Pokud se na okamžik vypravíme mimo naši bublinu obytných dodávek, zjistíme, že ve „velkých“ obytných autech začíná být poslední dobou čím dál tím patrnější zajímavý trend. Tím je tvorba polointegrovaných modelů, které se svými rozměry významně přibližují vestavbám. Logicky se tak nabízí otázka – je lepší vestavba nebo „štíhlý“ polointegrál?
„Hubeňouři“ aneb kategorie polointegrálů VAN
U většiny výrobců obytných vozů lze narazit na kategorii polointegrovaných aut označovaných nejčastěji VAN. Nejedná se však o dodávku, ale právě o „štíhlý“ obytňák. Co to znamená? Obytná nástavba má stejnou konstrukci jako „dospělý“ obytný vůz, pouze je znatelně užší.
Zatímco běžné obytné vozy mívají obvykle šířku nástavby přes 230cm a k tomu delší verzi zpětných zrcátek (takže výsledná šířka vozu dosahuje téměř 2,8m), kategorie VAN má nástavbu znatelně užší. Setkáme se s modely v šířkách 2,12m (Adria Compact), 2,14m (Carado řada V), 2,16m (Sunlight řada V – například viz námi testovaný Sunlight V60) nebo třeba 2,2m (Knaus řada VAN TI). Díky užší stavbě pak lze použít obvyklá krátká zrcátka, a tak je výsledná šířka vozu včetně zrcátek o něco menší – 2,7m.
Dalším rozdílem pak je fakt, že zatímco u velkých obytek má zadní náprava širší rozchod kol, než přední, VANy mají rozchod předních i zadních kol stejný. To usnadní manévrování, neboť zadní kola více kopírují trasu vytyčenou těmi předními. Ve srovnání s vestavbami je to pak znát ještě o něco více, protože VANy o délce 6m mají často kratší rozvor náprav než srovnatelně dlouhé dodávky.
V kategorii VAN pak nabízí výrobci nepřebernou řadu délek – od 5,95m až po 7m. Pro tento článek nás ale nejvíce zajímají modely, které jsou svými rozměry nejblíže vestavbám. Hraniční délka 6m je atraktivní, a tak v ní má každý výrobce svého zástupce.
Proč volit polointegrál?
Vyhranění zastánci vestaveb mohou namítat, že obytná dodávka má ve všem navrch a že nechápou, proč by někdo volil polointegrovaný obytný vůz. Není to tak úplně pravda. Standardní konstrukce obytného vozu má rozhodně své nesporné výhody. A tak se na ně pojďme podívat.
Prostor
První a neoddiskutovatelnou výhodou klasické konstrukce obytňáku je prostor. I když je polointegrované auto papírově širší jen o pár centimetrů, prostor uvnitř je dramaticky větší. Je to dáno tím, že uváděná šířka je dostupná v celé výšce nástavby. Zatímco dodávka se směrem vzhůru výrazně zužuje, běžný obytný vůz má průřez krabice. Díky tomu je v horní části vozu rozdíl v šířce klidně několik desítek centimetrů. A to je už zatraceně poznat.
S prostorem souvisí i úložné prostory. Většina VANů nabízí běžné rozložení dospělého obytného auta, a tak lze v zadní části vozu najít velice prostornou vyhřívanou garáž, kam se schová opravdu kde co. Tato konstrukce je ideální například pro převoz lyží, kdy mokré lyže a lyžáky člověk nedává skoro až do interiéru auta (jako je tomu u vestaveb), ale do trochu „pracovního“ úložiště v garáži. Takto rozměrný úložný prostor pak ocení rozhodně i vyznavači letních sportů.
Variabilita
Vestavba je a vždy bude limitována konstrukcí plechové karoserie, která je daná už výrobcem podvozku. Můžeme do ní dělat různé výřezy, montovat krásnější či ošklivější rozšíření bočních panelů, ale to je tak všechno (i když že to lze i jinak ukazuje třeba náš test vestavby od Affinity). Naproti tomu konstrukce nástavby poskytuje výrobci značnou variabilitu při vymýšlení, jak vůz poskládat.
