Skládací kolo – ideální parťák do obytného auta

Někomu stačí skládací koloběžky, jiný veze rovnou celý skútr, další zase běžná jízdní kola. Každý z těchto dopravních prostředků má své výhody a nevýhody. Za mě je jedním z nejlepších kompromisů do obytného auta skládací kolo. To, pokud je správně zvolené, nabídne nejen nástroj pro dopravu k nejbližšímu obchodu, ale bude vaším pohodlným společníkem i na delší cyklistické výlety.

Pro tento přehled jsem zvolil kola firmy Tern (výhradním dovozcem pro ČR a SR je firma AZUB BIKE). Těch důvodů je hned několik. Jednak se tento výrobce na skládačky specializuje už mnoho let a má tak snad nejrozsáhlejší nabídku modelů (díky čemuž se v ní dá poměrně snadno zorientovat a porovnávat). Dalším důvodem je skutečnost, že sám již několik let jezdím na kole Tern Link C8 a jsem s ním velmi spokojen. Proto je mi tahle značka tak nějak blízká. 🙂

Proč zrovna skládací kolo do obytného auta?

Často skloňovanou nevýhodou obytných aut je to, že po zaparkování vozidla v kempu má cestovatel už jen omezenou možnost jak poznávat okolí. Ne všude se dostanete tak velikým autem nebo, jste-li plnohodnotně zakempovaní, nechce se vám vše balit jen proto, abyste jeli do nedalekého města na výlet nebo jen na nákup. Koloběžka, skútr, běžná kola, to jsou často naši společníci na cestách.

Obytné auto a kola
Kola jsou častým společníkem na cestách obytným vozem.

Skládací malé koloběžky zaberou minimum místa, ale použijete je tak maximálně po kempu nebo několik málo kilometrů do nejbližšího obchodu. Kola se zdají být ideálním parťákem, ale zaberou spoustu místa. Skútr? Ten si kvůli hmotnosti a prostoru nemůže dovolit převážet jen tak někdo a pokud vás je na cestách více, skútr všechny neodveze.

Zajímavou alternativou pak mohou být skládací kola. Kdysi jsem psal na toto téma obecný přehled, který se snažil trochu zmapovat nabídku v této oblasti. Možností je totiž nepřeberné množství – od miniaturních skládaček, na kterých jen dojedete z kempu do nedalekého obchodu, až po velké 26″ modely, které se od běžných kol už téměř neliší. V následujícím přehledu zkusím vybrat taková kola, která považuji pro využití v obytném autě za nejvhodnější z pohledu poměru prostoru potřebného pro převoz vs. pohodlí. Budou to kola, na kterých se stejně dobře svezete v okolí kempu, tak na nich můžete pohodlně provozovat i cykloturistiku.

Poznámka pro vášnivé cyklisty: tento článek píšu z pohledu člověka, pro kterého má běžný cyklo výlet délku do 50km a je veden buď po silnici nebo cyklostezkách. Na traily si kola půjčuji a kouzlu silničních kol a delších výletů jsem zatím (s výmluvou na děti) nepropadl. 🙂 Nicméně jsem přesvědčen, že níže doporučované typy skládaček pohodlně poslouží i na delší výlety, než je 50km.

Typy skládacích kol

20″ skládací kolo – všeuměl

Skládačka s 20″ koly je podle mého názoru asi mistr kompromisu. Kolo zabere ve složeném stavu minimum místa a přesto se na něm dají ujet dlouhé kilometry. Tato kola nabízí standardně mnohastupňové přehazovačky, a tak se s nimi dají zvládnout i kopcovitější vyjížďky.

Skládací kolo Tern Link C8
Tern Link C8 ve výbavě „do kanceláře“. Zadní nosič je ale možné vybavit například oblíbenými turistickým taškami značky Ortlieb. Pak se i Tern Link stane cestovatelem.

Mám osobní zkušenost s kolem Tern Link C8 (12,8kg), což je takový „skoro-základní“ model této značky. Na tomto kole jezdívám do práce, a tak vím, že dát na něm denně 30km je naprosto bezproblémové (i při mé výšce přes 185cm) a lze to zopakovat i několik dní po sobě. Věřím, že celodenní výlet přes 50km by byl úplně v pohodě. Navíc lze na kolo v pohodě přidělat oblíbené cestovní tašky Ortlieb a získat tak opravdový „cesťák“.

