Pössl Summit 600 Plus – zkušenosti díl 5 – spaní

Máme za sebou už čtyři díly našeho seriálu shrnující naše zkušenosti s obytnou dodávkou Pössl Summit 600 Plus. Konkrétně: (1) podvozek Fiat Ducato a autorádio, (2) vestavba obecně a sezení, (3) posuvné dveře a kuchyň a (4) koupelna. V dnešním díle se přesuneme do zadní a horní části vozu a podíváme se na spaní v obytné dodávce. Nejprve pojďme začít standardní postelí v zadní části auta a potom vyšplhejme do „patra“.

Spaní v zadní části auta

Postel

Zadní postel je v našem autě umístěna napříč, tak jak je většinou u šestimetrových obytných dodávek běžné. Nutno říct, že v rámci konkurence nabízí Summit 600 postel až královských rozměrů! Délka 196cm je poměrně běžná, ale šířka 160cm (na straně kuchyně) resp. 147cm (na straně koupelny) znamená v podstatě rozměry běžné domácí postele. Řada podobně velkých aut mívá postel znatelně užší. Přidejte k tomu již v základu poměrně kvalitní a tlustou matraci a laťový rošt a to spaní není vůbec špatné. I když je fakt, že Vanistka si občas postěžuje, že je matrace příliš tvrdá. Kdo má radši měkčí spaní, může sáhnout po příplatkových matracích z paměťové pěny. Ať tak či onak, dva dospělí zde mají prostoru až až a dokonce se vejde mezi i malé dítě, když je potřeba. Takže pohodlí. Chválím!

Postel je – jak už u těchto aut bývá zvykem – poněkud vyšší, než je člověk z domova zvyklý. Pro lepší nastupování je tak k dispozici schůdek v přepážce mezi uličkou a garáží. Je to jen vyříznutá díra s odendavacím nášlapem. Je to jednoduché a funkční. Schůdek u nás hojně využívají zejména děti, když se šplhají na zadní postel, ale i lidé menšího vzrůstu by jej určitě rádi využili.

Pössl Summit 600 Plus - zadní postel

Rošt a matrace

Rošt i matrace je rozdělená tak, že se dají poskládat na jednu stranu auta a získat tak vysoký úložný prostor. No, upřímně, zatím jsem to nepotřeboval. Kdo chce mermomocí přepravovat v garáži něco objemného, tak ale narazí na drobný problém. Zatímco Pössl má například u svého modelu 2WIN instalované pásky a úchyty, díky kterým složenou postel zafixujete proti stěně auta, tak Summit nic takového nemá. Mně osobně je to jedno a nechybí mi to, ale někdo to postrádat může…

Přepážka do garáže

K přepážce mezi uličkou a garáží mám dvě drobné výhrady. Obě se vlastně týkají její konstrukce. První výhrada je způsob, jakým se přepážka dá otevřít, resp. odstranit, když potřebujete z obytné části vozu do garáže (my například v těchto místech často vozíme boty). Je zasunuta ve dvou kolejničkách a vytahuje se směrem nahoru. To by nebyl až takový problém. Ale je to jeden kus poměrně rozměrné desky, která je navíc umístěna lehce pod matrací. Takže při vytahování je potřeba trochu nadzvednout matraci a s celou deskou v omezeném prostoru trochu zápasit. To až tak nevadí při vysunování, ale když se snažíte přepážku vrátit na místo, chce to trochu cviku. Některá konkurenční auta tohle mají vyřešeno třeba tak, že je přepážka rozdělena na dvě části a tak se s ní mnohem lépe manipuluje.

Druhá připomínka je k uchycení ve dvou zmíněných kolejničkách. Aby se přepážka dala dobře vysunovat, tak je v kolejničkách trochu na volno a za jízdy má tendenci dost rachtat. Vyřešil jsem to poměrně snadno – nalepili jsme měkkou část suchého zipu na kraje přepážky v kolejničkách a je klid.

