Je lepší plynové nebo naftové topení pro obytné auto? – díl 2 – nafta

V minulé části článku jsme se zaměřili na výhody a nevýhody plynového topení v obytném autě. Dnes se podíváme blíže na to naftové. Na první pohled se zdá jako ideální řešení – žádná starost s plynem, palivo si vozíme neustále s sebou a průběžně jej doplňujeme, plynové lahve nezabírají cenný úložný prostor. Je tomu ale skutečně tak? Je nafta vážně bez chybičky?

Naftové topení v obytném voze

Naftových topení pro obytné vozy existuje celá řada: Webasto, Eberspächer, Planar nebo nejběžněji v obytných vozech používaná Truma Combi D, která zajistí navíc i ohřev vody. Nemám ambici dělat zde srovnání, které z nich je lepší nebo horší. Pro účely tohoto článku postačí říci, že všechna tato topení spojuje jedna vlastnost – je potřeba zajistit jim přístup k naftě. To se nejčastěji dělá instalací dodatečného naftového čerpadla, které odebírá palivo přímo z nádrže vozu.

Komín pro odvod spalin z naftového topení Truma
Typický hranatý komínek naftového topení Truma Combi D

Výhody a nevýhody naftového topení

Díky tomu, že se palivo pro topení bere přímo z nádrže vozu, je zde – na rozdíl od plynového topení – o starost méně. Kdykoli natankujete u čerpací stanice, máte dostatek „krmení“ i pro topení. Naftu koupíte kdekoli po světě a zbývající množství navíc vidíte na palubní desce. Pohlídat si, že se neprotopíte až na dno nádrže pak zvládne při velikosti dodávkových nádrží už snad každý. Zkrátka zdá se, že značka ideál…

Není ale všechno zlato, co se třpytí. I naftové topení má své nevýhody. První z nich je poměrně vysoká spotřeba elektrické energie. To v praxi znamená, že lidé často volí naftové topení v kombinaci se solárními panely, aby si zajistili větší soběstačnost a omezili nutnost řešit častější dobíjení. Tento plán ovšem může selhávat při delších pobytech, když je zataženo a solární panely například zapadají sněhem. Pak je dobré zvýšit spolu se soláry i kapacitu nástavbové baterie.

Druhou stinnou stránkou může být zápach. Obytné vozy mají většinou komínek situovaný na opačné straně, než jsou vstupní dveře, takže se může stát, že v kempu budete  obtěžovat své sousedy. Pokud bude komínek na straně pod markýzu, pak zase ucítíte zápach spálené nafty vy. Není to úplně dramatické, ale cítit to prostě je…

Kouřící Truma Combi D6
Naftové topení může někdy kouřit (zdroj: YouTube)

Třetí věcí, o které se často diskutuje, je kouření naftového topení. U kombinovaného topení Truma Combi D 6 se s tím můžeme setkat poměrně často. Obvykle je příčinou nepravidelný provoz, používání nekvalitní nafty nebo provoz ve vyšší nadmořské výšce bez výškového setu (blíže o tom Martin Štrimpfl ve svém článku). Kvůli tomu vznikají na hořáku nespálené zbytky, které pak následně způsobují kouř. Hezký popis toho „co s tím“ sepsal také Martin u sebe na silverontheroad.com.

Poslední komplikací pak může být větší hlučnost ve srovnání s plynovým topením.

Výhody Nevýhody
+ Naprostá nezávislost – mám naftu v nádrži, mohu topit. Nádrž je dostatečně velká, abych nemusel „zdvihat kotvy“ řadu dní.
+ Snadná kontrola zbývající nafty.
+ Odpadá nepříjemná manipulace s plynovými lahvemi.
+ Není problém sehnat v zahraničí, jako tomu je u plynu.
– Vyšší pořizovací cena.
– Vyšší spotřeba elektrické energie v porovnání s plynovým topením.
– Venku je cítit zápach spálené nafty.
– Občasný problém s kouřivostí.
– Vyšší hlučnost.

