Jaký podvozek pro obytnou dodávku?

FiatDrtivá většina obytných dodávek je stavěna na podvozku Fiatu Ducato, případně sesterských modelech Citroën Jumper nebo Peugeot Boxer. S čím dalším se lze ve světě vestaveb potkat? A čím je ten který model zjímavý nebo výjimečný? V tomto článku se podíváme na dodávky s celkovou hmotností do 3,5 tuny.

Fiat Ducato

Má smysl vůbec ve světě obytných aut představovat Fiat Ducato? Tento podvozek je používán pro výrobu 70-80% všech obytných aut! Úspěch je dán zejména dvěma faktory. Tím prvním je skutečnost, že Fiat měl dlouhou dobu ojedinělý servis pro uživatele obytných aut – Fiat Camper Assistance – kdy jako provozovatel víceméně užitkového auta máte k dispozici speciální asistenci orientovanou právě na tento typ určení auta. Za druhý faktor lze označit úzkou spolupráci s výrobci obytných aut, a to již od 80. let, kdy Fiat přišel jako první s dodávkou s předním náhonem. Dalším argumentem pak rozhodně může být i relativně nízká hmotnost ve srovnání s konkurencí.

Fiat je úspešný i v České republice. V roce 2020 bylo registrováno 137 obytných dodávek právě na bázi Ducato. To je přibližně 60% všech nových vestaveb.

Fiat Ducato Affinity Camper Van

Fiat však neusíná na vavřínech. Nové motory plnící emisní normu Euro 6d Temp a možnost vybavení 9st automatickou převodovkou jasně svědší o tom, že Fiat si hodlá se svým Ducatem pozici jedničky na trhu s obytnými auty udržet stůj co stůj.

Karoserie Fiatu Ducato se nabízí ve 4 délkách a 3 výškách (podrobněji o rozměrech jsem psal v samostatném článku Co je L3H2, L2H2, L4H3 – aneb různé velikosti aut na bázi Ducato). Pro stavby obytných aut jsou pak k dispozici různé varianty rámu a stavy dokončenosti karoserie s ohledem na budoucí využití (například zcela bez karoserie pro potřeby stavby integrovaných obytných aut).

Výhody Nevýhody

+ Robustní konstrukce
+ Relativní cenová dostupnost
+ Bohatá servisní síť po celé Evropě
+ Moderní 9st automatická převodovka
+ Pro vestavby jediné auto, které má dostatečnou šířku pro umístění postelí napříč.

– Interiér kabiny nezapře původ v užitkovém voze
– Absence pohonu 4×4

Peugeot Boxer, Citroën Jumper

Citroën Jumper a Peugeot Boxer jsou sesterskými modely Fiatu Ducatu. Zejména Citroën je velmi oblíbenou levnější alternativou k Fiatu Ducato. Hlavní rozdíly jsou v pohonném ústrojí  (a tak se bohužel nedočkáte automatické převodovky) a v některých případech chudší základní výbavě.

Čísla za ČR říkají, že v roce 2020 bylo registrováno 45 vestaveb na bázi Citroën Jumper a 5 na základě Peugeot Boxer.

Co se týče servisního zázemí, tak tam Citroën poslední dobou zapracoval na své Camper Assistance po vzoru Fiatu a z pohledu servisních služeb má k dispozici tisíce servisů po celé Evropě.

Výhody Nevýhody

+ Robustní konstrukce
+ Relativní cenová dostupnost
+ Bohatá servisní síť po celé Evropě
+ Pro vestavby jediné auto, které má dostatečnou šířku pro umístění postelí napříč.
+ Možnost pohonu 4×4 v podobě řešení od firmy Dangel

– Interiér kabiny nezapře původ v užitkovém voze
– Absence automatické převodovky

 

Mercedes Sprinter

Mercedes Sprinter se stává poslední dobou stále populárnějším podvozkem pro obytné vestavby, a to jak u výrobců, tak u zákazníků. Sprinter totiž nabízí v tomto segmentu unikátní možnost volby pohonu – přední, zadní nebo 4×4. Nebyl by to také opravdový Mercedes, kdyby součástí výbavy nebyla celá řada jízdních asistentů, vysoce kvalitní multimediální systém s hlasovým ovládáním a vůbec povedený a velice kvalitně zpracovaný interiér, který dá zapomenout na „dodávkové“ palubní desky Fiatu a spol. 

La Strada

Zákaznící často volí Mercedes nejen kvůli pohonu 4×4, ale také kvůli možnosti získat 6 válcový motor. Nepřekvapí, že k dispozici jsou také automatické převodovky.

V ČR bylo v loňském roce registrováno 13 kusů obytných vestaveb na Mercedesu.

Výhody Nevýhody

+ Možnost volby pohonu 4×4, přední nebo zadní nápravy
+ V nabídce 6 válcový motor
+ Hodnotný interiér s kvalitním multimediálním systémem
+ Dostupnost automatické převodovky

– Pro vestavby užší, než Ducato a spol
– Spaní na šířku je nutné řešit rozšířením bočních panelů
– Vyšší pořizovací cena

VW Crafter, MAN TGE

Stejně jako Sprinter, tak i VW Crafter (případně MAN TGE) si získává poměrně stabilní místo na slunci u výrobců obytných dodávek. Auto je přeborníkem v oblasti jízdních asistentů – adaptivní tempomat, antikolizní brzda, varování před bočním větrem a aktivním vybočením z jízdního pruhu zásahem do řízení, případně automatické parkování nebo trailer assist. To všechno jsou vymoženosti, se kterými se setkáváme maximálně u vybavenějších osobních aut. 

