Nejedna rodina, která plánuje vstoupit do světa obytný dodávek, musí dříve či později začít uvažovat o tom, jak se v omezeném prostoru vestavby poskládat ke spaní. Jedny z prvních úvah povedou zcela jistě ke spaní na palandě, případně k využití rozkládacího lůžka v předním salónu nebo k využití stahovací postele v přední části vozu. Při posuzování zbývajícího prostoru se pak ale začne obvykle vkrádat myšlenka, zda by přeci jen nešlo zajistit na spaní nějaký ten dodatečný prostor navíc. Šlo. Obytná dodávka jej nabízí buď v podobě stanové střechy případně pevné vysoké nástavby. Jaké jsou ale výhody a nevýhody těchto dvou variant?
Obytná dodávka se zvedací střechou
Standardní obytné dodávky lze dnes už u většiny výrobců (Stanové střechy pro obytné dodávky – přehled trhu 2022) vybavit stanovou střechou, ve které se nachází plnohodnotné dvoulůžko, nejčastěji o rozměrech 135x200cm. Tím dokážeme v podstatě z každého půdorysu vyrobit obytnou dodávku pro čtyři osoby. A to není málo…
Když už jsme u těch výhod, tak zvedací stanová střecha je vlastně takovou místností navíc, která ale během jízdy nijak zásadně neovlivňuje profil vozu. Obytná dodávka vybavená tímto způsobem spaní tak snáze projede místy, kde vysoké stavby vozů nemohou, a zároveň dosahuje nižší průměrné spotřeby v porovnání s vysokými sourozenci.
V letním období uživatelé dále jistě ocení možnost rychlého větrání horního lůžka díky možnosti otevřít rozměrná okna (případně u některých modelů i celé stěny). To pak milují rovněž děti, neb si tak trochu s sebou vozíte vlastní rozhlednu. 🙂
Třetí radostí spaní ve střešním stanu je jednak vyšší prostor nad horním lůžkem (i dospělý se sem pohodlně posadí) a skutečné oddělení horního a dolního prostoru. Nahoře můžete vyspávat, zatímco provoz „v přízemí“ vás nebude nijak zásadně rušit. Nebudu ale daleko od pravdy, když řeknu, že tímto výčet výhod tak trochu končí.
Nevýhod má střešní stan na dodávce hned několik. Tou první, která napadne každého hned na první pohled, je minimální izolace horního spaní. A to jak tepelná, tak hluková. Zkrátka spíte ve stanu a na věci nic nezmění ani skutečnost, že plátno stanu na dodávce je výrazně silnější, než to z běžného turistického stanu.
Dalším negativem tohoto typu spaní jsou výrazně omezené možnosti montáže střešních oken či větracích otvorů. Při šesti metrové délce vozu se stanovou střechou očekávejte, že okno nad zadním spaním bude umět jen omezený počet výrobců (a daní za něj bude absence zadní příčné skříňky, která je ale stěžejním úložným prostorem), střešní okno nad předním salónem může být menší, než v dodávce bez stanové střechy, a ne všichni výrobci pak umí kombinovat stanovou střechu s předním panoramatickým oknem nad kabinou řidiče (ale to stejně asi nechcete, protože rodině ta police nad kabinou bude zatraceně chybět). Zkrátka se stanovou střechou se připravte, že může být interiér méně prosvětlený, než jste z jiných podobných vozů zvyklí.
Výhody | Nevýhody |
---|---|
+ Místnost navíc s minimálním vlivem na výšku vozu – nižší spotřeba, možnost projet nižšími podjezdy. + Horní prostor významně oddělený od spodní obytné části vozu. + Dobrá cirkulace vzduchu ve střešním stanu díky rozměrným větracím otvorům/oknům. + Vyšší prostor nad horním lůžkem. + Bohatá nabídka uspořádání vnitřního prostoru vozu – vybírat lze v podstatě z běžných modelů. |
– Minimální tepelná a hluková izolace. – Výrazně omezené možnosti montáže střešních oken a větracích otvorů. – Horší cirkulace vzduchu a možnosti větrání dolního prostoru. – Méně prosvětlená dolní část interiéru. – O něco vyšší hmotnost ve srovnání s vozem s vysokou stavbou. |
Obytná dodávka s pevnou zvýšenou střechou
Alternativou k vestavbám se stanovou střechou jsou vozy s pevnou zvýšenou střechou. Nejedná se o standardní nejvyšší dodávky; střecha je v tomto případě nahrazena vyšší pevnou nástavbou. Na co se v takových vozech těšit?
Jednoznačným plusem tohoto provedení obytných vestaveb je umístění všech lůžek v izolované části vozu. Zimní kempování i chladnější noci v průběhu roku tak nejsou na překážku. Nevýhodou ale je, že oba prostory na spaní – dolní a horní – od sebe nejsou vlastně nijak odděleny.
Další výhodou je výška uvnitř vozu. Zatímco u stanové střechy zůstává u velkých dodávek vždy zachována původní střecha auta (to neplatí pro menší auta typu VW California, Mercedes Marco Polo, atd.) u pevných nástaveb se prostor výrazně zvýší. Díky tomu se zde bude mnohem pohodlněji existovat všem s výškou nad 190cm. Jako bonus navíc se mohou zdát rozměrnější úložné prostory, ale je nutné brát v potaz, že se jedná pouze o ty zadní. Přední jsou většinou redukovány na pár útlých poliček právě z důvodu přítomnosti stahovacího lůžka.