Pössl Summit 600 Plus - přepážka mezi uličkou a garáží

Osvětlení a zásuvky

Osvětlení je realizované dvěma čtecími lampičkami pod horní skříňkou a pak dvěma spíše dekoračními světly (ledkami) v rohových otevřených poličkách. K tomu si opět dovolím dva, možná tři, drobné komentáře. První, čtecí lampičky jsou instalovány pevně na jednom místě. Mnohem více se mi líbí napájecí kolejnice, kde si můžete celou lampičku nejen přenést, kam potřebujete, ale můžete si dokoupit třeba i USB zásuvky s podobným způsobem instalace a cvaknout si je kamkoli do auta. Pössl má tohle řešení v jiných svých modelem, umí to i Vantourer a kdoví kdo ještě…

Druhý komentář se týka stropního světla. To v zadní části není vůbec žádné. Je to samozřejmě způsobeno tím, že máme zdvihací střechu a tedy v místě, kde by se mi líbilo stropní světlo, tak by za normálních okolností bylo střešní okno. V podvečer by tak v zadní části auta mohlo být o něco více světla…

Poznámka: Knaus třeba umí u své nové zdvihací stanové střechy zadní střešní okno zachovat, ale je to zase vykoupeno tím, že vzadu napříč za postelí není prostorná skříňka, ale pouze menší otevřená police. Zkrátka něco za něco. 🙂

Poslední komentář, a to už nazvu výhradou, a už jsem to zmiňoval i ve druhém dílu o vestavbě a sezení, je absence USB zásuvek u postele. Pokud chcete u postele nabíjet telefon, jedinou možností je využít 12V nebo 220V zásuvku na kuchyňské lince.

Úložný prostor

Úložnému prostoru ještě budu věnovat samostatný díl seriálu, a tak jen v krátkosti. Sříněk je vzadu nad postelí dostatek a ta příčná před zadními dveřmi je neskutečně prostorná. Na delší cesty ve čtyřech téměř nezbytná věc.

Spaní ve zdvihací střeše

Postel

Jeden z důvodů, proč jsme vybrali Pössl Summit 600 Plus, byla možnost objednat zdvihací stanovou střechu na spaní. Budu se opakovat, ale hlavní naším argumentem bylo, že máte vždy v záloze vlastně jednu „místnost“ navíc (více jsem psal o zdvihací stanové střeše v samostatném článku). A po zkušenostech můžu říct, že to rozhodnutí bylo dobré. Pokud potřebujete získat dole více prostoru a potřebujete někam na chvíli „uklidit“ děti, tak střecha je ideální.

Rozložit nebo složit střechu je vždy dílem okamžiku. Odjistit dvě západky, rozepnout zajišťovací pásky, rukama mírně nadzvihnout střechu a o zbytek se postarají plynové vzpěry. Nutno říct, že při mých 185+cm výšky je to v pohodě. Měřit tak o 10-15cm méně, tak to bude o chloupek namáhavější. Skládání střechy je také jednoduché. Stanové plátno je upravené tak, aby mělo samo od sebe tendenci skládat se směrem dovnitř, což také dělá. Takže jen pohlídáte přední část, stáhnete střechu za dolu visící pásky a je to. Pak už jen zajistit a jede se.

Lůžko ve střešním stanu má rozměry přibližně 200x130cm, takže se jedná téměř o plnohodnotnou postel pro dva. Navíc, narozdíl od některých jiných výrobců, je pod matrací lamelový rošt, takže to není nepohodlné, i když matrace není zrovna zvlášť silná (například Vantourer neměl rošt žádný a bylo to fakt docela tvrdé; nebo nově pro modelový rok 2021 jeden z výrobců také dává matraci rovnou na pevnou podložku, takže to pohodlné opravdu nebude). Takže tady Summit a Pössl chválím! Ve střeše spíme ve dvou se synem a pohoda!

Pössl Summit 600 Plus - otevřená zdvihací stanová střecha

Co dále dostanete, je bezpečnostní síť, kterou můžete teoreticky umístit do prostoru před vstupním otvorem. Proč teoreticky? Síť dostanete volně loženou a je na vás, jak ji nainstalujete. A to nikde není popsané (a to ani v internetových diskusích, kde se na to kde kdo ptá) a ani to není na první pohled zřejmé, jak to udělat. No nějaké řešení jsem našel a síť nahoře drží. Ale dovedl bych si představit o chloupek lepší realizaci…

Co střecha od Pösslu nemá, a pro modelový rok 2021 se s tím u ostatních výrobců roztrhl pytel, je vlastně jakákoli dodatečná výbava. Co trochu postrádám, je alespoň nějaké čtecí světlo. Když jdete spát jako poslední, tak není úplně pohodlné lézt nahoru za tmy. A kdybych si mohl vymýšlet, tak by se mi líbila i nějaká polička ve vstupním otvoru, kam by šla položit knížka nebo mobil. Případná USB zásuvka by pak byla už jen drobným bonusem. Ale v zásadě si nestěžuju, dá se žít i bez těchto vychytávek.

