TEST: Knaus Tourer Van 500MQ (2023) – díl 1 – představení a první dojmy

Knaus Tourer Van je netradiční novinkou oblíbeného výrobce obytných aut. Tento model byl představen v létě minulého roku a ihned zaujal zejména unikátní volbou podvozku. Volkswagen T6.1 se pro polointegrované vozy totiž standardně vůbec nepoužívá. Jak se tento odvážný pokus společnosti Knaus povedl? Na to se podíváme v našem tradičním testu, který jsme mohli zrealizovat díky společnosti CAMPERVANS.cz.

Knaus Tourer Van se představuje

Společnost Knaus není potřeba nijak zvlášť představovat. Její zkušenosti v oboru obytných vozů, přívěsů, ale i vestaveb, je neoddiskutovatelná. Proto možná někoho překvapilo loňské představení dvou kompaktních polointegrálů na podvozku VW T6.1, které rozhodně nešlo považovat za sázku na jistotu. Nicméně Knaus těmito modely tak trochu navazuje na svůj vůz z počátku 90. let, kdy vyráběl polointegrovaný obytný vůz na podvozku VW Transporter T4. Takže lze předpokládat, že ví, co dělá.

Podvozek a motorizace

Základem vozu Knaus Tourer Van 500MQ je tedy VW T6.1, přičemž jedná se o podvozek, který je standardně využíván pro vozy typu valník. To je ostatně hezky vidět na přístrojovém panelu, kde se po otevření dveří zobrazí náhled vozu právě s ložnou plochou. Tourer Van může být dodáván ve variantě s celkovou hmotností do 3.200kg, případně za příplatek až 3.500kg. Komu přijde, že bude v lehčí variantě bojovat s doložností, tak tomu tak rozhodně není. Testovaný vůz má pohotovostní hmotnost krásných 2.600kg!

Náš vůz je vybaven 110kW/150k motorem s automatickou převodovkou DSG. Kromě toho lze na palubě nalézt širokou škálu asistentů, ze kterých budu jmenovat jen můj velmi oblíbený adaptivní tempomat. Tahle vychytávka spolu s automatem znamená, že řízení bude neuvěřitelně pohodlné. Ostatně tohle je to hlavní eso, které má tenhle model v rukávu. VW T6.1 je mnohem více osobní auto, než dodávka.

Rozměry

Rozměrově je Knaus Tourer Van 500MQ typický kompaktní polointegrál – délka 5,89m, šířka 2,16m a výška 2,8m (porovnej s podobně střiženým Sunlight V60 na podvozku Citroën, který jsme také testovali). Stejně jako ostatní podobné drobné polointegrály, i tento má poměrně krátký rozvor (3,4m). Díky tomu se s autem velmi hezky jede (zadní náprava mnohem více kopíruje dráhu předních kol) a také zbylo v zadní části vozu místo pro prostornou garáž.

Půdorys

Rozložení modelu Knaus Tourer Van 500MQ je, řekl bych, opět klasické kompaktně-polointegrální. Dveře nástavby za dveřmi spolujezdce, přímo naproti přední salón s otočnými sedačkami, cestou vzad pak proti sobě koupelna a kuchyňka a v zadní části vyvýšené příčné dvoulůžko, pod kterým se skrývá nejen rozměrný úložný prostor přístupný zevnitř vozu, ale i obvyklá zvenku přístupná veliká garáž.

Na tomhle autě jsou ale dvě netradiční věcí, na které v běžném štíhlém polointegrálu nenarazíte. Tou první je možnost pořídit do přední části vozu stahovací dvoulůžko případně sólo lůžko. Vůz tak pojme až čtyři osoby nejen na jízdu, ale i na spaní.

Druhou neobvyklou věcí je provedení koupelny, přesněji řečeno sprchového koutu. Ten je totiž vysouvací. Běžně je sprchový kout schovaný pod zadním lůžkem a v koupelně je tak k dispozici jen toaleta s posuvným umyvadlem. Pokud se má použit sprcha, odstraní se 1/4 matrace ze zadního lůžka a sprchový kout se vysune směrem vzhůru. Tak vznikne prostorný sprchový kout, za který by se nemusela stydět kdejaká garsonka.

