Mercedes Marco Polo – díl 3 – závěrečné zhodnocení

V minulých dílech seriálu o Mercedes Marco Polo jsem se věnoval autu jako takovému a potom jsem sdílel naše zkušenosti jak se nám v této vestavbě bydlelo. Na dnešní závěrečné pokračování jsem si nechal úvahu, pro koho je tento typ auta vhodný a jaký je náš konečný rodinný verdikt.

Mercedes Marco Polo

Upřímně, nikdy jsem moc nechápal oblibu tohoto typu auta. Na velké cestování mi auto přišlo příliš malé a vždy jsem považoval absenci vlastního sociálního zařízení za poměrně zásadní nedostatek. Jenže poté, co jsme si auto vyzkoušeli na vlastní kůži, mohu prozradit, že jsem docela změnil názor.

Výhody vozů typu Mercedes Marco Polo

Za jednu z hlavních výhod bych po osobní zkušenosti s tímto typem auta označil možnost využití jako každodenní vozidlo. Auto je postavené na bázi většího rodinného MPV a i přes přítomnost zdvihací stanové střechy výška auta nepřesahuje kritickou 2m hranici, která je častým limitem podzemních garáží. Z tohoto důvodu není potřeba kromě této obytné vestavby vlastnit další velké rodinné auto. Mercedes Marco Polo spolehlivě zastane jak roli volnočasovou, tak i pracovní. Stejně jako osobní auto ho i bez problémů zaparkujete na ulici. Během jednoho dne jsem si tento režim vyzkoušel a nemohl jsem si to vynachválit.

Mercedes Marco Polo jako denní auto

Za další plus bych u těchto malých vestaveb označil možnost rychlých přesunů, agilitu a pohodlí jízdy. Na dospělých vestavbách oceňuji jejich snazší ovladatelnost a pohodlnější cestování za vyšších rychlostí ve srovnání se standardními obytnými auty, to vše s minimálními omezeními v oblasti komfortu. Malé vestavby typu Marco Polo jdou ještě o krok dále. Kompromisů ve smyslu pohodlí bydlení je už sice více, ale na určitý typ cest (za mě například krátké víkendové výlety) se jedná o ideální volbu.

Mercedes Marco Polo - parkování na úzké cestě

Nevýhody a omezení vozů typu Mercedes Marco Polo

Každá mince má dvě strany, a tak i když si mě tento typ obytných vozů poměrně získal, vidím i jejich omezení.

Ne překvapivě je na prvním místě omezený prostor. Jednak je to z pohledu posádky samotné, kdy se musí spokojit například se skromnějšími rozměry postelí. A potom je to z pohledu prostoru pro náklad. Ve dvou to omezení nebude takové, ale pokud se na auto dívám naším pohledem čtyřčlenné rodiny, museli bychom – zvláště na delší cesty – přistoupit k zásadnějším kompromisům ve vybavení, které s sebou vozíme.

Mercedes Marco Polo - porovnání velikosti

Absence vlastní koupelny a toalety je za mě druhá nevýhoda. Ono je to hodně o stylu cestování. V našem případě navštěvujeme v drtivé většině případů kempy, takže by se nás toto omezení až tak netýkalo. Ale tu a tam nějaký ten stellplatz bez sociálek na našich cestách využijeme. Dalším případem pak jsou pak situace, kdy se v noci vzbudí malé dítě s tím, že nutně potřebuje na záchod. Pak se člověku úplně nechce řešit cesta ven z pohodlí auta (zejména pokud se to spojí s nepřízní počasí).

K čemu se takové auto nejvíce hodí?

To je samozřejmě velice individuální. Každý má své preference a svůj styl cestování, a tak se nechci úplně pouštět do spekulací a dohadů. Proto se na využitelnost takového auta podívám optikou naší rodiny a našeho způsobu trávení volného času.

Já osobně si dokážu velice dobře představit tohle auto jako naše primární rodinné vozidlo s tím, že v pátek po práci naložím rodinu a jedeme, pokud má přát počasí, někam do kempu na víkend. Stejně jako to děláme nyní s naší dospělou vestavbou. Tím, že naše Ducato nemám možnost parkovat přímo u domu, by to pro nás bylo i jednodušší a rychlejší. Nicméně kdybychom chtěli tímto autem pokrýt i potřeby našich delších cest, už by to znamenalo výraznější zásah do našeho obvyklého režimu a museli bychom se trochu více přizpůsobit.

Finální rodinný verdikt

Mercedes Marco Polo je překvapivě dobře využitelný i pro rodiny s dětmi. Ve třech bez debat, ale ani čtyři jsme se dramaticky nemačkali. Je to ideální společník na rychlé přesuny a krátké víkendové „výsadky“, který navíc spolehlivě pokryje potřebu rodinného auta pro běžné ježdění. Případné delší dovolené je potřeba přizpůsobit možnostem auta, ale krásné zážitky určitě zajistí také, byť za cenu asi určitých kompromisů.

