Plynové topení představuje pohodlnou a spolehlivou variantu zdroje tepla pro obytný vůz. Má však jednu zásadní nevýhodu – nutnost neustále sledovat zásobu plynu a včas měnit plynové lahve. Ve velkém obytném voze, kde jsou lahve s plynem dobře přístupné, to možná není až takový problém. Ale v obytných dodávkách bývají plynové lahve obtížně přístupné a manipulace s nimi nebývá vůbec snadná. Řešení? Buď nákladná přestavba na naftové topení nebo montáž LPG nádrže. Já zvolil tu druhou cestu.
Již v dobách, kdy jsme vybírali naše auto, jsem si lámal hlavu s rozhodováním, zda zvolit raději plynové nebo naftové topení. Nakonec to rozhodnutí za nás udělal sám výrobce – námi vybraný Pössl Summit 600 Plus se s naftovou Trumou vůbec nenabízel. Už tenkrát jsem si říkal, že jednou plynové lahve nahradím plynovou nádrží Alugas. A ten čas nadešel.
Alugas plynová nádrž do karavanu – výhody
Proč jsem se rozhodl pro montáž plynové nádrže? To rozhodnutí je poměrně jednoduché – toto řešení totiž odstraňuje téměř všechny nevýhody, které plynové topení v obytném voze má. S montáží LPG plynové nádrže se všechno dramaticky mění:
- Odpadá nutnost obtížné manipulace s plynovými lahvemi.
- Alugas plynová nádrž je vyrobena z hliníku, a tak je lehčí, než ocelové plynové lahve. Je ale fakt, že kompozitní lahve jsou pořád o nějaký ten kilogram lehčí.
- Odpadá starost s případnou výměnou lahví mimo ČR. Plyn (LPG) lze načerpat kdekoli. Nekompatibilitu plnicích systémů lze snadno vyřešit pomocí sady redukcí.
- Snadno lze ověřit zbývající množství plynu. Lahev má u svého uzávěru indikátor. Dokonce nová verze Alugas nádrží jej má provedený tak, že je ukazatel čitelný i z obtížnějších úhlů. Luxusnějším řešením pak může být bezdrátový bluetooth senzor, který vás bude o zbývajícím množství plynu v nádrži informovat v mobilní aplikaci.
- S instalací monocontrol jednotky s crash senzorem odpadá nutnost neustále vypínat a zapínat plyn kohoutem na lahvi.
Nevýhody
Co zůstává jako nevýhoda ve srovnání s naftovým topením, je prostor, který plynová nádrž Alugas zabere. Nicméně člověk si auto s boxem na plynové lahve už pořídil, tak se s ním už naučil žít. Je to dobrý prostor, kam lze umístit prodlužovací kabel nebo třeba nájezdové klíny.
Často skloňovanou nevýhodou použití plynové nádrže je zimní provoz. Pokud používáte plynové lahve, můžete se snadno rozhodnout pro propan, který je pro použití v zimě výrazně lepší. Pokud jdete cestou plynové nádrže, jste odkázání na čerpací stanice s LPG. Nechci zacházet do detailů, to není předmětem tohoto článku. Ale hlavní je, že ve vestavbě je nádrž umístěna uvnitř vozu, takže se zimním provozem není problém ani v případě použití LPG.
Pro jaké řešení jsme se rozhodli?
Alugas plynová nádrž do karavanu je k dispozici ve dvou velikostech – na 11kg a 14kg plynu. Rozdíl ve velikosti a hlavně hmotnosti není nijak dramatický, a tak jsme se rozhodli pro tu větší. Samozřejmě jsme řešení doplnili o monocontrol s crash senzorem a pak také plynový filtr, který by měl odstranit riziko zanesení spotřebičů nečistotami v LPG (což bývá častou obavou karavanistů).
Bluetooth jednotku pro měření zbývajícího plynu v nádrži jsme zatím z řešení vynechali. Jednak se nejedná o úplně levnou záležitosti (cena se pohybuje mezi 3-4.000 Kč) a pak nová verze Alugas lahve má poměrně dobře čitelný ukazatel přímo u hlavního uzávěru. Abychom se k němu dostali ještě snáze, udělali jsme ještě jednu úpravu.
Pössl zvolil u Summitu 600 poměrně nešťastné řešení plynového boxu – dvířka se otvírají směrem dovnitř úložného prostoru. To znamená, že je do boxu poměrně obtížný přístup. Abychom se k uzávěru a hlavně ukazateli nové plynové nádrže Alugas snadno dostali, nechali jsme udělat do zadní stěny boxu nová malá dvířka. Skrz ně už není problém nejen zjistit snadno stav plynu v nádrži, ale v případě nutnosti přívod plynu i uzavřít.
Spokojeni nebo ne?
