VW Grand California 600 – díl 4 – využitelnost a názory rodiny

Podvozek, design i zpracování vestavby VW Grand California 600 jsem už hodnotil v předchozích článcích. Teď se podíváme možná na to nejdůležitější – jak je to s praktickou využitelností pro rodinu?

Spaní

Přední postel

Stahovací (nebo možná přesněji rozkládací či vytahovací) postel je umístěna v přední části zvýšené nástavby. Po rozložení má délku 190cm na delší straně a 160cm na kratší, šířka pak je – vzhledem k zamýšlenému užití primárně dětmi – postačujících 120cm. Výška mezi matrací a stropem činí 50cm, v prostoru rozměrného střešního okna o 10cm více (pokud není zatažena roletka nebo síťka). Na spaní dětem to stačí, pro dospělého je to podle mě hodně hraniční hodnota. Ale toto lůžko je opravdu myšleno primárně pro děti. Důkazem je i velmi hezky vymyšlená a zpracovaná ochranná síť, na kterou jsou na kraji postele připraveny přesně umístěné úchyty (ne, na fotce opravdu ta síť není správně přichycená). 🙂

VW Grand California - spani deti

Vysoce hodnotím použitelnost přední lóže i v případě, kdy děti na horní posteli již spí (výška pod rozloženou postelí je 165cm, což naprosto stačí). Využíval jsem v podstatě každý den. Když děti usnuly, zapínal jsem notebook a pohodlně pracoval, aniž bych kohokoli rušil. Neškodilo by zde ale nějaké samostatné světlo…

Co se mi hodně líbilo byl skládací žebřík na přední postel. Zatímco jinde jsem se setkal spíše s žebříkem rozložitelným na dvě části, případně zasunovací variantou, Grand California má spíše něco více podobného skládacím schůdkům. Jednak nejsou tak prudké, jako obvyklé žebříky, dají se v polovině „přeložit“ pro lepší skladování, ale hlavně mají moc povedený fixační mechanismus pro uchycení k horní posteli. Díky němu se se schůdky velice dobře a bezpečně manipuluje a člověk nemá strach, že se sesunou, když děti polezou nahoru. Na druhou stranu je nutné říct, že standardní dvoudílný žebřík, co máme například v našem Summitu, váží o kilo-dvě méně.

Zadní postel

Grand California 600 má napříč orientované zadní lůžko s velice rozumnou šířkou 136-155cm (délka 193cm díky rozšířením na bocích karosérie). Kus noci jsme zde spali ve třech se čtyřletou dcerou a nebyl to vůbec žádný problém. Matrace nejsou sice kdovíjak tlusté, ale ve spojení s talířkovým roštem je spaní skutečně velice pohodlné.

VW Grand California zadní postel

Co naopak považuji za velkou nedomyšlenost, a v autě pro rodinu naprostý fail, je absence schůdku pro přístup k zadní posteli. Prostě tam není a, milý potomku, vyšplhej se na postel, jak umíš. Ok, naš bezmála devítiletý syn to při troše artistického umění dával, ale čtyřletá dcera to bez pomoci neměla šanci zvládnout.

Názory rodiny na spaní

Názor dětí: Na přední posteli je míň místa nad hlavou, než v našem autě. Ale super jsou ty poličky. Ty chceme u nás taky! Tam se nám vejde hodně plyšáků. Kde je schůdek u zadní postele?

Názor Vanistky: Spaní je hodně pohodlné. Výborná jsou velká střešní okna v kombinaci se světlým interiérem auta. Interiér je vždy krásně prosvětlený.

Přední lóže

Sezení je velice pohodlné a na rozměry auta docela i prostorné. Stůl je o dost větší, než bývá u vestaveb zvykem. Je to dáno tím, že nemá žádný otočný nebo výsuvný díl. Výhoda je, že je plocha k dispozici neustále a ne jen v okamžiku, kdy stůl rozložíte. Nevýhoda, že se občas kolem něj hůře prochází. Zejména pokud máte přední sedadla otočená do směru jízdy. Nicméně výrobce v manuálu jasně říká, že pro jízdu je potřeba stůl odstranit. Za tímto účelem má dokonce na zadní posteli připravené jistící popruhy. Takže si vlastně nemáme na co stěžovat. 🙂

Vanistka: Líbí se mi ten velký stůl. Mít tolik prostoru neustále k dispozici se hodí.

