytuje dostatečný jízdní komfort a spolehlivě splní i nelehkou úlohu auta pro denní ježdění. Ano, je pravda, že dodávkový původ se Renaultu zcela zamaskovat nepodařilo, ale jsem přesvědčený, že tam, kde to dává největší smysl, je výsledek více než dobrý. A příště se už podíváme na to, jaká je Adria Active jako obytné auto.