Nová zdvihací stanová střecha Knaus/Weinsberg

Zdvihací stanové střechy pro Ducato a spol, které najdeme v nabídkách jednotlivých výrobců obytných dodávek, jsou si podobné jak vejce vejci. Jednak řada z nich využívá střechy od firmy SCA, ale i vlastní výroba se příliš neliší. Na první pohled je nejzásadnějším rozdílem umístění a tvar větracích otvorů ve stanu a případně přítomnost střešního okna. Knaus však před nedávnem uveřejnil první fotografie své nové zdvihací střechy vlastního vývoje pro modelový rok 2021 a z mého pohledu vnesl do této leta neměnné oblasti závan čerstvého vzduchu. Pojďme se v dnešním článku trochu podrobněji pověnovat tomu, s čím novým tedy Knaus a Weinsberg vlastně přišel.

Design

Z pohledu vnějšího designu zavřené střechy stojí asi nejvíce za pozornost přední spoiler/profil nad čelním sklem. Ostře řezané linie působí opravdu moderním dojmem a věřím, že svou aerodynamickou úlohu plní na jedničku.

Za povšimnutí stojí také (zřejmě) již jen designové panely na zadní části střechy vozu, které opticky prodlužují zdvihací část střechy přes celou délku vozu. Vypadá to docela hezky, ale pokud se jedná skutečně jen o estetický prvek, tak já osobně bych preferoval nižší hmotnost, než design. Ve čtyřech v těchto autech počítáte každé kilo…

Design otevřené střechy je také velice zajímavý. Zatímco u konkurence máte ve stanovém plátně běžně tři oddělené větrací otvory (jeden v přední části a dva po stranách), tak u Knausu se rozhodli jít cestou vskutku originální. Cestovatelé mají možnost otevřít větrání (a tedy hlavně výhled!) přes celou přední polovinu stanu, a to naprosto bez jakéhokoli vizuálního narušení. S ohledem na dnešní obvyklé provedení zdvihacích střech působí toto novinka jako z jiného světa. Vypadá to fakt exkluzivně. Za mě zde pouze zůstává nejasná otázka toho, jak dobře bude fungovat skládání stanu při zavírání střechy. Hned vysvětlím proč…

Stan střechy je navržený tak, že při zavírání má tendenci se automaticky skládat směrem dovnitř, aby se nikde nepřivřel a nevyžadovalo se velké úsilí stan bezpečně uložit pro jízdu. Realizované je to tak, že v zadních rozích stanu jsou všité gumové pásky a na bocích je pak gumou propojený jednoduchý vyztužený vertikální pás, který se při skládání v polovině „zlomí“ a tak celé poměrně rozměrné plátno v tomto místě zatáhne dovnitř. A na funkčnost tohoto řešení jsem právě u Knausu zvědavý. Důvod je ten, že u dnes běžně dodávaných střech je tento skládací mechanismus umístěn cca v přední třetině stanu. To znamená, že při skládání víceméně nemusíte řešit stěny a jen si dáte pozor na přední část stanu. Jenže u Knausu (tedy alespoň podle dostupných fotografií) jsou tyto skládací pásy umístěné v zadní třetině stanu (to znamená až za tou krásnou otevřenou síťkou). To ale podle mě znamená, že přední část stanu může vykazovat mnohem menší ochotu se pro jízdu složit tak, jak má. Není to asi žádná katastrofa, spíš je to jen vlastnost zvoleného řešení. Nicméně, jak říkám, hodnotím pouze na základě dostupných fotografií. Sám jsem moc zvědavý, jak to bude ve skutečnosti fungovat a vypadat.

Co závěrem k designu? Když srovnám fádní tvarování celé zdvihací střechy od Pösslu nebo od Hymeru s touto novinkou, tak tady je Knaus úplně jinde. Za mě moc povedené!

Vybavení

Nebudu porovnávat velikost matrace a způsob jejího uložení, protože to je plus-mínus u všech výrobců srovnatelné. Inovace jsou zde jinde.

Nejviditelnější a za mě nejpraktičtější inovací této nové zdvihací střechy na spaní je „multifunkční“ polička. Ta totiž nabízí nejen držák na nápoje nebo prostor k uložení knihy, ale i USB zásuvku, bezdrátovou nabíječku nebo dokonce výdech topení. A to už je inovace jak hrom! 

Výdech topení ve zdvihací střeše není úplně nový nápad, jak by se mohlo zdát. Hymer prodává už několik let jako originální příslušenství flexibilní hadici, která se dole nasadí na výdech topení a vytáhne se nahoru do horního prostoru. Nevypadá to příliš elegantně, ale funkční to určitě je. Nicméně ten vývod teplého vzduchu vestavěný do rohu poličky je prostě úplně jiná liga. Palec nahoru!

USB, bezdrátová nabíječka a polička samotná je už taková třešnička na dortu. Ve Vantoureru něco jako polička na mobil byla, ale v našem Summitu nic takového není. A nutno říct, že by to nebylo špatné. Takže super nápad a moc elegantní realizace.