Westfalia Sven Hedin MAN

Na bázi VW Crafter staví svou obytnou vestavbu i sám Volkswagen v podobě Grand California. Ostatní výrobci využívají MAN TGE, což je konstrukčně identický vůz. Nabízí se ve verzi s pohonem přední i zadní nápravy, k dispozici je ale i čtyřkolka. U posledních dvou jmenovaných pouze pozor – nákladový prostor (a tedy v případě vestavby prostor obytný) je cca o 7cm nižší ve srovnání s vozem s předním pohonem. K dispozici je opět i automatická převodovka. 

Interiér vozu je, jak se na VW sluší a patří, poměrně strohý a konzervativní. Nicméně letitý interiér Ducato a spol hravě strčí do kapsy. 

Bohužel v dostupných statistikách pro ČR nelze najít samostatně prodeje vozidel VW Grand California, a tak se musíme spokojit pouze s údajem, že byla v roce 2020 zaregistrována jediná obytná dodávka na bázi MAN.   

Výhody Nevýhody

+ Možnost volby pohonu 4×4, přední nebo zadní nápravy
+ Kvalitní interiér
+ Dostupnost automatické převodovky
+ Dobré jízdní vlastnosti

– Pro vestavby poměrně úzký
– Spaní na šířku je nutné řešit rozšířením bočních panelů

 

Ford Transit

Ford Transit prodělal v roce 2019 facelift, který se zaměřil nejen na drobné designové retuše, ale přinesl i změny v interiéru a hlavně nabídl sadu nových asistenčních systémů. K dispozici tak je například aktivní asistent jízdy v pruzích, parkovací asistent nebo adaptivní omezovač rychlosti s rozpoznáváním dopravních značek.

Karmann Dexter

Vestavbáři nemají Ford Transit úplně v oblibě, a tak se k němu obrací nejčastěji v případě pohonu všech kol. Nicméně samozřejmostí je i varianta pouze s předním či zadním náhonem.

Počet registrací v ČR v roce 2020 činil 1 kus. 

Výhody Nevýhody

+ Možnost volby pohonu 4×4, přední nebo zadní nápravy
+ Pohon 4×4 poměrně cenově výhodnný

– Pro vestavby poměrně úzký
– U výrobců vestaveb málokdy v nabídce

Renault Master

Renault Master prodělal nedávno facelift a nebojím se říct, že je opravdu hezký. V záplavě uniformních Ducat a Jumperů rozhodně upoutá pozornost. Na druhou stranu je nutné říct, že pro obytné dodávky je používá pouze Ahorn u svého modelu Ahorn Van. Mezi novinky patří nouzový brzdový asistent, systém sledování mrtvého úhlu a asistent pro sledování provozu za vozidlem. 

Ahorn registroval v roce 2020 na našem trhu jednu obytnou dodávku. 

Ahorn VAN 620

Výhody Nevýhody

+ Povedený netuctový design
+ Pro dodávky k dispozici i s automatem

– Pro vestavby poměrně úzký
– Nabízí v podstatě pouze Ahorn

Závěr

Donedávna byl naprostým hegemonem obytných vestaveb Fiat Ducato. Jeho dominance je stále znatelná, ale i ostatní výrobci pochopili, že segment obytných aut je na vzestupu a musí se mu cíleně začít věnovat. Nástup nového Sprinteru nebo Crafteru (TGE) je toho důkazem. Tento trend je určitě velkým přínosem pro všechny obytkáře – každý si najde to, co hledá. Od praktičnosti Ducata, až po luxus a výkon Mercedesu…

Poznámka: děkuji Martinovi Štrimpflovi z silverontheroad.com za data o registracích. Martin se statistikám věnuje dlouhodobě a data mi pro tento článek sám nabídl. Ještě jednou díky moc!

Bude vás také zajímat

Newsletter

Přihlaš se k pravidelnému odběru novinek z webu a nic ti neunikne.
Jednodušší už to být nemůže!

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

spot_img

Nejnovější

PODCAST: Stanová střecha na vestavbu – co obnáší její montáž a jak se s ní žije?

Stanová střecha, to je moje srdeční záležitost. Za mě je to jedna z nejlepších cest, jak jak výrazně zvětšit prostor obytného auta. Ano, má...

Thule VeloTrack – nosič elektrokol na zadní křídlové dveře

Thule VeloTrack je další evolucí nosičů určených k převozu kol na zadních křídlových dveřích. Limitem těchto nosičů bývá jejich nosnost. Thule VeloTrack však svou...

CI Kyros 7 Vantastic (2025) – tohle jsme ještě neviděli!

CI Kyros 7 Vantastic je vestavba, která mě po dlouhé době fakt překvapila! Takhle nezvykle pojatý půdorys a takovou odvahu bych zrovna od firmy...

PODCAST: Normandie obytným autem s Michalem Sixtou

Přemýšlíte o tom, kam budou pokračovat vaše další karavanistické cesty? Zejména teď na podzim je atraktivní vypravit se do míst, kde v sezóně bývá...

VIDEO: Adria Mode (2024) – campervan pro 8 trochu jinak

Adria Mode je nejnovějším přírůstkem do rodiny campervanů slovinského výrobce obytných vozů Adria. Představen byl minulý rok a já jsem se na něj letos...