Kdy se rozhodnout pro naftové topení?

Scénářů, kdy je lepší preferovat naftu před plynem, může být hned několik. Prvním z nich je například požadavek na časté a delší zimní pobyty případně delší cesty do zahraničí, kde může být problém se sháněním plynu (i v podobě LPG ze stojanu). S naftou v nádrži tak můžeme být zcela bez obav.

Dalším scénářem může být například situace, kdy z nějakého důvodu nechceme mít v autě žádný plyn – například z důvodu obav o bezpečnost provozu plynových zařízení. V takovém případě můžeme pořídit do vozu kromě naftového topení i naftový vařič a nepotřebujeme s sebou vozit ani malou plynovou lahev (viz například zajímavá obytná dodávka od VejnyWood). V tento okamžik pak máme neomezené možnosti z pohledu využitelnosti úložného prostoru. Žádná lahev, žádná nádrž na plyn…

V neposlední řadě lze pak naftové topení použít jako doplňkové k tomu plynovému. Máme tak jistotu, že si nejspíš vždy v pohodě zatopíme, protože máme dva rozdílné zdroje energie – naftu i plyn.

Závěrečné shrnutí

Nafta nebo plyn? Neexistuje univerzální odpověď. Každý jezdíme jinak, každý máme jiné potřeby. Jak jsem psal v minulém článku, já osobně jsem pro náš způsob cestování a využívání obytného vozu výrazně přehodnotil svůj názor na plynové topení a s výměnným systémem propanových lahví jsem spokojený a bohatě mi stačí. Na druhou stranu cestovat více v zimě, méně po kempech a nemít plynové topení v kombinaci s elektřinou, rozhodně by u mě úvaha o naftovém topení, nebo alespoň o plnitelné nádrži na plyn, přišla zase na pořad dne.

Bude vás také zajímat

Newsletter

Přihlaš se k pravidelnému odběru novinek z webu a nic ti neunikne.
Jednodušší už to být nemůže!

6 KOMENTÁŘE

  1. Nedokážu posoudit v Affikovi mame naftu a nic jineho jsem nezkousel. Vyssi hlucnost ani kourivost jsem nezaznamenal. Naopak me překvapila účinnost do pul hodiny je ze zmrzleho auto pokojicek. Myslim ze lednice je slyset vic nez topeni.

  2. Jak píše autor, je to halvně pro lidi,co jezdí v zimě. A těch s dodávkou zase tolik není. Přeci jen na lyže na několik dnů , kdy je tma už v 16 hod, tak to se vám sedět uvnitř dodávky moc nechce – co tam ? Navíc se zde tak nějak ztrácí hlavní výhoda obytňáku – mobilita – být každý den jinde a spát každou noc jinde – to asi v zimě moc lidí nepraktikuje a spíše se lyžuje na jednom místě na vícedenní ( levnější ) skipas. Takže konkrétně my s dětmi v zimě jezdíme spíš do apartmánu a obytka ( dodávka ) spinká v garáži a vyrážíme od března do listopadu a tedy naftové topení nepotřebujeme. Mít velkou obytku ( alkovnu, integrál ), tak asi zkusíme vyjet i v zimě, i když možná bychom zjistili, že ten apartmán je prostě na náš styl zimního pobytu lepší 🙂

    • Máme to velice podobně. Vestavbou jezdíme jaro až podzim a v zimě si dopřáváme pohodlí apartmánů. Ve čtyřech s plnou zimní výbavou… vešli bychom se, ale prostě prostorný apartmán má své nepopiratelné kouzlo. 🙂

