LEVC e-Camper – další variace na ekologickou vestavbu

Nedávno jsem psal o ekologickém konceptu společnosti Bürstner – modelu Eliseo CNG. Nyní tu máme další pokus o obytné auto s menším dopadem na životní prostředí. Konkrétně LEVC e-Camper.

LEVC e-Camper

Kdo je LEVC?

Že vám značka LEVC nic neříká? Něco možná napoví fakt, že zkratka LEVC znamená London Electric Vehicle Company. Ono slovíčko London a vizuální podobnost s ikonickými londýnskými vozy taxi služby odhaluje skutečnost, že tato firma již více než sto let stojí právě za výrobou londýnských vozů taxi služby. A na bázi svého modelu VN5 z roku 2020 připravuje nyní LEVC nové vozidlo s označením e-Camper.

LEVC e-Camper

Čím je tedy LEVC e-Camper zajímavý? Na první pohled se jedná o víceméně standardní vestavbu ne nepodobnou VW California nebo Mercedes Marco Polo. To znamená schopnost pojmout pro jízdu i spaní čtyři osoby, a to s využitím zdvihací stanové střechy. Z pohledu obvyklých standardů je určitě zajímavostí čistě elektrická kuchyňka.

LEVC e-Camper

To, co je na tomto autě výjimečné, je ale pohon. LEVC e-Camper je plně elektrické vozidlo, schopné ujet na jedno nabití cca 100km. To na dálkové přejezdy nezní bůhvíjak zajímavě. Nicméně LEVC využívá svých zkušeností s výrobou vozidel taxi a přebírá i pro tento model svou platformu zvanou eCity. Ta čistě elektrický pohon doplňuje benzínovým zařízením pro prodloužení dojezdu (range extender) – zjednodušeně řečeno běžným spalovacím motorem, který ale není spojen přímo s pohonem kol. Motor slouží k výrobě elektrické energie pro elektrický agregát. To vede jednak ke značnému zjednodušení pohonného ústrojí (například není potřeba převodovka), ale motor dosahuje i nižší spotřeby, neboť běží stále v optimálních otáčkách. Kombinace elektřina+spalovací motor nabízí u tohoto vozu dohromady dojezd necelých 500km, a to už není úplně málo.

LEVC e-Camper

Samozřejmě ne nezajímavou otázkou bude výsledná průměrná spotřeba takového vozidla. Pochopitelně bude značně ovlivněna jízdním režimem, intenzitou využívání nabíječek, a v neposlední řadě i samotnou hmotností auta. Na druhou stranu, tento typ vozidel je často využíván majiteli jako dopravní prostředek pro každodenní jízdy. A v této oblasti je dnes možnost čistě elektrického pohonu alespoň na cesty do práce už víceméně běžnou záležitostí.

Závěr

Na rozdíl od zmiňovaného vozu Bürstner Eliseo CNG je model LEVC e-Camper připravovaný již jako běžný produkční model a potenciální zákazníci se již mohou začít registrovat. První kusy jsou plánované k dodání již na konec letošního roku a orientační cena se pohybuje kolem £63.000 bez daně.

Osobně si myslím, že v současné době čistě elektrický pohon není ideální variantou pro dlouhé jízdy. Myšlenka využití spalovacího motoru jako zařízení pro prodloužení dojezdu mě zaujala už před lety u osobního vozu Opel Ampera (Chevrolet Volt). Pro auta pro denní využití, se kterými chcete vyrazit občas i dále, to není podle mě vůbec špatná alternativa…

Zdroj: www.levc.com

Newsletter

.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

Související

Nejnovější

Rimor Horus 195 (model 2022)

Značka Rimor je mezi českými zákazníky poměrně oblíbená. Zejména pak v segmentu velkých obytných vozů. Jako každý výrobce velkých obytek i Rimor má ve...

PODCAST: Chorvatsko – oblíbená destinace pohledem pravidelného návštěvníka

Chorvatsko je notoricky známou a velice oblíbenou turistickou destinací. O tom není pochyb. Přesto, nebo možná právě proto, bylo velice zajímavé povídat si s...

Vybavení do obytného auta – seznam pro začínající

Na jedné straně je na trhu zoufalý nedostatek obytných aut, na straně druhé tu máme nějaký ten pátek rekordní prodeje. A to i u...

PODCAST: Španělsko – země mnoha tváří

Španělsko. Vysněná destinace nejednoho karavanisty. Rozmanitá krajina, hory, města, pláže. To vše jsou hlavní lákadla této turistické destinace. Na kdy nejlépe naplánovat cestu? Kam...

Novohradské hory – výlet obytným vozem

U hranic s Rakouskem, jihovýchodně od Českých Budějovic, leží nenápadná a možná trochu opomíjená malebná část Jižních Čech - Novohradské hory. Využili jsme prodlouženého...