Obytné dodávky 4×4 s pohonem Dangel

Obytné dodávky svou povahou přímo lákají k aktivnímu cestování. Dokud je to cestování jen o častějších přesunech, kratších pobytech, a mnoha zážitcích, je přední náhon většinou dostačující. Jakmile se k poznávání přidají lyže, kiting, paragliding, lezení, nebo další aktivity, které znamenají jízdu či přespávání ve zhoršených podmínkách, nastává čas zvážit pořízení pohonu všech kol. Jaké jsou tedy na trhu obytné dodávky 4×4?

Jednou z variant je výběr podvozku, kde je pohon 4×4 k dispozici přímo od výrobce vozu. Jedná se například o Mercedes Sprinter, Ford Transit nebo MAN TGE. Tyto dodávky však mají některé vlastnosti, které je mohou v očích kupujících při výběru výrazně znevýhodňovat (ať už je to cena, rozměry, hmotnost apod. – podrobněji viz můj článek porovnávající jednotlivé podvozky – Jaký podvozek pro obytnou dodávku?). Druhou variantou pak může být pořízení vozu na podvozku Citroën Jumper (popř. Peugeot Boxer) s dodatečně montovaným pohonem 4×4 od firmy Dangel.

Ovládání pohonu 4x4 Dangel
Zdroj: Peugeot

Dangel se představuje

Dangel je francouzská firma, která se věnuje přestavbám automobilů na pohon 4×4 již více než 40 let. Ve svém portfoliu nabízí (kromě jiného) právě možnost přestavby vozidel Citroën Jumper a Peugeot Boxer. Proč v nabídce chybí Fiat, když se jedná v zásadě o totožné vozy? Problémem je, že současné motory Fiatu v kombinaci s pohonem 4×4 neplní emisní normu Euro 6d Temp. To se ale samozřejmě může v čase změnit.

Další zajímavostí je, že pohon Dangel 4×4 nelze úplně libovolně kombinovat s výbavou dodávky. Je potřeba zapomenou na motorizaci se 120 koňmi, vzduchové odpružení, asistent nouzového brzdění, či asistent dodržování jízdních pruhů.

Jak probíhá přestavba obytné dodávky na 4×4?

Cesty přestavby jsou v zásadě dvě. Buď je to na základě přímé spolupráce výrobce vestavby s firmou Dangel, nebo takovou službu umí nabídnout prodejce.

Nová obytná dodávka 4×4

První varianta je nejjednodušší. Výrobce vestavby má v takovém případě přímou smlouvu se společností Dangel. Nová prázdná dodávka jde přímo z výroby do Francie na pracovní linku Dangel, kde proběhne přestavba. Takto upravené vozidlo pak putuje k výrobci vestavby ke standardní montáži obytného interiéru. Zdá se to snadné, ale nutno říci, že firem, které spolupracují přímo s Dangelem, není mnoho (viz dále).

Dodatečná montáž 4×4 přes prodejce

Druhou variantou je dodatečná montáž 4×4 do hotové obytné dodávky. V tomto případě to není tak snadné, jak by se mohlo zdát. Pokud je vestavba již hotová (musí být nová – ojetá vozidla se této přestavbě nepodrobují), je potřeba ji nejprve pro úpravu na 4×4 připravit. Znamená to kompletní odstrojení všech součástí z podvozku vozu, které mohou překážet. Minimálně se jedná o odpadní nádrž, nástupní schůdek a třeba držák rezervního kola. Takto připravený vůz putuje do Dangelu, aby se po návratu zpět k prodejci podrobil opětovné montáži odstrojených dílů. Prodejců, kteří jsou takovou službu schopni zajistit, není mnoho. Nicméně lze tímto způsobem pořídit například vozy Adria nebo Pössl.

Obytné dodávky 4×4 s pohonem Dangel

Firem, které nabízí své obytné vestavby s pohonem 4×4 není mnoho. Pojďme se nyní podívat na krátký přehled.

Bravia

Bravia staví své vozy na bázi dodávek Peugeot Boxer. Veškeré modely je možné pořídit s pohonem 4×4, cena je bohužel dostupná pouze na vyžádání.