Střešní okno a větrání

Rozhodně bych chtěl vyzdvihnout přítomnost střešního okna. To zajišťuje, že i při zavřené střeše můžete větrat a máte dostatek světla. Před střešní okno jsme nechali rovnou u prodejce nainstalovat malý spoiler, který má výrazně omezit aerodynamický hluk od tohoto okna při jízdě nad 90km/h. V internetových diskusích si na ten hluk všichni poměrně stěžovali, a tak jsem to ani osobně nezkoušel a rovnou jsem ho objednal. Je pravda, že pokud za jízdy fouká vítr nějakým nevhodným směrem, tak to okno hlučné trochu je. Ale většinu času je to v pohodě. Navíc, není kam spěchat ani závodit, a při vyšších rychlostech je to jen pořád poměrně hlučná dodávka… 🙂

Ve stanovém plátně jsou tři velké větrací otvory, přičemž ten přední, největší, lze zcela otevřít – tzn. včetně síťky proti hmyzu. Zatím mám ale pocit, že tahle možnost kompletního otevření prostoru je u zdvihacích střech spíše pro fotografy do katalogů. Já jsem zatím ani jednou nepocítil nutkání tohle provést. 🙂 Ale pokud je horko, tak otevřít plátno, nechat síťky, a větrat – to je k nezaplacení. Myslím si, že zdvihací střecha poskytuje autu jednak další docela dobrou izolační vrstvu, a pokud je horko, tak zase umožní opravdu intenzivní větrání. Takže palec nahoru!

Co bych ještě vyzdvihl, jsou boční větrací otvory v úrovni průchodu ze spodní části auta nahoru (některé konkurenční značky mají tyto otvory cca uprostřed stanu). Je to parádní zejména kvůli světlu, které prochází až dolů do auta.

Větrací otvory

Žebřík

A jak se do horního „pokoje“ dostat? Pössl dodává dvoudílný skládací žebřík, který se zahákne za přední polici nad kabinou řidiče a spolujezdce a už se leze (Vantourer měl žebřík teleskopický, ale zase byl o tu polici jen volně opřený, z čehož jsem tedy nikdy neměl moc dobrý pocit). Není to žádná velká akrobacie. Pro dospělého v pohodě, šestileté dítě to také zvládne. Menším je už potřeba pomoct. Trochu nedořešenou otázkou je, kam žebřík umístit za jízdy. Pokud jedeme s málo věcmi, dávám ho do police nad řidiče. Pokud toho máme víc, tak jde buď do garáže nebo na zadní postel za roh koupelny. Ani jedno není ideální. Pokud máte někdo tip na lepší místo nebo způsob uložení, tak šup s ním do komentářů! 🙂

Poznámka: V tomto směru mi přijde geniální nejnovější řešení u firmy Robeta, kdy se zasune teleskopický žebřík a pak se elegantně zavěsí, sklopí a zajistí do průlezu střechy. Je tak stále po ruce a přitom vůbec nepřekáží. Řešení ukážu časem v samostatném článku.

Závěr

Z pohledu spaní v zásadě nemám připomínek. Možná lehce tvrdší zadní matrace je hodně subjektivní věcí a případně lze objednat jako doplňkovou výbavu matrace z paměťové pěny (nebo řešit nákupem dodatečné podložky na matraci v IKEA). Chybějící USB a pevně umístěné lampičky jsou spíše drobnosti, nad kterými lze snadno mávnout rukou. Spaní ve střeše si nemohu vynachválit. Je to prostě místnost navíc. A že v obytné dodávce, ve čtyřech lidech, ja každý kousek prostoru navíc k nezaplacení, určitě potvrdí každý, kdo už podobnou zkušenost udělal.

V příštím díle seriálu o našich zkušenostech s obytnou dodávkou Pössl Summit 600 Plus se podíváme na garáž a další úložné prostory.

2 Comments

  • Velmi podařený seriál. U toho spaní se mi ale nelíbí, že matrace je prakticky ve stejné výšce jako hrany oken – to se s polštářem musí tlačit na okno, ne?

    U mého Clever Vario Kids je postel níže (o to je ale zase nižší „garáž“, takže hrany oken jsou cca 25-30 cm nad matracemi, lépe se do těch postelí leze, není potřeba žádný schůdek. Takže oddělovací desku jsem vyhodil, ostatně přesně jak se píše v článku, špatně se s ní manipulovalo a navíc vrzala a vydávala během jízdy podivné pazvuky. Místo ní tam mám gumicuky, mnohem praktičtější a přístup z vozu je snadnější.

