Zdvihací stanové střechy pro rok 2021 – porovnání

Zatímco ještě cca před rokem byla nabídka zdvihacích stanových střech v katalozích obytných dodávek spíše výjimkou, od modelového roku 2021 se situace poměrně zásadně mění. Vedle velkých hráčů jako je Adria nebo Knaus/Weinsberg se do hry o zdvihací střechu zapojují například i Malibu, Karmann Mobil nebo Robeta. Na první pohled se střechy liší designem, provedením průzorů či větrání ve stanovém plátně, nebo doplňkovou výbavou. Při podrobnějším zkoumání je však rozdílů mnohem více a některé z nich jsou docela zásadní. Pojďme abecedně.

Adria

Zdvihací střecha u modelu Adria Twin Sports 640 SGX nabízí ve srovnání s konkurencí asi dva nejvýznamnější rozdíly: (1) střecha je spojena s původní střechou dodávky dvěma panty v zadní části, a tak je – dle výrobce – zajištěna její vyšší stabilita zejména v případě silnějšího větru. (2) Na střechu lze namontovat střešní nosiče, a tak vozit například další sportovní vybavení jako například surfové prkno. Moskytiéra je pak řešena velice podobně inovativně jako u střechy Knaus. Další zajímavosti jsou:

  • Možnost kombinace střechy s nástavbovou klimatizací místo zadního střešního okna.
  • Možnost kombinace s panoramatickým oknem nad kabinou řidiče a spolujezdce.
  • Rošt pod matrací je realizován v podobě plastových talířkových prvků.
  • Poličky s USB zásuvkami a nastavitelnými čtecími lampičkami na husím krku.
  • Solární panel.

Poměrně zásadní nevýhodou kombinace výbavy představené na Caravan Salonu Düsseldorf je vyšší celková hmotnost, kde s rozumnou doložností není téměř šance vejít se do 3.500kg limitu. A pak také cena, kde se předběžně hovoří až o 6.000 Eur, což je o polovinu více, než u konkurence. Ale uvidíme časem, až bude k dispozici více informací. Třeba nebude situace tak špatná, jak to teď vypadá.

Karmann Mobil

Jak už jsem psal v článku o novinkách Karmann Mobil pro rok 2021, zdvihací stanovou střechu zavádí tato firma do produkce pod samostatnou modelovou řadou Davis View. Karmann ve srovnání s konkurencí přistupuje ke zdvihací střeše trochu jinak. Zatímco konkurence honí speciální dodatečnou výbavu a vychytávky, tak Karmann má střechu spíše spartánského typu.

Prvním omezením může být ve srovnání s konkurencí menší délka střešní postele. Karmann Davis View nabízí totiž pouze 180cm délky (a 120cm šířky), zatímco ostatní výrobci jsou na dvou metrech. Druhým zjednodušením je pak vlastně zcela chybějící rošt pod matracemi (alespoň na Caravan Salonu Düsseldorf to tak bylo – na videu je to hezky vidět). Kdyby střecha byla alespoň proti konkurenci nějak výrazně lehčí, ale ani to se nekoná – rozdíl oproti modelu Davis bez zdvihací střechy je 125kg. Konkurenční střechy s roštem pod matrací a dvoumetrovou délkou mají jen o 10-12kg více (když pominu Malibu – viz dále). Každopádně Karmann si cení zdvihací střechu na 5.000€, což není podle mého názoru vůbec málo, vezmeme-li v potaz fakt, že se jedná spíše o lůžka pro děti, než pro dospělé…

Knaus, Weinsberg

O nové zdvihací stanové střeše Knaus/Weinsberg jsem už psal samostatný článek nedávno, a tak jen velmi stručně. Jedná se o velice inovativní konstrukci, podobně jako u Adrie. Jednak zajímavý nápad s možností otevřít téměř polovinu stanu na moskytiéru nebo úplně, dále pak hezká polička s USB, bezdrátovým nabíjením a třeba i výdechem topení. V neposlední řádě je to pak (za mě lehce pouťový a ne zrovna praktický) led pásek barevně osvětlující prostor stanu. Postel pak nabízí velmi velkorysé rozměry 200x135cm. Z pohledu vlastností tato střecha výrazně konkuruje konstrukci od Adrie. Navíc je zde ale velice „přátelská“ cena lehce přes 4.000 Euro, což je vzhledem k výbavě střechy skutečně zajímavá nabídka.

