Tuning Fiat Ducato – digitální doping pro vaše obytné auto

Asi každý si alespoň jednou povzdechl nad výkonem svého obytného vozu. Jsou okamžiky, kdy by se nějaký ten koník a newton metr navíc hodil. Ať už jsou to předjíždění, rozjezdy na křižovatkách nebo alpská sedla, vyšší výkon znamená vyšší aktivní bezpečnost a větší komfort. Jak toho ale docílit, když už jsme si jednou obytné auto koupili? Nabízí se chip tuning. Pokud máte Fiat Ducato, tuning kit můžete sehnat od švédské společnosti BSR.

Když jsme vybírali naši vestavbu, rozhodli jsme se pro motorizaci o výkonu 140k. Silnější 160k verzi jsme nevybrali ani tak z pohledu financí, jako spíše s ohledem na vyšší hmotnost (cca +15kg) této konfigurace. Šetřili jsme každý kilogram. Už tenkrát jsem po sadě tuning Fiat Ducato od BSR pokukoval. Teď jsem se konečně rozhodl a nový software do řídicí jednotky vozu nahrál. Jak to celé funguje a jaký je výsledný dojem z upraveného auta?

BSR Tuning kit se představuje

Překvapilo mě, když jsem se dozvěděl, že mi tuningová sada přijde poštou. Čekal jsem, že pojedu někam do servisu a tam mi software do řídicí jednotky nahrají. Tento přístup je asi také možný, ale zdá se, že v dnešní době asi už přežitý. Obdržel jsem krásnou krabičku s logem BSR, která obsahovala vše potřebné:

  • Programovací jednotku PPC3 – krabička s velkým barevným displejem a tlačítky. Provede vás celým procesem nahrávání nového software do řídicí jednotky a hlavně komplet v češtine!
  • Kabel OBD II – tímto kabelem se připojí PPC3 jednotka k autu.
  • USB kabel – tímto kabelem se spojí jednotka PPC3 s počítačem, kde pomocí speciální aplikace stáhne ze serveru BSR správný software pro vaši řídicí jednotku.
  • Loga BSR – v úhledné krabičce jsou připravena tři krásně vyvedená plastická loga BSR pro nalepení na váš vůz. Hezký detail…

    Tuningový kit lze pořídit i v levnější variantě, a to bez programovací jednotky PPC3. Tu vám pro účely nahrání software do vaše auta zapůjčí na dobu dvou týdnů. Ušetříte tak něco lehce přes 5.000Kč, což není málo. Na druhou stranu nemáte tak automaticky přístup k případným aktualizacím, nemůžete si sami nahrát zpět do řídicí jednotky původní software a pokud vám v servisu přehrají software řídicí jednotky, nedokážete se vrátit k BSR verzi.

    Co je moc pěkné, je 12 měsíční záruka na pohonné ústrojí vozu. Ve stručnosti – je-li vaše auto mladší 4 let, má-li najeto do 120.000Km a dodržujete-li servisní prohlídky předepsané výrobcem, poskytne vám BSR záruku na celé pohonné ústrojí na jeden rok. To není vůbec špatné a vlastně to ukazuje, jak jsou si u BSR svým produktem jisti. Zjevně není jejich cílem přetěžovat jednotlivé komponenty vozu nad rámec únosnosti a zdá se, že se jedná o přístup, který lze označit za „udržitelný tuning“. 🙂

    Tuning Fiat Ducato – obytný vůz na dopingu

    BSR nabízí tuning kit pro obytné vozy postavené nejen na podvozku Fiat Ducato, ale třeba i na Mercedes Sprinter. Já jsem řešil tuning Fiat Ducato 2.3l Multijet Euro 6 140k. Pro tuto motorizaci slibuje BSR navýšení výkonu na 203k (+61k) a točivého momentu na 462Nm (+109Nm). Pro doplnění informace se sluší a patří u takových článků uvádět i graf s porovnáním původního a upraveného průběhu výkonových křivek.

    Určitě existují větší experti, kteří dokážou přeložit tento graf do srozumitelných očekávání. Kromě výrazného posunu křivek směrem vzhůru je klíčový výrazně strmější nárůst točivého momentu a jeho plochá část v rozmezí cca 2000-3000 otáček. To slibuje jednak ochotnější reakce na plyn a hlavně větší pružnost v širším spektru otáček.

