Vždy, když vidím cenové nabídky s doplňkem „již od“, tak zpozorním. Většinou se totiž ukáže, že to nejlevnější provedení je obtížně použitelné a jakmile chcete nějaký ten doplněk navíc, dostanete se s cenou možná i výše, než u konkurence. Jak je tomu u obytných aut, která lákají na titulek „nejlevnější obytná dodávka“? Lze skutečně pořídit novou šesti metrovou obytnou dodávku kolem 35.000 EUR, jak někteří výrobci uvádějí?
Volba značek a modelů obytných dodávek
Jako ukázku jsem se rozhodl vybrat dva zástupce segmentu obytných dodávek s délkou 6m, a to rovnou z jedné stáje – Pössl Group. Tato skupina se specializuje jen a pouze na výrobu obytných vestaveb a (nejen) díky tomu dosahuje u svých vozů zajímavých cen ve srovnání s konkurencí. Cenově výhodné značky má ve svém portfoliu dvě – Roadcar a Clever Vans. A právě z portfolia jejich modelů jsem vybíral. Zvolil jsem Roadcar R600 a Clever Vans Move All In.
Roadcar R600
Značka Roadcar se profiluje jako výrobce s velmi atraktivní cenovou politikou. Ve své nabídce je charakteristická tím, že zákazníkům nijak zvlášť nemotá hlavu širokou škálou doplňkové výbavy a rozšíření. Velká část seznamu je daná ze strany výrobce podvozku, do nástavby toho už moc nevymyslíte. Ale to u auta, u kterého jdeme hlavně po ceně, ani nečekáme.
Model Roadcar R600 je standardní 6m dlouhá vestavba s příčným spaním v zadní části vozu a s pevnou koupelnou. Tento model slibuje skutečně velmi atraktivní startovní cenu již od 35.454 EUR. V této ceně je auto postavené na Citroënu Jumper s motorizací 88kw/120k s celkovou hmotností 3.300kg na 15″ plechových discích. Samozřejmostí je plynové topení Truma Combi 4 a 90l kompresorová lednice s moderním otvíráním do prostoru vchodu u posuvných dveří. Podrobněji se na tuto obytnou dodávku můžete podívat na videu níže.
Když pominu nejslabší motorizaci a možná pro někoho nízkou celkovou hmotnost vozu, tak se na první pohled může zdát, že za lehce přes 35.000 EUR získáváte hotovou obytnou dodávku. Nicméně za tuto cenu auto postrádá řadu věcí, které můžete považovat spíše za samozřejmé:
- Klimatizace v kabině řidiče – podle mého názoru nezbytnost.
- Airbag spolujezdce – nekomentuji – povinnost.
- Tempomat – na dlouhé přejezdy také velmi užitečná a dost možná pro někoho i nepostradatelná věc.
- Příprava na montáž autorádia – jasně, šetříme, ale nějaké levné rádio si do auta budeme chtít dát aspoň sami.
- Booster nabíjení – obytná dodávka nespí vždy v kempu a během přejezdů musí nabít nástavbovou baterii.
- Zastínění kabiny řidiče – ano, skutečně v základu není ani v podobě pouhého závěsu.
- Střešní okno nad předním salónem – jde asi oželet, pokud šetříme za každou cenu.
Když budeme opět hodně spořiví, tak si z výše uvedeného vybereme alespoň klimatizaci, airbag spolujezdce, přípravu na montáž autorádia a booster – tedy dle ceníku 2.233 EUR příplatek. Roadcar však nabízí výhodný cenový balíček, kdy za 2.256 EUR (tedy jen o jeden oběd dráž) získáme mnohem více v podobě Mega-Chassis-Packetu (49kg). Ten obsahuje mimo výše zmíněného: 90l nádrž na pohonné hmoty, rezervu, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, výškově stavitelné sedadlo spolujezdce, kapitánská sedadla, Traction+, kožený volant, LED denní svícení a silnější alternátor.
Tím se dostáváme na cenu vozu 37.687 EUR. V tuto chvíli je auto už docela použitelné pro komfortní jízdu, i když nezapomínejme, že máme pouze 120k motor a celkovou hmotnost 3.300kg. Z pohledu komfortu pobytu na palubě budeme muset ještě vyřešit možnost zatemnění oken kabiny řidiče (nepředpokládám, že by kdokoli jezdil bez této vymoženosti), dost možná i vyrobit nějakou tu síť nebo závěs proti hmyzu na posuvné dveře, pořídit alespoň levné stupátko z Ikea místo nástupního schůdku a někomu může vadit absence okna nad předním salónem. Ale bez toho se dá žít. Jdeme po ceně. Řekněme tedy, že jsme schopni se s cenou za použitelný vůz dostat do 38.000 EUR. Jak si stojí konkurence?
Clever Vans Move All In
Clever Vans na to šel z opačného konce. Jde naproti všem nerozhodným zákazníkům a připravil řadu svých modelů v konfiguraci „All In“. Jinými slovy, v konfiguraci vozu naleznete vše, co byste mohli potřebovat.
Clever Vans Move je obytná dodávka v zásadě s totožným půdorysem, jako výše zmiňovaný Roadcar. 6m délky, příčné spaní, koncept otevřeného prostoru (otevřený průhled přes kuchyňskou linku až do zadní části vozu). Základní cena vozu na bázi Citroën Jumper je 39.990 EUR. Tedy řekněme o cca 2.000 EUR výše, než Roadcar. Pokud jdeme po ceně, není to v absolutní hodnotě málo. Na druhou stranu je to pouhých 5% ceny navíc. Co za to tedy můžeme čekat:
- Motorizaci o výkonu 103kw/140k.
- Celkovou hmotnost 3.500kg.
- Manuální klimatizaci.
- Tempomat.
- Přípravu na montáž autorádia.
- Nabíjecí booster.
- Zastínění kabiny řidiče.
- Elektrický nástupní schůdek.
- Druhou nástavbovou baterii.
A mnoho dalších věcí, které nám pobyt na palubě budou zpříjemňovat. Za všechny jmenujme například elektrický dotah (softlock) posuvných dveří, síť proti hmyzu do posuvných dveří nebo třeba venkovní LED světlo.
Takže když si to shrneme, tak o cca 2.000 EUR dráže můžeme pořídit auto, které má opravdu vše. Je hotové. Žádný kompromis. To už možná stojí za zvážení…
Shrnutí a závěr
Tenhle článek není v žádném případě reklamou na uvedené značky nebo modely a ani jí nemá být. Pouze se na konkrétních cenících snažím ukázat, že atraktivní ceny „již od“ zdaleka tak atraktivní nejsou.
Nedávno jsem jako zajímavou alternativu představoval modely značky Ahorn VAN stavěné na bázi Renault Master. Na první pohled mi výchozí ceny připadaly také velmi atraktivní. Ale jakmile jsem přidal pár doplňků „nezbytných“ k životu, cena byla rázem srovnatelná s lecčíms od konkurence.
Málo kdo má neomezený rozpočet, když vybírá svou obytnou dodávku. Někdo může vybírat mezi luxusnějšími značkami, někdo se bude pohybovat spíše v dolní části cenového spektra. Zejména tam se skrývá řada „nástrah“ v cenících, kdy v atraktivní ceně chybí tak zásadní věci, jako třeba airbag spolujezdce…