    Šířka matrací 140 cm mi zatím nijak omezující nepřišla – ale řekl bych,že pokud někdo zkousne delší provedení vozu (636 cm), je lepší varianata podélné postele, tam je pak šířka dostatečné i pro vyspání tří osob a nebo jsou dvě oddělená lůžka s uličkou. To má od Cleveru Runner, který umožňuje i další lůžko napříč vzadu nad hlavní postelí (postelemi), takže zbyde i místo na horní skříňky.

    Vario Kids od roku 2020 má horní postel vsouvací, takže nahoře může být dvojlůžko, jednolůžko a nebo nic (případně skříňky). Dvojlůžko na jednolůžko lze změnit snadno, takže během dne nabízí spodní postel i dost místa na sezení, na noc se může horní roztáhnout. I tak je ale u Vario Kids ta horní postel vhodná spíše pro menší postavy, tak do 175-180 cm. A nebo jednoho dlouhána, napříč je tam místa dost.

    Stanová střecha – je asi fakt, že je to další prostor navíc, ale při zvažování u nás převážili spíše zápory. Navýšení hmotnosti a ceny za stan na střeše, omezené využití zejména od podzimu do jara (některé stanové střechy mají nyní i vytápění, ale příplatek je o to vyšší), nápadnost při parkování, další starost navíc (neměla by se balit mokrá-vlhká), a lezení po žebříku. Taky se obávám, že časem se bavy rozjedou (krytu stanové střechy a vozidla) a bude to vypadat špatně. Proti tomu stojí jen více místa a prakticky plnohodnotné postele. To už je lepší v případě nouze koupit dva tři příčníky a střešní stan, vyjde to levněji a místa je tam pak habaděj, jen to není zkrátka integrované do vozu.

    Clever to má s elektrikou a zásuvkami hodně podobné, vzadu je jen jedna 12Vzásuvka a jedna lampička.

    Doufám, že nevadí tenhle alternativí pohled na téma – celý seriál je velmi vydařený.

    • Díky za názor. Určitě nevadí alternativní pohled na téma. 🙂 Ono to hezky ukazuje, že každý má jiné potřeby a jiná očekávání od auta. Nám vyhovuje zdvihací střecha a zase palandy jsme zavrhli kvůli – z našeho pohledu – trochu klaustrofobickému spaní, malému prostoru v garáži a obecně omezeným uložným prostorům v zadní části auta. Na druhou stranu, z pohledu doložnosti, snad ani neexistuje lepší řešení! Dlouhou dobu jsme mezi kandidáty měli i auto s palandami…
      Jinak jednoznačně souhlasím, že ta stanová střecha není úplně použitelná v zimním období (pokud se člověk nepustí do dodatečných izolačních fólií, topení, atd.). Tomu topení ale moc nevěřím – jeden výdech v přední části střechy podle mě nemůže zajistit, že vám nebude zima o dva metry dále, co máte nohy. Ale určitě to bude lepší, než nic… No nemám osobní zkušenost, tak zatím nezavrhuji ani nechválím. 🙂 Každopádně, kdybychom chtěli jezdit v zimě, tak vybereme určitě jiné auto. Například nějakou vysokou stavbu H3 se stahovací postelí v přední části. Tu jsme měli taky v hledáčku, ale nakonec jsme se rozhodli, jak jsme se rozhodli a zatím nelitujeme. 🙂 No, koneckonců všechny výhody a nevýhody stanové střechy a dalších možných způsobů spaní jsem shrnul už poměrně v dávno v samostatném seriálu spaní pro čtyři v obytné dodávce.

      Co se týče hrany okna a polštáře… Jak jsem psal v předchozím dílu o kuchyni, tak pokud má člověk hlavu na straně kuchyňské linky, tak nocležníka do uličky může trochu rušit lednice. A vzhledem k tomu, že žena má lehčí spaní, tak spíme s hlavou na druhou stranu. Takže to je v pohodě. 🙂 A to okno je přeci jen o kousek nad matrací, takže i když spím vzadu já, tak při své výšce lehce přes 185cm do okna nekopu.

      A k tomu podélnému spaní a délce 6.36 – hledat auto pro dva, tak o tom vážně uvažuji. Souhlasím, že to podélné spaní je nejlepší. I když teda člověk si řekne, že je to jen necelých 40cm navíc, ale už jsem kolikrát někde parkoval a říkal jsem si, že těch 6m je už tak tak, abych se tam rozumně vešel…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *