TEST: Knaus Tourer Van 500MQ (2023) – díl 2 – jak se v něm žije přes den?

Knaus Tourer Van 500MQ je postaven na podvozku VW T6.1, a to znamená jistá specifika v oblasti provedení obytné nástavby. Jak se s nimi konstruktéři u Knausu vyrovnali? Jak se v tomto kompaktním polointegrovaném obytném voze žije přes den? Na to se podíváme v dnešním pokračování testu, který jsme mohli zrealizovat díky zapůjčení vozu od CAMPERVANS.cz.

Přední salón

Jen co vstoupíte do auta (mimochodem testované auto mělo moc povedené příplatkové vstupní dveře s oknem, háčky, taškou Knaus a přihrádkou na deštník), upoutá vaši pozornost přední salón. Sedačky a stolek jsou sice na svém „predpisovém“ místě, ale jsou podstatně níže, než byste je čekali.

Provedení

Zatímco u běžných obytných aut bývá přední salón spíše vyvýšen, nebo alespoň v rovině, vzhledem k obytnému prostoru, tady je tomu přesně naopak. Sedačky i lavice jsou „utopené“ přibližně o 10-15cm. Důvodem je volba podvozku – kabina Transportera je o dost níže posazená, než v běžných dodávkách, a směrem vzad je vestavba umístěna nad mohutný rám. Jiné řešení tak nepřicházelo v úvahu. Překvapivé ale je, že to až tak ničemu nevadí. Vlastně to má i jistou výhodu. Díky tomuto „zapuštění“ je možné nad salónem spustit příplatkové rozkládací lůžko a stále v pohodě sedět u stolu.

Když už mluvíme o stahovacím lůžku… Testovaný vůz byl vybaven rozměrným dvoulůžkem. K dispozici je ještě varianta s jednolůžkem případně zcela bez stahovací postele. Překvapilo mě, jak kombinace nízké hrany stropu kabiny řidiče a lůžka, které zasahuje mírně do prostoru uličky, ani při mé výšce nijak nepřekážela pohybu. A navíc, pokud je postel zdvižená, lze (alespoň během stání) využít část lůžka jako odkládací prostor. Ty jsou ostatně i v tomto provedení k dispozici jak po pravé, tak po levé straně lůžka.

Otočné sedačky

Jak velí tradice, přední sedačky jsou samozřejmě otočné a mají obě loketní opěrky. Chválím, protože to u menších podvozků nebývá vůbec zvykem (viz například Renault Trafic v Adrii Active). Otáčení sedaček jde mechanicky hladce, jen v užší kabině to chce trochu cviku a neustále si trochu hrát s posuvem sedačky – tu vpřed, tu vzad.

A jak je to s pohodlím a zpracováním? Na jedničku. Sedačky jsou ve srovnání s Ducatem nesmírně pohodlné a jejich automotive zpracování znamená vysokou kvalitu provedení.

Lavice předního salónu

Rozměry lavice těží z větší šířky vozu (v porovnání s běžnou vestavbou +11cm), a tak je zde prostor skutečně královský. Dva dospělí se vejdou vedle sebe v zásadě bez omezení. Stejně tak sedák je příjemně hluboký.

Pod lavicí našla své místo kompletní elektroinstalace, nástavbová baterie a 60l nádrž na čerstvou vodu. Z pohledu rozložení hmotnosti to je docela dobrá volba umístění. Škoda jen, že nádrž není přeci jen o něco větší. Při snaze o nezávislé cestování třeba až 4 osob budete hledat zdroje vody asi častěji, než byste chtěli.

