Koupelny v dodávkách – prostorná koupelna aneb Raumbad

Prostorná koupelna, neboli německy Raumbad, je asi ta nejpohodlnější forma koupelny, které se můžete v obytné dodávce dočkat. Vanička sprchového koutu je umístěna v chodbičce a za běžného provozu zakrytá přesně pasujícím vyjímatelným kusem podlahové krytiny. Jakmile jdete do sprchy, kryt vaničky se odstraní a pomocí posuvných dveří (pevných nebo lamelových) se vytvoří uprostřed vozu prostorný sprchový kout. Plánujete-li se v dodávce sprchovat často a jste-li větší postavy, je tohle dokonalé řešení.

Prostorná koupelna Vantourer
Vantourer 600L – raumbad Zdroj: www.vantourer.de

Někteří výrobci od prostorných koupelen ustupují ve prospěch překlápěcích (například Adria), nicméně je tu řada dalších, kteří raumbad v nabídce stále mají (například Pössl u modelů 2Win R nebo Roadcamp R, Vantourer, Knaus u modelu Boxstar nebo Karmann u modelu Davis 600) a neustále je vylepšují.

Jaké rozdíly lze u prostorných koupelen najít? Nejčastěji je to:

  • Typ dvěří,
  • způsob oddělení prostoru sprchového koutu od toalety a
  • flexibilita koupelny jako takové.

Typ dvěří

Podobně jako u pevných koupelen, tak i u těch prostorných najdeme různé způsoby oddělení/zavírání koupelny od obytného prostoru. V zásadě existují dva typy. Nejčastěji používaným jsou lamelové dveře. Tak to řeší třeba Pössl nebo Karmann, dříve pak i Adria. Druhým způsobem jsou pevné panely v podobě válcových ploch, které vytvoří kulatý spchový kout. Takto to řeší Vantourer a Knaus. Těžko říct, která z těchto variant je lepší nebo horší. Podle mého názoru v tom není nijak zásadní rozdíl. I když teda například Pössl vzhledem k vnitřnímu uspořádání auta říká, že lamelové dveře koupelny lze použít i jako dveře pro oddělení zadní ložnice od přední části auta…

Oddělení sprchy od toalety

Pössl 2Win R - prostorná koupelna
Pössl 2Win R – prostorná koupelna

Variant řešení je na trhu opět více. Na jedné straně je přístup takový, že žádné oddělení se nekoná. Prostě sprcha je součástí toalety a k dispozici je jen závěs přes stěnu se skříňkou a oknem a hotovo. To je například řešení u modelu Karmann Davis 600. Podle mého názoru je to docela rozumný přístup, protože ve většině případů pro sprchování používáte sprchovou hlavici, která je normálně nad umyvadlem a jen ji vytáhnete na držák sprchy. To je fajn, ale teplotu vody si pak musíte nastavovat daleko od sprcháče, a to není nejpohodlnější.

Druhým způsobem oddělení je buď závěsem (který se přichytí cvočky na protilehlou stěnu (Pössl 2WIN R)), případně elegantní roletkou (Vantourer, Knaus). V případě Pösslu vás opravdu čeká nastavení teploty vody před sprchováním nebo případně budete dolaďovat nepohodlně někde kolem závěsu. Vantourer a Knaus mají elegantnější řešení, kdy sprcha má svou vlastní vodovodní baterii dostupnou přímo z prostoru sprchového koutu.

Flexibilita koupelny

Překlápěcí umyvadlo

A stejně jako u pevných/kompaktních koupelen, i u prostorných se výrobci předhánějí s flexibilitou. Nejčastějším prvkem jsou různě sklopná umyvadla, díky kterým je pak prostorová náročnost koupelny (zejména v podélném směru) minimalizována. Moc zajímavě to řeší například Knaus (viz obrázek), kde buď je k dispozici malé nouzové umyvadlo, nebo překlopením získáváte víceméně plnohodnotnou velikost. Vypadá to moc hezky, ale je otázka, nakolik je takové řešení vlastně potřeba. Na nouzové umytí rukou možná stačí dřez, který máte hned za zády. 🙂

Závěr a shrnutí

Každá mince má dvě strany. To, že je Raumbad prostorná a pohodlná jak na sprchování, tak i na používání koupelny, je neoddiskutovatelný fakt. Nicméně nevýhody zde jsou. V okamžiku, kdy se někdo sprchuje, chodbička je neprůchozí. Dále je trvale snížen průchod směrem k zadní posteli, neboť na stropě jsou umístěny pojezdy dveří a osvětlení. V neposlední řadě pak může někomu vadit fakt, že vlhkost ze sprchového koutu je větraná z velké části do obytného prostoru auta.

VýhodyNevýhody
+ Velmi prostorné, skoro jako doma
+ V některých případech lze dveře použít pro oddělení zadní „ložnice“ od zbytku vozu
+ V některých variantách bez sprchového závěsu
– Při používání neprůchozí chodbička k zadní posteli a nepřístupná lednice případně skříňka
– Často vyšší cena a hmotnost ve srovnání s kompaktní koupelnou
– Omezení výšky obytného prostoru v místě sprchového koutu
– Vlhkost ze sprchování větraná převážně do prostoru auta
– V některých variantách obtížně dostupná vodovodní baterie pro úpravu teploty vody

A na závěr ještě videoukázka prostorné koupelny ve Vantoureru 600L.

Newsletter

Přihlaš se k pravidelnému odběru novinek z webu a nic ti neunikne.
Jednodušší už to být nemůže!

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

spot_img

Nejnovější

TEST: Knaus Tourer Van 500MQ (2023) – díl 3 – jak se v něm bydlí v noci?

Posledně jsme se podívali na Knaus Tourer Van 500MQ pohledem denního režimu. Dnes se zaměříme na noční fungování. Jak pohodlné je přední stahovací lůžko?...

Bürstner eLineo – první komerční vestavba s elektrickým pohonem

Bürstner eLineo bude nejspíše první běžně nabízenou vestavbou poháněnou čistě elektrickým pohonem. Model eLineo vychází z modelu Bürstner Lineo C 590 na podvozku Ford...

TEST: Knaus Tourer Van 500MQ (2023) – díl 2 – jak se v něm žije přes den?

Knaus Tourer Van 500MQ je postaven na podvozku VW T6.1, a to znamená jistá specifika v oblasti provedení obytné nástavby. Jak se s nimi...

TEST: Knaus Tourer Van 500MQ (2023) – díl 1 – představení a první dojmy

Knaus Tourer Van je netradiční novinkou oblíbeného výrobce obytných aut. Tento model byl představen v létě minulého roku a ihned zaujal zejména unikátní volbou...

Podvozková sada Twin-Monotube Projekt – konec uskákané a kolébavé jízdy

Známí "ladiči podvozků" Eibach a Koni přichází s podvozkovou sadou pro obytné vozy s názvem Twin-Monotube Projekt. Máte pocit, že z vás vaše Ducato/Jumper/Boxer...