TEST: Tourne 6.4 – rozdíl je v detailu – díl 2 – Chytré nápady

Obytné dodávky Tourne, model Tourne 6.4 nevyjímaje, vynikají řadou chytrých řešení. V minulém dílu tohoto testu jsem slíbil vyjmenovat 11 detailů nebo nápadů, které mě zaujaly a pro které stojí za to Tourne zařadit mezi tak trochu výjimečné výrobce. Ale aby mě někdo nenařknul z nadržování, mám v zásobě i dvě věci, které by mohly být u auta s přístupem „vše ve standardu“ řešeny lépe.

Nápad 1 – Klín pod sedákem lavice předního salónu

Lavice předního salónu je místo, kde se často láme chleba mezi levnými a dražšími vestavbami. Případně je možné připlácet za sedačky, které jsou blízké těm automobilovým. Výhoda je zřejmá – jsou výrazně pohodlnější na jízdu. Nevýhody? Vyšší hmotnost a omezení prostoru pod sedačkou.

Tourne zvolilo řekněme levnější konstrukci sedaček, ale dotáhlo je vlastně k dokonalosti (v rámci možností daných konstrukcí). Opěradlo je krásně tvarované a za jízdy poskytuje i nějaké to boční vedení. Zajímavý trik se pak odehrává u sedáku. Po rozložení na lůžko slouží jako část matrace, a tak by měl být zcela plochý. To by ale bylo pro jízdu nepohodlné. A tak u Tourne vymysleli super jednoduchou věc. Pod přední část sedáku vložili odnímatelný klín. Za jízdy je pod sedákem a poskytuje tak potřebný sklon směrem vzad. Po rozložení předního salónu na lůžko se klín odstraní a k dispozici je rovná plocha. Tak jednoduché a přitom tak funkční!

To, že je lavice znatelně pohodlnější, než ta naše obyčejná v Pösslu, potvrdily i děti. Žádné stížnosti na několik set kilometrů dlouhé cestě nezazněly.

Nápad 2 – Dream4System aneb přední lůžko vždy po ruce

Jak už jsem psal v minulém dílu, Tourne 6.4 (stejně jako jeho kratší sourozenec Tourne 6.0) nabízí již v základu systém rozkládání předního salónu s názvem Dream4System. Nenalhávejme si, že je každodenní přestavování čehokoli v interiéru bůhvíjaká zábava. A přední salón není v tomto ohledu žádnou výjimkou.

To co se ale v Tourne 6.4 podařilo na výbornou, je udělat celý systém tak kompaktní a skladný, že vám (samozřejmě až na matrace) nezabere v interiéru vlastně žádné místo. Kdo z vás někdy manipuloval s rozměrnou deskou předního lůžka některých vestaveb mi dá za pravdu. A Tourne dokonce udělalo rozměrově snesitelné i související matrace. Takže největší nepohodlí při rozkládání předního salónu tak zůstává v nutnosti otočit přední sedačky do směru jízdy. Máte-li na nich nebo kolem nich nějaké věci, je to prostě otravné.

Co je důležité zmínit, že se nejedná o žádné nouzové spaní. Sám jsem ho několik nocí vyzkoušel a nemohu si na nic stěžovat.

Nápad 3 – Místo pro uložení nohy stolu předního salónu

Se systémem Dream4System souvisí i další hezký detail. Tím je ukládání nohy stolku, kterou musíte při rozkládání lůžka ze stolu sundat. Celou dobu, co jsme měli auto na test, jsem přemýšlel nad tím, k čemu že je ten kulatý kryt v podlaze. Že by nějaký přístup ke kohoutu vody? Nebo něco podobného? Chyba lávky! Instruktážní video mi vysvětlilo, že právě sem patří noha stolku, když rozkládate přední lůžko. Moc hezký detail!

Nápad 4 – Skryté sedátko v kuchyňské lince

Jedna část předního lůžka se vysouva z kuchyňského bloku směrem do posuvných dveří. Proč toho nevyužít i přes den? Designéři to dotáhli k dokonalosti. Dva menší díly matrace (materiálem a vzhledem sladěné se sedačkami vozu) umístíte na tento výsuvný díl a ejhle! Máme tady sedátko pro dalšího člena posádky. Jasně, možná si řeknete, k čemu 5 míst sezení kolem stolu? Jenže když jezdíte ve čtyřech, tak můžete mít třeba na lavici umístěnou dětskou sedačku, případně – po našem vzoru – to může být tak trochu odkladiště všeho možného. Pak se může výsuvná stolička hodit.

Nápad 5 – Ustupující koupelna

K vozům s vysoko posazenou lednicí mám dlouhodobě výhrady. Vysoká stavba linky proti koupelně je recept na úzkou uličku, kde se musím vždy trochu natočit bokem, abych rameny prošel. Proto výrazně preferuji koncept otevřeného prostoru vozu, kde je průchod ve výši ramen znatelně širší. Jenže Tourne 6.4 můj postoj dramaticky změnilo.