    Postup aktualizace software řídicí jednotky aneb to zvládne každý

    Je pro mě obtížně uvěřitelné, jak snadné je v dnešní době očipování auta. Postup je vážně extrémně jednoduchý a jednotka PPC3 mě celým postupem bezpečně provedla. Ano, přečetl jsem si před samotnou akcí návod. Ano, četl jsem ho několikrát. A ano, byla ve mně malá dušička, když jsem se do celé akce pouštěl. Ale nakonec se ukázalo, že úplně zbytečně. Probíhalo to asi následovně:

    1. Odšroubování krytu pojistek vlevo pod volantem, abych zpřístupnil OBD konektor.
    2. Propojení PPC jednotky s autem přiloženým kabelem.
    3. Otočením klíčku jednotka ožije a rozsvítí se barevný displej.
    4. Ten požaduje na začátek identifikovat vozidlo potvrzením příslušné volby.
    5. Následně si jednotka vyžádala propojení s počítačem se synchronizačním programem PPC Sync. Ten si stáhl ze serveru společnosti BSR příslušný software přesně pro mé auto.
    6. Zpátky připojení jednotky k autu.
    7. Opětovná identifikace vozidla a potvrzení žádosti o nahrání upraveného software do řídicí jednotky.
    8. O 5 minut a asi další dvě otočení klíčku později je vše hotovo.

    První dojmy

    Na nějaké větší zkušenosti je ještě brzo. S autem jsem po očipování najel zatím jen několik málo desítek kilometrů. Ale i tak můžu zodpovědně říct, že je to úplně jiné auto. Stačilo nastartovat a projev je hned na první poslech méně „traktorový“. Po rozjezdu jsem zjistil, že tam, kde jsem dříve musel podřazovat, abych aspoň trochu zrychlil, dnes nemusím. A když podřadím, tak auto jde velice ochotně za plynem. Při rozjezdech do kopce nejsem brzdou provozu. Zatímco dříve jsem měl z projevu motoru trochu pocit, že ho plně naložené auto maličko trápí, teď cítím, že mám pod plynem ještě značnou rezervu. Nezdolného a vytrvalého šedesátníka, který občas nevrle zasupěl pod tíhou požadovaného výkonu, tu mám najednou trénovaného zdatného třicátníka, co chodí pravidelně do fitka a nějakou tu dodatečnou nálož si vlastně docela užívá.

    Závěr

    Slovo „tuning“ má asi většina lidí (mě nevyjímaje) spojený s osobními vozy se sportovními ambicemi. Vyšperkovaní naleštění krasavci, jejichž majitelé touží po vyšším výkonu svého vozu, a to z nejrůznějších důvodů a pohnutek. Proto postavit vedle sebe tuning a Fiat Ducato nebo ještě lépe tuning a obytné auto, nemusí nutně na první pohled dávat smysl. Jenže ono to k sobě jde vlastně hodně dobře.

    Zatímco tuning osobních vozů jejich majitelé často balí do hávu rozhodnutí rozumu pouze účelově a uměle, u obytného auta to rozumové rozhodnutí bude bezesporu. Obytná auta, která se pohybují dnes a denně na hranici své maximální celkové hmotnosti (a nezřídka i za ní), netrpí zrovna tím, že by byla bůhvíjak „přemotorovaná“. Ba právě naopak. Nejčastější motorizace o výkonu 130k nebo 140k je podle mého názoru takovým použitelným minimem, které nedovoluje nic jiného než stabilní a velice defenzivní jízdu. Nemyslím si, že je to nutně špatně. Ale z vlastní zkušenosti musím říct, že díky tomu je potřeba výrazně více předvídat a na jízdu se výrazně více soustředit, než je člověk zvyklý z osobního vozu. A to logicky vyčerpává. To na dlouhých cestách není vždycky příjemné. S vozem s vyšším výkonem a pružnějším projevem je jízda podle mého názoru znatelně pohodlnější a méně vyčerpávající. A to je komfort, který za úvahu podle mě stojí.

    A ještě cena – kompletní tuningový kit včetně jednotky PPC3 stojí cca 21.000Kč. Pokud se rozhodnete pro variantu se zapůjčením programovací jednotky, vyjde toto vylepšení vozu na necelých 16.000Kč.

    Bude vás také zajímat

    Newsletter

    Přihlaš se k pravidelnému odběru novinek z webu a nic ti neunikne.
    Jednodušší už to být nemůže!

    9 KOMENTÁŘE

    1. Hezký článek A jde to použít i následně pro jiná vozidla ? ( Tedy, že by to člověk po použití mohl prodat, nebo to koupit napůl s kamarádem a načipovat si tak více aut ) ?

        • No a není potom jednodušší a hlavně levnější si to nechat načipovat někde v servise, kterým se tím zabývá ? Co jsem koukal, tak cena 5-6 tisíc.

