Často dostávám otázky, jak je to se zdvihací stanovou střechou v zimě. Je tam zima? Dá se izolovat? Dá se vytopit? To jsou témata, která mě zajímala také, už když jsme auto vybírali…
Úvod
Uložit v obytné dodávce čtyři nocležníky není úplně snadná úloha a každé řešení znamená vždy nějaký kompromis. A spaní ve střeše má v zásadě dva největší – hmotnost a použití za zhoršených povětrnostních podmínek, zejména pak v zimě. Co se týče zimního použití, existují však způsoby, jak to zvládnout poměrně dobře i s plátnem kolem sebe.
Topení
Již ze základní školy všichni známe poučku, že teplý vzduch stoupá vzhůru. V řadě diskusí jsem četl, že to přece stačí, když se dole topí, že teplý vzduch vystoupá vzhůru průchodem. Nooo, jak se to vezme. Pokud dole nechcete mít saunu, nebo je venku trochu chladněji (řekněme někde pod 5 stupňů – záleží, jak moc velcí otužilci jste a jak teplý spacák máte), tak už obyčejná fyzika úplně nepomůže a musíme jí jít trochu naproti. Jak?
Výdech topení ve stanové střeše
Pro modelový rok 2021 přišli někteří výrobci obytných dodávek s poměrně revolučně pojatými stanovými střechami (minimálně Adria, Knaus/Weinsberg nebo VanTourer). Všchny mají jednu věc společnou – možnost mít v rohu průlezu instalovaný samostatný výdech topení. I když jsem k tomuhle řešení mírně skeptický (jeden výdech na tak velký prostor, navíc když izolace toho prostoru je díky plátnu naprosto mizivá), tak asi lépe teplý vzduch nahoru prostě nedostanete.
I když snaha vyvést nahoru teplý vzduch přímo z rozfuku není zas až tak nová. Hymer nabízí již řadu let jako originální příslušenství ke zdvihacím střechám flexibilní hadici, která se dole napojí na běžný výdech topení u podlahy a vytáhne se nahoru. Sice trochu méně elegantní, ale funkčně víceméně totožné řešení (a pro čekého kutila asi i snadno napodobitelné).
Větrák
Za mě levnější a jednodušší alternativou může být použití jednoduchého USB větráčku, který s cirkulací teplého vzduchu z dolní čási auta nahoru trochu pomůže. Je jasné, že účinnost bude o hodně nižší, než při přímém přívodu tepla z rozfuku, ale na hraničních hodnotách venkovních teplot to tepelný komfort vylepšit může. Ale platí to samé, co v předchozím případě – úniky tepla skrz okolní plátno jsou značné.
Dodatečná izolační vrstva
Pokud to s ježděním v chladnějším období myslíte vážně, a přesto jste si vybrali stanovou střechu, pak může přijít vhod dodatečná izolační vrstva. Jedná se o termofolii ve tvaru bočních plátěných stěn, která se upevní buď zvenku nebo zevnitř stanu.
Příkladem vnější izolace pro zdvihací střechy na Ducato a spol je například výrobek od Mass-Schneider – dvoudílný vnější kabát. Velkou výhodou vnější izolace je zejména ochrana nejen před chladem, ale například i vnější vlhkostí, či větrem. Nevýhoda je zřejmá – montáž a demontáž na vysoké auto typu Ducato nebude úplně snadná. Podobný model je podle mého názoru mnohem vhodnější pro nižší auta typu Ford Transit Custom Nugget (viz video níže a zde odkaz na termofolii na Ford Nugget).
Druhou variantou je vnitřní izolace. Velmi podobnou termoizolační folii upevníte na stěny stanu zevnitř auta. Montáž je pak mnohem pohodlnější, než v případě vnější varianty. Nevýhodou pak je, že plátno stanové střechy je vystaveno všem povětrnostním vlivům, zejména vlhkosti. Tuto variantu izolace nabízí například opět Hymer již dělší dobu jako originální příslušenství ke svým vozům, nebo vám ji například český KRS umí na přání vyrobit.
Závěr
Je potřeba si říct, že zdvihací stanová střecha není úplně ideální společník na zimní kempování. Příležitostně, s teplým spacákem, a nějakou to vnitřní izolací, si to dokážu představit. Ale na pravidelné cesty za lyžovačkami pod sjezdovku bych volil asi vhodnější řešení. Buď větší obytné auto, a nebo – pokud bych chtěl zůstat u dodávek – bych přemýšlel spíše o modelu s palandami nebo se stahovací postelí.
Zdroj náhledového obrázku: wohnmobile-polster.de