Stolek

Stolek je dostatečně rozměrný a má, jak se sluší a patří, otočný rozšiřující díl. Díky němu se ke stolku pohodlně dostane i člen posádky, který bude sedět na otočené sedačce spolujezdce. Díky standardní noze je stůl pevný, přesně jak člověk očekává. Vím, že to může vypadat jako samozřejmost, ale zdůrazňuji to z toho důvodu, že některé pokusy výrobců o stolky bez podpůrné nohy, nebo třeba realizace stolku ve VW Grand California, jsou prostě ve výsledku tak nějak rozviklané a ne moc uživatelsky příjemné.

Kuchyň

Kuchyňskému bloku vévodí lednice umístěná do průchodu dveří. Není bohužel otevíratelná z obou stran, jak bývá často u tohoto umístění zvykem. Za lednicí následují dvě rozměrné zásuvky, kde horní nabídne pěkný pořadač na příbory, za který by se nemusela stydět vaše domácí kuchyňská linka. Třetí dvířka u podlahy nejsou zásuvkou, ale jen skříňkou. Tu ale z velké části zabírá podběh zadního kola, takže tady to bude jen na drobnosti.

Na lince našel své místo dvouplotýnkový vařič spojený s dřezem. Tenhle typ varných center mám rád. Cokoli přeteče, skončí ve dřezu. Perfektně fungující piezzo-elektrické zapalování je integrované přímo v otočném knoflíku, což výrazně usnadňuje ovládání. O dodávku plynu se stará 5kg plynová lahev přístupná vlastními dvířky zvenku. U testovaného vozu byl navíc instalován monocontrol s crash senzorem, takže se člověk o plyn vlastně vůbec nestaral.

Nad linkou našla ještě své místo prostorná skříňka, která je prakticky rozdělená na tři segmenty. Jedna polovina skříňky je vysoká, kam se třeba pohodlně vejde na výšku krabice s cereáliemi, druhá polovina je pak přetnuta poličkou na dvě nižší části. Na talíře, skleničky či hrnky naprosto ideální. Tady je opět naplno využit potenciál „hranaté“ nástavby, které žádná vestavba nemůže prostorově konkurovat.

Koupelna

Knaus Tourer Van 500MQ uvedl na trh inovativní koncept jakési zdvihací koupelny. Jak to funguje? V běžném režimu je v koupelně k dispozici pouze toaleta s posuvným umyvadlem. Sprchový kout je v tomto případě schován pod částí zadního lůžka. Pokud chcete použít sprchu, odstraní se jeden díl matrace, a sprchový kout se vysune směrem vzhůru. Jde to poměrně snadno a mechanismus funguje docela dobře. V tento okamžik je k dispozici pohodlný sprchový kout, který si svými rozměry nezadá s kdejakým domácím bratříčkem. Ochrana proti stékající vodě směrem k toaletě je realizována pomocí skládacích plastových zástěn.

A jak to celé funguje v praxi? Rozhodně bych vyzdvihnul rozměrné posuvné umyvadlo a použitou baterii. Ta je umístěna v rohu za umyvadlem, nikoli vedle něj, jak bývá často zvykem. Díky tomu baterie nijak nepřekáží a umyvadlo se náramně dobře používá (žádná voda nastříkaná všude kolem, protože se kvůli baterii nemůžete pořádně dostat k umyvadlu). Stejně tak je velice praktická polička u stěny za umyvadlem a spousta úložných prostor za zrcadlem a vedle něj. Tohle se vážně povedlo a žádný milovník kosmetiky a hygienických potřeb zde nebude strádat nedostatkem prostoru.

Další věc, která stojí za pochvalu, jsou rozměry sprchového koutu. Ten je skutečně velkoryse pojatý a ani urostlejší jedinci nebudou mít problém se zde pohodlně umýt.

Kde by ale konstruktéři měli ještě maličko zapracovat, je toaleta. Při mém vzrůstu lehce pod 190cm mám problém při používání zavřít kvůli kolenům dveře. Variantně je možné otočit se bokem, takže nohy máte orientované směrem do spodní části sprchového koutu, ale v ten okamžik mi docela překáželo po pravné ruce umyvadlo. To se sice samozřejmě zasouvá směrem do sprcháče, ale chtělo by to ještě tak 10-15cm více. Není to nepoužitelné, ale pokud má být tahle koupelna vedle použitého podvozku VW T6.1 jednou z hlavních inovací tohoto modelu, tak bych jí přeci jen věnoval ještě maličko péče.

