Na začátku výběru obytné dodávky je potřeba najít odpovědi na několik zásadních otázek. Ty pak poskytnou vodítko pro lepší orientaci v nepřeberné nabídce modelů jednotlivých výrobců vestaveb. Jednou takovou určující otázkou je například typ koupelny, kterým bude vestavba vybavena (podrobněji viz článek Koupelny v dodávkách). Další přichází na řadu v případě, kdy má v obytné dodávce přespávat větší počet osob (podrobněji viz článek Obytná dodávka a spaní pro čtyři?). Ta ale úplně první je: Chci příčné nebo podélné spaní v dodávce?
Kdy mohu mít příčné nebo podélné spaní?
Nejčastějším pravidlem bývá: příčné spaní = délka vozu 6m a méně, podélné spaní = délka vozu 6,4m. To platí ve většině případů, ale jak už to tak bývá, existují výjimky z tohoto pravidla.
Příčné spaní
Pokud se budeme bavit o nejoblíbenějším podvozku Fiat Ducato, Citroën Jumper, Peugeot Boxer, tak příčné spaní bývá používáno nejčastěji u vozů délky 5,4m a 6m. Velká oblíbenost těchto podvozků pramení mimo jiné z toho, že tyto vozy jsou schopny bez dodatečného rozšíření karosérie nabídnout délku takto umístěné postele přibližně kolem 195cm. To znamená pohodlné spaní pro velkou část populace. U vozů MAN TGE/VW Crafter, Mercedes Sprinter, nebo Ford Transit bývá případná instalace příčné postele doprovázena montáží lehce nevzhledných rozšíření na boky karosérie. Díky nim lze i u těchto užších vozů dosáhnout délky spaní přes 190cm.
Ve výjimečných případech nalezneme ale i půdorys s příčným spaním ve vozidlech s délkou 6,4m. Výrobci vestavby pak tímto způsobem zbývá více prostoru pro „denní“ část obytného prostoru. Příkladem může být třeba Dreamer Camper Five nebo Pilote V630G.
Podélné spaní
V drtivé většině případů najdeme podélné postele ve vozidlech délky L4 (tedy 6,4m), případně u výše zmiňovaných podvozků MAN TGE, Mercedes Sprinter a Ford Transit. Ne vždy je podélné spaní výsadou takto dlouhých vozů. Řada výrobců má ve svých modelových řadách i šesti metrové modely s podélnými postelemi. V takovém případě to ale bývá na úkor rozměrů koupelny či předního salónu, který se pak vyznačuje velice úzkým stolkem nebo je vozidlo stavěno výhradně pro dvě osoby (jako například Pilote Van V600J nebo Pössl P2 Relax).
Výhody a nevýhody podélného spaní v dodávce
Podélné spaní má jednoznačnou výhodu v pohodlném přístupu k oběma lůžkům. Z uličky lze vstoupit rovnou na pravé i levé lůžko, a to nejčastěji velice pohodlně pomocí schůdků. To ocení zejména posádka, která má jiný denní/noční režim, případně to usnadní noční vstávání. Dalším plusem je větší úložný prostor, který logicky pod podélnými postelemi vzniká.
Podélné postele v obytné dodávce dále nabízí mnohem větší flexibilitu co do variability zadního prostoru. To znamená, že se lze setkat s uspořádáním dvou oddělených postelí, jednoho širokého dvoulůžka (tam se případně mohou vyspat i 3 lidé díky šířce cca 190cm), případně možnosti vytvořit zadní salón se dvěma podélnými pohovkami. Je ale otázkou, jak moc využitelné zadní sezení v takovém případě je. Jeho použití by znamenalo mít zcela prázdnou garáž, což je podle mého názoru hodně teoretická situace.
A co nevýhody tohoto uspořádání? Může se to zdát trochu překvapivé, ale podélné postele bývají nezřídka kratší, než postele napříč. Přinejmenším bývá jedno lůžko omezené na své délce kvůli koupelně. Tady hodně záleží na konkrétním modelu – u některých vozů je délka většího lůžka 190cm, u jiného klidně 200cm. Takže platí, že je potřeba pečlivě vybírat.
Výhody | Nevýhody |
---|---|
+ Snadný přístup k oběma lůžkům. + Možnost oddělených lůžek se samostatnými matracemi. + Rozměrnější úložný prostor ve srovnání s variantou příčného spaní. + Větší variabilita zadního prostoru. + Prosotr pro delší lůžko než v případě uspořádání postele napříč dodávky. |
– U řady modelů kratší lůžko, než v případě postele napříč. Nutno pečlivě vybírat. – Šesti metrové obytné dodávky s podélným spaním mají výrazně prostorově omezen zejména přední salón. – Podélné lůžko omezuje „denní“ prostor ve vestavbě. |
Výhody a nevýhody příčného spaní v dodávce
Hlavní výhodou příčného spaní je, že jednoznačně šetří vnitřní prostor vozu. Postele, které se používají pouze v noci, ubírají z místa pro denní aktivity co nejméně drahocenného prostoru. Další výhodou je možnost snadného převážení dlouhých předmětů. Příčná postel má směrem do uličky jednoduchou příčku, kterou lze snadno odstranit. U podélného spaní lze takový prostor získat také, ale většinou se pracněji odstraňují schůdky pro vstup do lůžka.
Největší nevýhoda příčného spaní je zřejmá. Zadní lůžko je hůře přístupné a pokud je přední lůžko obsazené, je potřeba provést lehce artistický výkon, abychom druhou osobu ohleduplně překročili. Druhou nevýhodou je menší úložný prostor pod postelí. Logicky třetím omezením je pak délka takto uložené postele. Ta je limitována šířkou vozu a také případnou přítomností bočních oken, které využitelnost postele mírně omezují.
Výhody | Nevýhody |
---|---|
+ Šetří vnitřní prostor ve prospěch denních aktivit (zachovává prostor pro koupelnu a přední salón) + Pohodlná velikost předního salónu i v 6m voze + Možnost snadno získat prostor pro převoz dlouhých předmětů |
– Zadní lůžko obtížně přístupné v případě obsazené přední postele – Menší rozměry úložného prostoru – Délka lůžka omezena vnitřní šířkou vozu |
Závěr
Příčné nebo podélné spaní v obytné dodávce? Jak už to tak bývá, každé řešení má svá pro a proti. Podélné postele jsou jasnou volbou pro méně pohyblivé osoby, pro které je určující pohodlný přístup do lůžka. Příčné postele pak nechávají dostatek prostoru pro denní aktivity, a také umožňují vestavět do 6m vozu poměrně pohodlný a relativně prostorný interiér. Před výběrem obytné dodávky (nebo spíše obytného auta obecně) si každý musí zvážit své potřeby (Jak vybírat obytnou dodávku?) a dle toho se rozhodovat. Díky tomu se pak dá snáze zorientovat v jinak bohaté nabídce modelů jednotlivých značek.