Mercedes Marco Polo - horní spaní

Vyměnil bych náš Summit za Mercedes Marco Polo? Nevyměnil. Přeci jen mě baví to pohodlí většího prostoru šesti metrové dodávky. Ale kdybych si plánoval kupovat rodinné auto v podobné cenové hladině, jako se Marco Polo pohybuje, možná bych ho do výběru zařadil…

Poznámka na závěr: při přípravě tohoto článku jsem zabrousil i do konfigurátorů jak Mercedes Marco Polo, tak VW California. Je neskutečné, jaký obrovský (v řádu stovek tisíc korun) je cenový rozdíl (ve prospěch Mercedesu) mezi oběma uživatelsky víceméně srovnatelnými vozy. VW si za svou ikonickou značku California nebojí říct o tučnou částku.

16 KOMENTÁŘE

  1. Diky za clanek. Resim podobne dilema (uz dlouho) a rozhodl jsem se pro Marco Polo (je ve hre take Mercedes V bez zvedaci strechy).
    Kazdy to srovnava s velkym obytnym vozem, ale tuto je neco jineho. Je to jak je napsano v clanku: na „rychle“ vikendove akce. Ve finale na tydeni akci pojedu 2-3x za rok a zbytek jsou vikendy. Je to proste auto na pohodlne prespani a schovani se pred spatnym pocasim. Na dlouhodobe pobyvani v aute to uplne idelani neni. Proste je nutne vedet, na co se bude auto pouzivat.

    • Jednoznacne souhlasim. Jak jsem se s tim autem szival, tak jsem si rikal, ze i pro nasi rodinu by vlastne byl velmi pouzitelny scenar mit to jako denni auto, 90% vyletu jsou vikendy nebo prodlouzene vikendy v kempech. No a tech 10% bychom se uz nejak prizpusobili. Musim rict, ze me to Marco Polo hodne bavilo.

  2. Je to tezke, plno lidi v mem „okoli“ toto auto nechape a „odrazuje“ me. Jejich argumenty maji nekdy rozumny zaklad: je v tom malo mista, na tech par noci v roce, je to drahe, dyt mas stan, vyspis se i v kombiku ve dvou…… No jo ale kdyz po necem clovek touzi 🙂

    • To jsou všechno správné argumenty. 🙂 Podle mě obytná auta prostě nemají „návratnost investice“. Je to prostě drahý koníček. Jako jízda na motorce. Taky se dá ta trasa ujet autem… Je to přesně jak píšete – když po něčem člověk touží a ví, že pojede víckrát, než 3x za rok…

  3. Jeste jsem se chtel zeptat jak je to s mokrym stanem, zazili jste takovou situaci ? Kdyz treba chci po desti nebo po ranni rose odjet, balim stan mokry. Je to nejak problem ? Neni pak mokro v aute ? A co skladani stanu obecne ?

    Vim ze v zime si lide vytahnou hadici od nezavisleho topeni aby nahore ve stanu meli teplicko.

    • V aute mokro asi nebude, to by musel byt stan nasakly a protekat dovnitr, tim jak se „tlaci“ na tu latku. Je pravda ze i ta plocha stanu ve finale neni moc velka…

    • Ne přímo u Marco Polo, ale u našeho Summitu jsem párkrát balil stan ráno po dešti. Nic se nestane. Pak stejně někde zastavíte a stan zase rozložíte už za sucha a on vyschne velice rychle.
      Co se týče toho vytápění… Vím, že je to teď docela trend. Trochu to pomůže, ale úplně bych si od toho nesliboval žádné zázraky.

  4. Jak jsem již dříve napsal – na rychlé víkendové akce třeba do Alp nebo klidně po Čechách to bude fajn. Hlavě třeba představa, že velkou vestavbu nechám někde pár dní v horách a půjdu na trek mi přijde horší než takovéto menší auto (uvažuji o ojetině). Jak zmínil Václav výše – delší cesta je párkrát do roka a s tímhle by se dalo jezdit častěji. Jsem na tom stejně jak „vanista“, že tohle bych mohl parkovat před domem, velkou dovávku nikoli.
    Máme menší dítě (jedno a druhé neplánujeme) a čím bude větší, tím snad budeme akčnější a více času trávit venku a v autě jen přespávat.
    Ještě se zeptám, jaká je zkušenost s těmi mobilními chemickými WC, dá se s tím v nouzi fungovat?
    Díky moc.

