Nový Renault Master 2024 – v čem je lepší pro vestavby?

Renault Master známe již nějaký ten pátek. Pro rok 2024 však údajně přichází Renault s kompletně přestavěným autem. Nejedná se tak prý o pouhý facelift, ale úplně nově navržené vozidlo. Nebudu přepisovat tiskové zprávy, ale zkusíme se podívat na tento podvozek očima světa obytných dodávek.

Renault Master 2024 – novinky v exteriéru

Design

Renault Master 2024 prý není žádným faceliftem, ale zcela novým modelem. Tohle se říká často. Ale je pravda, že Renault si dal opravdu záležet a vozidlo vypadá rozhodně atraktivně. Z některých úhlů mi trochu připomíná MAN TGE resp. VW Crafter, což nejsou vůbec ošklivá auta. Lehce se zužující zadní část vypadá designově atraktivně a rozhodně bude mít vliv na zlepšení aerodynamiky (viz dále), ale je otázkou, jak moc velký vliv bude mít na vnitřní rozměry vozidla. Stávající Master je v porovnání s konkurenty rozměrově spíše menší a i to je důvodem, proč jej výrobci vestaveb používají tak málo.

Aerodynamika

Renault slibuje, že si u nové generace své dodávky dal velice záležet na aerodynamice. Ukazuje videa, kde je vůz ve větrném tunelu a jak krásně jej obtéká vzduch. V důsledku upravené aerodynamiky tak má být prý dosaženo úspory paliva až o 1,5l nafty na 100 kilometrů, případně o prodloužení dojezdu o 15% v případě elektrické varianty (až 410km dle WLTP, model s 87kWh baterií).

Podle mého názoru byla aerodynamika dlouho opomíjeným tématem dodávek, a proto je laťka nastavena poměrně nízko. Soudím tak podle toho, že i Stellantis se u nově chystaných „faceliftovaných“ sourozenců Fiat/Peugeot/Citroën/Opel (a nejnověji i Toyota) zmiňuje o významné úspoře paliva, přičemž vozy vypadají na první pohled stejně, jako dříve (viz článek Nový Fiat Ducato 2024 a další dodávky od Stellantis).

Každopádně snížení spotřeby paliva je určitě vítanou změnou. Vyznavači obytných dodávek to na svých dlouhých cestách rozhodně ocení!

Posuvné dveře

Renault se chlubí tím, že vozidlo nyní nabídne až o 5cm širší boční posuvné dveře ve srovnání se svým předchůdcem. To je možná dobré pro využití při přepravě nákladů, ale vestavbáře tahle změna moc nepotěší. Širší posuvné dveře znamenají méně prostoru pro umístění nábytku a také větší prostor pro úniky tepla v chladných měsících.

Jízda

Manévrovatelnost

Renault se chlubí, že u nového Masteru zkrátil rozvor náprav a kompletně přepracoval přední nápravu, díky čemuž dosáhl výrazně menšího poloměru otáčení. To zní sice jako skvělá zpráva a může leckoho zaujmout. Nutno ale dodat, že stávající generace velké dodávky od Renaultu byla v tomto ohledu skutečně špatná. Takže zlepšení znamená, že se Renault Master přiblíží konkurenci. Takže vlastně dobrá zpráva. 🙂

Motorizace

Renault nabídne pro novou generaci Masteru jak naftový pohon, tak i ten elektrický. Pro použití v obytných vozech zůstane určitě ještě nějaký ten pátek jedinou smysluplnou volbou právě nafta. Ta má být primárně osazována ve dvou výkonových variantách 130k a 150k, přičemž se má jednat o dvoulitrovou pohonnou jednotku, kterou známe z menšího Renault Trafic. K dispozici mají být ale i motory se 105 a 170 koňmi.

Z pohledu vestavbáře si myslím, že určitě bude poptávka i po nejsilnější 170k variantě. Renault úplně nevylučuje její nasazení v Masteru, pokud o ni bude dostatečný zájem. Tak se necháme překvapit.

Vedle manuální převodovky bude k dispozici i nová 9 stupňová automatická převodovka s hydrodynamickým měničem. Zajímavostí je, že automat má volič převodovky umístěn na páčce pod volantem, a tak nebude vedle volantu překážet. To se může pozitivně projevit při otáčení sedaček a procházení mezi obytným prostorem a kabinou. Za mě docela příjemná změna!