Malibu

Jestli je střecha od Knausu a Adrie inovativní co do výbavy a designu, tak střecha od Malibu je naprosto bezkonkurenční co do hmotnosti. Při obvyklých rozměrech lůžka 200x135cm a s integrovaným osvětlením ve stropě stanově střechy (včetně vypínače), nabízí naprosto bezkonkurenční hmotnost – pouhých 105kg. To je o cca 30kg méně, než nabízí konkurenti! Sice chybí střešní okno a další „výstřelky“, ale za takovou úsporu hmotnosti to podle mě stojí. Zejména vzhledem k tomu, že pokud cestujete v obytné dodávce ve čtyřech, počítáte každý kilogram…

Co se týče ceny, tak Malibu bohužel cenu samostatné střechy neuvádí. Nicméně cenový rozdíl oproti podobnému modelu bez spaní ve střeše činí cca 3.500€. To je jedna z nenižších cen na trhu. Nicméně je fér dodat, že celkově Malibu rozhodně nepatří mezi nejlevnější výrobce…

Robeta

Robeta možná není v našich končinách příliš známá značka. Jedná se o Slovinského výrobce prémiových obytných dodávek. A i tato značka se pro modelový rok 2021 zařadila mezi ty, kteří jdou s trendem zdvihacích střech. Jejich verze střechy se řadí k tomu vybavenějšímu – USB přípojky, LED osvětlení, dokonce čtecí lampičky pro každého nocležníka. Co považuji za geniální (a vlastně hrozně jednoduchý nápad) je použití teleskopického žebříku, který je možné složit a zajistit vyklopený v horní poloze v prostoru průlezu do střešního stanu. To znamená, že odpadá večné přenášení a uskladňování žebříku jak pro jízdu, tak kdykoli během dne.

Nutno ale přiznat, že Robeta přichází s velmi sebevědomou cenou. Za střechu, která vlastně až zas tak nevyniká svými vlastnostmi ve srovnání s ostatními, si hrdě říká bezmála o 7.000€! S touto cenovkou si dovolím být lehce kritický například ke čtecím lampičkám, které podle mě budou v noci překážet, neboť jsou umístěny v horním rohu matrace (zatímco konkurenční firmy je umisťují podle mě výhodněji až do úrovně průchodu).

Pokud ale máte rozpočet na pořízení auta vyšší, tak je u Robety zajímavá úplně jiná věc. A to je možnost kombinace zdvihací stanové střechy s interiérovým materiálem označeným AIR. Jedná se o unikátní materiál, který je výrazně lehčí, než běžně používané desky. Takže i se zdvihací stanovou střechou můžete dosáhnout na parádní hodnoty doložnosti… (o této úžasné inovaci až zase někdy jindy)

Pössl, Clever Vans, Hymer, Bürstner a další…

Zdvihací stanové střechy samozřejmě dodávají do svých aut i další výrobci a řada z nich už spoustu let. Ať už je to Pössl, Clever Vans, Vantourer, Hymer nebo Bürstner. V tomto článku jsem se snažil spíše zmínit nějaké inovativní vlastnosti nebo nápady, které úplně nejsou nebo nebyly běžné a které posouvají tento prvek výbavy zase o kousek dál. Je paráda, že pokud chce člověk v dodávce vozit rodinu, tak kromě palandy nebo rozkládací přední postele může mít dnes už i poměrně běžně k dispozici další možnost, která byla donedávna spíše výjimkou – spaní ve stanové střeše.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *