TEST: Affinity Camper Van – díl 1 – jízda a komfort

Affinity přišlo se svým modelem na trh začátkem roku 2020 a od té doby se mu docela daří. Důkazem budiž vstup investora, kterým není nikdo menší, než věhlasná společnost KABE. To by mělo být zárukou skutečně kvalitně provedeného vozu. Je tomu tak? Díky společnosti Caravan City můžeme přinést opět náš podrobný test. Jak si v něm tedy Affinity vedlo? 

Auto jako takové jsem již představil v úvodních dojmech (Affinity Camper Van – představení a první dojmy), a tak se dnes budu soustředit spíše na praktičtější stránky užívání vozu.

Jízda

Motorizace

Affinity ve verzi na Fiatu Ducato (to byla verze, kterou jsme testovali) disponuje motorem o výkonu 160k a devíti stupňovou automatickou převodovkou. Tahle kombinace povaze auta, které se zaměřuje na komfort a top vybavení, jednoznačně sluší. Automat řadil naprosto podle mých představ, a to i při sjezdech z kopců, či předjíždění na dálnici. 160k motoru poskytovalo právě tak akorát výkonu, abyste se necítili jako brzda provozu. A když mi přišlo, že by to chtělo víc, vždy stačilo sešlápnout plyn ještě o trošku více, automat podřadil, a jelo se.

Affinity Camper Van

Co se týče spotřeby, tak ukazatel palubního počítače se zastavil na číslici 10,7l na 100km, a to po cca 800 najetých kilometrech, kde odhadem třetinu až polovinu tvořily dálniční přesuny. Když to porovnám se spotřebou 10,4l u polointegrovaného Sunlightu V60 z minulého testu (TEST: Sunlight V60 Adventure Edition – díl 1 – jízda a komfort), tak to není nijak špatný výsledek.

Jízdní asistenty

Samostatnou kapitolou jsou jízdní asistenty. Affinity staví své vestavby na té nejvyšší konfiguraci podvozků, a tak jsem si mohl v praxi vyzkoušet například hlídání jízdních pruhů, sledování mrtvého úhlu, nebo dokonce automatická dálková světla. V autě toho bylo samozřejmě více, ale tyhle vymoženosti jsem skutečně opakovaně využíval.

Docela mile mě překvapila právě automatická dálková světla, která fungovala až překvapivě spolehlivě a rychle. Neměl jsem pocit, že bych zbytečně oslňoval protijedoucí vozidla. Sledování mrtvého úhlu bylo na můj vkus možná až příliš opatrné a na dálnici mě poměrně často upozorňovalo na nebezpečí při návratu zpět do pravého pruhu po předjíždění. (…a nebo prostě opravdu nenechávám dostatečný odstup a pak se omlouvám jak Fiatu, tak i všem předjížděným řidičům)

Affinity Camper Van

Rozměry

Jak už jsem psal v prvních dojmech, Affinity je postaveno na největší variantě Fiatu Ducato L4H3 (tedy 6,4m délka a 2,9m výška). Rozdíl oproti naší kratší a nižší obytné dodávce (máme L3H2 se stanovou střechou, tedy 6m délka a výška jen o něco málo nižší) je při jízdě téměř neznatelný. Při parkování jsem ale už musel hledat trochu delší místa, resp. si dávat více pozor na to, co se nachází za obrubníkem. Zadní převis je přeci jen o těch 40cm delší, než u našeho auta, a tak kdejaký strom nebo billboard může znamenat komplikaci. To je ale prostě vlastnost rozměrnějšího vozu, která je zase vykoupena větším vnitřním prostorem.

Hluk

Jedno překvapení se ale přeci jen za jízdy s Affinity konalo. A to je aerodynamický hluk. Předpokládal jsem, že malá alkovna s panoramatickým oknem bude za jízdy zdrojem značného hluku, a to zejména při dálničních rychlostech. Čemu jsem nebyl schopen uvěřit, že tomu tak vůbec není. Auto je za jízdy dokonce tišší, než náš Summit, kde je poměrně dost slyšet střešní okno ve stanové střeše (a to i přes to, že je vybavené dodatečným aerodynamickým spoilerem). Takže tady všechna čest konstruktérům Affinity!

Zhodnocení jízdních dojmů

Pokud bych měl tedy shrnout jízdní dojmy, tak nemám, co bych Affinity vytkl. Výborně zvolená kombinace pohonu, minimální aerodynamický hluk i přes vysokou stavbu s malou alkovnou a k tomu řada jízdních asistentů.

Komfort bydlení aneb netradiční půdorys

To, co dělá Affinity naprosto jedinečným, je netradiční půdorys. Představoval jsem jej v prvních dojmech, a tak opět spíše pojďme na praktickou stránku věci.

Affinity - interiér

Půdorys Affinity nabízí jednu věc, kterou jen tak v jiné vestavbě nezažijete. A tou je možnost pohodlného pohybu dvou (až tří) osob interiérem současně! Zatímco jeden pracuje u kuchyňské linky, druhý může jít pohodlně do koupelny. Zatímco jeden se obouvá, druhý může současně pohodlně oblékat děti. Zkrátka prostornost interiéru je až neuvěřitelná. Okamžikem, kdy mi z té prostornosti doslova poklesla čelist, byla situace, kdy se dcera rozhodla, že si chce skládat puzzle na zemi (!) a pro svou zábavu opravdu našla pohodlný prostor vedle kuchyňky (posuďte sami dle fotografie). Tohle prostě v jiné vestavbě takhle pohodlně nejde.