          • Je to vždy otázka volby a osobního rozhodnutí. Autorizovaný servis vs. garáž vedle v ulici. Tady to vnímám podobně.

    2. Odvážné rozhodnutí. Co to udělá se spotřebou ? Ale hlavně co to udělá s motorem, jeho životností a produkcí emisí, to je otázka. Pokud hodlám užít auto po nějaký čas a pak před prodejem uvést do původního stavu a případné problémy ponechat na novém majiteli, to je pak na každém si to přebrat jak hodně košer to je.

      • Spotřeba by se měnit neměla, případně by měla spíše klesnout. Životnost, emise, dopad na motor – ano, to je otázka. Zjišťoval jsem to poměrně podrobně od lidí, co s tím mají dlouhodobé zkušenosti a neměli na to jediný negativní komentář.
        Co se týče případného prodeje vozu, uvádění do původního stavu a něco skrytého nechávat na novém majiteli, tak to je samozřejmě o přístupu každého prodávajícího, jak to uchopí.

          • Přiznám se, že nevím. Já jsem záměrně čekal na konec záruky. Každopádně BSR říká, že je možné přehrát SW kdykoli zpět na ten originální, a že se tedy „na nic nepřijde“. Ale je samo otázka, jestli to člověk takhle chce dělat…

      • SW tuning nemá s životností motoru, emisemi atd. příliš moc společného, jelikož výrobce tyto verze téhož motoru normálně vyrábí a prodává,
        tedy motory o výkonech 120,140 a 160 se liší fakticky pouze verzí SW, resp. dat řídící jednotky. Teprve 180 je trochu odlišný motor, jelikož má jiné turbo.
        Motor je tedy dimenzován až na výkon 180, zatímco nižší výkony jsou trochu utlumeny pomocí SW (dat) řídící jednotky. Je to tedy prakticky
        zejména záležitost obchodních politik všeobecně. Vyrábět různé motory by bylo výrobně nákladnější, bylo by to nevýhodné i pro servis,
        takže se vyrábí jeden motor (resp. dva hodně podobné), který se pro chudší klientelu programově poněkud utlumí. SW tuning
        tento princip využívá a to „utlumení“ fakticky jenom odbourá. Výrobci se brání tím, že nechtějí držet záruku na auto, které nemá originální data v řídící jednotce,
        protože pak by jejich vtipná obchodní politika selhávala. Prodejce nakoupí nový levnější vůz a hned provede přečipování. Prodejci jsou však dodavatelem (výrobcem) motivováni tohle nedělat alespoň v době záruky.
        Proto záruku obvykle poskytuje dodavatel upgrade. Fakticky nic neriskuje, protože v případě nějaké skryté vady motoru výrobce vozu zpravidla záruku uzná
        nebo dojde na odborný posudek, aby se prokázalo, zda příčinou závady je tuning, či nikoliv. Reálně asi sotva, což výrobce dobře ví.
        Kromě toho motory FIAT (až do verze Ducato 8 to byly IVECO motory) jsou velmi spolehlivé a jsou stavěny na mnohem větší zátěž/nájezd než co kdy najezdí
        jakékoli obytné auto. Toho bych se tedy neobával.

    ZANECHAT ODPOVĚĎ

    Zadejte svůj komentář!
    Zde prosím zadejte své jméno

    spot_img

    Nejnovější

    VIDEO: Knaus Tourer CUV 500MQ (2024) – detailní prohlídka

    V aktuální nabídce výrobců neexistuje konstrukčně unikátnější obytné auto, než je Knaus Tourer CUV. Díky společnosti CAMPERVANS.cz jsme jej měli k dispozici v našem...

    Mooveo Van 60DB light (2024) – levná alternativa

    Novinka Mooveo Van 60DB light přijíždí na vlně současného trendu - uvádět na trh levnější modely zavedených značek. Mooveo sáhlo v tomto případě po...

    TEST: Knaus Tourer CUV 500MQ (2023) – díl 4 – závěrečné zhodnocení

    S vozem Knaus Tourer CUV 500MQ jsme se už poměrně podrobně seznámili. Od prvního představení, přes denní až po noční režim. Dnešní článek je...

    Ahorn Van 622 (2024) – příčné spaní v dlouhém autě

    Ahorn Van 622, novinka pro rok 2024, přichází na podvozku Renault Master s délkou 6,2 metru. Na rozdíl od běžného schématu, kdy výrobce využije...

    Forster Van 541 HB Youngster (2024) – levně, prakticky, pro dva

    Forster Van 541 HB Youngster navazuje na trend poslední doby - #vanlife obytné dodávky, které jako by z oka vypadly domácím instagramovým přestavbám. Potíž...