Úložné prostory vozu Knaus Tourer Van

Samotnou kapitolu píší úložné prostory. Horní skříňky uvnitř vozu asi nikoho nedojmou. Ve vestavbě je máme všichni, i když zdaleka ne tak prostorné. Rozdíl se nachází ale pod postelí.

Prostor je v těchto místech rozdělený na dvě části – první je přístupná z uličky z vnitřní části vozu. Najdeme zde tyč na ramínka a tři poměrně prostorné poličky. Pod podlahou této skříňky našlo své místo naftové topení Truma Combi 4 D.

Druhou částí prostoru pod zadní postelí je normální, dospělá, „obytňácká“ garáž. Poctivě přístupná z obou stran, osvětlená a také vyhřívaná. Srdce vyznavačů zimních sportů musí zaplesat… Nenanosíte si špínu ani vodu dovnitř vozu a přesto ráno najdete vše hezky suché. A nebo cyklisté? Tahle garáž toho pojme opravdu hodně. –

Závěr

Pro denní aktivity nenabízí Knaus Tourer Van 500MQ vůbec málo. Pěkně použitelný a prostorný přední salón, kuchyňka, kde se dá bez problémů a s dostatkem prostoru i něco uvařit, a mraky úložného prostoru třeba na sportovní vybavení, které se sem nemusíte ani kvůli vysoké doložnosti bát vyskládat. Trochu zklamáním je podle mého názoru inovativní koupelna. Tedy alespoň pro mou tělesnou konstituci není prostor toalety úplně dostačující, aby to bylo pohodlné. Na druhou stranu sprchový kout a zejména rozměry a použitelnost umyvadla musím jednoznačně vyzdvihnout. A příště se podíváme na noční provoz ve voze Knaus Tourer Van 500MQ.

Pokud vám utekl první díl testu, tak představení vozu Knaus Tourer Van 500MQ a své první dojmy jsem sepsal v článku: TEST: Knaus Tourer Van 500MQ (2023) – díl 1 – představení a první dojmy.

Další díly testu:

Bude vás také zajímat

Newsletter

Přihlaš se k pravidelnému odběru novinek z webu a nic ti neunikne.
Jednodušší už to být nemůže!

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

spot_img

Nejnovější

PODCAST: Stanová střecha na vestavbu – co obnáší její montáž a jak se s ní žije?

Stanová střecha, to je moje srdeční záležitost. Za mě je to jedna z nejlepších cest, jak jak výrazně zvětšit prostor obytného auta. Ano, má...

Thule VeloTrack – nosič elektrokol na zadní křídlové dveře

Thule VeloTrack je další evolucí nosičů určených k převozu kol na zadních křídlových dveřích. Limitem těchto nosičů bývá jejich nosnost. Thule VeloTrack však svou...

CI Kyros 7 Vantastic (2025) – tohle jsme ještě neviděli!

CI Kyros 7 Vantastic je vestavba, která mě po dlouhé době fakt překvapila! Takhle nezvykle pojatý půdorys a takovou odvahu bych zrovna od firmy...

PODCAST: Normandie obytným autem s Michalem Sixtou

Přemýšlíte o tom, kam budou pokračovat vaše další karavanistické cesty? Zejména teď na podzim je atraktivní vypravit se do míst, kde v sezóně bývá...

VIDEO: Adria Mode (2024) – campervan pro 8 trochu jinak

Adria Mode je nejnovějším přírůstkem do rodiny campervanů slovinského výrobce obytných vozů Adria. Představen byl minulý rok a já jsem se na něj letos...