Affinity - prostor

Netradiční kuchyňská linka

Jak je tohle možné? Proč to jinde nejde? Ty důvody jsou zejména dva. Tím prvním a nejzásadnějším je rozhodnutí designérů Affinity umístit kuchyňskou linku ve tvaru písmene L za přední salón. Díky tomu vznikl velký prostor za kuchyňským blokem, který lze dále zvětšit posunutím postele o cca 15cm vzad. V kuchyni pak lze téměř tančit a na posteli současně odpočívat v polosedu.

Druhým důvodem pak je volba netradičního uspořádání zadní části vozu (po vzoru vozu Globe Traveller Voyager X), kde našla svoje místo jak koupelna tak francouzská postel. Na rozdíl od Globe Travelleru však Affinity přidalo ještě rozšiřující panely na boky karosérie, a tak díky nim může postel nabídnout bezmála 130cm šířky. Možná to vypadá jako málo, ale Vanistka dokonce prohlásila, že se jí na posteli spalo lépe, než v našem Summitu, který má postel širokou dokonce 159cm! Podélné spaní má prostě své výhody, i když je užší…

Magická přední lavice

Samostatnou kapitolou pak je palanda rozložitelná z přední lavice. Tohle řešení je naprosto geniální a konstruktér, který jej vymyslel a navrhl, by zasloužil metál. Široká a pohodlná lavice s Isofixy se za méně než jednu minutu promění ve dvě robustní plnohodnotná lůžka. A navíc, lavice dokonce skrývá prostor na lůžkoviny! A věřte, že se mi tam s přehledem vešly dvě deky, dva polštáře a dvě peřiny. Tady se fakt nemohu ubránit nadšení… Ale o palandě podrobněji až v sekci o spaní.

Affinity - palanda - bunkbed

Nejen tepelná pohoda

Další věc, která stojí za zmínku, je dvojitá podlaha. To má samozřejmě všechny známé výhody související s tepelnou pohodou a izolací odpadní nádrže a výpusti šedé vody, a tak dále. Ale jedna výhoda možná může uniknout pozornosti. Tím, jak není mezi kabinou řidiče, předním salónem a zbytkem vozu žádný schod, je pohyb po autě mnohem pohodlnější.

Průběžné hodnocení

Z pohledu jízdy nemám autu co vytknout. Velice mile mě překvapila nízká úroveň aerodynamické hluku, a to i přes přítomnost panoramatického okna a mini-alkovny. Nebál bych se říci, že lepší obytnou dodávku postavenou na Fiatu jsem zatím neřídil. Lví podíl na tom určitě má automatická převodovka.

Z čeho jsem ale opravdu unešený, je netradiční půdorys. Pokud se na auto budete dívat z pohledu dvou osob, tak to pro vás možná nebude mít takovou váhu. Ale jezdit pravidelně ve třech nebo dokonce ve čtyřech osobách s požadavkem na zimní kempování, tak mi toto uspořádání přijde neskutečně zajímavé. Rozkládací lůžko popřípadě palanda nabízí plnohodnotný komfort a nijak neomezuje prostor posuvných dveří. A po rozložení zůstává stále použitelná sedačka spolujezdce, která se parádně hodila při vyprávění pohádky na dobrou noc. 🙂

A co nás čeká příště? To se podíváme jako obvykle podrobněji na naše zkušenosti s bydlením, spaním a vařením.

 

Bude vás také zajímat

Newsletter

Přihlaš se k pravidelnému odběru novinek z webu a nic ti neunikne.
Jednodušší už to být nemůže!

4 KOMENTÁŘE

  1. No ja jsem hlavne zvědaví jak budete hodnotit garaz. Možnost zvednout postel a narvat dozadu 2 kola me max nadchla. Cist vas test je najednu stranu velice zajmave, ale take je to pro nas tak trošku mučení :).

    • Das Etagenbett kostet etwa 1.000Euro extra. Peugeot Boxer Variante kostet 2.099.000CZK, Fiat Ducato mit automatik Schaltgetriebe kostet 100.000CZK mehr.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

spot_img

Nejnovější

PODCAST: Caravan Salon Düsseldorf 2024 a novinky ve Studiu Karavan

Studio Karavan přichází v nové podobě! Ke mně se přidává nově Honza Bordovský z CamperLIFE.cz. V tomto díle jsme vám představili novinky z letošního...

Bezděz a okolí obytným vozem s přespáním zdarma

Babí léto přímo lákalo k prodlouženému víkendu a poznávání krás naší vlasti. A při bloudění mapou padla volba na Bezděz a sportovně rekreační areál...

PODCAST: Stanová střecha na vestavbu – co obnáší její montáž a jak se s ní žije?

Stanová střecha, to je moje srdeční záležitost. Za mě je to jedna z nejlepších cest, jak jak výrazně zvětšit prostor obytného auta. Ano, má...

Thule VeloTrack – nosič elektrokol na zadní křídlové dveře

Thule VeloTrack je další evolucí nosičů určených k převozu kol na zadních křídlových dveřích. Limitem těchto nosičů bývá jejich nosnost. Thule VeloTrack však svou...

CI Kyros 7 Vantastic (2025) – tohle jsme ještě neviděli!

CI Kyros 7 Vantastic je vestavba, která mě po dlouhé době fakt překvapila! Takhle nezvykle pojatý půdorys a takovou odvahu bych zrovna od firmy...