Bravia Swan 599
Zdroj: Bravia Mobil

Bürstner

Na trh s obytnými dodávkami 4×4 vstoupil nedávno i Bürstner, a to modelem Bürstner Campeo 4×4, který jsem také nedávno představoval. Tato obytná dodávka 4×4 startuje s cenou 52.730€ za 5,41m vůz. Připlatit si lze za Offroad packet (4.980€), který obsahuje uzávěrku diferenciálu, zvýšení světlé výšky vozu o 2cm, pneumatiky s terénním vzorkem, ochranu podvozku a rozšíření předních a zadních podběhů.

Obytné dodávky 4x4 nabízí i Bürstner - Campeo 4x4
Zdroj: Bürstner

Clever

Společnost Clever Vans není potřeba příliš představovat. Jedná se o jednu ze značek pod křídly německé Pössl Group. U této firmy je pohon všech kol běžnou součástí modelových ceníků. Clever si za přestavbu na 4×4 řekne o 12.500€, uzávěrka diferenciálu přijde na 1.250€, a kdo chce zvýšit světlou výšku vozu a navíc třetí list zadního odpružení, musí si připravit dalších 1.500€.

Clever Move 600
Zdroj: Clever

Robeta

Slovinský výrobce Robeta nabízí pohon 4×4 od firmy Dangel pro všechny své modely na bázi Citroën Jumper. Cena činí necelých 15.000€ s možností příplatku za uzávěrku diferenciálu ve výši 1.400€.

Robeta Apollo exteriér
Zdroj: Robeta

Tourne Mobil

Dalším slovinským výrobcem, který nabízí u svých obytných vestaveb možnost pohonu všech kol, je Tourne Mobil. Ten má pro své zákazníky přímo speciální model Tourne 4×4, který se již v základu může pochlubit bohatou výbavou (165k motorizace, podlahové a teplovzdušné topení, izolovaná odpadní nádrž, markýza atd.). Cena takto vybaveného vozu pak začíná na částce 75.990€.

Obytná dodávka Tourne Mobil 4x4
Zdroj: Tourne Mobil

Závěr

Zájem o obytné dodávky s pohonem 4×4 neustále roste. Pro zákazníky je tak určitě dobrá zpráva, že vedle cenově dražších Sprinterů, těžších a užších MANů, a z pohledu vestaveb ne zcela praktických Tranzitů, mohou vybírat i z poměrně oblíbených Jumperů či Boxerů. A doufejme, že v dohledné době se na seznam opět vrátí i nejoblíbenější Ducata.

Bude vás také zajímat

Newsletter

Přihlaš se k pravidelnému odběru novinek z webu a nic ti neunikne.
Jednodušší už to být nemůže!

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

spot_img

Nejnovější

PODCAST: Stanová střecha na vestavbu – co obnáší její montáž a jak se s ní žije?

Stanová střecha, to je moje srdeční záležitost. Za mě je to jedna z nejlepších cest, jak jak výrazně zvětšit prostor obytného auta. Ano, má...

Thule VeloTrack – nosič elektrokol na zadní křídlové dveře

Thule VeloTrack je další evolucí nosičů určených k převozu kol na zadních křídlových dveřích. Limitem těchto nosičů bývá jejich nosnost. Thule VeloTrack však svou...

CI Kyros 7 Vantastic (2025) – tohle jsme ještě neviděli!

CI Kyros 7 Vantastic je vestavba, která mě po dlouhé době fakt překvapila! Takhle nezvykle pojatý půdorys a takovou odvahu bych zrovna od firmy...

PODCAST: Normandie obytným autem s Michalem Sixtou

Přemýšlíte o tom, kam budou pokračovat vaše další karavanistické cesty? Zejména teď na podzim je atraktivní vypravit se do míst, kde v sezóně bývá...

VIDEO: Adria Mode (2024) – campervan pro 8 trochu jinak

Adria Mode je nejnovějším přírůstkem do rodiny campervanů slovinského výrobce obytných vozů Adria. Představen byl minulý rok a já jsem se na něj letos...