Rodinná obytná dodávka aneb velikost XL – přehled modelů

Cestovat obytnou dodávkou s rodinou je čím dál větším trendem. Rodina se dvěma či třemi dětmi musí pečlivě přemýšlet nad tím, jaký vůz zvolí. Nezřídka při svém výběru dochází k rozhodnutí, že tím správným řešením je rodinná obytná dodávka na bázi toho největšího, co Fiat Ducato/Citroën Jumper/Peugeot Boxer nabízí – tedy velikost L4H3. Auto s délkou 6,36m a výškou 2,76m nabízí zajímavý prostor, ve kterém se výrobce vestavby může realizovat.

Vzhledem k tomu, že mě nedávno oslovilo několik lidí, kteří právě v tomto segmentu vybírali, rozhodl jsem se připravit stručný (tedy ne zaručeně úplný) přehled toho, co je na trhu s rodinnými obytnými vestavbami k dispozici. Kritéria pro umístění daného modelu do tohoto seznamu byla dvě – velikost vozu L4H3 a možnost umístění alespoň čtyř lůžek.

Affinity

Těžko byste hledali něco inovativnějšího a méně obvyklého, než je Affinity. Tento vůz polského výrobce nabízí zcela netradiční půdorys s kuchyňským blokem do písmene L umístěným za předním salónem. V levém zadním rohu je pak umístěna francouzská postel a vedle ní sprchový kout s toaletou. Přední sezení lze pak rozložit na pohodlnou palandu. Tato obytná dodávka pro rodinu tak nabízí neobvyklý zážitek z prostoru, který může největší Fiat Ducato nebo Peugeot Boxer nabídnout.

Affinity Camper Van

Podvozek Fiat Ducato, Peugeot Boxer
Základní motorizace 160k
Pohotovostní hmotnost základního modelu 3.090kg
Základní cena 80.000€
Webová prezentace modelu affinity-rv.eu

Clever Flex Kids 636

Od modelového roku 2022 vrací Clever Vans do své nabídky rodinný model Flex Kids 636. Půdorys nabízí spaní v zadní části – podélná dolní postel a horní palanda umístěná napříč. Zajímavá je možnost horní palandu zúžit na jedno místo, případně ji zcela odstranit. Podrobnější představení jsem popsal nedávno v samostatném článku Clever Flex Kids – návrat rodinné vestavby.

Podvozek Citroën Jumper
Základní motorizace 140k
Pohotovostní hmotnost základního modelu 3.060kg
Základní cena 49.990€
Webová prezentace modelu Nový model pro 2022, zatím nedostupná

Dreamer Camper Five

Model Dreamer Camper Five jsem představoval již dříve v samostatném článku (Dreamer Camper Five – dodávka pro pět). Vozidlo jednoznačně zaujme netradičním interiérem, kdy v zadní části vozu se kromě dětské palandy nachází i stolek se dvěma sedačkami. Vzniká tak vlastně oddělený obytný prostor pro děti, zatímco přední sezení může sloužit rodičům. V přední části auta je pak pro rodiče k dispozici stahovací postel. V této obytné dodávce pro rodiny tak po úpravě zadního sezení může přespat až 5 lidí. Bez zajímavosti není ani fakt, že auto je otypované pro pět osob i pro jízdu.

Dreamer Camper Five - půdorys
Dreamer Camper Five – půdorys

 

Podvozek Fiat Ducato
Základní motorizace 120k
Pohotovostní hmotnost základního modelu 2.995kg
Základní cena 51.500€
Webová prezentace modelu Dreamer Camper Five

Dreamer Camper Van XL

Druhým modelem, který lze u firmy Dreamer označit za rodinný, je Camper Van XL. Půdorys této vestavby se liší oproti modelu Camper Five zejména v zadní a střední části vozu. Vzadu má Camper Van XL umístěné standardní příčné dvoulůžko, ve střední části se pak nachází samostatný sprchový kout na jedné straně a toaleta s umyvadlem na druhé straně uličky. Stejné řešení nabízí i model firmy Rapido V65XL (viz dále). Je vidět, že obě firmy patří do jedné skupiny.