Tern BYB
Díky unikátnímu způsobu skládání modelu Tern BYB je dosaženo skutečně minimálních rozměrů výsledného balíčku (35 x 81 x 52 cm). Zdroj: Tern Bicycles

Ve vestavbách rozhoduje každý centimetr, a tak pro koho je Tern Link po složení příliš rozměrný, má výrobce v záloze ještě model Tern BYB (14,3kg). Tohle kolo je po složení úplný prcek (výrobce uvádí až o 30% menší objem ve srovnání s ostatními 20″ koly).

Skládačky s koly velikosti 451 (20″) – rychlík

Pro vyznavače sportovnější a rychlejší jízdy je tu kategorie skládacích kol označovaná jako 451, což jsou takové větší dvacítky (Tern je má v nabídce jako modelovou řadu Verge, hmotnost od 12,8kg). Tohle kolo je celé stavěné spíše na rychlost, a tak je tu maličko jiná geometrie rámu, jiný představec a vůbec komponenty jsou volené právě s ohledem na tento způsob použití. Po složení jsou tato kola o něco větší, než běžné 20″ skládačky, což je dáno zejména jinou geometrií a provedením rámu.

Tern Verge
Zdroj: Tern Bicycles

24″ nebo 26″ skládací kolo – kdo se bojí malých kol

Jste-li přesvědčení, že je pro vás 20″ skládací kolo malé (opravdu není, vyzkoušejte), poohlédněte se po 24″ (řada Tern Node, od 14,2kg) nebo dokonce 26″ (řada Tern Eclipse, od 14,8kg) skládačkách. Tam už rozdíl nenajdete opravdu žádný a přesto zvládnete kolo pohodlně uložit do garáže vašeho obytného vozu. Tyto kategorie skládacích kol ale už nebudou nejspíš úplně pro vestavbáře, protože po složení je balíček už příliš vysoký na to, aby se pohodlně vešel pod standardně vysokou postel.

Tern Eclipse
Skládací kolo Tern Eclipse s 26″ koly. Zdroj: Tern Bicycles

20″ skládací elektrokolo – od milého společníka po rodinný skútr

Samostatnou kategorií jsou skládací elektrokola. S 20″ koly jsou velice skladná a mohou nalézt své místo v nejedné garáži obytného vozu. Pomohou fyzicky slabším jedincům dorovnat výkonový handicap, nebo prodloužit akční rádius vašich výletů.

Kola Tern Vektron (od 21,9kg) jsou tak trochu motorizovanou verzí výše zmíněných 20″ všeumělů.  Po složení je toto elektrokolo jen o maličko rozměrnější, než kolo bez motoru. A rozdíl pouhých 9kg ve váze také není žádná tragédie. Tato kola jsou navíc vybavena robustním zadním nosičem, který může kromě převozu nákladu zastat i roli šikovného stojánku. A asi nenajdete v dnešní době nic lepšího, než je pohon od firmy Bosch.

Skládací kolo Tern Vektron
Řada skládacích kol Tern Vektron využívá kvalitní motory Bosch.

Zajímavá je také řada Tern GSD (od 33,5kg). Ta sice po složení nezaberou tak málo prostoru jako výše zmíněný Vektron, ale zato mohou posloužit jako dokonalý rodinný dopravní prostředek. Lze je totiž vybavit až dvěma dětskými sedačkami a získat tak trojmístný dopravní prostředek! Složit zde jdou sice jen řídítka, ale to je přesně to, co můžete v garáži svého obytného auta potřebovat – nízký profil a délka běžného jízdního kola.

Skládací kolo Tern GSD
Tern GSD může být plnohodnotným dopravním prostředkem pro velkou část rodiny. Po sklopení řídítek je délka kola srovnatelná s běžným kolem, nižší profil pak ocení majitlé obytných vozů s nižší garáží.

Závěrečné shrnutí

Úložného prostoru a doložnosti není v obytném autě nikdy nazbyt. Velkou porci spolknou vždy nejrůznější přemisťovadla, která s sebou vozíme, abychom byli během našeho pobytu mobilnější. Nejčastěji volíme kola, která nám poskytnou dostatečnou volnost a možnost příjemného pohybu na čerstvém vzduchu. Zároveň ale bohužel vyžadují poměrně dost prostoru. Skládačky představují z mého pohledu velice zajímavou a pro řadu lidí snadno plnohodnotnou náhradu za velké jízdní kolo. Stejně zábavy, stejně sportu, stejně zážitků a přitom zaberou tak málo místa a neváží ani tak moc.

Bude vás také zajímat

Newsletter

Přihlaš se k pravidelnému odběru novinek z webu a nic ti neunikne.
Jednodušší už to být nemůže!