Setkáme se tak na jedné straně s tradičně pojatými interiéry – přední salón, koupelna, naproti kuchyň a v zadní části příčné spaní – a na straně druhé s půdorysy, kde nezůstal kámen na kameni. Příkladem budiž například novinka roku 2021 od společnosti Chausson – model Chausson X550 (Challenger X150). Přední salón se proměnil ve veliký obývací prostor se dvěma pohovkami, přibyla stahovací dvoupostel a koupelna našla své místo v zadní části vozu.
Izolace
V neposlední řadě velkou devizou klasické konstrukce obytných vozů je izolace. Dobře zaizolovat plechovou karoserii obytné dodávky je vždy velice náročná (a nákladná) úloha a každý výrobce k ní přistupuje jinak (Izolace vestaveb – ukázky z výroby). A i když je vestavba zaizolovaná nadstandardně, vždy zde zůstávají slabá místa v oblasti posuvných a zadních křídlových dveří. Úzké dveře nástavby budou vždy izolovat o něco lépe a navíc při jejich otevření „vyvětrají“ ven mnohem méně tepla, než rozměrné posuvné dveře dodávky.
Samostatnou kapitolou pak je výměna plynových lahví. Běžné nástavby obytných vozů mají box pro plynové lahve přístupný z venku. Pokud tedy potřebujete (nejčastěji samozřejmě v největší zimě a v noci) přepojit z jedné lahve na druhou, neznamená to (jako u vestaveb) probuzení celé posádky zimou uvnitř celého vozu.
Doložnost
Polointegrované VANy vynikají ještě jednou věcí. A tou je vysoká doložnost. Malá nástavba postavená ze speciálního odlehčeného sendvičového materiálu je znatelně lehčí, než srovnatelně velká plechová dodávka. Šest metrů dlouhý štíhlý polointegrál může mít v základu doložnost až k 900kg (například Knaus VAN TI 550MF s doložností 880kg). Obvyklá vestavba bude schopna nabídnout o cca 200kg méně.
Výhody a nevýhody štíhlého polointegrálu
Výhody | Nevýhody |
---|---|
+ Vnitřní prostor, plná šířka od země až ke stropu. + Rozměrná vytápěná garáž oddělená od obytného prostoru. + Variabilita vnitřního uspořádání, výrobce si může více „vymýšlet“. + Lepší izolace. + Vyšší doložnost, než u obytných dodávek. + Snazší výměna plynových lahví. |
– Nižší pasivní bezpečnost. – Budí pozornost. Na první pohled vypadá, že zabírá mnohem více místa, než ve skutečnosti. – Po letech užívání větší riziko zatečení, než u plechové karoserie obytné dodávky. – Půdorysy maximálně pro 3 osoby. Dodatečné třetí lůžko bývá spíše nouzové. |
A proč volit obytnou vestavbu?
Z výše uvedeného to možná vypadá, že nedává smysl volit obytnou dodávku skoro nikdy, protože drobný polointegrál nabízí jen samé výhody. Není to až tak jednoznačné. Obytné dodávky mají rozhodně co nabídnout.
Bezpečnost
Na prvním místě bych zmínil bezpečnost. S obytnými vozy to obecně není buhví jak dobré. Crash testy ukazují, že plně integrované vozy mohou mít při havárii problém s uchycením celé nástavby k podvozku, polointegrované stavby či alkovny pak mohou končit s bortící se nástavbou. V přehlídce této bídy pak působí plechové dodávky zdaleka nejlépe. Ani tady to není nijak zázračné – nábytek a často dřevěné konstrukce pod sedákem předního salónu také nárazu moc neodolají – ale pořád je to o dost lepší výsledek, než u běžných obytek.
Nenápadnost
Říká se, že obytné dodávky jsou nenápadné a nebudí pozornost. Úplně bych v tomto ohledu nebyl tak optimistický. Velká karavanová okna vestavby, nástupní schůdek, nebo výrazné polepy jsou poznat už z dálky. Ale je pravda, že pokud v rohu parkoviště stojí bílá dodávka nebo stejně zbarvený malý polointegrál, je to rozhodně zásadní rozdíl. Bílá krabice klasické obytné konstrukce budí pozornost mnohem více, než Ducato/Jumper, které známe spíše jako PPLku.
Agilita
Lehčí polointegrál pojede se srovnatelnou motorizací možná o něco lépe, ale ve vyšších rychlostech se zapojí do hry aerodynamika. Vetší krabice bude mít prostě vždy větší odpor vzduchu, než menší krabice. Vestavba tak přeci jen bude mít o něco menší spotřebu a bude v ní pocit z řízení vždy o něco blíže osobnímu autu, než u polointegrálu.