Rodinná obytná dodávka Dreamer Camper Van XL - půdorys
Dreamer Camper Van XL – půdorys

 

Podvozek Fiat Ducato
Základní motorizace 140k
Pohotovostní hmotnost základního modelu 3.060kg
Základní cena 59.200€
Webová prezentace modelu Dreamer Camper Van XL

Globe Traveller Voyager

Globe Traveller nabízí široké spektrum modelů, které lze využít jako čtyřmístné i pro spaní. V kategorii 6,4m vozů je to hned několik variant. Z řady Voyager je to model Z (standardní podélné postele) a model X (francouzské lůžko s umístěnou koupelnou v pravé zadní části vozu). Model Voyager zaujme jednoznačně netradičním pojetí zádě vozu. Běžné křídlové dveře zde nahrazuje upravená zadní stěna. Ta jednak zajišťuje prodloužení vnitřního prostoru o několik centimetrů a pak také nabízí samostatné dveře pouze do úložného prostoru. Díky tomu, spolu s dvojitou podlahou, je zajištěn výrazně větší komfort v zimních měsících.

Globe Traveller Voyager

Podvozek Fiat Ducato, Peugeot Boxer
Základní motorizace 160k
Pohotovostní hmotnost základního modelu 3.060kg
Základní cena 80.000€
Webová prezentace modelu Globe Traveller Voyager

Globe Traveller Pathfinder

Kdo není příznivcem speciální konstrukce zadní části modelu Voyager, může se u Globe Travelleru poohlédnout po tradičnějším modelu. Tím je řada Pathfinder. Nabízí standardní křídlové dveře, nicméně vše ostatní, co dělá Globe Traveller výjimečným zůstává zachováno. Najdeme zde tak stále dvojitou podlahu a možnost zvolit si ze dvou půdorysů (model X s francouzským lůžkem a koupelnou v zadní části, nebo model Z s běžnými podélnými postelemi a koupelnou na obvyklejším místě).

Globe Traveller Pathfinder

Podvozek Fiat Ducato, Peugeot Boxer
Základní motorizace 160k
Pohotovostní hmotnost základního modelu 3.060kg
Základní cena 80.000€
Webová prezentace modelu Globe Traveller Pathfinder

 

Knaus Boxlife 630 ME

Knaus u svého modelu Boxlife 630 ME uvádí, že se jedná o nejlepšího přítele rodiny. Nutno říct, že to není pouze marketingové prohlášení. Zajímavé totiž je, že se budoucí majitel může rozhodnout, zda zvolí variantu se zadní palandou, nebo s předním stahovacím spaním. Teoreticky tak může v tomto voze přespat až 7 lidí (4x zadní palanda, 2x stahovací lůžko a 1x rozkládací postel v předním salónu). Ve standardu je pak dieselové topení Truma Combi 6 D, což umožnilo výrobci použít pouze malou plynovou lahev na vaření, a tedy ušetřit cenný prostor. 

Knaus má ve své nabídce ještě podobný model Boxstar 630 Freeway. Tento půdorys umožňuje instalaci pouze přední stahovací postele. Dieselové topení je pak u tohoto modelu pouze za příplatek.

Podvozek Fiat Ducato
Základní motorizace 120HP
Pohotovostní hmotnost základního modelu 2.980kg
Základní cena 58.290€
Webová prezentace modelu Knaus Boxlife 630 ME
Knaus Boxstar 630 Freeway

Megamobil Mega Revolution 640

Megamobil má ve svém portfoliu rodinný model pod názvem Mega Revolution 640. Tento vůz má již v základu zadní elektricky ovládanou postel, kterou lze doplnit o druhé dolní lůžko. Výchozím podvozkem tohoto modelu je Peugeot Boxer, alternativně lze volit Fiat Ducato. Výhoda Peugeotu je v tom, že případný zájemce o pohon 4×4 může u Boxeru objednávat Dangel 4×4 (viz článek Obytné dodávky 4×4 s pohonem Dangel). 