Úložné prostory

S ohledem na typ vozu – 6m délka, postele napříč, přední stahovací postel – jsem nečekal zázraky. Pozitivum je určitě garáž. Je skutečně velmi prostorná, a to i ve srovnání s konkurencí. Navíc dvě židle a stolek jsou chytře umístěné na křídlech zadních dveří, takže nezabírají vlastně žádné místo. Moc hezký nápad a prakticky vyřešeno.

VW Grand California garáž

Další pozitivum jsou pomerně prostorné police nad přední lóží, které jsou přístupné z horní postele i po jejím rozložení. Moc praktická věc! Pro dospělé na knížku, pro děti na plyšáky. 🙂

Trochu rozporuplný pocit mám ze zadních skříněk, které vlastně tvoří základ úložného prostoru. Design jsem již vychválil v minulém dílu tohoto článku. Ale teď k praktičnosti. Často to bývá tak, že designové věci nebývají úplně praktické, a tady to tak trochu je.

VW Grand California - skříňky

Skříňka je dvoupatrová a každé patro má svá dvířka. Dolní se otevírají směrem dolů a horní směrem ke stropu. Vzhledem k bočnímu profilu skříňky je dolní police hodně úzká a po otevření mají občas věci tendenci vystoupit ven. Horní skříňka je docela prostorná, ale bohužel záda skříňky zase kryjí výztuhu zvýšené střechy, takže je ten prostor obtížně využitelný. Tedy prostor ve skříňkách je, ale asi to chce praxi jej umět využít.

Názor Vanistky: Skříněk není moc a nejsou moc praktické.

Kuchyňská linka

Na poměry tohoto auta bych vyzdvihl poměrně prostorný dřez i dvouplotýnkový vařič. Velmi praktické je rozdělené krycí sklo. Dá se mýt nádobí a zároveň mít místo sporáku odkládací prostor. To je v zásadě naprostá nutnost, protože jinak linka nabízí minimum ložné plochy. I když i tady je chytré, i když trochu nouzové, řešení. Výsuvná deska nejen do průchodu posuvných dvěří, ale i na druhou stranu směrem na postel. Maso nebo chleba bych tam asi nekrájel, ale na odložení umytého nádobí je to super.

VW Grand California kuchyňská linka

Vzhledem k tomu, že se lednice otevírá směrem do průchodu posuvných dveří (tedy otevírá se – je to spíš taková veliká zásuvka), na úložné prostory v lince nezbylo moc místa. Parádní je hodně široký i když relativně mělký šuplík v horní části skříněk. Další dvě zásuvky u postele jsou svými rozměry poměrně minimalistické. To je bohužel daň za moderní lednice otevírané do průchodu (osobně na tomto řešení nevidím příliš mnoho výhod).

Názor Vanistky: Dřez a sporák je parádní – lepší, než v našem autě. Lednice do průchodu posuvných dveří není nic moc. Je to jen módní výstřelek.

Koupelna

Vůbec nejsem fanoušek pevných koupelen. Po pár dnech s VW Grand California jsem změnil názor. Když je tato koupelna dobře vymyšlená, není to vůbec špatné řešení.

Zaprvé, dveře jsou mírně zalomené a krásně po otevření zapadají do stejného prolomení, jako má postel. Takže se neděje to, co u 90% všech pevných koupelen, že by dveře po otevření narážely do pracovní desky kuchyňské linky.

Zadruhé, sklopné umyvadlo je opravdu prostorné a hlavně dobře přístupné. Není to taková nouzovka jako jinde a při mytí byť jen rukou nezlijete polovinu koupelny a zrcadla.

VW Grand California - poličky v koupelně

Zatřetí, překlápěcí VELKÉ zrcadlo poskytuje opravdu komfort domácí koupelny, a to i při mé výšce necelých 190cm. Na stěně pak čtyři poličky pro kosmetické potřeby a pak věšák se čtyřmi velkými háčky.

Začtvrté, i sprchování je naprosto pohodové, zejména díky absenci jakéhokoli závěsu. Koupelna je totiž celá navržená jako omyvatelná. Chybí sice boční okno, ale střešní okénko pro větrání k dispozici je.

