VW Grand California 600 – díl 2 – vestavba

V minulém dílu jsem psal o tom, jaký je VW Crafter jako podvozek pro VW Grand California 600, kterou jsme měli možnost díky firmě Autopartner PLUS vyzkoušet. Dnes mám pro vás připravené zamyšlení nad tím, jaká je vestavba od Volkswagenu jako celek, jak působí, a jak je zpracovaná.

Půdorys a design

VW Grand California 600 je navržený víceméně jako běžná vestavba s konceptem otevřeného prostoru. Tedy nízká kuchyňská linka až k zadní posteli s lednicí orientovanou do prostoru posuvných dveří (tak jak je dnes moderní). Zadní postel je pak orientovaná napříč a díky rozšířujícím panelům karoserie její délka dosahuje akceptovatelných 193cm (šířka pak 136-155cm). Pro přespání dalších dvou osob je k dispozici v přední části ve zvýšené střeše stahovací/rozkládací dvoulůžko (šířka 120cm, délka na jedné straně 190cm, na druhé 160cm). Volba designerů u koupelny pak padla na pevnou variantu.

VW Grand California koncept otevreneho prostoru

Z pohledu materiálů a vzhledu obecně se výrobce podle mě rozhodl inspirovat velkými dopravními letadly. Horní skříňky na první pohled svým tvarem, barevnou kombinací, ale částečně i provedením připomínají to, s čím se setkáváme na leteckých trasách, barevné podání bílá-šedá a nepřímé osvětlení nad skříňkami tento dojem jen podtrhují. Je to chladný moderní design, který nebude vyhovovat každému. Někdo jej v diskusích dokonce přirovnává operačnímu sálu. Každopádně své fanoušky si určitě najde – naši rodinu docela oslovil.

VW Grand California - skříňky

V některých ohledech je design skutečně výjimečný. Například přechod mezi koupelnou a stropem je vyloženě krásný detail (viz obrázek). Stejně tak již zmíněný tvar skříněk je také velice nevšední. …i když upřímně řečeno, ne moc praktický. Ale o tom zase příště.

VW Grand California - napojení koupelny na strop

Na druhou stranu jsou zde věci, které se mohly dotáhnout trochu víc, když už je snaha mít interiér designově vymazlený. Příkladem budiž třeba poměrně nevzhledná viditelná spára mezi zadními křídlovými dveřmi (viz obrázek), které jsou jinak z pohledu interiéru docela hezky vyvedené. Koupelna je uvnitř designově také možná až příliš „minimalistická“.

VW Grand California - obklad zadních dveří

Provedení

Volkswagen je podle mého názoru automobilka, která vyrábí dílensky kvalitně zpracovaná auta, jejichž interiéry patří v dané třídě ke špičce na trhu (myšleno kvalitou zpracování). Jsem přesvědčen, že stejným způsobem přistoupili ve VW i ke konstrukci vestavby Grand California. V podstatě na každém místě jsem měl pocit, že je konstrukce daného prvku hodně robustní. Kolikrát možná až zbytečně – což bude zjevně i jednou z příčin nižší doložnosti (o tom ale podrobněji jindy).

VW Grand California - poličky v koupelně

Několik příkladů… V koupelně jsou čtyři kovové odkládací poličky z poměrně masivního materiálu. Stejně tak pojistka překlápěcího zrcadla je až příliš mohutný kus kovu s ohledem na to, jakou funkci plní. Madlo pro stažení horní postele je kovová tvarovaná trubka, kterou byste mohli rozbíjet okna. Uznávám, že se zde věší i žebřík, ale konkurence toto umí vyřešit o dost desítek dekagramů lehčím způsobem. Součástí konstrukce zadních skříněk je opět masivní kovová lišta/profil a skříňky mají rovněž z poměrně silného materiálu tvarovaná pevná záda, která skrývají výztuhu střechy. A tak bych mohl pokračovat…

VW Grand California - české popisky

Přístup k výrobě Grand Californie způsobem obvyklým z běžné autobranže je vidět například i na uživatelských detailech. Jednak je k dispozici tištěná barevná uživatelská příručka v českém jazyce a výstražné nálepky, které jsou na mnoha místech vozu, mají rovněž popisky v našem jazyce. Hezký detail a podle mě nejen začínající karavanista to může ocenit.