  3. Taky bych s dovolením připojil vlastní zkušenost. Pár let jsme jezdili v polointegrálu s LPG nádrží na vytápění, vaření i ledničku. V nové vestavbě máme Trumu 6DE, tedy diesel s možností el. přítopu. Vaříme na plyn (chtěl jsem i naftový vařič- zbavit se kompletně plynu, ale tahle možnost bohužel v našem případě nebyla, takže máme malou bombu), lednička čistě elektrika. Výkon/účinnost naftového topení je řekl bych větší. V opravdu zimním provozu -10 a níž je to znát, ale i plyn byl naprosto dostačující. Nicméně na naftu si teď můžeme dovolit hodně větrat a udržovat tak vnitřek v suchu. Elektrika je spíš na temperování v kempu a topení v nevětraných prostorách, vlastně dohromady celkem k ničemu. Užitečnější by byla podle mého kombinace Truma 6D a dodatečné el. podlahové vytápění, což některé fabriky nabízí. Hlučnost i zápach je řekl bych víceméně totožný. Plynové topení venku lehce zapáchalo zkrátka spáleným plynem a diesel zas lehce spálenou naftou, u nás žádný kouř 🙂 ve větraných prostorách to určitě sousedům nevadí. Spotřeba nafty je při topení až překvapivě malá. Když bylo pár stupňů pod nulou, tak bych řekl že v průměru někde kolem 0,2l/h při udržování pokojové teploty. Na noc a 13-15 stupňů nula nula nic, protože to spíš vytápí nocležníci. S 90l nádrží se tedy dá v zimě fungovat opravdu dlouho. Pravda spotřeba el.energie je u dieslu větší, ale pokud chce být člověk soběstačný i v létě tak je stejně pořádný energetický systém nutností. U aut s dieslovým topením bych určitě doporučil ihned vyhodit původní AKU a nainstalovat pořádný zdroj. Často si lidé stěžují, že jim při rozjetém naftovém topení blikají světla…což způsobuje slabý zdroj. Pro inspiraci, my jedem na lifepo4 220Ah s hybridním 2kw měničem. Na náročné zimní podmínky to pro nás znamená 3 noci bez omezení (topení/temperování, lednice, kávovar, večer televize, apod.). Na víc nocí už je potřeba šetřit nebo sehnat přípojku. To jsou mé dojmy po prvních pár měsících. S novým autem je spousta práce na vyladění. Pořízením to tedy rozhodně nekončí, ale to je pro mnohé také část zábavy, ne? 🙂

    • Blikající LED světla při žhavení použití naftového topení je tím, že jsou tenké dráty jak od vestavbové baterky do elektrobloku tak z elektrobloku do Truma topení. Po výměně drátů za silnější blikání přestane. Pokud máte obytku v záruce, je to záruční oprava – světla nemají co blikat.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

spot_img

Nejnovější

Konečně nafukovací stanová střecha! Adria je první!

Když přišel na trh Bürstner Lyseo Gallery se svou nafukovací alkovnou (rok 2021), byla to docela bomba. A už tehdy jsem si říkal, že...

Dovolená v Polsku aneb po stopách gotických zámků – část 3

Naše letošní dovolená v Polsku směřovala zejména k poznávání historie. V předchozích dvou částech jsme se už spolu podívali na takové skvosty, jakými jsou...

Adria SuperTwin (2025) – koncept na podvozku Mercedes Sprinter 4×4

Adria SuperTwin je nejnovějším konceptem známého a oblíbeného slovinského výrobce. Poprvé se tak do jeho nabídky dostává vestavba na podvozku Mercedes Sprinter s pohonem...

Piggigreen – nabíjení elektrokol na 12V bez měniče

Cyklistika a elektrokola jsou už dávno neodmyslitelnou součástí karavaningu. Jak ale na nabíjení elektrokol na cestách? Běžnou výbavou se stávají solární panely, lithiové baterie...

Dovolená v Polsku – část 2 – Malbork

Malbork. Největší cihlová stavba světa, památka UNESCO. Tenhle skvost si zaslouží samostatný článek, protože jeho návštěva nám zabrala celý den a stal se jednoznačně...