Máte rádi inovace? Jste nadšeni z každého nového nápadu v obytném autě? Držte si klobouky! Knaus, jindy spíše konzervativní výrobce, se do toho pro rok 2023 pořádně opřel. Na trh uvede dva nové velice originální modely: Knaus Tourer Van a Knaus Tourer CUV. Oba postavené na velice nezvyklém, ale o to kvalitnějším základu – VW T6.1.
Knaus Tourer Van
Začněme modelem, na který se můžeme těšit již tento podzim. Knaus Tourer Van působí na první pohled jako jakýkoli jiný kompaktní polointegrovaný obytný vůz (jako například námi testovaný Sunlight V60). Zkušenější oko, ale zbystří nejen při pohledu zvenku, ale i zevnitř.
Podvozek vozu Knaus Tourer Van
Z venku zaujme netradičně zvolený podvozek. Tím se stal pro potřeby Knaus Tourer Van oblíbený VW T6.1. Tahle volba přináší hned několik výhod. Tou první je skutečnost, že se naprosto odpoutáváme od dodávkových interiérů, motorizací a uspořádání, a jsme plnohodnotně v segmentu osobních aut se vším, co s tím souvisí (jízdní asistenty, komfort, materiály…). Druhou výhodou jsou kompaktní rozměry, zvláště pak výška. Ve srovnání s běžnými dodávkovými kabinami je ta VW T6.1 výrazně nižší, což pomohlo při konstrukci přední části interiéru. A tím třetím přínosem je to, že na přebraném trhu s dodávkovými vozidly si Knaus vytvořil nový prostor, kde se pohybovat.
Rozměry takto navrženého vozidla víceméně odpovídají běžným kompaktním polointegrálům. Délka 5,88m, šířka 2,11m a výška 2,76m nejsou nijak daleko od „dodávkových“ polointegrálů 5,98 x 2,12m ani od běžných obytných dodávek.
Inovace v interiéru vozu Knaus Tourer Van
Co zaujme na první pohled a z čeho mé srdce zaplesalo hned na první pohled, je spaní pro čtyři! Ano, tohle kompaktní auto skutečně nabídne čtyři lůžka. Ta zadní, napříč uložená, nabízí poctivé 2m délky! V přední části se setkáme se stahovacím podélným dvoulůžkem nad kabinou vozu, které by mělo nabídnout rovněž dvoumetrovou délku. Prostor bude možná trochu omezen střešním oknem, ale místa pro děti, které zde nejčastěji najdou své útočiště, tu bude určitě dost a dost.
Další nápad se objeví jen co otevřete dveře koupelny. Standardně máte k dispozici toaletu a posuvné umyvadlo. Chcete sprchu? Nepočítejte s žádným kompromisním řešením. Levou část vysunete i s kouskem postele až ke stropu a ejhle, máte plnohodnotný sprchový kout s výškou 190cm. Moc hezký nápad! V krátké době se jedná už o druhou inspiraci v konceptu komfortní koupelny (první jsem viděl v Dethleffs Globetrail 590 C).
Přesto všechno zůstává zachovaná rozměrná garáž nebo velký úložný prostor přístupný přímo pod zadní postelí. Takže jsem přesvědčen, že i rodinná výprava najde pro svoje vybavení dost a dost úložných prostor.
Vybavení
Knaus Tourer Van nabídne v kuchyni 90l lednici, dřez a obvyklý vařič se dvěma hořáky. Topení je naftové a na vaření je na palubě 5kg plynová lahev.
Knaus Tourer CUV
Kdo je pravidelným návštěvníkem tohoto webu tak ví, že jsem velikým fanouškem vestaveb se zdvihací stanovou střechou. A Knaus v nově připravované modelové řadě myslel i na takové lidi, jako jsem já. Připravuje model Knaus Tourer CUV. To je vozidlo svým pojetím velice podobné výše zmíněnému modelu Knaus Tourer Van, ale přidává zdvihací střechu. Není to však zdvihací stan, jak jej známe z obytných dodávek, kde by bylo dodatečné lůžko. Knaus Tourer CUV je svým pojetím vlastně pořád polointegrované auto, má ale snížený profil. Celá horní část střechy se tak může zdvihnout a tak zajistit dostatečný prostor v interiéru. Díky tomu klesá spotřeba, snižuje se průjezdná výška a zvyšuje se možnost použít i takto rozměrné obytné auto na denní použití.
Knaus Tourer CUV má přijít na trh až později, takže zatím nejsou k dispozici podrobnější informace, ale rozhodně je to model, který bude pečlivě sledovat!
Závěr
Knaus se do toho pořádně opřel. Podíval se do historie a zjistil, že v roce 1992 již s podobným vozem přišel. Teď se k tomu postavil optikou moderních technologií a postupů a proti konkurenci nasadil silný kalibr v praktické použitelnosti až 4 osobami. Nechci tady otevírat diskuse o tom, zda je lepší vestavba nebo kompaktní polointegrál, to jsem ostatně diskutoval už jednou v samostatném článku. Jako vždy jsem nadšen z inovací a pevně věřím, že s cenou kolem 66.000€ může oslovit nejednu rodinu, která ocení výhody běžné „obytkářské“ nástavby místo plechové obytné dodávky.
Fotogalerie
Zdroj: CAMPERVANS.cz