Interiér

Palubní deska

Upřímně, stávající generace vozu Renault Master nevynikala bůhvíjak krásným a hodnotným interiérem. To je ostatně společným znakem většiny souputníků. Proto se Renault spolu se svými konkurenty zaměřil na výraznou modernizaci interiéru. A ta se myslím velmi povedla. Designově mi opět v lecčems připomíná nově představený interiér MAN TGE. Za mě moc povedené a takováto palubní deska rozhodně nebude hyzdit jakkoli hodnotný interiér obytné přestavby. Záležet ale bude samozřejmě na výsledném zpracování a použitých materiálech.

Vnitřní rozměry

Vnitřní rozměry vozu Renault Master jsou přesně to, co vestavbáře hodně trápí. Jakkoli je tato dodávka z pohledu motorizace a jízdních vlastností mezi řidiči velmi oblíbená, omezené vnitřní rozměry (ve srovnání s konkurencí) jsou pro využití v podobě obytné dodávky velice limitující. Z tohoto důvodu najdeme vestaveb na podvozku Renault Master jen naprosté minimum (jmenujme například Ahorn VAN nebo Megamobil Mega Twin).

Renault bohužel zatím nezveřejnil rozměry nového vozu, a tak se můžeme jen dohadovat. Osobně bych sázel na to, že se nijak výrazně nezmění. I když Renault tvrdí, že „stavěl nový vůz“, vždy je zde veliký (a logický) tlak na použití existujících dílů. Jediný údaj, který doposud zazněl, je délka nákladového prostoru. Ten má být o plných 10cm delší, než u stávajícího modelu. Předpokládám, že to je dáno nově uspořádanou kabinou. Každopádně tento údaj posouvá Master blíže k tolik oblíbeným sourozencům ze Stellantisu. Rozhodujícími údaji ale budou šířka a výška, neboť zrovna v těchto disciplínách stávající generace Renaultu Master nijak neoslňovala. Zrovna tady bych ale žádné změny neočekával.

Nákladový prostor

Závěr

Nový Renault Master 2024 se mi designově opravdu líbí. Ostře řezané rysy působí z mého pohledu atraktivně a nadčasově a vzhledově propojují užitkové vozy s designovým rukopisem osobních vozů značky. Kabina vozu je, myslím si, povedená, i když dle prvních videí se zdá, že dojem možná mohou lehce pokazit zvolené materiály. Pro segment obytných dodávek však budou naprosto klíčové rozměry vozidla, které zatím bohužel nebyly zveřejněny, ale neočekával bych dramatické změny. A tak nám zatím nezbývá než jen napjatě čekat. Nemělo by to trvat dlouho, neboť první vozy by měly být dodávány už během druhého čtvrtletí příštího roku.

Bude vás také zajímat

Spaní pro čtyři – palandy

Pokud je v nabídce výrobce nějaký model obytné dodávky určené na spaní pro čtyři osoby, pak je to vždy řešeno palandou. Je to nejjednodušší,...

Newsletter

Přihlaš se k pravidelnému odběru novinek z webu a nic ti neunikne.
Jednodušší už to být nemůže!

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

spot_img

Nejnovější

VIDEO: Knaus Tourer CUV 500MQ (2024) – detailní prohlídka

V aktuální nabídce výrobců neexistuje konstrukčně unikátnější obytné auto, než je Knaus Tourer CUV. Díky společnosti CAMPERVANS.cz jsme jej měli k dispozici v našem...

Mooveo Van 60DB light (2024) – levná alternativa

Novinka Mooveo Van 60DB light přijíždí na vlně současného trendu - uvádět na trh levnější modely zavedených značek. Mooveo sáhlo v tomto případě po...

TEST: Knaus Tourer CUV 500MQ (2023) – díl 4 – závěrečné zhodnocení

S vozem Knaus Tourer CUV 500MQ jsme se už poměrně podrobně seznámili. Od prvního představení, přes denní až po noční režim. Dnešní článek je...

Ahorn Van 622 (2024) – příčné spaní v dlouhém autě

Ahorn Van 622, novinka pro rok 2024, přichází na podvozku Renault Master s délkou 6,2 metru. Na rozdíl od běžného schématu, kdy výrobce využije...

Forster Van 541 HB Youngster (2024) – levně, prakticky, pro dva

Forster Van 541 HB Youngster navazuje na trend poslední doby - #vanlife obytné dodávky, které jako by z oka vypadly domácím instagramovým přestavbám. Potíž...