Nový Fiat Ducato 2024 a další dodávky od Stellantis

Stellantis představil svou novou strategii pro dodávkové vozy pod názvem Pro One. Součástí balíčku novinek je i nový Fiat Ducato 2024 se všemi sourozenci. Na co nového se můžeme těšit?

Zcela nové modely

Stellantis si stanovil cíl – stát se do roku 2027 jedničkou na celosvětovém trhu s užitkovými vozy. A že to myslí vážně, ukázal dnes na své tiskové konferenci, kde představil kompletní produktovou ofenzivu. Od příštího roku se tak můžeme těšit na kompletně obnovené portfolio užitkových vozidel. Novinky nás tak potkají nejen v segmentu nejmenších dodávek (Citroën Berlingo a spol), ale i těch středních (Citroën Jumpy a spol) a hlavně těch největších (Fiat Ducato, Citroën Jumper, Peugeot Boxer a Opel Movano). Z pohledu obytných vozů je nejzajímavější segment středních a velkých užitkových vozů.

Segment středně velkých dodávek

V segmentu středně velkých dodávek se můžeme těšit na nové vozy Citroën Jumpy, Fiat Scudo, Opel Vivaro a Peugeot Expert. Zajímavostí je nový digitální panel a infotainment, u nichž Stellantis slibuje aktualizace vzduchem (over the air), neboť všechny vozy mají mít už z výroby připojení k internetu.

Další technickou zajímavostí je tzv. dynamic surround vision system. Jedná se o systém kamer s jejichž pomocí získává řidič vždy aktuální informace o dění kolem vozu. Hezkou vlastností tohoto systému je možnost promítání vybraného záběru kamery na zpětné zrcátko.

Stellantis má nově jako jeden z pilířů své strategie samozřejmě i snižování emisí. To, že budou tyto nové modely dostupné s elektrickým pohonem je asi zřejmé. Druhá generace systém elektrického pohonu od Stellantis má zajistit dojezd až 350km. Zásadní novinkou ale bude možnost pořízení pohonu na vodík. Vodíkové palivové články mají umožnit dojezd až 400km při rychlém doplnění paliva během 5 minut.

Proč tolik slov o těchto modelech? Každý dodávkový automobil bývá nabízen v několika variantách – plně nákladní, combi, plně pro převoz pasažérů a nebo třeba jako valník. Stellantis uvádí na trh v segmentu středně velkých dodávek variantu speciálně určenou právě pro obytné vozy. To zní rozhodně zajímavě!

Segment velkých dodávek aneb těšme se na nový Fiat Ducato 2024

Do segmentu velkých dodávek od Stellantis patří Citroën Jumper, Fiat Ducato, Opel Movano a Peugeot Boxer. Kdo by čekal kompletní redesign a přepracování celého vozu, bude asi zklamán. Stejně jako v minulých letech se vizuálně jedná spíše o facelift. Setkáme se opět s nově tvarovanou přední částí vozidla, zatímco zbytek zůstává takřka beze změn. Inu, neopravuj, co není rozbité, neměň, co ti funguje. Stellantis uvádí, že má ve srovnání s konkurencí dramatický náskok, co se týče přepravního prostoru. My vestavbáři jim dáváme každý den zapravdu.

Co se tedy změní? Opět nový plně konfigurovatelný digitální panel a sada mnoha nových asistentů. Nad asistenty ale nemávejme rukou, protože nové Ducato by mělo dosáhnout až na úroveň 2 autonomního řízení a stát se tak první dodávkou s touto úrovní jízdní asistence na trhu.

Samozřejmě ani velké dodávky neminou alternativní pohony. U elektrického pohonu se má zvýšit dojezd na 420km, což je o 140km více, než nabízí tyto vozy od Stellantis dnes. Se 150kW rychlonabíjecí stanicí by mělo dobití z 0 na 80% zabrat méně než hodiny.

Mnohem zajímavější je ale vodíkový pohon. Ten nabídne dojezd až 500km a naplnění nádrží bude otázkou 5 minut. To už zní docela použitelně!

Ze světa spalovacích motorů zůstaneme u naftových motorů o výkonech 120k, 140k a 180k. Dále zaujme nová osmi stupňová automatická převodovka dostupná pro 140k a 180k výkonové varianty. Stellantis slibuje, že díky aerodynamickým změnám se můžeme těšit až na 9% úsporu spotřeby paliva při zachování až 450Nm točivého momentu.

Závěr

Stellantis to myslí s útokem na pozici světové jedničky v oblasti užitkových vozidel vážně. Změny, které plánuje, budou jisto jistě zajímavé i pro segment obytných vozů. Za sebe jsem rozhodně zvědavý, jak se bude dařit prosazovat vodíkový pohon. Ať tak či onak, stále zůstává neoddiskutovatelný fakt, že Fiat Ducato a spol jsou minimálně z pohledu užitných vlastností tím nejlepším základem pro obytné dodávky a věřím, že představené novinky je dále přiblíží konkurenci například v oblasti jízdního komfortu. To vše ale nebude nic platné, pokud budou stále přetrvávat problémy s dodávkami nových vozidel, tak jak jsme se s nimi mohli setkávat v posledních letech.

Galerie

Zdroj: Stellantis

Bude vás také zajímat

Newsletter

Přihlaš se k pravidelnému odběru novinek z webu a nic ti neunikne.
Jednodušší už to být nemůže!

2 KOMENTÁŘE

  1. Co se nového DUCATO modelu týká, velkým tématem bude hádám právě automatická převodovka, kde panuje strach o výměnu německé 9st ZF skříně za cosi italského. Víte někdo blíže?

    • Přiznám se, že já zatím žádné konkrétnější info nemám. Ale automat by měl být dostupný nově i pro další sourozence. Ducato tak už nebude pro automat exkluzivní.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

spot_img

Nejnovější

Affinity Three (2024) – navrženo pro tři

Affinity Three je novinkou známého polského výrobce. Tentokrát se můžeme těšit na možná trochu méně odvážné, ale stále inovativní uspořádání obytného prostoru navrženého pro...

VIDEO: Carado CV 590 4×4 – čtyřkolka na podvozku Ford Transit

Obytné dodávky s pohonem 4x4 jsou často vyhledávaným artiklem. Jedním z cenově dostupných modelů je Carado CV 590 4x4 na podvozku Ford Transit. Tuto...

TEST: Affinity Duo (2024) – díl 2 – jak se v něm žije přes den?

Pro ty, kteří jsou dnešní konfekční nabídkou obytných dodávek již znuděni, nabízí Affinity spoustu alternativ. Třeba zrovna Affinity Duo, které jsme měli nedávno v...

VIDEO: Affinity Freedom (2024) – kompaktní #vanlife vestavba

Affinity se nebojí netradičních půdorysů, a tak nedávno představená dceřiná značka Freedom skvěle zapadla do jejího portfolia. Nečekejme ale další variaci na téma prostor....

TEST: Affinity Duo (2024) – díl 1 – představení a první dojmy

Affinity patří mezi mé nejoblíbenější značky. Mám rád jejich odvahu dělat věci úplně jinak než všichni ostatní a stejně tak jsem si oblíbil vysokou...