Co bych možná lehce vytknul, ale je to asi jistá daň za praktičnost, je velice strohý design. V zasadě je to bílá s bílou, lehce tu a tam střihnutá světle šedými doplňky. To oku úplně nelahodí…

Názor Vanistky a dětí: koupelna je velmi prostorná. Hodnotíme kladně velké umyvadlo a zrcadlo!

Osobní zhodnocení

Díky firmě AutoPartner PLUS jsem měl možnost strávit v autě několik dní a nocí, a to jak sám, tak i s rodinou. Měl jsem tak šanci získat poměrně dobrou představu o tom, jak se v tomto autě bude jezdit a bydlet. Byla řada věcí, které se mi na autě hrozně líbily, stejně tak se našly i věci, které mě štvaly. Jako asi u každé vestavby – je to prostě o kompromisech.

A teď zásadní otázka: Vybrali bychom si pro sebe VW Grand California 600? Upřímně říkám, že nevybrali. Nechápejte mě špatně, není to vůbec špatné auto. Ale myslím si, že my nejsme ta správná cílová skupina. A to hned z několika důvodů:

  1. Nemáme ambici cestovat vestavbou v zimě, a proto nutně nepotřebujeme mít všechny čtyři postele uvnitř auta. Raději dáváme přednost prostoru ve stanové střeše.
  2. Jsem šťoural a analytik. Jsem ochoten věnovat desítky a desítky hodin času hledání a porovnávání všech možných aut, která jsou dostupná na trhu, abych si vybral to, které bude pro naše potřeby o milimetr lepší, než ta ostatní.
  3. Když už si vyberu to „nejlepší“ auto, tak jsem ochoten pro něj zajet k jedinému prodejci v ČR, třeba i na druhý konec republiky s vědomím, že se sem budu nejspíš muset vracet kvůli servisu.
  4. Vím a jsem připraven na to, že jinde budu servisovat podvozek a jinde vestavbu, ale nevadí mi to.

A o tom to je. Na takovéhle lidi podle mého názoru VW vůbec necílí. Mám ale ve svém okolí několik rodin, u kterých jsem přesvědčen, že ty by právě do Grand Californie klidně šly. Jsou zvyklé nakupovat svá auta v nablýskaných showroomech. Chodí léta k jednomu dealerovi a koupili tam již několik aut a jezdí tam i roky do servisu. A teď prostě jen vedle uvidí obytnou dodávku a koupí ji. Stejně jako předtím jiné auto. Dostanou stejný servis, stejnou uživatelskou příručku, stejný přístup… A když si tu Grand Californii pořídí, tak si myslím, že vlastně neudělají až tak špatné rozhodnutí. To auto není dokonalé, ale je určitě dobré.

Bude vás také zajímat

Newsletter

Přihlaš se k pravidelnému odběru novinek z webu a nic ti neunikne.
Jednodušší už to být nemůže!

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

spot_img

Nejnovější

Bezděz a okolí obytným vozem s přespáním zdarma

Babí léto přímo lákalo k prodlouženému víkendu a poznávání krás naší vlasti. A při bloudění mapou padla volba na Bezděz a sportovně rekreační areál...

PODCAST: Stanová střecha na vestavbu – co obnáší její montáž a jak se s ní žije?

Stanová střecha, to je moje srdeční záležitost. Za mě je to jedna z nejlepších cest, jak jak výrazně zvětšit prostor obytného auta. Ano, má...

Thule VeloTrack – nosič elektrokol na zadní křídlové dveře

Thule VeloTrack je další evolucí nosičů určených k převozu kol na zadních křídlových dveřích. Limitem těchto nosičů bývá jejich nosnost. Thule VeloTrack však svou...

CI Kyros 7 Vantastic (2025) – tohle jsme ještě neviděli!

CI Kyros 7 Vantastic je vestavba, která mě po dlouhé době fakt překvapila! Takhle nezvykle pojatý půdorys a takovou odvahu bych zrovna od firmy...

PODCAST: Normandie obytným autem s Michalem Sixtou

Přemýšlíte o tom, kam budou pokračovat vaše další karavanistické cesty? Zejména teď na podzim je atraktivní vypravit se do míst, kde v sezóně bývá...