V čem je Tourne jiné? Trik je v tom, že koupelna není ve své celé délce stejně široká. V místě, kde se nachází lednice, pozvolna ustupuje a směrem k zadní posteli se zužuje. Díky tomuto pojetí půdorysu se mezi koupelnou a lednicí dá v pohodě projít. A to i v případě, kdy na háčku visí kabát. Bonusem pak je také snazší přístup k zadním lůžku. A co je ještě více překvapivé, v koupelně to vůbec ničemu nevadí.

Tourne 6.4 tak v mých očích výrazně rehabilitovalo umístění vysoké lednice nad úroveň pracovní desky. Moc hezky a hlavně prakticky provedené!

Nápad 6 – Stohovatelné poličky v šatní skříni

Šatní skříň s tyčí na ramínka nemusí být vždy zrovna to nejpraktičtější. Na každou cestu si rozhodně neberete kabát, bundu nebo snad košili, kterou byste si potřebovali způsobně pověsit na ramínko. Nabízí se tak možnost použít poličky. Zdaleka ne všichni výrobci vám alternativu poliček do šatní skříně nabídnou. Ale co když si chci na jedné cestě věšet ramínko a hned na druhé použít poličky?

V Tourne žádný problém. Designery totiž napadlo, že by bylo možné udělat poličky stohovatelné. A tak je každá vyšší vždy o dva centimetry kratší, než ta předchozí, a poličky lze úhledně naskládat na dno skříně. Potřebujete ramínka? Není problém. Poličky máte na dně skříně. Udělali jste velký nákup a potřebujete jej někam umístit? Jasně! Bunda jde pryč a její místo zaujmou poličky ze dna skříně. Geniálně jednoduché a poličky máte vždy po ruce.

Nápad 7 – Elektrický ventil na šedou vodu

Věc, která není až tak exotická, ale úplně běžně se s ní ve vestavbách také nesetkáváme – elektrický ventil na šedou vodu. Jeho ovládání je umístěné za servisními dvířky vedle kazety na chemickou toaletu. Já vím, že otočit kohoutem není žádná práce a je to jednoduché. Ale přepnout čudlík a rázem spustit vypouštění je prostě elegantní a super pohodlná a čistá věc.

Navíc chválím umístění výpusti na šedou vodu až k prahu vozidla. Díky tomu se snadno najíždí nad vpusť ve vozovce.

Nápad 8 – Háčky kam se podíváš

Vím, že je to drobnost. Hloupost, kterou si za pár kaček může dodělat každý k obrazu svému. Ale proč? Proč nejsou ve všech vestavbách už z výroby umístěné háčky v místech, kde je budete zákonitě potřebovat? U Tourne na to mysleli. A tak jsou zde háčky na utěrky, háčky na kabáty a bundy, háčky na malé ručníky a také háčky na osušky. Nezlobte se na mě. Je to strašná drobnost, ale mně zrovna tohle dělalo radost každou chvíli. A víte proč si myslím, že to výrobci moc nedělají? Protože o tom při návrhu samotné vestavby moc nepřemýšlí. Ono totiž ne v každém autě lze někam šikovně umístit háčky na kabáty nebo na utěrky v blízkosti dřezu…

Nápad 9 – Skládání zadního lůžka

Tourne 6.4 má podélně uložené zadní lůžko, které je navržené přes celou šířku vozidla. Díky tomu je v zadní části vozu velká postel o téměř čtvercovém půdorysu. To znamená, že lze spát jak podélně, tak i napříč. Toho využil výrobce, který tomu přizpůsobil skládání zadního lůžka. Rošt je rozdělený na třetiny, a to v příčném směru. Každá třetina roštu je pak uchycena na pantech a má svůj vlastní díl matrace, takže ji lze samostatně zdvihnout směrem vzhůru a získat tak vysoký úložný prostor a přesto zůstanou zachovaná dvě lůžka, i když v tomto případě již napříč uložená.

Samozřejmě myšlenka vyklápěcího roštu není nijak nová a unikátní. Ale většinou se výrobci kloní k variantě podélného vyklopení, kdy se zdvihá celý rošt k jedné straně a tím se zruší celé lůžko. Alternativou pak bývají zdvihací postele, které se elektricky vysouvají směrem vzhůru jako celek. Taková řešení jsou ale často výrazně dražší a také těžší.

Nápad 10 – Zasouvací přepážka do garáže

Všichni máme ve svých vozech přepážku mezi garáží a obytným prostorem a věřím, že také všichni přemýšlíme, jak co nejsnáze tuto přepážku odstranit nebo ji otevřít, když se potřebujeme dostat k uloženým věcem. Někdo přepážku odstraní úplně a ani ji nevozí, někdo ji upravuje a přidává do ní dvířka, další ji rozřezávají napůl, aby nebylo nutné vytahovat celou velkou neskladnou desku.

