VW Grand California 600 – díl 1 – podvozek

Díky půjčovně obytných vozů Autopartner jsem měl možnost na pár dní vyzkoušet téměř novou (najeto pouhých 240km) obytnou dodávku VW Grand California 600. A protože je zážitků hodně, a tohle auto je v lecčems jiné, než běžné vestavby, rozdělím opět článek do několika dílů. V tom dnešním se podívám na podvozek – tedy VW Crafter.

VW Grand California 600Motorizace

Na úvod samozřejmě musí přijít suchá čísla. Bez toho by to nešlo. Narozdíl od konkurenčních Fiatů a Citroënů je tady situace poměrně jednoduchá. VW nabízí Grand Californii s jedinou motorizací – 130kw (177 koní). Ta je pak vždy spojena s 8st. automatickou převodovkou. A řeknu vám, že to jede fakt moc hezky. Akcelerace stačí na kdejaký slabší vůz a i přes výšku auta 3,1m se spotřeba pohybovala cca jen o 1 litr výše, než u našeho Ducata H2 se stanovou střechou s motorem 140k.

Výbava

Aby konkurence tlačila výchozí ceny svých modelů na co nejnižší úroveň (viz například můj članek Levné obytné dodávky aneb ceny „již od“), tak v základu často chybí řada věcí, které jsou v dnešní době v zásadě naprostou nezbytností. Člověk pak musí sahat po různých paketech za nemálo peněz, aby získal alespoň airbag spolujezdce nebo manuální klimatizaci.

VW Grand California 600

VW se však ke svému obytnému modelu staví, řekněme, více jako k osobnímu autu. A tak zde najdeme v základu rovnou i airbag spolujedce, autorádio s dotykovým displejem, elektricky nastavitelná a vyhřívaná zpětná zrcátka, manuální klimatizaci, plnohodnotnou rezervu, nářadí a zvedák. Tohle všechno jsou prvky výbavy, které u jiných výrobců obytek v základní ceně často nenajdete. Touto optikou pak výchozí cena těsně nad 1.5 milionu Kč nemusí působit nijak přemrštěně.

Nicméně je fér říct, že seznam příplatkové výbavy je, jak už to u VW bývá, dloooooooouhý. A ceny jsou občas poměrně sebevědomé. A je také fér říct, že zapůjčené auto nebyl úplně základní ceníkový model…

Jízdní asistenti

Co mě na zapůjčené Grand Californii hodně baví, jsou jízdní asistenti. Hlídání jízdních pruhů, mrtvého úhlu, a adaptivní tempomat, to je prostě pro dálniční přesuny naprosto dokonalá kombinace. Na to se hodně snadno zvyká! Nutno ale říct, že po opuštění dálnice, na klikaté zvlněné okresce a při nárazovém bočním větru, jsem hodně rychle hledal, kde se hlídání jizdních pruhů vypíná.

VW Grand California přístrojový panel

Hodně příjemné pak bylo také parkování. Zadní kamera karavanistu dnes už neohromí, ale čidla hlídající okolí vozu nejen vzadu, ale i vpředu a na bocích, to už je jiná káva. Když připočtu automatickou převodovku, tak se mi s tím autem couvalo opravdu jak s osobákem (možná dokonce i o trochu lépe).

Kabina řidiče a spolujezdce

Přístrojová deska designově nijak nevyniká. Je to takový standardní VW styl – neurazí/nenadchne. Nicméně všechno je přehledné, dobře přístupné a snadno ovladatelné. Pro mě, který jezdí i s osobním autem z koncernu, znamenalo zvyknout si na Crafter ujet asi tak 5km.

VW Grand California přístrojová deskaCo vysoce hodnotím je pozice držáků na pití. Je krásně v levém (pro řidiče) a pravém (pro spolujezdce) rohu přístorojové desky, takže máte svou kávu vždy krásně po ruce. Lovit kelímek s pitím za jízdy dole u země, tak jak to má Fiat/Citroën, to ani nemá smysl komentovat. A nejhorší na tom je, že pozice drážků se ve Fiatu – zdá se – nemění ani pro nový modelový rok 2022.