Interiér vozu s vysokou nástavbou pak bude také prosvětlenější a snáze se vyvětrá jako celek, neboť horní stavbu lze doplnit o okna na nejrůznějších místech (zadní, boční i střešní).
Nevýhoda je zřejmá. Oproti vozu se stanovou střechou bude dodávka s pevnou nástavbou výrazně vyšší, a to o nezanedbatelných cca 20-30cm. To je znát jak na průjezdní výšce, tak i na spotřebě a náchylnosti na boční vítr.
Výhody | Nevýhody |
---|---|
+ Všechna lůžka v izolované části vozu. + Lepší odhlučnění vnitřního prostoru horního spaní. + Možnost objednat řadu oken do horního prostoru. + Lepší cirkulace vzduchu v celém prostoru vozu. + Vnitřní výška interiéru vhodná i pro vysoké osoby. + Větší úložné prostory. |
– Vysoký profil vozu znamená vyšší spotřebu, větší citlivost na boční vítr a omezení průjezdní výšky. – Vzhledově nemusí vyhovovat každému. Vysoká stavba působí vždy poměrně masivně. – Omezená nabídka dostupných modelů. |
Nabídka vozů s pevnou zvýšenou nástavbou
Jak už jsem uváděl výše, zatímco nabídka obytných dodávek se zvedací stanovou střechou je v dnešní době velmi bohatá, u aut s pevnou nástavbou je situace mnohem horší. Když pominu campervany jako je Ford Transit Custom Nugget Plus, tak u velkých dodávek můžeme vybírat víceméně pouze z několika modelů. Nejběžnější jsou:
- Knaus Boxstar XL (nebo sesterský Weinsberg CaraBus 600 MQH)
- Knaus Boxdrive XL (vlastně Boxstar, ale postavený na podvozku MAN TGE)
- Pössl 2WIN Vario
- VW Grand California
Závěrečné shrnutí – zvedací nebo pevná střecha?
Na tuto otázku není úplně snadné odpovědět. Jako vždy platí, že zvolený typ auta musí co nejvíce odpovídat potřebám cestovatelů. U nás zvítězila zdvihací stanová střecha a jsme spokojeni. Ale je to tím, že naše sezóna je jaro-podzim. Ale v našem výběru vozy se zvýšenou pevnou střechou byly až do poslední chvíle. Dlouho se tam držely díky lehce vyšší doložnosti. Nakonec u nás ale zvítězil nižší profil auta, samostatná „místnost“ a možná i trochu hezčí vzhled. Být více zaměřeni na zimní kempování, naše preference by se nejspíš obrátily.
Úvodní obrázek a inspirace k článku přišla z YT videa od Pössl Center Metzingen.
Za mne také zvedací střecha. Těch výhod je tolik, že určitě převáží nevýhody.
1. nižší profil auta a nenápadnost. S výškou H2 se lze dostat i na mnohá parkoviště určená jen pro běžná osobní auta (některé výškové omezovače pro vjezd mají 270cm).
2. Nižší hmotnost.
3. Nižší čelní odpor a spotřeba, menší problémy s bočním nárazovým větrem (míjení kamionů).
4. Oddělený prostor, vzdušnost a skvělý výhled. I přehřátý prostor se dá velmi rychle vyvětrat.
5. Vhodné zejména, pokud jezdíte v různém počtu (někdy používám pro služební cesty a jezdím sám nebo jenom ve dvou).
Některé vámi uváděné nevýhody se dají celkem efektivně eliminovat, např. je možné zakoupit nebo vyrobit zateplení pro zimu. Dříve jsem nepatřil k příznivcům zvedacích střech, ale měl jsem zapůjčeno a byl jsem příjemně překvapen. Na svých cestách pozoruji, že značně roste jejich obliba. Vždy jsem řešil otázku zvedací střechy poněkud jiným způsobem: tedy zda vestavbu H2 (případně H3) s patrovými postelemi (na úkor horních skříněk vzadu) oproti H2 se zvedací střechou. Variantu s vysokou pevnou nástavbou jsem nikdy neuvažoval, protože tím se ztratí ty úplně nejlepší (a pro mne nejdůležitější) přednosti vestavby (oproti polointegrovaným řešením), tedy kompaktnost, nenápadnost a jízdní vlastnosti. To je pro mne nepřijatelný ústupek a takové řešení mi už vlastně nedává smysl. Dříve jsem jezdil s „polointegrou“ (dva roky) a na současné „vestavbě“ nejvíce oceňuji právě kompaktnost a nenápadnost. Já jsem nakonec koupil řešení bez zvedací střechy, protože jezdíme převážně ve dvou. Hlavním důvodem byla ale špatná prodejní situace v době, kdy jsme vestavbu pořizovali. Měl jsem i jiné priority (např. automat) a čekací doby byly tak šílené, že jsme koupili, co bylo k dispozici a splňovalo prioritní požadavky. Občas bych zvedací střechu využil, když bereme vnuky, ale zatím jsou malí, tak to jde.