    • Určitě to použitelné je. Je to jen trochu o psychickém nastavení, kam ho člověk umístí a kde ho použije. 🙂

  5. Díky za skvělý článek 🙂 Před třemi týdny jsme ho měli půjčené také a mám víceméně stejné zkušenosti. Neměli jsme problém ve třech (dva dospělý a dítě) ani na 9 dní převážně na divoko. Při každodenních krátkých přejezdech se baterky kupodivu stačili dobíjet, takže jsme byli krásně samostatní. Měl jsem z toho trochu strach, ale mile mě to překvapilo. Jinak je s tím nádherný svezení. Za jízdu dávám 5 hvězdiček.
    Neplánujete si půjčit ještě VW California Ocean, udělat podobný trojčlánek a postavit obě auta do přímého srovnání? Měli jsme jí půjčenou v květnu a tak jsem hodně porovnával. Na konci článku píšete: „VW si za svou ikonickou značku California nebojí říct o tučnou částku.“ Já si myslím, že to není jen za značku, ale VW dobře ví, proč si to může dovolit. Na první pohled to jsou téměř totožná a stejně vybavená auta, ale už na ten druhý má California mnoho detailů, hlavně ve vestavbě, líp vyřešených a při delším kempování je to postupně víc a víc znát 🙂 Zajímal by mě proto i váš názor jako zkušeného Vanisty zase z pohledu někoho kdo má zkušenosti spíš s velkou vestavbou 😉

    • Díky za slova chvály! Věřím, že VW California bude asi doladěný víc do detailu, ale takhle od stolu si úplně nedokážu představit, že to má tu hodnotu několika set tisíc rozdílu. Pokud se naskytne příležitost na Californii, tak určitě rád využiji a porovnám…

      • Jooo, to taky nedokážu posoudit, to bude asi nakonec záležet na každém uživateli, nad čím ještě mávne rukou a řekne si „To mi za ty tisíce navíc nestojí“ a nebo třeba „To že kadý večer přijdu o dvě spodní skříňky díky rozložené posteli mi nevyhovuje“ (jen příklad) a radši bude pokukovat po Cali. Těžko soudit 🙂
        Ale rozhodně by bylo zajímavé to srovnání dvou přímých konkurentů. Myslím, že na „českých internetech“ jsem takový článek ještě nenašel. Budu držet palce, kdyby se to povedlo 😉

    • Dobrý deň. Rad by som poznal Váš názor, rozhodujem sa medzi obytnou dodávkou a Marcom polom. Viac sa prikláňam k Mercedesu no bojím sa že plnohodnotné kempovanie s tým autom asi nie je možné. Myslite si že pre dvoch dospelých štyridsiatnikov je to auto vhodné na kempovanie alebo je to čistá vikendovka? Dá sa s tým stráviť komfortne aj týždeň v kempe?

      • To je hrozně těžká otázka… Volba mezi „velkou“ obytnou dodávkou a Marco Polem záleží hodně na tom, jaký je váš styl cestování. Jestli plánujete jezdit jen jaro až podzim, nebo jestli zvažujete i zimní kempování spojené s lyžováním, jestli chcete využívat spíše služeb kempů nebo přemýšlíte spíše o kempování na divoko, atd. Na téma výběru obytného auta jsem připravil i video – https://www.vanisti.cz/zkusenosti-a-testy/video-jak-vybirat-obytne-auto/ – zkuste na něj kouknout. Jakmile si ujasníte, jaký je váš preferovaný styl cestování, pak se vám bude snáze rozhodovat.
        Ale abych odpověděl na vaši otázku – ve dvou si s Marco Polem týden v kempu představit v pohodě dokážu. Ale je potřeba hodně pečlivě balit, toho úložného prostoru tam není moc. Takže na oblečení ok, na drobné sportovní vybavení také, ale větší věci už budou trochu problém. …a jsme zase u otázky, jak cestujete a co v dané lokalitě plánujete dělat.

        • Čistě teoreticky si umím představit takové cestování do cca 45-50 let věku Později už, bohužel, je občas potřeba jít na WC i v noci a nejen po vypitém pivu k večeři. Zvlášť pro ženu je to otrava jít přes kemp v noci na sociálky. I to vyspání po sportovním vyžití vyžaduji komfortnější než dříve, cítíte víc každý sval a kloub. Po 45 letech věku bych rozhodně volila minimálně obytnou dodávku.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

Související

Nejnovější

VIDEO: Bravia Swan 599 – představení vozu

Dalším zajímavou obytnou dodávkou, která byla k vidění na výstavě Caravaning Brno 2021, byla vestavba slovinského výrobce Bravia - Swan 599. Jedná se o...

VIDEO: KABE Van 690 4×4 – představení vozu

Společnost Hykro přivezla na výstavu Caravaning Brno luxusní vestavbu od KABE s označením KABE Van 690. Jedná se o obytnou dodávku s podélným spaním...

Pössl Summit 600 Plus – 10.000km – díl 5 – spaní

V minulé části seriálu o zkušenostech s obytnou dodávkou Pössl Summit 600 Plus po 10.000km jsem se podrobně věnoval koupelně. Dnes bude předmětem tohoto...

Domažlice a okolí – rozhledny, hvozdy a Jindřich Šimon Baar

Pěkné podzimní počasí lákalo k výletům a naše volba padla na kraj, který jsme doposud neměli příliš procestovaný. Vybrali jsme Chodsko - tedy Domažlice...

Karmann Duncan – nový campervan na podvozku Ford

Společnost Karmann Mobil představila pro modelový rok 2022 zcela nový model na podvozku Ford Transit Custom - Karmann Duncan. Jedná se o kompaktní campervan se...