V Tourne opět návrhář přemýšlel a vyrobil přepážku posuvnou. Za koupelnou je zkrátka připravená kapsa, do které lze přepážku v případě potřeby zasunout a je to. Žádné nepraktické vytahování rozměrné desky a mít obavy, že poškodím okolní nábytek. Odjistit, zasunout a průchod je volný. Odjistit, vysunout a přepážka je zpět. Geniálně jednoduché a úžasně funkční.

Nápad 11 – Sada lůžkovin

A už jen taková třešnička na dortu, která ukazuje, že to Tourne s komplet domyšlenými vestavbami myslí vážně. Když si pořídíte Tourne 6.0 nebo Tourne 6.4, standardní součástí je i sada lůžkovin. Takže fakt stačí jen sednout a vyrazit rovnou cestou od prodejce domů. 🙂

I mistr tesař…

Abych ale nemluvil jen obdivně, i mistr tesař se občas utne. Takže i v Tourne 6.4 jsem narazil na pár věcí, které by si zasloužily nějakou drobnou úpravu nebo vylepšení.

Tou první je naprostá absence 12V zásuvek. Zatímco USB zásuvky najdete na každém rohu dvě, tak 12V zásuvka je jedna jediná originální na přístrojové desce, a ta je funkční, jen když běží motor. Bohužel jsem tak neměl možnost někam zapojit svůj přenosný měnič napětí, abych si dobil notebook. Ona to není zase až taková tragédie, předělat jedno USBčko na 12V zásuvku bude otázkou chvilky, ale… Když už je to auto fakt hotové už z výroby, tak tohle by mu slušelo. A nebo případně nechat vestavět měnič napětí, protože 230V zásuvek zde je také dost.

Druhým námětem na vylepšení je osvětlení nad kabinou řidiče. Celé auto má vnitřní osvětlení krásně vyvedené buď bodovkami nebo nepřímým osvětlením. Jen moje oblíbené místo na otočené sedačce spolujezdce je prostě trochu ve stínu. Opět, tohle je problém velké spousty obytných dodávek, takže Tourne nijak nevyčnívá, a opět to lze dodatečně poměrně snadno vyřešit například elegantní světelnou lištou, ale… Budu se opakovat. Pokud bych chtěl říct, že auto je úplně hotové z výroby včetně všech detailů, tak tenhle detail mi prostě chybí.

Průběžné zhodnocení Tourne 6.4

Při pobytu na palubě Tourne 6.4 jsem měl každou chvíli pocit, že o té vestavbě skutečně někdo přemýšlel. Mraky drobností, které dávají celému, jinak na první pohled poměrně obyčejnému vozu úplně jiný rozměr. Pokud Tourne tvrdí, že se na návrhu jeho obytných dodávek podílel architekt tiny housů, docela bych tomu i věřil. Tolik promyšlených drobností takhle pohromadě jsem prostě jinde zatím nenašel.

A příště? To se už podíváme na praktické zkušenosti z našeho několikadenního pobytu na palubě auta a na finální zhodnocení.

Newsletter

Přihlaš se k pravidelnému odběru novinek z webu a nic ti neunikne.
Jednodušší už to být nemůže!

2 KOMENTÁŘE

  1. škoda že ten elektrický ventil na šedou vodu není v interiéru, takhle stejně člověk musí ven a ještě aby navíc otevíral přihrádku na WC. To už mi přijde jednodušší rovnou to vypustit kličkou postaru ….

    • Jako něco na tom je. Otázka je, co je k tomuhle řešení vedlo. Já se trochu bojím, že jakmile to bude uvnitř, bude to kde koho svádět k vypouštění tam, kde by se to nemělo. Ale to je jen moje podezřívavost. 🙂

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

spot_img

Nejnovější

PODCAST: Sériová vestavba nebo stavba na míru? Odpovídá David Krs z RV Evolution

Se zakladatelem společnosti RV Evolution, Davidem Krsem, jsem dělal rozhovor v době, kdy jeho firma teprve začínala. Bavili jsme se zejména o vzniku firmy...

Pilote Atlas A603G (2023) – premiéra vestavby na Ford Transit

O připravované novince od Pilote jsem psal začátkem září, kdy o vozidle poprvé informoval sám výrobce. Finální vůz Pilote Atlas A603G přinesla výstava CMT...

VIDEO: Detailní prohlídka Tourne 6.4

Náš test vozu Tourne 6.4 by nebyl úplný, kdyby chyběla detailní video prohlídka. Ani tentokrát neudělám výjimku. Video patří k těm delším, ale chtěl...

Affinity Duo M (2023) – opět pro dva, ale na MAN TGE

Že jste už název Affinity Duo M někde viděli? Správně! Affinity představilo téměř přesně před rokem model Affinity Duo určený pro dvě osoby postavený...

PUSHrack – Zahoďte svůj starý nosič na kola Thule či Fiamma!

Máte na autě nosič na kola na zadních dveřích a přemýšlíte o jeho výměně z důvodu nedostatečné nosnosti? Na trh přichází novinka s názvem...