 

Podvozek Peugeot Boxer
Základní motorizace 140k
Pohotovostní hmotnost základního modelu 3.185kg
Základní cena 56.154€
Webová prezentace modelu Megamobil Mega Revolution 640

Mooveo Van 63XL

Mooveo Van 63XL nabízí standardní půdorys s elektricky ovládanou zadní postelí (v základu). Za příplatek lze doplnit dolní 3. a 4. lůžko pod tuto postel a vytvořit tak palandu. Mooveo je výjimečné svou posuvnou lavicovou toaletou. Díky tomuto řešení poskytuje koupelna poměrně pohodlný prostor pro sprchování. 

 

Podvozek Citroën Jumper
Základní motorizace 120k
Pohotovostní hmotnost základního modelu 3.136kg
Základní cena 59.990€
Webová prezentace modelu Mooveo Van 63XL

Pössl Roadcruiser Revolution

Model Roadcruiser Revolution představuje prostorný rodinný model v nabídce firmy Pössl. Vůz nabízí podélné elektricky ovládané zadní lůžko, přičemž za příplatek lze doplnit do zadní části dvoulůžko druhé a vytvořit tak palandu. Tato obytná dodávka je pak dodávaná pouze s prostornou koupelnou do uličky (raumbad).

 

Podvozek Citroën Jumper
Základní motorizace 140k
Pohotovostní hmotnost základního modelu 3.060kg
Základní cena 49.299€
Webová prezentace modelu Pössl Roadcuiser Revolution

Rapido V 65XL

Rapido má ve své nabídce rodinnou vestavbu s označením Rapido V 65XL. Spaní pro posádku je řešeno zadní postelí umístěnou napříč, v přední části vozu je pak stahovací dvoulůžko. Velkou zajímavostí je oddělená místnost pro sprchový kout a samostatná pro toaletu s umyvadlem. Podrobněji jsem o tomto modelu psal v článku Rapido V 65 XL model 2022 – neobvyklá koupelna.

 

Podvozek Fiat Ducato
Základní motorizace 140k
Pohotovostní hmotnost základního modelu 3.060kg*
* suchá hmotnost
Základní cena 58.600 €
Webová prezentace modelu Rapido V 65XL

Sun Living V 65XL

O modelu Sun Living V 65XL jsem psal nedávno – Sun Living V 65XL – rodinná vestavba se zajímavou cenovkou. Zadní podélné spaní s palandou vypadá na první pohled zcela obyčejně. Nicméně na druhý pohled je zejména dolní postel pojata velice flexibilně a lze ji snadno přestavět na zadní salón – tedy dvě podélné pohovky se stolkem uprostřed. Ve standardu Black Label edice pak například i naftové topení.

 

Podvozek Citroën Jumper
Základní motorizace 140k
Pohotovostní hmotnost základního modelu 3.100kg*
* odhad
Základní cena 48.299€ (akční model black label)
Webová prezentace modelu Sun Living V 65XL

Závěr

Zajistit na prostoru dodávky pohodlné bydlení a spaní pro čtyř či pěti člennou posádku, není úplně snadné. Existuje řada způsobů, jak k tomuto úkolu výrobci přistupují. Vestavět obytný prostor do největšího podvozku L4H3 je jedním z nich. Velkou výhodou takto uspořádaného vozu je skutečnost, že všechna lůžka jsou v izolované části vozu, a tak poskytnou komfortní spaní i během nepříznivých povětrnostních podmínek. Na výše uvedeném přehledu je vidět, že je určitě z čeho vybírat, a každý výrobce si do své obytné dodávky pro rodinu promítá alespoň trochu vlastní invence.

Bude vás také zajímat

Newsletter

Přihlaš se k pravidelnému odběru novinek z webu a nic ti neunikne.
Jednodušší už to být nemůže!

15 KOMENTÁŘE

      • Však i diky Vašim článkům na jedno takové Affinity právě čekám. Bohudík ze jsem stihnul jeste modelovy rok 2021. Fiat podstatně zdražuje. 2022 vyjde plus 150tis Kc

        • Tak to mám radost! Mně osobně se Affinity docela líbí. Někdo se zamyslel a udělal auto úplně jinak, než všichni ostatní. A to se cení. Ať dobře slouží!