Vzhled
Vzhled je na konci dne také poměrně důležitým faktorem. Za ty roky si mě design vozů Ducato/Jumper nebo MAN TGE získal už natolik, že se mi tyto dodávky prostě už regulérně líbí. To se bohužel nedá říct o klasických obytných autech. Nevzhledné krabice se podle mého názoru zatím nepodařilo nikomu udělat vyloženě krásné. Někde to vylepšují zajímavými polepy, stříbrnou barvou nástavby, hezkými litými koly, nebo zajímavými zadními světly. Například Adria Compact, Knaus VAN TI nebo výše zmiňovaný Chausson X550 nejsou vyloženě ošklivé, ale klasická dodávka je pro mě prostě pořád hezčí. Nemohu si pomoct. 🙂
Výhody a nevýhody obytné dodávky
Výhody | Nevýhody |
---|---|
+ Vyšší pasivní bezpečnost ve srovnání s klasickou nástavbou. + Výrobci nabízí řadu možností spaní pro více jak 2 osoby. Další lůžka nemusí být jen nouzová. + Z dlouhodobého hlediska menší riziko zatečení. + Méně nápadné, agilnější. + Vzhledově atraktivnější. |
– Omeznený vnitřní prostor. – Úložný prostor ve většině modelů součástí interiéru a méně rozměrný, než u polointegrálu. – Slabší izolace. Problematická místa u posuvných a křídlových dveří. – Menší doložnost. – Plynové lahve přístupné pouze z prostoru garáže. |
Závěr
Na konci dne si každý musí zvážit své preference. Někomu bude více vyhovovat štíhlý polointegrál, někdo více ocení vestavbu. Dobré je, že nám výrobci nabízí čím dál tím větší škálu možností, ze které můžeme vybírat. Zatímco před pár lety zájemce o agilnější vůz neměl jinou možnost, než koukat po vestavbách, dnes může směle svůj výběr rozšířit o paletu modelů v kategorii polointegrovaný kompaktní obytný vůz – VAN.
Moc hezký článek !
V podstatě souhlasím s plusy a mínusy. Osobně by se mi takový vůz celkem líbil, ale asi bych nepřekousl 2 věci – nápadnost ( často jezdíme na divoko a tohle když bude stát v lese na cestě, tak si koledujeme o problém ) a bezpečnost ( jezdíme s 2 dětmi a jejich místa jsou u polointegrálů už jen v papundeklové nástavbě, kde prakticky nejsou chránění zejm. při nárazu z boku).
Naproti tomu nedostatek prostoru se dá vyřešit větší velikostí dodávky ( L4H3 ), kde může být i spouštěcí postel v kabině stejně jako u polointegrálů.
Vlastníme obytnou vestavbu 6,3 m s podélným spaním a zvažujeme výměnu za „štíhlou polointegru“. Dříve jsme dva roky jezdili s klasickým polointegrovaným vozem typické šířky 236 cm, proto umíme dobře porovnat výhody vestavby a polointegry. S řadou vašich argumentů lze souhlasit, ale některé považuji za přehnané nebo zveličené a naopak některé chybí.
Tak tedy k výměně plynových lahví. Tento argument je zcela mimo, protože výměna plynové lahve vzadu je bez problému a zejména od doby, kdy většina vestaveb používá k topení naftu (naftová Truma), je plyn používán obvykle jenom pro vaření. Vestavbu máme třetím rokem a plynovou lahev jsem ještě neměnil. Tak proč to vlastně vůbec řešit? Také stále více běžných (polointegrovaných i integrovaných) vozů přechází na topení naftou, protože problém plynu nespočívá ve složitost samotné výměny plynové lahve ale problém je s jejich výměnou v zahraničí. Místo dvou velkých lahví lze vozit jenom jednu malou, což má dopad i do hmotnosti nemluvě o bezpečnosti. Povídačky o tom jak někdo v noci ve vestavbě složitě mění plynovou lahev, je opravdu úsměvný argument. Při dostatku solárních panelů se plynu lze vyhnout úplně a vaření je možné nahradit indukcí. I tato řešení se začínají objevovat, i když zatím vzácně, zřejmě kvůli ceně. Tak např. Challenger X250 má také naftové topení, i když plynu se úplně nevyhnul, protože plyn vařič je prostě nejlevnější. Mimochodem X250 doporučuji k testu, protože je to lepší koncept než X150.