Nádrž Alugas včetně všech souvisejících doplňků nám montovala šikovná parta ve VejnyWood. Kromě samotné zástavby nádrže jsme vzali rovnou i pěknou sadu redukcí k plnicímu hrdlu, abychom se nemuseli bát, že někde nenatankujeme. Perfektní bylo, že kromě samotné montáže byli schopni okamžitě zajistit i revizi. Takže člověk po několika málo hodinách čekání (dělali jsme na autě ještě další úpravy, o nich zase jindy) odjížděl s plnou rozchozenou nádrží a revizní nálepkou na zadních dveřích.
A spokojenost? Na naší straně veliká. Díky chladnému jaru jsme už jednou nádrž plnili. A byl to přesně ten okamžik, kdy jsme využili výhody plynové nádrže s ukazatelem. V nádrži bylo něco kolem 1/3 plynu, a to je přesně ten okamžik, kdy by člověk s běžnou plynovou lahví mohl podlehnout stresu, že neví, kdy plyn dojde a možná by i preventivně měnil za plnou. My jsme se jen zastavili u benzínky (shodou okolností v Chorvatsku) a bez problémů za pár Euro nádrž naplnili.
Závěr
Je plynová nádrž do karavanu nezbytnou výbavou? Není. Výměnný systém plynových lahví funguje spolehlivě a pokud zrovna nejezdím na mnohatýdenní výjezdy do zahraničí nebo každý víkend v zimě na hory, nebudu mít problém. A komu jde hlavně o cenu, tak za cenu přestavby (kolem 20.000Kč) může měnit lahve hodně dlouho A to i v případě, že je bude vracet poloprázdné. Je ale vestavěná plynová nádrž pohodlná? Naprosto nezpochybnitelně ano. Svým pohodlím posouvá plynové topení blízko tomu naftovému.
Jak už to tak bývá, za řadu zbytných věcí v karavaningu platíme nemálo jen proto, že zvyšují komfort. A Alugas plynová nádrž do karavanu je přesně jednou z takových věcí. Já jsem tuto úpravu zvažoval přes dva roky. A teď si říkám, že jsem to možná neměl tak dlouho oddalovat. 🙂
Fajn nápad s těmi dvířky, chystám se právě na vestavbu alugasu s monocontrol ( dle přehlédnutých videí to není celkem nic složitého a cca 3 hodinky práce ) a ta průhledná dvířka, resp. stačilo by i průhledné plexisklové okénko, je dobrý nápad, jak zjistit množství plynu.
Nějaké průhledné okénko mě taky napadlo. Ale přeci jen občas může být potřeba plyn úplně zavřít (údajně Rakousko ne vždy uznává crash senzor). A pak se malá dvířka hodí…
JJ, jasný, má mám přístup dvířky normálně zezadu, takže zavírat plyn jde celkme v pohodě, šlo mi o to sledování množství plynu.
Jen doufam, ze ty dvirka mate utesnene a dobre uzaviratelne, aby nebyla porusena tesnost kasliku pro tlakove stanice a odpovidalo to TPG.
No, ty co sjou tam z vyroby ( a mají německý TÜV ), tak mají těsnění vzhledem bych řekl standardního plastového oknam takže úplně hermetiocké to nebude. Nicméně jelikož je kastlík na dně odvětrávaný a PB je těžší než vzduch, tak asi žádné velké hromadění nehrozí. Navíc co vím, tak u nás stále není další plynová revize povinná, narozdíl od třeba Německa ( tam tuším každé 2 roky ), u nás stačí ta při zakoupení vozu. Nebo už je to jinak ?
Pokud se nepletu, tak nějaká revize je povinná v případě, že je auto psané na firmu.
Dnes jsme se při servisu bavili s technikem o nádrži alugas, také ji zvažujeme. Do naftové trumy se nám kvůli ceně také nechce. Jeho zkušenosti jsou takové, že filtr zachytí údajně pouze hrubé nečistoty. Měli tam prý nemálo případů čištění zanešené trumy. Částecně by se to prý snad dalo zmírnit tím, že když budeme v Čechách nebo před delší zahraniční cestou, naplníme čistým propanem v některé z těch mála stanic, které to nabízí. Což je samozřejmě trochu komplikovanější a určitě to není řešení na zimní období, ale když bude možné dát na „přilepšenou“ čistý propan…no, ještě popřemýšlíme.
Může být… Ale jsou půjčovny, kde to v tomto režimu provozují roky a nikdy žádný problém. Úplně bych z toho strach neměl. A přiznám se, že na shánění plnírny čistého propanu do vestavěné nádrže jsem asi moc pohodlný. 🙂
To naprosto chápu 🙂 Nejspíš nám nezbude než to risknout neb lepší cenově rozumné řešení není a na dlouhodobější výjezdy za hranice a v chladnějším období je to prostě podstatně pohodlnější varianta…
Souhlasím. Je to přesně tak.
Jaká je spokojenost po roce užívání… jsou nějaké problémy nebo nevýhody?
Naprostá spokojenost a nevidím žádné nevýhody. Jen lituji, že jsem se neodhodlal už dávno.