        • Hory: paráda, tohle auto bych rád někdy viděl. Je to hodně inovativní 🙂 Vyrábí se to ve stejných prostorách jako Globe Traveller? Proč je to vůbec odtržené od GT? Kdy by mohlo být na světě?

          • Myslim ze se vyrabi jinde. Affinty jsou puvodne 2 polaci, kteri prisli na trh s timto autem. Na prvnim veletru na sebe upozornili a po te 51% akcii koupila svedska Kabe. Ta tomu dala řád, obchod manag. a hlavne pečeť kvality. https://youtu.be/DP2ZoOSna38.
            Na konci rijna bych snad mel mit doma.

    • A bez úpravy karoserie L4H3 Globe Traveller Explorer. Jako čerstvý majitel opravu doporučuji. Nemá chybu. Osobně jsem loni viděl i Mega Mobil a Dreamer. Oboje taky pěkně zpracované…ovšem Globe Traveller a Affinity, co uvedl kolega zvedá laťku vestaveb o level výše než ostatní uvedené značky s kupou kompromisů. Odpovídá to vyšší pořizovací ceně.

        • Pravda asi ano…doteď jsem myslel, že lze v Exploreru taky vpředu nechat dát to sklápěcí dvoulůžko místo skříněk. Zřejmě je ta možnost jen ve Voyageru a Pathfinderu.

  1. Jako majitel Globetraveller Voyager X verze ErgoDesign po roce a půl musím říct,že to je stále skvělá velká vestavba,jedno z nejlepších,co se dá pořídit. Affinity je hodně vidět,že z GT vychází – dělají to původní zakladatelé GT a jsou to moc pěkné vestavby. Řekl bych,že to rozhodování je hlavně o tom,jestli chce člověk „dětské“ spaní vedle sebe nad stolem anebo u Affinity nad sebou. Oboje má své výhody i nevýhody.

  2. Díky za tento přehled, nevíte ještě o nějaké alternativě k dreamer camper five. Hledám vestavbu pro 5 lidí na jízdu. Spaní může být klidně pro čtyři… s malýma dětma se na postele porovnáme, ale občas bychom rádi vyvezli i dědu…Ať hledám, jak hledám, nemohu na žádnou jinou variantu natrefit. Víc než řešeni jako u dreameru (třetí sedačka vedle dvousedáku do uličky) by se mi líbila možnost připlatit si za dvou sedačku na místě spolujezdce, manželka a její otec jsou skladní:)…ale to už bych chtěl asi moc…

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

spot_img

Nejnovější

PODCAST: Stanová střecha na vestavbu – co obnáší její montáž a jak se s ní žije?

Stanová střecha, to je moje srdeční záležitost. Za mě je to jedna z nejlepších cest, jak jak výrazně zvětšit prostor obytného auta. Ano, má...

Thule VeloTrack – nosič elektrokol na zadní křídlové dveře

Thule VeloTrack je další evolucí nosičů určených k převozu kol na zadních křídlových dveřích. Limitem těchto nosičů bývá jejich nosnost. Thule VeloTrack však svou...

CI Kyros 7 Vantastic (2025) – tohle jsme ještě neviděli!

CI Kyros 7 Vantastic je vestavba, která mě po dlouhé době fakt překvapila! Takhle nezvykle pojatý půdorys a takovou odvahu bych zrovna od firmy...

PODCAST: Normandie obytným autem s Michalem Sixtou

Přemýšlíte o tom, kam budou pokračovat vaše další karavanistické cesty? Zejména teď na podzim je atraktivní vypravit se do míst, kde v sezóně bývá...

VIDEO: Adria Mode (2024) – campervan pro 8 trochu jinak

Adria Mode je nejnovějším přírůstkem do rodiny campervanů slovinského výrobce obytných vozů Adria. Představen byl minulý rok a já jsem se na něj letos...