Mercedes Marco Polo – díl 2 – jak se v něm bydlí?

V minulém dílu této série o Mercedes Marco Polo jsem se věnoval autu jako takovému. Dnes se pokusím přiblížit samotnou vestavbu a podělím se o naše zkušenosti, jak jsme se s autem sžili.

Mercedes Marco Polo a děti

Půdorys

Jak už jsem psal v prvním dílu článku, Mercedes Marco Polo, který jsme měli zapůjčený od firmy AutoPartner PLUS, byl v konfiguraci s vnitřní vestavbou. To znamená s kuchyňkou a skříňkami podél levé stěny vozu. V praxi to znamená, že lavice přeměnitelná na lůžko je pouze dvoumístná, a tedy výsledné lůžko je užší, než v případě variant bez nábytkové vestavby. Nábytek byl vyveden v kombinaci černá-béžová, stejně jako přístrojová deska. Moc hezky to k sobě ladilo.

Mercedes Marco Polo - sezení

Aby se dalo vytvořit příjemné sezení se stolkem, přední sedačky jsou samozřejmě otočné. Jejich otočení je však o něco náročnější, než v dospělé vestavbě. Těch důvodů je hned několik. Zaprvé, je potřeba pootevřít dveře, aby se sedačka zády „vytočila“ proti obložení dveří. Zadruhé, poměrně rozměrný středový panel je navržený tak, že se sedačka při otáčení vejde „jen tak tak“. To znamená, že otáčíte sedačkou a zároveň ji neustále posouváte tu dopředu, tu dozadu, aby se do přesně vymezeného prostoru vešla. Zatřetí, sedačky je potřeba otočit ve správném pořadí. Nejprve sedačku spolujezdce a teprve potom řidiče. V opačném pořadí se mi uprostřed vždy pohádaly a nebyl jsem úspěšný. Nicméně věřím, že tohle je jen o cviku…

Kuchyňka

Kuchyňská linka je vlastně nosnou částí vestavby. Její délka je až neuvěřitelných 140cm a při zavřených skleněných krytech (sklo je dvojité a opravdu masivní!) skýtá spoustu odkládacího prostoru.

Mercedes Marco Polo kuchyňka

Dřez

Linku tvoří na jedné straně kulatý dřez s vodovodní baterií se studenou vodou (auto nemá ohřev vody). Baterie je mechanicky i designově zpracována mnohem lépe, než ta, co jsme viděli u VW Grand California 600. Tady je vyvedena v pěkném chromovém designu a působí opravdu hodnotně. Tvar dřezu je docela praktický a nebyl problém v něm umýt nádobí.

Vařič

Vedle dřezu se otevírá kryt dvouplotýnkového plynového vařiče. Oba hořáky jsou stejně velké a zvládnou větší hrnce, než třeba ty u nás v Summitu. Praktické je, že sporák je vyveden na společné ploše spolu s dřezem, navíc ze všech stran ohraničený zábranou. Takže pokud přeteče hrnec, nic se neděje. To je podle mého názoru poměrně zásadní věc a řada výrobců velkých vestaveb od toho upouští ve prospěch designových varných desek a dřezů.

Lednice

Třetí díl linky je vyhrazen lednici otevírané rovněž shora. Chladicí box je poměrně prostorný – na výšku se bez problému vejde 1,5l lahev. Nevýhoda této konstrukce je, že v lednici nejsou žádné poličky, a tak moc nechcete potřebovat věc, která je zrovna na dně. Nicméně chladí na výbornou! Měl jsem ji nastavenou jen na druhý stupeň (přiznám se, že nevím, zda ze sedmi nebo deseti). Dle informace z půjčovny stupeň kolem sedmi mění lednici už v prostorný mrazák.

Kuchyňské skříňky

Pod linkou jsou tři zásuvky a jedna skříňka s posuvnými dvířky s dvěma policemi. Prostoru opravdu skoro až na rozdávání. Jen je potřeba mít napaměti dvě omezení.

První, dolní skříňka má správně navžená posuvná dvířka, aby se dala otevírat, i když je před nimi lavice. Ale jakmile změníte sezení na postel, tak sice skříňku otevřete, ale ruku už tam prostrčí jen dítě. Je-li hledaná věc v zadní části prostorné police, nemáte šanci. Ale s tím se dá docela dobře žít.

Druhé omezení je podle mě trochu chybou designu. Dolní rohová zásuvka nelze vysunout, když je rozložené spaní. Nejde vysunout o cca jen 2 nebo 3 centimetry, o které postel přesahuje hranu zásuvky. Zpřístupnění obsahu zásuvky tak znamená protivný proces sundání prostěradla, odklopení překlopného dílu zadní části postele, elektrické nadzvihnutí obou opěradel, mechanický posun lavice o 3cm dozadu. A pak celé zpátky. Možná mohla být ta zásuvka o ty 2-3cm užší, ne?

V útrobách kuchyňské linky, kdesi pod lednicí, se pak ještě schovává nádrž na šedou vodu i s kohoutem na její vypouštění.

Ale podtrženo-sečteno, kuchyňka mě opravdu nadchla. Nečekal jsem, že bude tak dobře použitelná a že nabídne tolik prostoru.

Úložný prostor

Na kuchyňskou linku plynule navazuje zadní vysoká skříňka. Z boku posuvná dvířka, ze zadní a přední části pak ještě výklopná. Horní polička pak ještě nabídne takovou malou kosmetickou skříňku s osvětlením. Hezký detail!