Inteligentní a i trochu unikátní řešení

To, co jiný výrobce vestaveb dokáže asi jen těžko, je pokročilá integrace ovládacího panelu vestavby přímo s palubním počítačem samotného auta. V praxi to třeba znamená, že pokud zapnete zapalování a máte auto připojené k elektřině, tak se vám na palubním počítači, kde jindy vidíte třeba průměrnou spotřebu, zobrazí upozornění, že máte před odjezdem auto odpojit. Moc hezké a také docela praktické!

Velice příjemným detailem je automatický schůdek. Otevřete posuvné dveře, schůdek se vysune. Zavřete a on zmizí. To je dobré pro zastávky na cestě, ale ne do kempu. Takže auto samo „pozná“, že budete nejspíš už kempovat, a nastaví na ovládacím panelu režim „Camping“ (lze samozřejmě zapnout i ručně). V ten okamžik zůstává schůdek vysunutý, vypíná se automatický systém světel „follow me home“, při zamknutí auto neblikne všemi směrovkami, nebo vám třeba při otevření posuvných dveří automaticky rozsvítí venkovní světlo. Detaily, ale poměrně návykové.

VW Grand California - ovládací panel

Dotykový ovládací panel je pak propojen s běžným panelem Truma CP Plus. Ten je velice netradičně, a upřímně řečeno poměrně dost nevzhledně, umístěn za dvířky pod lavicí přední lóže. Pro základní ovládání topení jej nepotřebujete – na to stačí dotykový panel vestavby. Ale pokud se objeví nějaká chyba (když například jako já zapnete topení a nemáte puštěný plyn), tak už k panelu Truma musíte.

VW Grand California - ovládací panel Truma CP Plus

Obecně je dotykový panel moc pěkně vyvedený a ovládání auta, včetně světel, schůdku, topení, audia a podobně, je hračkou. Ovšem dvakrát se nám stalo, že panel přestal reagovat, a bylo potřeba sáhnout po restartu (červený vypínač pro odpojení baterie vedle pojistek, ale prý těch způsobů existuje několik). Četl jsem v diskusích, že to není úplně ojedinělé, a že VW panely v rámci oprav této chyby nezřídka mění. Tak snad se to podaří odladit, protože jinak je to moc povedené řešení.

Průběžné zhodnocení

Jaký tedy je VW Grand California 600 z pohledu zpracování a designu? Mám pocit, že VW poměrně dobře využil své zkušenosti z automobilové branže a promítnul je do samotné vestavby. Kvalitou materiálu, zpracováním, propojením jednotlivých systémů. Občas možná trochu zapomněl zvážit, zda je takové robustní řešení v tom daném případě nebytné, a zda se jen zbytečně nezvedá hmotnost auta (pohotovostní hmotnost základního modelu je poměrně značných 3.189kg, ale o tom podrobněji až příště).

Standardní bolestí, jako u řady dnešních aut, je elektronika. To, že mi systém dvakrát během 4 dní přestal reagovat, je opravdu špatně. Chápu to tak, že zrovna tohle řešení by mělo být jednou z hlavních deviz tohoto vozu. Ale snad tuto chybu dokáže servis odstranit výměnou panelu.

Kdo je tedy cílovou skupinou? A koupil bych si tohle auto? Přemýšlel jsem o tom dlouho a názor mám. Ale než se o něj podělím, ještě vám dlužím něco podrobnějšího k praktické využitelnosti auta pro rodinu s dětmi a hlavně jejich pohled na věc! O to se podělím v příštím dílu této série.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

Související

Nejnovější

Nový typ koupelny ve vestavbě – komfortní koupelna

Koupelny v obytných dodávkách jsou několika typů a podrobně jsem se jim věnoval v samostatném seriálu článků - Koupelny v dodávkách. Se zásadně inovovaným...

Výlet za romantikou – hrad Trosky a tábořiště Svitačka

Kdo se alespoň jednou pohyboval v okolí Krkonoš, bude určitě znát siluetu hradu Trosky. Ta je viditelná ze širokého dalekého okolí, a tak i...

Bürstner Eliseo CNG – ekologická vestavba

Bürstner uveřejnil zajímavý koncept - obytnou dodávku Eliseo C543 s hybridním CNG pohonem. Jedná se o vůz postavený na základu Fiat Ducato "Natural Power"...

Dávná historie – naučná stezka Markomanů

Nedaleko Peček ve Středních Čechách, v obci Dobřichov, se nachází archeologické naleziště  z dob Marobudovy říše (období 9. až 6. století před naším letopočtem)....

VW Grand California 600 – díl 4 – využitelnost a názory rodiny

Podvozek, design i zpracování vestavby VW Grand California 600 jsem už hodnotil v předchozích článcích. Teď se podíváme možná na to nejdůležitější - jak...