3 KOMENTÁŘE

  1. Tak zrovna toto řešíme a je tedy „škoda“ že i sem došel marketing Tern kol, kterých i na výstavě bylo přehršle. Přitom jsou i výrazně dostupnější alternativy. Určitě nepopírám kvalitu kol, ale za menší peníze než základní model Ternu pořídím elektroskládačku od Decathlonu Tilt500.
    Nicméně vychytat držák na kola (když to nechci furt vozit vevnitř a máš menší auto 🙂 ), když máme do boku otvírací dveře bylo taky zapeklité, ale co by nevymysleli zlaté české ručičky od PS Custom (van swing).
    Jinak díky – ty velké skládačky jsou fakt super

    • Já hodnotím Tern podle vlastních zkušeností. S moji výškou a hlavně váhou jsem raději nešel po levnějších alternativách a připlatil jsem si. Ono u těch skládaček je nejdůležitější, jak jsou trvanlivé a spolehlivé ty skládací klouby na rámu a na řídítkách. Když se to ochodí a vznikne tam vůle, tak to kolo přestane být pohodlné a hlavně bezpečné. Tern má tyhle části poměrně dobře seřiditelné a hlavně servisovatelné. Při mé váze, kdy kolo zatěžuji fakt na hraně limitu, to byl poměrně zásadní argument pro Tern. Ono v obchodě ta kola vypadají fakt hodně podobně (zkoušel jsem skládačku za cca 9.000), ale věřím tomu, že Tern, který vyrábí jen a pouze skládačky po celou dobu své existence, bude mít ten mechanismus mnohem lépe zvládnutý a prověřený.
      A pak je to třeba i dost o zpřevodování. Nejprve jsem zkoušel levnější model Tern Link B, ale nakonec jsem koupil vyšší řadu C. Že měla některé komponenty lepší, nehrálo až takovou roli. Ale hlavně měla lepší zpřevodování. Pohodlnější na kopce a rychlejší na rovince. Díky tomu se mi z toho stalo fakt plnohodnotně použitelné kolo. To Bčko bylo na rovných cyklostezkách hrozně pomalé. Přišlo mi to tak trochu jako furtošlap. 🙂 Prostě nejlepší je si na to sednout a pár kilometrů na tom najet. V obchodě toho člověk moc nepozná…

  2. Hezký článek, kola vypadají hezky, ale nevím, jestli by to bylo pro mě to pravé, přijde mi, že při jízdě ve 2 lidech už zaberou i složená kola hodně místa, a ve 4 prakticky celý prostor pod postelí, možná by se tam ani 4 nevešla ( mluvím o vestavbách ). Navíc rozkládat-skládat 4 kola, navíc často zablácená a špinavá, to by mě asi nebavilo. My raději používáme nosič na zadní dveře resp. panty ( Fiamma carry-bike ducato frame e-bike), originálně pro 3 kola, ale dá se přidělat kolejnice pro 4. kolo, nosnost 50 kg pro 4 12ti kg kola stačí ). Navíc když nevezeme kola, tak na nosič přidělám cca 400 L box na spoustu krámů a skládací koloběžky.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

spot_img

Nejnovější

PODCAST: Caravan Salon Düsseldorf 2024 a novinky ve Studiu Karavan

Studio Karavan přichází v nové podobě! Ke mně se přidává nově Honza Bordovský z CamperLIFE.cz. V tomto díle jsme vám představili novinky z letošního...

Bezděz a okolí obytným vozem s přespáním zdarma

Babí léto přímo lákalo k prodlouženému víkendu a poznávání krás naší vlasti. A při bloudění mapou padla volba na Bezděz a sportovně rekreační areál...

PODCAST: Stanová střecha na vestavbu – co obnáší její montáž a jak se s ní žije?

Stanová střecha, to je moje srdeční záležitost. Za mě je to jedna z nejlepších cest, jak jak výrazně zvětšit prostor obytného auta. Ano, má...

Thule VeloTrack – nosič elektrokol na zadní křídlové dveře

Thule VeloTrack je další evolucí nosičů určených k převozu kol na zadních křídlových dveřích. Limitem těchto nosičů bývá jejich nosnost. Thule VeloTrack však svou...

CI Kyros 7 Vantastic (2025) – tohle jsme ještě neviděli!

CI Kyros 7 Vantastic je vestavba, která mě po dlouhé době fakt překvapila! Takhle nezvykle pojatý půdorys a takovou odvahu bych zrovna od firmy...