VW Grand California - rádio a ovládání klimatizace

Autorádio bylo vybaveno navigací a jak už je u VW zvykem, příkazy navigace se mohou zobrazovat i mezi budíky přístrojů. Tohle funguje dobře v osobním autě, ale u Craftera/Grand Californie jsem si na to nezvykl. Ono to je moc hezké, ale jak člověk sedí výš, tak pohled na přístrojový panel znamená dost velké přeostřování a vlastně i trochu pohyb hlavy. A to se tedy radši dívám přímo na rádio. Každopadáně – tady by Grand Californii hodně slušel head-up displej…

A pak jsou tu ještě sedačky. Ty také stojí za zmínku. Z designového pohledu nejsou nic moc – hlavová opěrka oddělená od opěradla se podle mě hodí do osobáku, ale ne do obytného auta. Stejně tak područky (na každé sedačce obě) působí trochu subtilnějším dojmem, než na jaký jsem zvyklý z Fiatu. Nutno ale říct, že tahle sedadla jsou nesmírně pohodlná. Jsou o něco tvrdší, než v Ducatu a přesto (nebo právě proto?) o dost pohodlnější. V zapůjčeném voze ještě byla jako třešínka na dortu elektricky nastavitelná bederní opěrka. V těchto sedadlech si dovedu představit celodenní přesun s minimální únavou těla.

Sedačka řidiče

Jízdní dojmy

Jen co jsem opustil brány půjčovny Autopartner, pochopil jsem, že s tímhle autem budeme velcí kamarádi. Na obytnou dodávku nezvykle silný motor, k tomu automatická převodovka a (pro mě) velice příjemně naposilované řízení. Nebýt nárazového bočního větru, i bych zapomněl na to, že řídím auto s výškou přes tři metry.

Další a další ujeté kilometry mě jen utvrzují v tom, že s tímhle autem se jezdí fakt parádně. Velice dobře odhlučněný motor a na takto vysokou stavbu překvapivě nízká úroveň aerodynamického hluku i při rychlostech kolem 130km/h.

Jaký tedy VW Crafter jako základ je?

Jedním slovem – parádní. Musím říct, že po celou dobu mě tohle auto strašně bavilo. S oblibou říkám, že mám rád vestavby z toho důvodu, že se v nich jezdí skoro jako v osobním autě. O Crafteru/Grand Californii to platí dvojnásob.

Podvozek jsem, jak tak koukám, vychválil až až. Jak obstojí vestavba samotná? Na to se podíváme příště (VW Grand California 600 – díl 2 – vestavba)…

Bude vás také zajímat

Newsletter

Přihlaš se k pravidelnému odběru novinek z webu a nic ti neunikne.
Jednodušší už to být nemůže!

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

spot_img

Nejnovější

Affinity Three (2024) – navrženo pro tři

Affinity Three je novinkou známého polského výrobce. Tentokrát se můžeme těšit na možná trochu méně odvážné, ale stále inovativní uspořádání obytného prostoru navrženého pro...

VIDEO: Carado CV 590 4×4 – čtyřkolka na podvozku Ford Transit

Obytné dodávky s pohonem 4x4 jsou často vyhledávaným artiklem. Jedním z cenově dostupných modelů je Carado CV 590 4x4 na podvozku Ford Transit. Tuto...

TEST: Affinity Duo (2024) – díl 2 – jak se v něm žije přes den?

Pro ty, kteří jsou dnešní konfekční nabídkou obytných dodávek již znuděni, nabízí Affinity spoustu alternativ. Třeba zrovna Affinity Duo, které jsme měli nedávno v...

VIDEO: Affinity Freedom (2024) – kompaktní #vanlife vestavba

Affinity se nebojí netradičních půdorysů, a tak nedávno představená dceřiná značka Freedom skvěle zapadla do jejího portfolia. Nečekejme ale další variaci na téma prostor....

TEST: Affinity Duo (2024) – díl 1 – představení a první dojmy

Affinity patří mezi mé nejoblíbenější značky. Mám rád jejich odvahu dělat věci úplně jinak než všichni ostatní a stejně tak jsem si oblíbil vysokou...