Mercedes Marco Polo - kosmetická skříňka

Tyhle skříňky pro mě byly opět milým překvapením. Vždy jsem si říkal, k čemu to je, mít takhle malinké poličky. Když otevřete páté dveře, tak to na moc místa nevypadá. Jenže ty poličky jsou hodně hluboké, neboť zabírají celý prostor za zadním sloupkem až k boku auta.

V dolní části je ukryta malá plynová lahev na vaření a je zde rovněž i připojení pro venkovní sprchu. Sprchu zapojit, zapnout tlačítkem čerpadlo, a už jen na hlavici zapínám a vypínám proud vody. No prostě asi běžná venkovní sprcha. 🙂

Další úložný prostor skrývá výklopná police nad pátými dveřmi. Je to na první pohled dost nenápadné místo dovedně designově ozdobené logem Marco Polo.

Mercedes Marco Polo - zadní výklopná police

Posledním místem pak je zásuvka pod zadní lavicí. Sem se toho vejde také poměrně dost. Za mě ideální místo například pro boty.

Spaní

Marco Polo je navrženo až pro 4 osoby na spaní. Dvoulůžko dole (110x200cm), které vznikne rozložením lavice sezení, a potom dvoulůžko obdobných rozměrů ve zdvihací stanové střeše.

Dolní spaní se rozloží během pár okamžiků a nedá to skoro žádnou práci. Posunout lavici co nejvíce dopředu, vyndat opěrky hlavy a umístit je do připravených držáků na zadní straně opěradla, zmáčknou tlačítko elektrického sklápění a čekat. Zajímavostí je, že zadní sedačky mají vestavěné nafukovací polštáře pro zajištění bočního vedení těla v zatáčkách. Při sklápění se tyto vyfukují, aby byla plocha co nejvíce rovná. Po sklopení opěradel následuje již jen překlopení posledního užšího dílu, který zakryje držáky pásů a je hotovo.

Mercedes Marco Polo - dolní postel

Upřímně, výsledné dílo vypadá na první pohled po rozložení značně nepohodlně. Samý záhyb, díra, prohlubeň. Překvapivě jsme to ale během spaní ani jednou nepocítili! I ta omezená šířka – pouhých 110cm – vypadala vizuálně mnohem hůř, než jak se nakonec spalo. Problém byl jinde. To spaní bylo na nás v této podobě příliš tvrdé. Ne nadarmo má Mercedes v příplatkové výbavě ještě dodatečnou tenkou matraci, která by měla lůžko změkčit. Nicméně řekne si za ni odvážných 11.000Kč!

Horní spaní je na tom o poznání lépe. Je-li již otevřená střecha, stačí odjistit dva pásky a celý rošt se spustí dolů i s matrací. A je hotovo. Pod matrací je talířkový rošt, který poskytuje ve spolupráci s ne příliš silnou matrací velmi pohodlné spaní. A dostat se na horní postel zvládla i naše 4 letá dcera. Není to nijak významně artistický výkon. Tedy za mě určitě palec nahoru.

Mercedes Marco Polo - horní postel

Průběžné hodnocení

Je to moje první zkušenost s autem této velikosti a musím říct, že jsem k Marco Polo přistupoval maličko s despektem. Nechápal jsem, k čemu je ta „nesmyslně“ malá vestavba. Jen to zabírá místo a praktické to moc určitě není. Jak hluboce jsem se mýlil! Ne nadarmo je koncept vytvořený VW California tak populární už několik desítek let a Mercedes se svého „klonu“ tohoto ikonického automobilu nezhostil vůbec špatně.

Pro koho to auto tedy je? Jaký je náš finální verdikt? Na to se podíváme v příštím dílu této série (Mercedes Marco Polo – díl 3 – závěrečné zhodnocení).

Bude vás také zajímat

Newsletter

Přihlaš se k pravidelnému odběru novinek z webu a nic ti neunikne.
Jednodušší už to být nemůže!

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

spot_img

Nejnovější

PODCAST: Stanová střecha na vestavbu – co obnáší její montáž a jak se s ní žije?

Stanová střecha, to je moje srdeční záležitost. Za mě je to jedna z nejlepších cest, jak jak výrazně zvětšit prostor obytného auta. Ano, má...

Thule VeloTrack – nosič elektrokol na zadní křídlové dveře

Thule VeloTrack je další evolucí nosičů určených k převozu kol na zadních křídlových dveřích. Limitem těchto nosičů bývá jejich nosnost. Thule VeloTrack však svou...

CI Kyros 7 Vantastic (2025) – tohle jsme ještě neviděli!

CI Kyros 7 Vantastic je vestavba, která mě po dlouhé době fakt překvapila! Takhle nezvykle pojatý půdorys a takovou odvahu bych zrovna od firmy...

PODCAST: Normandie obytným autem s Michalem Sixtou

Přemýšlíte o tom, kam budou pokračovat vaše další karavanistické cesty? Zejména teď na podzim je atraktivní vypravit se do míst, kde v sezóně bývá...

VIDEO: Adria Mode (2024) – campervan pro 8 trochu jinak

Adria Mode je nejnovějším přírůstkem do rodiny campervanů slovinského výrobce obytných vozů Adria. Představen byl minulý rok a já jsem se na něj letos...