Konečně nafukovací stanová střecha! Adria je první!

Když přišel na trh Bürstner Lyseo Gallery se svou nafukovací alkovnou (rok 2021), byla to docela bomba. A už tehdy jsem si říkal, že je jen otázkou času, než se toto řešení dostane do světa vestaveb a někdo přijde s podobně řešenou stanovou střechou. Uplynuly tři roky a je to tu. Adria přichází s novou příplatkovou výbavou – pro model Adria Twin Sports 640 SGX si můžete místo obvyklé stanové střechy objednat právě tu nafukovací.

V čem je nafukovací stanová střecha výhodná?

Nechci zde rozebírat výhody a nevýhody zdvihací stanové střechy. Je to obecně vždy o osobních preferencích a ostatně na tohle téma jsem psal článek už před lety (Obytná dodávka pro rodinu – je lepší stanová střecha nebo pevná vysoká nástavba?).

Nafukovací stanová střecha Adria

Výhody

Ve srovnání s klasickou stanovou střechou má ta nafukovací hned několik výhod:

  • Odolnost proti dešti – Nafukovací materiál je omyvatelný a tedy z podstaty věci pro vodu nepropustný. Ani v největším dešti byste neměli mít obavy z protečení. Látková stanovina u běžných zdvihacích střech může být v určitých případech problematická – minimálně z důvodu nutnosti nechat ji dobře vyschnout.
  • Tepelná izolace – Nafukovací materiál je tvořen vzduchovými komorami, které slouží zároveň jako tepelný izolant. Díky tomu bude v horním „podlaží“ dodávky mnohem lepší tepelný komfort, než je tomu v případě běžné stanové střechy.
  • Pohodlí – rozkládání a skládání je otázkou pouhého zmáčknutí tlačítka.
Vnitřek nafukovací střechy

Nevýhody

Samozřejmě každé řešení má i své stinné stránky a nafukovací stanová střecha není výjimkou:

  • Zvukový komfort, skřípající materiál – nevím samozřejmě, jak to bude řešené u Adrie, ale nafukovací střecha vozu Hymer Venture S, který používá podobný koncept, prostě vrže, nebo skřípe. Zkrátka pokud se na horní posteli pohybujete a občas o materiál zavadíte, tak se ozve zvuk jako když zaskřípe balónek. Není to tak hrozné, ale slyšet to je. Adria to samozřejmě může mít řešené jinak, ale mě to úplně příjemné nebylo.
  • Potenciální riziko poruchy vzduchového kompresoru – nafukovací střecha potřebuje ke svému provozu vzduchový kompresor. Jako každé technické zařízení, i toto může teoreticky selhat. Proti tomu je čistá mechanika běžné střechy řekněme bezriziková.
  • Dodatečná hmotnost – tohle je jen můj dohad, žádný konkrétní údaj neznám, ale myslím si, že nafukovací stanová střecha bude nejspíš o něco těžší, než ta stanová. Nepotřebuje sice složitý mechanismus pantů a tlumičů, na druhou stranu kompresor a nafukovací materiál také něco váží.

Závěr

Když jsem zahlédl takto provedenou stanovou střechu u Adrie, tak jsem se zaradoval. Přesně na něco takového jsem čekal od okamžiku, kdy se na trhu objevil Bürstner Lyseo Gallery. Za mě teď zbývá ještě jeden krůček. Vytvořit tento typ střechy tak, aby jej bylo možné zpětně osadit do běžný střech od SCA a případně i dalších výrobců. To by teprve bylo! Tak co, dočkáme se?

Foto: Instagram Adria Deutschland

Bude vás také zajímat

Newsletter

Přihlaš se k pravidelnému odběru novinek z webu a nic ti neunikne.
Jednodušší už to být nemůže!

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

spot_img

Nejnovější

VIDEO: Nový podvozek pro VW Transporter – 21 let a přesto jezdí lépe než nový

VW Transporter v různých verzích je oblíbeným základem pro campervany. A proto když se naskytla příležitost vyzkoušet si obytnou přestavbu na podvozku VW T5...

Matist Family L a XL (2025) – netradiční vestavba pro rodinu

Německá značka Matist si odbyla premiéru svých novinek Matist Family L a Matist Family XL na letošním Caravan Salon Düsseldorf. Jedná se o vozy...

PODCAST: Obytné vozy nad 3.5t – mýty a fakta

Obytné vozy nad 3.5t získávají na trhu stále větší oblibu. Navzdory tomuto trendu zde však panuje spousta mýtů a nepravd, které mohou řadu potenciálních...

VIDEO: Concorde Carver (2025) – malé velké auto

Concorde Carver je nejmenším z velkých. Plnotučné obytné auto s celkovou hmotností 7,5t, na podvozku Iveco Daily, a na poměry linerů velmi kompaktních rozměrů....

PODCAST: Pavel Liška a Jan Révai (Vandráci) – Papua Nová Guinea na motorce

Tentokrát jsme nahrávali živě přímo na pódiu Caravaning Brno 2024. Hosty byli Pavel Liška a Jan Révai, tentokrát v roli cestovatelů a jejich cestovatelského...