Další inovací, kterou jinde nenajdete, je osvětlení. To je realizováno dvěma způsoby. Prvním je ledkový pásek kolem dokola střechy, druhým jsou pak dvě bodovky vedle střešního okna. Na fotkách to vypadá parádně, ale mám trochu pochybnosti o praktičnosti.

LED pásek ve střeše s dálkovým ovládáním a možností měnit si barvu světla je možná hezký, ale trochu mi uniká praktičnost. Za mě váha navíc, která je k ničemu.

Bodovky vedle střešního okna budou nejspíš sloužit jako součást hlavního osvětlení při zavřené střeše, zatímco při otevřené poskytnou dostatek světla nahoře. Nepopírám fakt, že to vypadá hezky. Co bych ale uvítal mnohem raději, jsou čtecí lampičky na husím krku po vzoru například Hymeru (minimálně podle fotografií to vypadá, že tato možnost u Knausu není). Pokud si bude chtít jeden z nocležníků nahoře ve stanu číst, zatímco druhý bude spát, budou podle mě obtížně hledat vhodné nastavení osvětlení.

Zdvihací stanová střecha Hymer (zdroj: hymer.com)

Poslední věc, která je zmiňována jako inovativní, je střešní okno jako součást zdvihací střechy. Za inovaci bych to úplně nepovažoval, neboť střešní okno ve stanové střeše má například i náš Summit. Ale to, že je to super praktické, je naprosto bez debat. Při zavřené střeše je dole světlo, dá se lépe větrat, atd. Takže okno do zdvihací střechy určitě ano.

Co je na fotografiích dále velmi zajímavé, je možnost umístění i zadního střešního okna za zdvihací střechu. A navíc, dle mně dostupných materiálů, nejen pro auto o délce 6.4m, ale i pro 6m vozy. Tohle je poměrně zásadní věc. Jednak to může znamenat buď více světla do zadní části auta a nebo možnost instalovat střešní klimatizaci. Pro auta se spaním ve střeše věc docela nevídaná. Nekomentuji hmotnost takového řešení a nejspíš i absenci skříňky vzadu napříč u 6m vozu v případě střešního okna. Pozitivní je, že zákazníci mají možnost volby.

Závěrem

S novým modelovým rokem 2021 přichází stále více výrobců se zprávou, že své obytné dodávky umí na přání opatřit zdvihací stanovou střechou na spaní. Ať už je to Adria, Malibu nebo Karmann Mobil. Nicméně jediný Knaus/Weinsberg posunul tuto možnost spaní zase o kus dál. Nová střecha vypadá hodně dobře a přináší leccos inovátorského. Není bez zajímavosti, že cenou se od běžných modelů až tak neliší (aktualně se v ceníku uvádí necelých 4.100 Euro) a uváděná váha je jen o 1kg vyšší (137kg) ve srovnání s běžným modelem. Mít tuhle možnost u našeho auta, neváhal bych a šel bych do toho. Tleskám a přeji mnoho úspěchů! …a už se teším, až uvidím a vyzkouším naživo. 🙂

Obrázky zdroj: promobil.de 

Bude vás také zajímat

Newsletter

Přihlaš se k pravidelnému odběru novinek z webu a nic ti neunikne.
Jednodušší už to být nemůže!

2 KOMENTÁŘE

  1. Dobrý den je možno koupit tuto střechu na volkswagen Crafter Kde je možno poptat popřípadě objednat děkuji

    • Přiznám se, že o konkrétní nabídce přímo na Crafter nevím. Ale zkusil bych se poptat třeba u RV Evolution.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

spot_img

Nejnovější

PUSHrack SNOWbag – nový způsob převozu lyží na dodávce

PUSHrack SNOWbag je alternativní způsob, jak převážet na obytných dodávkách lyže. S firmou samotnou se nesetkáváme poprvé. Letos na jaře překvapila, když představila netradiční...

TEST: Knaus Tourer CUV 500MQ (2023) – díl 1 – představení a první dojmy

Je tomu něco málo přes rok, co Knaus ohromil karavanistický svět svým inovativním modelem Knaus Tourer CUV. Zcela unikátní koncept zdvihací střechy dává vyniknout...

Nový Renault Master 2024 – v čem je lepší pro vestavby?

Renault Master známe již nějaký ten pátek. Pro rok 2024 však údajně přichází Renault s kompletně přestavěným autem. Nejedná se tak prý o pouhý...

Furgok – neviditelná koupelna v obytné dodávce

Značka Furgok není v našich končinách příliš známá. Nejedná se ale o žádného nováčka - španělský výrobce se chlubí již 14 letou historií. Klasické...

LMC Innovan 592 (2024) – podélné spaní ve Ford Transit

Lze zajistit dostatek prostoru v šest metrů dlouhém voze Ford Transit při podélně uloženém lůžku? LMC Innovan 592, novinka pro rok 2024, se o...