Argument horší izolace je asi tím největším problémem, ale ani ne tak kvůli úniku tepla v zimě, protože malý prostor výkonné topení vyhřeje spolehlivě a během krátké doby. Problém je s přehříváním v létě, protože plech se na slunci prostě rozpaluje tak, že omezená možnosti izolace nemá šanci účinně bránit přehřívání. Samozřejmě i vestavby mohou mít zabudovanou klimatizaci. Ta je však použitelná obvykle jenom v kempu – a to jde trochu proti smyslu vestavby, kterou si lidé pořizují spíše pro volné cestování a do kempu zajíždějí jenom občas. Ty „velké dveře“ se pak jeví spíše jako výhoda. Zejména když můžete otevřít zadní „vrata“ + velké dveře na boku. Před spaním lze tak vyvětrat celkem účinně.
Argument výhody tzv. „garáže“ je také celkem sporný, jelikož vestavby mají přístup velkými zadními dveřmi a záleží jenom na konkrétním řešení. Prostor může být i dobře oddělen, resp. izolován, zpravidla pod postelemi. Může být docela variabilní, např., při použití sklopných nebo stahovacích postelí. Prostor té tzv. garáže bývá pevně daný a u kompaktních vozů nepříliš velký, ale i zde existují zajímavé výjimky.
Argument bezpečnosti je také trochu sporný, protože na předních sedadlech je beze změny. Stále sedíte v plechové kabině. Dělící stěna za řidičem i spolujezdcem je odstraněna u vestaveb také. Při nárazu jste ohroženi letícími předměty z obytného prostoru stejně jako v polointegře. Ochránit vás mohou jenom bytelné sedačky a především opatrná jízda.
Nezmíněná výhoda: na některých parkovištích i mýtných branách je vestavba považována za osobní auto s výrazně nižší sazbou. Nevím zda bude uznáno u štíhlé (kompaktní) obytky, i když zabere prakticky stejný parkovací prostor na kolmém stání.
Pro nás tedy výhody kompaktní polointegry ve srovnání s klasikou a s vestavbou jsou zejména tyto:
1) Zachování kompaktních rozměrů přibližně na půdorysu vestavby, nerozšířená zadní náprava a tím i podobné jízdní vlastnosti.
2) Lepší izolace zejména pro letní období.
3) Nižší hmotnost.
4) O něco lepší vnitřní prostor a v některých případech výhodnější vnitřní uspořádání.
5) Malé vstupní dveře – nikoliv však kvůli ztrátě tepla, ale kvůli jednodušší manipulaci.
Výhoda vestavby v malé nápadnosti je nesporná a ověřená.
Našimi favority jsou: Challenger X 250 (variabilní garáž) a Mobilvetta KEA KOMPAKT 55 (oddělená toaleta a sprcha na tak malém prostoru je opravdu výzva pro konkurenci) Bohužel ji v Čechách zatím nikdo nemá k vidění. Dodavatele X 250 jsem našel jenom jednoho – k vidění nedaleko Pardubic.
Určitě děkuji za tipy na další kompaktní polointegry. Rád si prohlédnu všechny a těším se, že otestujete i další modely, protože skutečně dávají smysl, aniž by bylo potřeba „přikrášlovat“ některé argumenty.
Díky za detailní pohled na věc! Velmi si ho vážím!!!
V zásadě souhlasím. Za mě je otázka toho plynového vs. naftového topení. Byl jsem hodně velkým zastáncem nafty, když jsme auto vybírali a vlastně jsem trochu litoval, že náš model neuměli vybavit naftovou Trumou a museli jsme mít plynovou. Plynové lahve jsem měnil málokdy, to souhlasím, ale byl tam problém, když se lahev blížila ke konci, tak co s ní. Vyměnit, i když v ní něco je? Nebo pořídit další a tuhle dočerpat jindy? No, nakonec jsem nechal instalovat nádrž Alugas a jsem maximálně spokojen a musím říct, že naftu jsem už dal na druhé místo (kvůli spotřebě elektřiny, známých problémech s kouřivostí, atd.). Ale na konci dne je to vždy jen o osobních preferencích.