První dojmy

Jízda

První dojem jsem měl pochopitelně z jízdy. Automat a veškeré asistenty na palubě jsou nesmírně příjemné. Infotainment s navigací a celé ovládání vozu důvěrně znám z osobních vozů VW, takže jsem tu byl od prvních vteřin jako doma. Větší rozměry vozu člověku připomínají pouze doširoka roztažená zrcátka, která se mají tendenci za jízdy trochu třást. Podvozek je pak naladěn řekněme k pěknému kompromisu. Řada prudkých zatáček, které mě na úvodní cestě doprovázely, dala vyzkoušet jízdním vlastnostem trochu tvrdšího, ale stále přesto ještě docela komfortního podvozku.

Na úvod jsem vyzkoušel i pár kilometrů po dálnici. Poměrně silný protivítr a k tomu rozjezd do táhlého kopce, daly prověřily také motorizaci. Nutno říct, že vozu se nad 120km/h už moc nechtělo. Ale upřímně – máme co do činění s polointegrovaným obytným vozem. Bude s ním fakt někdo chtít závodit?

Bydlení

Co se týče bydlení v Knaus Tourer Van, tak při prvním pohledu jsem se trochu bál, jak to tady bude fungovat. Stahovací lůžko je docela rozměrné a je vlastně až s podivem, když je ve složeném stavu nad kabinou posádky, že vůbec běžnému pohybu nepřekáží. Stejně tak mi na první pohled dělala trochu starost ne zcela rovná podlaha. Kvůli použitému rámu a nízké kabině posádky, musí být lavice předního salónu a stolek trochu zapuštěný ve srovnání se zbytkem podlahy vozu. Překvapilo mě, že jsem ani jednou nezakopl a nijak mi to nevadilo. Zdá se, že to funguje o dost lépe, než to na první pohled vypadá.

Klasikou polointegrovaných aut (v porovnání s vestavbami) je dobrá tepelná pohoda. Auto je vybavené naftovým topením Truma Combi 4 D (ano, je to již ten zcela přepracovaný model), které ve spojení s dobře izolovanou stavbou a rozumně rozvedeným rozfukem zajistí, že tu není zima na nohy. To je ostatně jedna z výhod polointegrálu ve srovnání s obytnými vestavbami (podrobněji k tomuto porovnání viz článek Je lepší vestavba nebo štíhlý polointegrál?).

Závěr

Na nějaké soudy je ještě brzy. S polointegrálem Knaus Tourer Van se zatím stále ještě seznamuji. Určitě se můžete už teď těšit na podrobnější pohled na jednotlivé funkce auta v dalších pokračováních tohoto testu. Pokud vás ale kompaktní polointegrály zajímají, můžete se podívat už teď třeba na detailní videoprohlídku vozu Sunlight V60.

Další díly testu:

Bude vás také zajímat

Newsletter

Přihlaš se k pravidelnému odběru novinek z webu a nic ti neunikne.
Jednodušší už to být nemůže!

2 KOMENTÁŘE

    • Njn, vy dlouháni to nemáte snadný. 😉 Musím říct, že to auto mě řidičsky vyloženě bavilo. Tichoučký a pěkně naladěný.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

spot_img

Nejnovější

PODCAST: Stanová střecha na vestavbu – co obnáší její montáž a jak se s ní žije?

Stanová střecha, to je moje srdeční záležitost. Za mě je to jedna z nejlepších cest, jak jak výrazně zvětšit prostor obytného auta. Ano, má...

Thule VeloTrack – nosič elektrokol na zadní křídlové dveře

Thule VeloTrack je další evolucí nosičů určených k převozu kol na zadních křídlových dveřích. Limitem těchto nosičů bývá jejich nosnost. Thule VeloTrack však svou...

CI Kyros 7 Vantastic (2025) – tohle jsme ještě neviděli!

CI Kyros 7 Vantastic je vestavba, která mě po dlouhé době fakt překvapila! Takhle nezvykle pojatý půdorys a takovou odvahu bych zrovna od firmy...

PODCAST: Normandie obytným autem s Michalem Sixtou

Přemýšlíte o tom, kam budou pokračovat vaše další karavanistické cesty? Zejména teď na podzim je atraktivní vypravit se do míst, kde v sezóně bývá...

VIDEO: Adria Mode (2024) – campervan pro 8 trochu jinak

Adria Mode je nejnovějším přírůstkem do rodiny campervanů slovinského výrobce obytných vozů Adria. Představen byl minulý rok a já jsem se na něj letos...